Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 67

Ämne: Yamaha CS-15: oktaverna spelar lika

Marcus75
    Marcus75 är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna

Yamaha CS-15: oktaverna spelar lika

Hej,
    nu har min kära CS-15 börjat nicka till.. C-tangenten spelar samma ton över flera oktaver. Övriga låter som de ska, men har inte gjort någon ordentlig undersökning än (dvs tryckt på alla tangenterna..). Ska kika över i em när jag kommer hem från jobb.
    Hade ett liknande problem med en orgel för några månader sedan men det löste sig med ett nytt chip. Här misstänker jag att det är lite knepigare att få ordning på dessvärre.
    Idéer och tips, någon?
    Tack!

https://www.manualslib.com/manual/91...?page=8#manual
    https://www.manualslib.com/manual/91...page=29#manual

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    I orglar beror det på oktavdelarchipen. I syntar är det ofta mer komplext.

Är det samma C i samtliga oktaver?
    Är det samma C även via CV-ingången?
    Är den månne midimoddad?

Marcus75

aha.
    inte midimoddad.
    har aldrig testat CV-ingången? Hur kollar jag det?

såvitt jag kommer ihåg är det bara typ hälften av C:na, men behöver som sagt hem o trycka på tangenterna lite mer metodiskt..

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, kolla mer metodiskt och notera om fler saker är knas bland tonerna/tangenterna. Dvs, låter alla C på klaviaturen verkligen C och i så fall som vilket C. Ett pajjat C beror troligen på ärgad eller böjd kontakt i klaviaturen. Alla pajjade C låter mer komplext och mindre troligt. Uppdatera här sedan så får vi se om jag blir klok eller om nå'n annan har en lösning.

Har du tillgång till en midi-cv-konverterare, en analog sequencer eller en annan analogsynt (elker kan låna)? (Helst en Yamaha eller Korg i syntfallet...)

Marcus75

Japp jag återkommer så snart jag kollat.

Har ingen midi-cv, men ett gäng analogsyntar. Yamaha CS-5, Yamaha SK-30, när det gäller Yamaha. Osäker om de har CV?

Marcus75

Hur kopplar jag för att testa CV?

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Kör cv+trig ut från cs5 till cs15.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Marcus75 Visa inlägg
    Hur kopplar jag för att testa CV?
    Som kockpit säger - skitbra att du har CS-5. Koppla CV out från CS-5 till CV in på CS-15 (det finns två jack, ett per oscillator, ett av dessa räcker för att testa principen) och Trig out från CS-5 till Trig in på CS-15.

Spela på CS-5 och lyssna på CS-15.

Edit: CV heter "key volt" på baksidan och trig heter "trigger". Lätt att man blir hemmablind.

Marcus75

följande in-/utgångar finns att tillgå, dvs ingen märkt cv:

CS5: output/control volt in/control volt out/trigger in/trigger out/external in

CS15: output (hi+low)/control volt in (vco 1+2)/control volt out/trigger in (eg 1+2)/trigger out/external in

exakt vilka är det som ska kopplas ihop?

Marcus75

haha! äntligen trillade poletten ned... och jag fattade vad CV är en förkortning på!! *brainfreeze*... *pinsamt* haha!!

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    följande in-/utgångar finns att tillgå, dvs ingen märkt cv:

CS5: output/control volt in/control volt out/trigger in/trigger out/external in

CS15: output (hi+low)/control volt in (vco 1+2)/control volt out/trigger in (eg 1+2)/trigger out/external in

exakt vilka är det som ska kopplas ihop?
    Färgkodar lite.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    haha! äntligen trillade poletten ned... och jag fattade vad CV är en förkortning på!! *brainfreeze*... *pinsamt* haha!!
    Lätt hänt! (Ja, det är control voltage, inte currilulum vitae)

Marcus75

Klockrent med färgkodningen! Vad kan nu gå fel!

Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Lätt hänt! (Ja, det är control voltage, inte currilulum vitae)
    - Goddag, jag söker jobbet som syntreparatör.
    - Vad har du för CV?
    - En volt per oktav.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    - Goddag, jag söker jobbet som syntreparatör.
    - Vad har du för CV?
    - En volt per oktav.
    -Men varför ser din CV så märklig ut?
    -Jag har jobbat i Japan, hos Yamaha.

Marcus75

du lär få jobbet på stört Albedo!!

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    OMG IT Hz. Per oktav.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    OMG IT Hz. Per oktav.

Marcus75

Har gått igenom tangenterna nu. Mittoktaven (D2–C3) spelar samma som lägsta oktaven (D1–C2).
    Ska testa CV oxå.

Marcus75

CV var en märklig upplevelse. Måste gjort nåt galet (men def inkopplat enl instruktionen ovan).. när jag spelar på cs5 så spelar den exakt samma ton på varenda tangent!
    Vred upp cs15 till högre oktaver (8’) och då kunde jag med väldigt svag volym ”bakom” den envisa samma tonen höra att den spelade tangenterna som de ska. Dvs mittoktaven ligger också som den ska.

Nån som får ut något av detta? 🤔🙏🏻

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Du råkade nog använda enbart triggern. Den bestämmer bara tonens "på" och "av". Key volt styr tonhöjden. Så antingen är något fel, eller så har du rattat fel.

Har du tillgång till splitkabel (eller förgreningskontakt och två patchkablar till) så kan du dubblera. Annars får du koppla bort en oscillator (alltså krana om på klaviaturen) så att du säkert bara hör ena.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Det du beskriver av oktavknaset låter rimligt om det är kortslutning mellan två trådar frånklaviatur till själva syntmotorn. Jag kollar schema och hoppas återkomma strax.

Worst case scenario är väl ett pajjat key assigner chip, men jag tvivlar...

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Okej, vi satsar på att få koll på extern CV först. Funkar den (vilket jag tycker den borde med rätt inställningar) så tar vi klaviaturknaset sedan.

Jag har en CS-15 här också om det är nå't oklart. Men för tydlighet;

Control volt out från CS-5 till Control volt in VCO 1 på CS-15.
    Trigger out på CS-5 till Trigger in EG 1 på CS-15.

Dra ner allt i botten på nedre halvan av panelen (som styr VCO 2).
    Se till att övre halvans VCF och VCA styrs av EG1

Testa att spela på CS-5ans klaviatur, men lyssna på CS-15.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Nu sova... kollar igen imorgon.

Marcus75

Gott! Då har jag lite att pyssla med imorgon också
    Tack så länge!

Marcus75

Nu använde jag splitkablar, spelade på CS5 och lyssnade på CS15. Lät perfekt varje oktav!

Eftersom detta med att koppla ihop CS:orna var nytt för mig, kanske du kan berätta vad man kan ha det till? Känns som om man borde kunna göra massa roliga grejer?
    Likaså i manualen står det om Extern IN, där de kopplat in en gitarr (antar man kan ta en synth också). Vad kan man göra för kul med det? Har inte lyckats läsa mig till den grejen..

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Nu använde jag splitkablar, spelade på CS5 och lyssnade på CS15. Lät perfekt varje oktav!

Eftersom detta med att koppla ihop CS:orna var nytt för mig, kanske du kan berätta vad man kan ha det till? Känns som om man borde kunna göra massa roliga grejer?
    Likaså i manualen står det om Extern IN, där de kopplat in en gitarr (antar man kan ta en synth också). Vad kan man göra för kul med det? Har inte lyckats läsa mig till den grejen..
    Härligt - då funkar själva syntdelen! Felet är alltså mellan klaviatur och "hjärtat". Innan jag dyker i det (när jag inte är på jobbet) så kan du dra en kabel från audio out på CS-5 till extern in på CS-15 och på sätt och vis får tre oscillatorer istället för en eller två. Då går 5an genom 15s filter och envelope(r). Vill du spexa till det mer så kör du inte ljud från mikrofon eller varför inte TVn och filtrerar genom CS-15s filter. Det är så det är tänkt. Bara fantasin sätter gränser. En klassiker på många syntar är att koppla hörlurjacket till externingången på samma synt. Just CS-serien är ganska "snäll", men ibland kan man få överstyrda och skrikiga leads eller rena gitarrsoloimitationer. På min SH-09 har jag en patchkabel inkopplad så alltid. Samma sak på minimoogen.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Skit samma - skriver vidare. Minns hur rudis jag var en gång och ingen kunde förklara så jag förstod...

Det man idag oftast använder cv/trig till är extern styrning. Det finns midikonverterare som gör om midisignaler till cv/trig. Då kan du låta datorn lira åt dig, på dina analogsyntar. Eventuellt medan du själv går bananas på en annan eller har fullt upp vid mikrofonen etc. I just fallet Yamaha är det lite speciellt eftersom Yamaha och Korg och nå'n enstaka tillverkare till pratar annat språk än de flesta andra. Men det finns lösningar för det, alltifrån billiga till dyra - helt beroende på mängd syntar, kvalité, funktioner osv.

Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    CS-serien har inte en motståndsstege under tangenterna utan använder ett tangentbordsavkodningschip, YM24800.
    Chipet har antagligen inte gått sönder, utan misstänk istället kablaget mellan tangentbordet och kretskortet.
    Servicemanual:
    http://www.cyborgstudio.com/synthmp3...vicemanual.pdf

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    CS-serien har inte en motståndsstege under tangenterna utan använder ett tangentbordsavkodningschip, YM24800.
    Chipet har antagligen inte gått sönder, utan misstänk istället kablaget mellan tangentbordet och kretskortet.
    Servicemanual:
    http://www.cyborgstudio.com/synthmp3...vicemanual.pdf
    Precis. Jag kollade den igår och misstänkte också tangentbordskontakten eller dåliga lödningar vid densamma. Just med tanke på var delningen mellan fel och rätt uppstod.

Marcus75

tack för förklaring! Då kan man i princip säga att CV är en slags föregångare till MIDI.. Hur skulle man koppla från datorn(s ljudkort) om man hade en CV/MIDI-konverterare och ville styra CS15? Och var kommer Trigger in/ut in i bilden?

Nåt speciellt man ska tänka på när man kör någon i Extern in? Tänker att man switchar Ext/noise uppe till vänster till Ext och rattar Mixer 1 mot Ext. Och sen "spelar" på det man kopplat in (TV/mic/synth). OK?

Som du märker passar jag på att fråga så mycket det går när jag har tillgång till en kunnig person. Hoppas det är OK!

Ang. själva problemet så vore det toppen med ännu mer konkret tips. Vad jag ska kolla och vad jag ska göra. (Räknar med att löda själv om det är en relativt enkel fix.)

Tack så länge och god kväll!

monads
    monads är inte uppkopplad

Avstängd
    tack för förklaring! Då kan man i princip säga att CV är en slags föregångare till MIDI.. Hur skulle man koppla från datorn(s ljudkort) om man hade en CV/MIDI-konverterare och ville styra CS15? Och var kommer Trigger in/ut in i bilden.
    cv styr tonhöjden på oscillatorn och är en steglös spänning, ökar du den så stiger pitch och vice versa. trig (eller gate, samma sak for now) är en strömspik som funkar som av/på-switch för envelopes. spelar du på ett klaviatur skickas båda samtidigt när du trycker på en tangent, jobbar man med andra sequencers eller jox så kan det se lite annorlunda ut för roliga resultat.

vill du styra synthen från data behöver du ett MIDI-CV-interface av något slag. antingen skickar du midi genom vanlig midisladd in i det eller så är det en usb-burk du kopplar direkt i datan. se bara till att det klarar hz/v, det är det inte alla som gör.(som machinepop skrev talar yamaha "ett annat språk" än de flesta analogsyntharna).

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Först vill jag säga... härligt att du frågar! Jag lyssnar på Blå Måndags senaste pod och Johan Antoni som snackar om idiotiska snubbar som inte vågar fråga om teknik. Jag var som sagt själv helt rudis när jag började. Jag hade några att fråga, men också noll koll på annat...

Hursomhelst, monads säger det bra. Det finns mycket online om det som oftast kallas "CV/gate" om du vill googla. Du har rätt, det är en föregångare till midi, men analogt, inte digitalt. För övrigt tycker jag att CS-15 är en av de absolut bästa syntarna att ha för att fatta grunderna i analogsyntandet. På den kan du t ex mata in cv/trig från en sequencer/dator till ena ingången och låta det styra ena oscillatorn+filtret+envelopen samtidigt som du lirar på den andra halvan själv. Det enda ni behöver dela är LFOn.

Midikonverterare finns det olika som sagt, men en billig och vanlig är Doepfer MCV4. Här är en bild för att det är lättare att förklara med den. (Dock tror jag inte den funkar med just Yamahas variant. Osäker här...)

Datorns ljudkort ska ha midi ut (på nå't sätt), alternativt om datorn har det redan (som min urgamla Atari). Den utsignalen går till midikonverteraren (in på bilden, på undersidan). CV1 på ovansidan skickar du till CV in på synten och gate till trig eller gate på synten. Learn nedtill lär midikonverteraren vilken kanal den ska lyssna på. Sedan är det "bara" att låta valfritt seuencerprogram styra synten.

Den andra CV-kanalen på burken "brukar" styra annat om synten tillåter det. Ofta är det cutoff till filtret eller möjligen volym etc. Detta finns inte på CS-15 (men kan ordnas om man vill). Kolla vilken snäll kille som beskriver det här; http://www.99musik.se/showthread.php...filterstyrning Jag brukar låta velocity (anslaget) på masterklaviaturen styra filtret.

När det gäller extern in så ta det lugnt bara. De flesta vanliga signaler är inga problem, men ta inget från t ex en gitarrförstärkare och skicka in, för då kan saker gå sönder. SÅ, andra syntar, musikspelare, dator etc.

När det gäller ditt fel, så om du är lite van - öppna och vik upp panelen. Kolla var klaviaturen ansluter till det stora kretskortet. Där bör sitta en kretskortkontakt. Börja med att lossa den försiktigt och sedan återplacera den igen. Ibland är det bara oxid eller glapp. Nästa steg kan vara att Ohm-mäta pinnar/kablar, men det beror på vana och verktyg förstås.

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Just Doepfer MCV-4 funkar inte att styra Yamaha CS med då den håller sig till den andra (vanligare) CV-standarden, V/Oct. Du kan läsa om det på https://en.wikipedia.org/wiki/CV/gate

Yamahas CS-serie och Korgs MS-serie kör en annan variant, Hz/V. Kenton Pro-Solo klarar att skicka det. Men det finns såklart andra burkar också.

Bra tråd f.ö!

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Misstänkte det - men bra som illustration. Kenton är ju bäst, men inte lika illustrativa för ändamålet.

Marcus75

Underbart med lite basic-hjälp!
    Då kan man alltså säga att två sladdar (cv/trig) motsvarar midisladden? Dvs krävs att båda är inkopplade?
    Med exempelkonverteraren, kör man då en sladd ut, splittar och därmed en sladd in i resp IN på cs15? Dvs använder inte CV3/4?
    Vad (om något) kopplar jag in på gate/learn?

Ska lyfta på huven till helgen och se om jag fixar det själv.

Kul att du lyssnade på senaste Blå Måndag, Machinepop! Då hörde du nämligen mig och CS15 (m.fl.) under runriken ”nytt”. Släppt ny singel med mitt band ”The Livelong June”.

Marcus75

Kenton såg najs ut men lite mer avancerad (onödigt, i mitt fall) och därmed lite i överkant mycket pengar. Finns billigare Yamaha-boxar?
    Kan ju iofs googla själv

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Gate/learn på doepfern är en knapp som du trycker på och så "lär sig" burken vilken midi-kanal du spelar på. Ett enkelt sätt att välja midikanal.

CS-15 kan ju ses lite som två syntar i en. Så för att styra båda behöver du koppla in cv och gate-sladdar till båda. Om du vill köra monofoniskt kan du splitta en cv resp gate och köra till båda ingångarna. Men du kan använda den duofoniskt, i vilket fall du behöver två olika cv och gate.

Marcus75

Behöver jag då alltså ett cv/midi-interface med två cv resp två gate/trig-utgångar vilket alltså inte doepfern ovan har?

Marcus75

Kenton har också bara en utgång till varje.
    (Antar att Kenton hz/v bara funkar till yamaha och att jag skulle behöva en ex doepfer för att köra roland?)

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Behöver jag då alltså ett cv/midi-interface med två cv resp två gate/trig-utgångar vilket alltså inte doepfern ovan har?
    Ja, och doepfern kan du ju ändå inte köra eftersom den inte har samma standard som din CS-15.

Kenton har också bara en utgång till varje.
    (Antar att Kenton hz/v bara funkar till yamaha och att jag skulle behöva en ex doepfer för att köra roland?)
    På Kenton kan du ställa in om du vill köra V/Oct (Roland) eller Hz/V (Yamaha).

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Nej, du behöver ett som pratar Hz/v (Hertz per volt). Doepfern pratar bara v/oct (volt per oktav). Sedan kan du välja att köra CS-15 som två olika syntar i en låda, eller koppla som du gjorde från CS-5 och ha den som en (med splitkabel). Eftersom du redan har en CS-5 och SK-30 (och kanske fler) så får du låta plånboken avgöra hur många kanaler du har råd med. Det finns midikonverterare som kör upp till åtta syntar (beroende på vad som ska styras) men kanske ska du satsa på en tvåkanalig eller fyrakanalig att börja med. Kenton Pro-2 och Pro-2000 dyker upp här inne ibland för okej slantar. Men det är bara två tips.
    Jag hivade som fattig student ut många surt förvärvade tusenlappar på min första midikonverterare 1995 (typ) och den sitter kvar här och arbetar flitigt fortfarande.

Men memorera; Du behöver en som pratar Hz/v till Yamaha och de flesta från Korg.

Sedan behöver du ingenting, man kan spela live, så allt beror på ambition och vilja.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Har du "styrambitioner" av alla dina maskiner så berätta gärna vad du har så kan vi tipsa. Vill du inte flasha det här så dra ett PM.

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Jag kör en elektron analog four för sånt här. Den har fyra kanaler valbar cv/gate med alla möjliga standarder. Väldigt bekvämt i sammanhanget men svindyrt om man bara använder den som konverterare...

Försökte hitta fler konverterare som klarar fler kanaler hz/v men hittar bara kenton pro-2000..

Marcus75

For the record: jag är med på skillnaden hz/v och v/oct, tänkte bara exemplifiera
    Spelar ändå in i princip allt så räcker att kunna styra en synth i taget.
    En kenton pro 2000 låter som ett alternativ då. (Får kolla prislappen).

När det gäller cv-synthar så har jag: (har dem inte här dock)
    Cs5
    Cs15
    Sk30
    Micromoog - tveksam till cv på den?
    Crumar bitone - tveksam på den också..

Sen vet man ju inte vad framtiden för med sig så bra att vara förberedd för ex roland.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag köper alla Pro-4 jag ser. Men Encore Elextronics Expressionist är en utmärkt och flexibel låda att hålla koll på om man vill styra många. Alla utgångarna konfigurerbara för valfria ändamål, skalsystem och offset. Sämre om man vill ha många auxar till filter etc.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    For the record: jag är med på skillnaden hz/v och v/oct, tänkte bara exemplifiera
    Spelar ändå in i princip allt så räcker att kunna styra en synth i taget.
    En kenton pro 2000 låter som ett alternativ då. (Får kolla prislappen).

När det gäller cv-synthar så har jag: (har dem inte här dock)
    Cs5
    Cs15
    Sk30
    Micromoog - tveksam till cv på den?
    Crumar bitone - tveksam på den också..

Sen vet man ju inte vad framtiden för med sig så bra att vara förberedd för ex roland.
    Ursäkta om vi tjatade om Hz/v vs. v/oct - men det är ett klassiskt problem.

Alla tre Yamahaerna har Hz/v och trig in, så du behöver tre kanaler sådant. Vill du modda för filterstyrning kan det bli tre auxkanaler också (en till CS-5 och två till CS-15). Men det kräver som sagt lödning etc.

Micromoog finns i olika modeller om inte minnet sviker. Den här har t ex oscillator, s-trig och filter in;
    https://medias.audiofanzine.com/imag...oog-422266.jpg

Bit-One är en tidig midisynt, som dessutom har omnimidi, dvs tar emot allt den får på alla sexton kanalerna. Men detta kan filtreras. Återigen gör flera Kentonburkar detta, jag tror t ex Pro-2000 har midifilter (verkar så vid snabb googling).

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    4500:- för en ny idag ungefär; https://www.schneidersladen.de/en/ke...converter.html men värt att leta begagnat också. Kenton gör grymt tåliga grejer.

Marcus75

Topp! Kanske en pro 2000 på önskelistan då (3-3500kr på ebay). Märkligt att man alltid ska landa i köpbegär!! Den här tråden handlade ju om synthproblem
    Hursomhelst; väldigt tacksam för tipsen och att ni reder ut tekniken!

Får återkomma när jag lyft på locket!

Marcus75

En Kenton pro 2 borde väl funka för att styra en cs15? Dvs ser ut att ha två separata CV/gate? Om man nu nöjer sig med att styra en synth i taget..

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    En Kenton pro 2 borde väl funka för att styra en cs15? Dvs ser ut att ha två separata CV/gate? Om man nu nöjer sig med att styra en synth i taget..
    Med en Pro-2 som har Hz-kort inbyggt (det hade inte första versionen, så kolla) så kan du kontrollera både CS-15 och CS-5 så får du lira polyfoniskt på SK-30 till.

Edit: Du vill alltså inte ha version 1 som har möjlighet till en kanal Hz/v, men inte två:

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Det kom nog ingen mk2 av den förresten... tror Pro-2000 tog över hela det prissegmentet hos Kenton.

monads

Avstängd
    sen kan du ju komma igång jättebilligt med en sådan här om du vill testa konceptet utan att sänka en massa pengar: http://www.99musik.se/showthread.php?347307-USB-MIDI2CV

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av monads Visa inlägg
    sen kan du ju komma igång jättebilligt med en sådan här om du vill testa konceptet utan att sänka en massa pengar: http://www.99musik.se/showthread.php?347307-USB-MIDI2CV
    Ja, varför inte testa janost pryl. Dock utan filterstyrning, men som monads säger - bra att testa och se om man går igång på grejen kanske.

Patric
    Patric är inte uppkopplad

Senior
    Eller Korg SQ-1, men då är det ju bara USB från datorn...men man får ju en sequencer på köpet om man vill ha en omvandlare...

Novation Basstation Rack funkar hjälpligt också...då får man en synth på köpet...

monads

Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Patric Visa inlägg
    Eller Korg SQ-1, men då är det ju bara USB från datorn...men man får ju en sequencer på köpet om man vill ha en omvandlare...

Novation Basstation Rack funkar hjälpligt också...då får man en synth på köpet...
    sq1an är ju väldans prisvärd och bra.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Patric Visa inlägg

Klarar Basstation Hz?

F ö är väl stämningen på SQ-1 Korganpassad och tenderar att göra så att CS-maskinerna falsettpiper mer än nödvändigt.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Klarar Basstation Hz?

F ö är väl stämningen på SQ-1 Korganpassad och tenderar att göra så att CS-maskinerna falsettpiper mer än nödvändigt.
    Edit: For the record - jag föredrar fristående midikonverterare. De är helt enkelt bättre. Men det är en subjektiv åsikt.

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Klarar Basstation Hz?
    Ja men man får inte spela för fort för då kan den missa några noter enligt min erfarenhet.

Men visst är det bara rackversionen som klarar det?

Patric
    Patric är inte uppkopplad

Senior
    Jodå Bassstationen klarar Hz/v...hjälpligt som jag sa...och jag är inte så snabb. Jag tror till och med den kan vända polaritet på trigen så den passar Moogar också (har för mig Moogen har bakvänd trig jämfört med Korg)...den har dessutom cv till MIDI som inte är så vanligt...men det har jag inte fått till att liraklockrent, dock inte provat så mycket och det kan handla om att min MS20 är dåligt kalibrerad.
    Har dock aldrig provat varken Basstation eller SQ-1 med just Yamaha...har bara korgar och annat som går på vanlig v/oct...

Liknande ämnen

1. Snyggsynthar o styggsynthar, så lika fast så olika
    Av upsetter i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2017-07-09, 10:44
  2. Lika aktuell idag som 1985
    Av lappalainen i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 07:42
  3. soundblaster lika med kass?
    Av Steve i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2