Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Gammsampla i Reason?

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Gammsampla i Reason?

    På den gamla goda tiden med en Akai S700 eller Ensoniq EPS var det enkelt att sampla. Spela in, klipp, loopa vid behov och mappa upp på klaveret. Hur gör man det smidigast i Reason? Jag har tittat på samplarna där men begriper inte ett jota. Jag har ett 18 minuter långt klipp som jag vill sampla delar från. Hur gör man? I värsta fall så går det ju att spela upp valda delar från iPaden och gammsampla, men hur gammsamplar man i Reason 9.5? Det är säkert enklare än på en gammsampler men jag har aldrig gjort det.

  2. #2

    Veteran

    https://youtu.be/1CmtNZQA4qA

    30 sekunders demo hur man samplar med mick rakt in i NN-XT
    Senast redigerat av drloop den 2018-02-01 klockan 14:16.

  3. #3

    Veteran
    Du kan ta in ljudfilen i Reason och sampla på samma sätt direkt in i flera Reason moduler, man spelar helt enkelt upp ljudfilen och samplar på gammelvis.
    Ett annat alternativ är att du tar in ljudfilen på ett spår klipper ut den del du vill använda, höger klickar på klippet och så kan du välja bounce to sample och vips får du en sampling som du kan dra och släppa på syntar och maskiner.
    Senast redigerat av drloop den 2018-02-01 klockan 06:43.

  4. #4
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Nu kör jag R7 så denna begränsning kanske är borttagen, men det går bara att max sampla 30 sekunder. Det går däremot bra att ladda in längre filer.

  5. #5

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu kör jag R7 så denna begränsning kanske är borttagen, men det går bara att max sampla 30 sekunder. Det går däremot bra att ladda in längre filer.
    Det fortfarande är en 30 sekunders begränsning i R10. Lite märkligt kan jag tycka.
    I de fall man behöver längre så spelar man bara in på en kanal och bouncar sedan tagningen till en sample.

  6. #6
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Det är faktiskt väkdigt märkligt

  7. #7

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är faktiskt väkdigt märkligt
    Gammelsampling! Vintage!

  8. #8
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Så bra punch, crisp och närvaro i soundet på den där 30s-begränsningen!

  9. #9

    Veteran
    Finns ett annan bra trick, säg att man vill sampla sin gamla trummaskin. Spela in trummaskinen på ett spår, tryck på slice edit och gör sedan en convert to rex. Nu kan du bara släppa rexfilen på NN-XT och vips så får du trummaskinen automappad i NN-XT.

    Om du multisamplar en synt funkar det på samma sätt gör slicar i rex filen på de ställen du vill klippa samplingarna. Har du tur fixar slice edit det åt dig annars får du mecka lite manuellt.
    Bounce to rex, drag och släpp samplingen på NN-XT.
    Markera alla zoner, högerklicka och välj Set root notes from pitch detection. Nu sätter NN-XT rätt pitch på samplingarna.
    Välj sedan genom att högerklicka Automap zones.
    Färdig mappat multisamplad synt. Lite magiskt. Går fort som bare katten.

  10. #10
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Riktigt fiffigt!

  11. #11
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns ett annan bra trick, säg att man vill sampla sin gamla trummaskin. Spela in trummaskinen på ett spår, tryck på slice edit och gör sedan en convert to rex. Nu kan du bara släppa rexfilen på NN-XT och vips så får du trummaskinen automappad i NN-XT.

    Om du multisamplar en synt funkar det på samma sätt gör slicar i rex filen på de ställen du vill klippa samplingarna. Har du tur fixar slice edit det åt dig annars får du mecka lite manuellt.
    Bounce to rex, drag och släpp samplingen på NN-XT.
    Markera alla zoner, högerklicka och välj Set root notes from pitch detection. Nu sätter NN-XT rätt pitch på samplingarna.
    Välj sedan genom att högerklicka Automap zones.
    Färdig mappat multisamplad synt. Lite magiskt. Går fort som bare katten.
    Åh... det lät najs. Det är en intervju och om jag kan skiva upp den så kan jag ju peta in lämpliga delar i samplaren och spela upp dessa.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2018-02-01 kl. 11.20.23.png 
Visningar:	54 
Storlek:	982,2 KB 
Id:	79706

    Precis under tredje modhjulet så sitter lite små knappar. Knappen som ser ut som en vågform är REC. Inte bara NNXT har en REC-knapp utan även ReDrum och NN19, så det finns flera samplers i Reason.

    Du kan om du vill ha ett ständigt flöde av ljud in och trycka på REC hela tiden, varje gång kommer den sampla. Sedan kan du redigera alla ljud efteråt. Editorn kommer upp automatiskt när sampling är avslutad.

    Knappen med vågformen betyder "starta" och "stoppa".

    Enklast är att koppla en mikrofon till ljudkortet och sen sampla dig själv bara för att lära känna funktionen.

    Det här går lika snabbt som på Akai S700, dvs helt instant.

    Samplingarna sparas antingen med låtfilen eller så kan man "bryta ut dem" för att få wavfilerna separat. Du kommer hitta dem under File / Self Contain Settings. Kryssar du ur dem så kommer en dialogruta upp och du får välja var du vill spara dem. Så namnge dem gärna direkt i editorn.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    30 sek-gränsen är helt logisk för övrigt, längre än så så är det klart bättre att jobba med audiospår. Det är helt genomtänkt.

  14. #14
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    30 sek-gränsen är helt logisk för övrigt, längre än så så är det klart bättre att jobba med audiospår. Det är helt genomtänkt.
    Fast på R5 när sampling introducerades fanns ju inte den möjligheten (om man inte hade record). Då var det frustrerande.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad behöver samplas så länge då? Ser inte ens behovet Ideala samplingar ska vara 2-5 sekunder.

  16. #16
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Har jag sagt att ni är goa?

  17. #17
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad behöver samplas så länge då? Ser inte ens behovet Ideala samplingar ska vara 2-5 sekunder.
    He he, jag ville använda samplern som bandare. Sampla slingor, exportera, slica och rexa, in i octorex osv. Löste man ju med Audacity, men hade ju funkat direkt i reason om inte begränsningen funnits.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har jag sagt att ni är goa?
    Börjar du köra Reason på allvar så blir det ju rena kram-kalaset! <3

  19. #19
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad behöver samplas så länge då? Ser inte ens behovet Ideala samplingar ska vara 2-5 sekunder.
    Vad behöver samplas så länge då? Ser inte ens behovet Ideala samplingar ska vara 0,09-0,5 sekunder.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha, japp.

  21. #21
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Börjar du köra Reason på allvar så blir det ju rena kram-kalaset! <3
    He he he... ja, jag måste ju utforska möjligheterna. Men de där syntarna låter jag bli och håller mig till min gamla hårdvara istället.
    Den här snubben gjorde precis det jag är ute efter: https://www.youtube.com/watch?v=N4i0EkldKUI
    Nu skall jag krama fram en fetingbas på Mono/Polyn också

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hm, nu måste jag få något att hända här så...

    V a r s å g o d

    Här är DeLight - mitt mini-Fairlightrefill helt gratis. Kostar vanligen $5 och ger en liten liten känsla av hur det stora refillet är.

    Direktlänk:

    https://www.dropbox.com/s/ayqbxuerdw...Light.rfl?dl=0

  23. #23

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    He he he... ja, jag måste ju utforska möjligheterna. Men de där syntarna låter jag bli och håller mig till min gamla hårdvara istället.
    Den här snubben gjorde precis det jag är ute efter: https://www.youtube.com/watch?v=N4i0EkldKUI
    Nu skall jag krama fram en fetingbas på Mono/Polyn också
    Han gjorde lite krångligt. Klipp bara i spåret. Markera klippen du vill använda, höger tryck på musen och välj bounce to new samples. Nu dyker samplingarna upp i browsern och du kan dra och släppa dessa på NN-XT.

  24. #24
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Denna tråd blir ju bara bättre och bättre <3

  25. #25

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha youtubes stillbilder / min gubb-look bara värre å värre, usch!
    Gubbe i keps fick plötsligt ny innebörd!

  26. #26
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    <3 PF

  27. #27
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Testade så parakeeten refillet nu då tros?

  28. #28
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Har inte fått tummen ur att sitta med Reason, med refillet ligger på Skrivbordet. Hoppas få lite tid i helgen.

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte fått tummen ur att sitta med Reason, med refillet ligger på Skrivbordet. Hoppas få lite tid i helgen.



  30. #30
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Nu har jag testat att gammsampla och det funkade perfekt. Giorgio dyker upp på nästa låt. Nu blir det en barnlek att sampla av lite andra ljud också, typ orchestrahits och noisehits och mappa upp dessa.

  31. #31
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns ett annan bra trick, säg att man vill sampla sin gamla trummaskin. Spela in trummaskinen på ett spår, tryck på slice edit och gör sedan en convert to rex. Nu kan du bara släppa rexfilen på NN-XT och vips så får du trummaskinen automappad i NN-XT.

    Om du multisamplar en synt funkar det på samma sätt gör slicar i rex filen på de ställen du vill klippa samplingarna. Har du tur fixar slice edit det åt dig annars får du mecka lite manuellt.
    Bounce to rex, drag och släpp samplingen på NN-XT.
    Markera alla zoner, högerklicka och välj Set root notes from pitch detection. Nu sätter NN-XT rätt pitch på samplingarna.
    Välj sedan genom att högerklicka Automap zones.
    Färdig mappat multisamplad synt. Lite magiskt. Går fort som bare katten.
    Det där är sååå smidigt. Ett annat bra tips (inte superoriginellt men ändå värt) är att använda denna typ av funktion omvänt. Jag lägger upp t.ex 30 ultrabeat ljud i Logic, för att av dem, genom funktionen bounce, få ut en enda längre ljudfil som sedan sparas till SD kort för flytt till Digitakt. Kul att köra randomvågform (LFO) som styr samplestart eller varför inte parameterlåsa fram ett helt beat från en röst/sampleslot Nää, nu skenar jag iväg... Måste gräva fram Reason och testa lite!

Liknande ämnen

  1. Reason 6.5 / Reason Essentials 1.5 - Beta
    Av eXode i forum Reason Studios
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 22:46
  2. Reason 6 och Reason Essentials
    Av eXode i forum Reason Studios
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 07:21
  3. Reason adapted låtar i Reason
    Av Maxwell i forum Reason Studios
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 01:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •