Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vad tycker ni om mixningen av "Let's Groove" ?

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Vad tycker ni om mixningen av "Let's Groove" ?

    Earth, Wind & Fires världshit är en låt som förföljt mig stenhårt sedan jag var nio-tio bast då den kom. Fascineras ständigt av den på så många plan. Men när jag "djupdyker" i mixen, så är det som att trummorna är väldigt "pangiga", "bankiga", som massor av attack men inte så mkt kropp. Det kanske är nödvändigt för mixen, för alla ljud och stereoelement å hela maxade mixerbordet. Håller på med en inspirerad pryl själv och undrar om jag behöver göra trummorna så där... pang... lite som att man smäller papperspåsar! Basen gör ju s a s "boom"-jobbet men ja... vad säger mix-expertisen?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (nästa fråga är så klart: hur står sig mixen mot det allra bästa du vet i hela världen, dvs berätta / posta gärna grejer som är "fan så mkt bättre" mixade, om du anser det)

  3. #3
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Ja väldigt attackiga trummor, lite ihåligt och diskant sound generellt. "September" låter mycket fylligare och rundare. Har det att göra med att discon var på väg ut och att de inte ville låta 1978? Let's Groove blir lite mer edgy, men gitarr och röster i September är superfina.

    Tex. The Whispers "And the beat goes on" och Yarbrough and Peoples "Don't stop the music" var ganska samtida, gillar soundet mer på dem. Det blir nåt mer i stämningen än att det bara låter "bra".
    Även Zapp "More bounce to the ounce" är fet om man jämför syntröstlåtar, fast de är ju mer smutsfunk.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Den följer ljudidealet som rådde då. 1981. 70-talet klingar ut med sina dämpade trummor, men här finns de kvar. Precis som resten av låten. Trummornas roll är att betona rytmen, men inte att driva den framåt på samma sätt som det görs idag. Det är basen som har den rollen, men trummorna hjälper till med betoningarna.

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    I och med sina framgångar blev EW&F ofta referens i genren (innan MJ/Quincy tog över den rollen). En för tidsandan "optimal" mix, men inte "tekniskt bättre" än andra ideal. Många på 99musik är präglade av 80-talets rotblöta. Det är en smaksak vad man föredrar. Risken med att planka är att det uppfattas som en pastisch, oavsett kvalitet på materialet - men det är kul och lärorikt

  6. #6
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Intressant sånt där. Change "Glow of love" tex. är en "tekniskt sämre" mix, men cool och tät och grym, trots jättemycket mid och inte alls så hifi. Perfekt är ofta inte perfekt.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hmm. För mig har den alltid låtit fräsch och hur kool som helst, otroligt före sin tid och funkar liksom ”I Feel Good”, ”Staying Alive”, ”I Feel Love” och ”Billie Jean” samt lite andra evergreens på vilket dansgolv som helst, när som helst...

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm. För mig har den alltid låtit fräsch och hur kool som helst, otroligt före sin tid och funkar liksom ”I Feel Good”, ”Staying Alive”, ”I Feel Love” och ”Billie Jean” samt lite andra evergreens på vilket dansgolv som helst, när som helst...
    Det är en mix (!!) av anledningar vad man tycker, tror jag. Många gillar man ju för att det är ett riktigt bra framförande (I feel good), superb produktion (Billie Jean), nyskapande (I feel love) eller helt enkelt bra musik Att efterlikna t ex produktionen på någon arketypisk låt ger oftast bara en aspekt, som att måla sin VW-Golf röd för att få lite Ferrari-känsla

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha men det funkar ju! Röda golfar är alltid lite extra

  10. #10
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Älskar såklart E.W.F vad gäller det mesta. Vill dock lyfta en annan person som jag tycker faller inom ramarna för bra mix: George Massenburg (som jag upptäckte i och med "The seventh one"/Toto. Klockrent jobb.

Liknande ämnen

  1. "Akai AX60" samt "Akai AX80", vad tycker vi om dessa då?
    Av Grandpianoguy i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 11:55
  2. "Krisp" vid mixningen, hur gör man?
    Av Adde i forum Mixning & mastring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-07-12, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •