Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: "One knob per function"-midiinterface för Analog Keys

  1. #1
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran

    "One knob per function"-midiinterface för Analog Keys

    Jag vaknade i natt i skenet av fullmånen av en galen dröm - Jag höll på att bygga en midicontroler med "One knob per function" till min Analog Keys.

    Och drömmen har skavt mig under dagen. Min AK är förpassad till klav och seq till min TTSH för jag tycker det är så ebarmligt oinspererande att menydyka. Så drömmen har fått mig att drömma.

    Om jag skulle försöka göra en rattbaserad midikontroll i 5u-format till de mest basala funktionerna under osc1 och 2,filter, amp, env, lfo och efx så är det strax över 100 rattar som behöver in. Och det är då bara den ena syntrösten av fyra.

    Och förutom att jag inte vet hur man bygger en midikontroll så kan jag se svårigheterna om jag väljer en rad till de fyra rösterna. För då måste man ju kunna nollställa den nya rösten mot rattarnas position är man ska börja ratts den nya rösten...

    Famlar lite i mörkret här.
    Är det galenskap och månhallucinationer eller är det genomförbart?

    Tacksam för jordnära kommentarer.
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2018-02-01 klockan 22:27.

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Heh, det där har jag föreslagit för Elektron att de i alla fall borde göra en mockup på, hur det skulle se ut om det fanns en ratt per funktion för A4. Skulle räcka med en röst för att visa på komplexiteten i maskinen.

    Om du kör Overbridge så kan du få en överblick över vilka parametrar som finns och sedan fundera på vilka du vill mappa mot verkligheten.

    Så om det skall blir riktigt bra så behöver du motoriserade rattar, gärna med en display över för vissa funktioner (ibland är det viktigt med exakta värden, t.ex. filtertracking). Allt skall sedan svara mot det ljud som du har valt för ett spår. Gör du så så slipper du bygga för varje röst.

    Men jo. Nog är det galenskap alltid, men det har ju sällan hindrat någon.

  3. #3
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    När jag hör om sådana här projekt så kommer jag alltid att tänka på Jellinghaus en-ratt-per-funktions-programmer till Yamaha DX7:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	jellinghaus-dx-pgmer-small.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	20,1 KB 
Id:	79749

    Så visst går det att realisera. Men det är en del jobb naturligtvis. Jellinghausburken är ju stor, liksom, typ lika bred som DX7:an själv och nästan lite djupare också. 140 rattar eller nåt sånt.

    Att hantera att samma ratt har flera funktioner kräver ju egentligen motoriserade potar, om man vill att ratten skall stå på inställt värde vid alla tidpunkter. Det finns lite andra alternativ annars: många tillverkare gör så att parametervärdet inte ändras förrän man vrider på ratten, och då hoppar värdet till det nya värdet. En annan metod är att parametern inte börjar ändras förrän man vrider ratten förbi motsvarande ställe på skalan. Värdet kommer då inte att hoppa till inställt värde, utan 'fångas upp' när ratten passerar det gamla värdet. En ytterligare möjlighet är att när man vrider ratten så är det skillnaden från utgångsläget som adderas till inställt värde. (Korg Polysix gör på det viset), men då motsvarar rattens läge sällan vad parametern faktiskt har för värde, även när man börjat vrida på den.

    Nåt som kan vara snyggt är att man har en display som visar motsvarande parameters värde snarare än att det visas på ratten. Nordlead 3 och andra grejor från Nord har LED-ringar runt rattarna med samma funktion. Nordlead 3 har dock inte potar utan inkrementatorer så rattens läge motsvarar inget speciellt, och man behöver nästan ha en display eller LED-ring för att överhuvudtaget se vad parametern har för värde, vare sig det är originalinställningen eller ändringen efter vridningen.

    För att mer direkt återknyta till AK/A4, så tycker jag själva ljudediteringen är ganska raktfram: man når parametersidorna för ljudparametrarna med enkla knapptryckningar och sedan är det bara att vrida på, inte mycket menydykning där, men det finns ju tillräckligt av den varan på andra ställen i synten, men där hjälper det nog inte så mycket med en kontrollyta.
    Senast redigerat av ricard den 2018-02-03 klockan 00:19.

  4. #4
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Tack för svaren!
    Ja, lite galet projekt är det.
    Jag har också funderat på motoriserade potar men jag vågar inte ens räkna på vad ett sånt bygge med 100 stycken skulle landa på. De andra enradsalternativen är ju också smarta men jag minns med förskräckelse min gamla ms2000 som funkade just så att värdet ändrade sig först man rörde ratten (hade iofs en fin lösning med en lampa som lös när man var på originalvärdet). Vilket ledde till att man aldrig fick någon överblick på ljudskapandet.

    Så det lämnar väl bara ett alternativ och det är fyra rader med 100 rattar styck. Med en knapp per rad som skickar alla rattars position så jag alltid börjar från panelläget och utgår från det. Och ska det dessutom vara i moogformat så blir den stooor.

    Och om jag skulle få för mig att påbörja detta vansinne, skulle det vara bäst att köra kontrollern mot overbridge på en dator man gömmer i caset eller kör jag direkt till synten? Ratten behöver ju på något sätt lära sig vilken parameter den ska styra...
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2018-02-05 klockan 09:15.

  5. #5
    /mr
    /mr är inte uppkopplad
    /mrs avatar
    Veteran
    Klassisk tanke.

    Jag ser fram emot detta projekts fortlevnad och slutresultat!

  6. #6
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Alltså.. "Alla" (typ) syntar har ju den funktionen att när man väljer en patch så ändras ju ljudet utan att några rattar eller spakar rör sig.
    Skulle det vara helt otänkbart att ha en editor precis som de inbyggda reglagen eller external programmers (PG-800, etc)?
    Det är väl typ bara mixers som haft motoriserade reglar och Nordblabla med sina LED-ringar runt rattarna som haft någon "dynamisk" indikering?

  7. #7
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Som jag känner nu hade jag viljat ha en rad till varje röst och en "reset"-knapp till varge röst så när jag ska börja med ett nytt ljud så trycker jag på den så att rattarnas värden skickas till synten så jag alltid börjar ratta ett egetljjud från rattarnas position. Men om det samtidigt skulle innebära att om jag skulle välja ett presetljud och om jag inte tryckte på resetknappen så skulle en rattvridning addera till det befintliga värdet så skulle ju det vara helt okej.

  8. #8
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Ok, har haft lite tid i dag att kolla på detta och helt omöjligt verkar det ju inte. Men jag är helt novis i ämnet så all input uppskattas

    En möjlig variant verkar vara en arduino mega med sexton analoga ingångar. Sen bygger man på med 6-7 multiplexer med sexton analoga ingångar var så är man uppe i fler än 100 analoga ingångar. Sen ska man ju hitta ett program som funkar också...
    Klarar arduinon detta?

    Sen såg jag att AK inte har CC för alla parametrar utan något som heter NRPN. Klarar arduinon det?

    Frågan är om det inte vore" lättast" att rita och trycka ett eget kretskort? Det är ju i stort sätt bara potentiometrar med tre pinnar som ska gå till plus, gnd och multiplexern. Kanske till och med jag skulle lyckas med?

    Vridpotentiometrar med stift för kortmontering där stiften sticker nedåt hittar jag inte men det finns ju garanterat. Hittar bara med stiften ut från sidan och de kostar under 4kr/styck vid köp av fler än hundra så det känns ju jättebilligt.

    Frontplåten blir ju ett aber. Att få alla hål på rätt ställe. Hualiga.

    Billiga bra moograttar. Finns det?

    Och funkar detta är det ju bara att bygga tre likadana till för de andra rösterna
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2018-02-08 klockan 22:11.

  9. #9
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen såg jag att AK inte har CC för alla parametrar utan något som heter NRPN. Klarar arduinon det?
    ja, det är en programmeringsfråga. NRPN använder fler midi"paket" per kommando isf standardmidi, men det är fortfarande midi.

  10. #10
    /mr
    /mr är inte uppkopplad
    /mrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Billiga bra moograttar.
    Moograttar?

    Du ska få riktiga Elektronrattar om du bygger denna best.

  11. #11
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Ska köpa en akeys vid löning, har cad skills och möjligheter för fräsning så kanske kan hjälpa till med panelen om det finns tid. Men herregud vilket projekt.... lycka till!

    Tänker bara på dethär med pottar vs encoders, pottar måste man nolla typ, hade det inte vatt läckert med encoders utan ändlägen och en schysst liten display som kan visa värdet? Just a thought

  12. #12
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    @ /mr - Tack för erbjudandet!? Dock behöver det ju vara 400 volymrattar pga att det är de som har en markering på sig, annars faller ju tanken på visualiseringen. Och för att det ska bryta av estetiskt tänker jag att tex tune och några andra parametrar ska ha en annan storlek på rattarna för att skapa dynamik. I elektronfallet skulle det vara det stora ”Sound selection”-hjulet.

    @ ozkar - låter grymt! Om detta blir av så kollar jag gärna med dig om du har tid över! Angående encoders så har jag funderat på det men kommit fram till att det blir för likt AK:ns programmering och att man förlorar det visuella.

    Då AK:n inte skickar MIDI så kan man ju räkna bort motoriserade pottar och därför har jag landat i att en typ av moogmodularformat är det som skulle passa mig bäst vad gäller översikt och estetik.

  13. #13
    /mr
    /mr är inte uppkopplad
    /mrs avatar
    Veteran
    Det vore nog eftertraktat med en sån där kontroller.

    http://www.spheremusic.com/Bargaindtl.asp?Item=18317

  14. #14
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av /mr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det vore nog eftertraktat med en sån där kontroller.

    http://www.spheremusic.com/Bargaindtl.asp?Item=18317
    2500 pund! Men så har ju Eno fingrat på den också

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sälj den och köp en Juno. Klar!

  16. #16
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sälj den och köp en Juno. Klar!
    wat?

  17. #17
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Junon är ju inte jätteduktig på att styra TTSH:n med cv...
    Och jag har ju redan Tridenten för poly.
    Så nä.
    Ångrar dock fortfarande att jag inte la ett bud på den 60 som stod i ett hörn i studiefrämjandets replokal i Kalmar runt millenieskiftet. Det var nog bara jag som rörde den de tre åren vi var där.

  18. #18
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Haha, jisses! Detta har vi skojjat om en hel del... Tror Olle P har en skiss någonstans, det blir helt sanlöst!
    One knob per function av Keys/Four blir ju större än en Schmidt typ...

    Men ett gäng rattar för huvudfunktioner + några encodrar för sub-funktioner (mha en liten skärm) som går att skifta funktion på är görbart och lite mer rimligt kanske. Några knappar för saker som är av/på, etc. Ska väl gå att lösa med någon av de lite biffigare Arduino-varianterna. Mycket att styra upp dock!

  19. #19
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Men hur skulle det vara om man hade en massa rader av leds som indikerar värdet, med namn på värdet därtill, typ tex sidan för osc1 är då tio rader leds, kanske fem-tio st som indikerar 0-127 på ett jävligt ungefärligt vis, sen en knapp per rad till att aktivera var rad och en enda encoder för att editera, sen skala upp det till alla pages man nu vill ha.

    Edit: såg vad smohm skrev, han formulerar det bättre
    Senast redigerat av oszkar den 2018-04-10 klockan 17:50.

Liknande ämnen

  1. En roterande pot (knob) till "expression pedal"-jack?
    Av RZ-1 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-05-09, 13:33
  2. Midiinterface till win7 x64 "klump på sladd"?
    Av jazzdoktorn i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-25, 10:09
  3. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •