Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Deckard´s Dream

  1. #1
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran

    Deckard´s Dream

    En rackvariant av Yamaha CS-80.
    CS-80 har en ganska egen ljudstruktur för att vara en polyfonisk analogsynth med ett HPF och LPF filter i serie båda med resonance.
    Själva ljudet består sedan av en ”dual layer” patch med en oscillator vardera och man kan detuna den ena efter tycke och smak.
    Deckard´s Dream gör ju ingen hemlighet av att det är just en klon av CS-80 den vill vara och mjukvaran uppdateras kontinuerligt efter användar input som jämför med en äkta CS-80´s beteende på detaljnivå.
    Stundtals låter Deckard´s Dream skrämmande lik min Yamaha CS-80 och har man en bra masterklaviatur så kan man verkligen få fram CS-80 dynamiken genom att applicera tex filteröppning,Vibratodjup och volym med aftertouch. Man ställer in på settings om man vill styra aftertouchen med Channel Pressure, Polyphonic Aftertouch eller MPE.
    Deckard´s Dream har default settings precis efter CS-80:s ganska begränsade omfång vad gäller tid. Dvs max längden på Envelopens Attack är egentligen väldigt kort, LFO:n hastighet går varken göra väldigt långsam eller väldigt snabb men på Deckard´s Dream kan man tänja rejält på dessa begränsningar om man vill. Man kan även invertera HPF envelopen men på Deckard´s Dream tycker man standard är den inverterade och vice versa men kul att alternativen finns.
    Grundljudet är verkligen fett och CoolAudios CEM3340 kloner behöver verkligen inte skämmas, tvärtom, jag är riktigt imponerade av dem och stänger man av fläkten driftar de härligt analogt också!
    Jag som är analogtaliban har lite synpunkter på att man kan höra lite zippernoise på LFO svep av filter tex, men mjukvaruprogrammeraren lyssnar defintivt på användar input så det kommer säkerligen att bli improvements under resans gång.


    https://youtu.be/o7g5oUZ8UGw
    Senast redigerat av Firechild den 2018-01-27 klockan 15:32.

  2. #2
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Tack för demon. Intressant att höra hur den kan låta.
    Det låter som du har ett fint reverb också där i början och slutet.

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Hyggligt fett! Låter ju otroligt bra, skulle du säga att mjukvaran är ok nu eller är det fortfarande en bit kvar?

    PS. Snyggt master klaviatur du har!

  4. #4
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Obligatorisk analogtalibankommentar;

    Demade han en synt? Jag såg bara masterklavven.

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Wünderbaum!

  6. #6
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Tycker det låter helt underbart. Satt och lyssnade på Bladerunner 2049 precis innan och det finns klart CS80släktskap!

  7. #7
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Äntligen! Låter bra
    Ska du köpa expandern till?

  8. #8
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Gillar att det enbart är sliders och förhållandevis lite ”design”. Känns som att man tvingas lyssna istället för att titta.

  9. #9
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Kan den låta som en Prologue?


    (känns säkrast att lägga till en ironisk här )

  10. #10
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Kanonsynt. Kanonklipp!!

  11. #11
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Ah... den sneglade jag på när projektet lanserades. Tjusigt spelat Firechild, men demon kunde gärna ha varit ännu längre Kul att det sitter nya kloner av Curtis 3340 VCO;er i den. Nu är det äntligen möjligt att återskapa analoga syntar till vettiga priser, med både kloner av både CEM- och SSM-chip till vettiga priser!

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Obligatorisk analogtalibankommentar;

    Demade han en synt? Jag såg bara masterklavven.
    If there's no bread, let them eat cake! Prophet T8 reducerad till Poly-AT-masterklav (albeit a very good one...)

  13. #13

    Veteran
    När man stänger av fläkten...

  14. #14
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag undrade just när demon skulle komma från dig, när jag såg att du skulle kränga av dig den på fejan.
    Jag ska lyssna på den senare i eftermiddag.

    Edit:
    Låter CS80 fett <3. Synd bara att dom inte fått riktigt till med mjukvaran på i en så övrigt fin synt
    Senast redigerat av NON den 2018-01-28 klockan 15:23.

  15. #15
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Wow, tack för en bra och djupgående recension. Låter riktigt bra (fast den stora frågan är om någonting låter dåligt i dina händer )

    Får jag lov att fråga anledningen till varför du säljer enheten? Var det någonting i i ljudet eller spelupplevelsen som inte levde upp till din förväntning eller var den för lik din CS80?

  16. #16
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Låter bra. Undrar när Uli ger sej på de riktiga tungviktarna, dvs CS80, JP8, 2600. Oberheim och monofona analogsyntharna är ju redan på gång.

  17. #17
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Låter riktigt gött! Fin demo.

Liknande ämnen

  1. Deckard's Dream
    Av DrKorg i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 225
    Senaste inlägg: 2021-03-19, 16:35
  2. Tangerine Dream
    Av imported_equinoxe i forum Skivor & artister
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2018-08-06, 16:22
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-03-04, 16:48
  4. I have a Dream!!!
    Av Cytex i forum Allmänt om musik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 15:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •