Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Nashville Telecaster, värt att klåpa ihop själv?

  1. #1
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran

    Nashville Telecaster, värt att klåpa ihop själv?

    Jag tänkte kanske på sikt göra min Harley Benton Tele till en Nashville-variant
    https://www.thomann.de/gb/fender_del...tele_pf_fr.htm
    Inte så läskigt att modda en billig gitarr liksom. Men (om det får plats) med två stratamickar i mitten för att få sköna mellan-strataljud.

    Såhär:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hb nashville tele.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	136,7 KB 
Id:	79937
    Två miniswitchar för stratamick 1 och 2 on/off

    Visst kan en "förbättra" klassiska designer (om de inte blir alldeles för fula)?

    Kanske såna här covers för extra osynlighet


    Det räcker väl att "mixa ihop" bara med sladdarna/switcharna (utan motstånd)? Om en sätter på alla fyra samtidigt och det blir konstigt får en skylla sig själv. St Vincents gitarr har iofs ett "alla tre mickar"-läge på switchen (och de är humbuckers)

    Fyra mickar fanns också (innan han köpte den) på Bruce Springsteens Tele/Esquire


    The heavily modified Telecaster body? That's another story entirely. According to Petillo, who passed away in 2010, the guitar had been originally owned by a record company and was part of the payola scams of the 1960s. It was jury-rigged with four pickups wired into extra jacks that would each plug into a separate channel on the recording console. With the Fender modded this way, the session player could collect four times union scale for playing four slightly different versions of the same guitar solo.

    https://www.rollingstone.com/music/f...guitar-w444758

  2. #2
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det är egentligen bara två moment som är lite luriga i att genomföra det där projektet.

    1. Fräsa mickhål, skulle köra med en stor borr och stämjärn om jag gjorde det, det brukar gå smidigt och mickarna är relativt små och du har plektrumskyddet att täcka om det blir fult.

    2. Ta upp hål i plekan, det är svårt att får det snyggt jag har provat på lite olika sätt men det blev fransar och ojämt, antar att jag är slarvig och använde fel verktyg.

    Elektroniken är inget svårt, bara att bryta stratamickarna med switchar och löda ihop, kika på jaguar hur det är kopplat där.

    Jag skulle nog koppla såhär

    telemikar<switch>volym - ut
    stratmik <switch> volym - ut

    Då har man en volym för tele och en för strata och kan få alla kombinationer och blanda lite mer fritt och tone kanske man överlever utan, eller så sätter man dit en. Det blir ungefär som gitarren på bilden att man kan blanda strat / tele.

  3. #3
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är egentligen bara två moment som är lite luriga i att genomföra det där projektet.

    1. Fräsa mickhål, skulle köra med en stor borr och stämjärn om jag gjorde det, det brukar gå smidigt och mickarna är relativt små och du har plektrumskyddet att täcka om det blir fult.

    2. Ta upp hål i plekan, det är svårt att får det snyggt jag har provat på lite olika sätt men det blev fransar och ojämt, antar att jag är slarvig och använde fel verktyg.

    Elektroniken är inget svårt, bara att bryta stratamickarna med switchar och löda ihop, kika på jaguar hur det är kopplat där.

    Jag skulle nog koppla såhär

    telemikar<switch>volym - ut
    stratmik <switch> volym - ut

    Då har man en volym för tele och en för strata och kan få alla kombinationer och blanda lite mer fritt och tone kanske man överlever utan, eller så sätter man dit en. Det blir ungefär som gitarren på bilden att man kan blanda strat / tele.
    aha bra ideer! ja plektrumskyddet är det enda där ens inkompetens verkligen kommer synas. men kanske ska kolla mkt youtube innan.

    tänkte att teleswitchen ("mute/stall/båda/hals" alternativt "strata/telestall/båda tele/telehals) och strataswitcharna (2st on/off eller kanske helst en trevägsswitch) går ihop till samma volym +ton ("50s wiring") för jag vill nog inte blanda strat och tele(?)
    Senast redigerat av hasparigus pink den 2018-02-14 klockan 07:20.

  4. #4
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Man kanske kan ha nån pushpull-pot och byte mellan tele/strata annars om man vill ha det cleant, jag gillar mycket knappar ända till man väl ska spela då får man tuppjuck på alla inställningar....

    Kunde ju vara snyggt att göra nån jazzmaster spak där framme nere på plekan annars där man väljer tele/strata?

    Eller go bananas med BassVI knappar för varje mick sen ut på volym/ton... dock väldigt pilligt , men snyggt.

  5. #5
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    ja snygga control plates! och jazzmasterpickupväljaren är bra placerad

    men jag tycker ändå allt på telekontrollplåten är minst störigt och fyralågesteleswitchar finns, som kan switcha mellan strata och de tre telelägena...

  6. #6
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    En sån där Dremel kopia som dom säljer typ på Jula, Biltema etc borde väl funka till att fräsa i tunn plast som plektrumskyddet. Man behöver nog i och för sig en hållare till den så man kan fräsa vertikalt med stöd men då kostar det väl en slant ändå även om maskinen är billig i sig. Det kanske går att bygga ihop nåt av Ikea skärbrädor för dom är lätta att borra, såga och böja. Man kan smälta ihop dom med en värmepistol också.

  7. #7
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sån där Dremel kopia som dom säljer typ på Jula, Biltema etc borde väl funka till att fräsa i tunn plast som plektrumskyddet. Man behöver nog i och för sig en hållare till den så man kan fräsa vertikalt med stöd men då kostar det väl en slant ändå även om maskinen är billig i sig. Det kanske går att bygga ihop nåt av Ikea skärbrädor för dom är lätta att borra, såga och böja. Man kan smälta ihop dom med en värmepistol också.
    bra tips! ikeaskärbrädor som mallar, hållare och arbetsbänkar!

  8. #8
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ikea skärbrädor är bra kostar en tia eller nåt, jag gjorde kameraprylar av dom för dom var så dyra.



    https://youtu.be/AO3InLg2BKw
    bra hantverk alltså!!

    men nu undrar jag om fyra pickups är sämre än tre av såna här anledningar?

    Yes, there's room for a fifth pickup, but I have had problems with five pup guitars.

    In other crazy wiring projects (this is not my first nor most complicated) I found that theoretically more pickups mean more interesting and usable sounds. But, unfortunately, it's not a case of the more the merrier. The pull on the strings from the pickup magnets does add up and can create problems, especially with some of the hotter single coils. Four pups is pushing it, I found, and I usually had problems with five pups.

    Too much magnetism "pull" and you get what I call "Stratitis," although I may not be using the term correctly. The result is that the guitar always sounds out of tune, or drifts in and out of tune as the string vibration fades because the magnets are fighting over the strings. It isn't a musical sound at all. It's nasty.

    I spent a lot of time on a five-pickup Burns Marquee (which is like a Strat) but had to abandon it because it sounded so out of tune. Individually the strings were in tune, but chords sounded out of tune and awful. That's why I limited myself to four pickups on the Tele.

    (från ett telecaster-forum)

  9. #9
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag vet att det snackas om stringpull men det är ändå värt att prova tycker jag, tänker att telen har ju hardtailstall så den borde ha bra sustain från början, sen kanske det är ett eget och udda ljud som du skapar.

    Jag hade tre eller fyra mickar på en gitarr förut, den har idag bara en halsmik och jag kan inte säga att just mikantalet är något som jag märkte något av i sammanhanget.

  10. #10
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    ooh ja nu vet jag inte. jag tycker att en stor poäng med telecasters är sustainen.

    hittade på ett nytt schema för bara en extra stratamick som kunde ge en några olika "mellanlägen" utan att ha två stratamickar:
    telemickarna in i vanlig telemickväljare som går in i en ny trevägsväljare som väljer telemickarna/båda/stratamick. kanske att en telemick och en stratamick samtidigt ger en nån slags kvacklägen?

  11. #11
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Klart att det räcker med en, kan du inte köra nån stratocaster flumbucker som går att splitta så kan du kräma ur svinmånga ljud med serie/parrallell osv....

  12. #12
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FullSizeRender.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	24,8 KB 
Id:	80072
    grävde fram ett plektrumskyddjobb jag gjorde för länge sen med figursåg. inte så bra men visar ändå att det går att göra bra om en inte slarvar(?)

    enapa: jag tror en extra standard single coil räcker för tillräckligt många ljud )

    edit: men nu stötte jag på patrull när stratamickförsäljaren varnade för att telemickarna kunde vara reverse wound och därför inte låta en ny mellanmick vara i fas med dem så telen kanske får vara vanlig? (alternativt den där fyra mickars-stratan men vet inte om jag vill göra så mkt jobb och sen riskera ändra mig pga ev märkbar string pull?)
    Senast redigerat av hasparigus pink den 2018-02-21 klockan 11:21.

  13. #13
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    nu skippade jag nashvilleplanerna och tänkte bara ha en femlägesswitch enligt denna modell:
    https://www.atlanticcustomguitars.co...%20diagram.pdf
    jag trodde innan jag bytte switch att den gamla var trasig, att jag lött sönder den, för det var en såndär billig pcb-switch. stallmicken kom och gick och sprakade och var mest tyst. nu när jag hade bytt till femvägs så funkade stallmicken i en minut och sen blev den typ glapp och sen tyst. testade att reflowa lödningarna på pickupen och gjorde det dåligt men förstörde dem inte tror jag men den är fortf tyst.

    känner nån igen problemet? (

  14. #14
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    mätte resistansen och pickupen verkar vara död så hoppas få en ny, eller nåt bra fixartips från tillverkarn...

  15. #15
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    min monolog slutar såhär: nej det vara bara ett tåt från lindningen som hade lossnat från sin lödpunkt. nu har den fem bra lägen och behöver ingen mer mick. såhär låter de (genom logics fender tweed-simulering):

    https://soundcloud.com/komputerbrown...g-test/s-apIn6


    1. halsmick
    2. hals och stall
    3. stallmick
    4. hals och stall 50% ur fas
    5. halsmick med 10% mindre bas
    Senast redigerat av hasparigus pink den 2018-03-10 klockan 18:59.

Liknande ämnen

  1. Att ge ut själv....
    Av MK Ultra i forum Allmänt om musik
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2017-02-28, 15:47
  2. Är det värt att mastra prefessionellt?
    Av From i forum Mixning & mastring
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-02-25, 09:49
  3. Värt att veta om Behringer
    Av PeterH i forum Inspelning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-08-29, 09:30
  4. Emu emax värt att skaffa?
    Av drdreas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2003-03-26, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •