Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Effekter på trummor

  1. #1
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior

    Effekter på trummor

    Har säkert diskuterats tidigare och länka gärna till relevanta trådar i så fall, men...

    Vilka är era favoriteffekter ni använder på trummor? Inte så mycket på hela trumkanalen utan på individuella trumljud? Har just fått ihop mitt "trumrack", dvs Beatstep Pro kör Vermona DRM1 III och Alesis DmPro, som båda har massvis med individuella utgångar. Har bl a en dedikerad DP/4 med fyra effektprocessorer att routa dom till, har två effektkanaler i DmPron och en massa annat kul i pedalform och eurorack. Finns mycket kul att experimentera med, men tar gärna emot tips att prova.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1666.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	777,8 KB 
Id:	79536

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Förutom EQ i mixern och optokompressor på alla kanaler gillar jag plaskiga fjäderreverb, där snärtiga ljud är på gränsen till att få fjädern att skramla. Uppmickat är fint också. Kör gärna i min egen Twice-A-Manipulator... Puff-pyskomp genom delay är härligt. Phil Collins-wannabe-trummor med gate också. Pukor genom dist, men resten av setet rent. Ja, lite så...

  3. #3
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Phaser kan vara kul ibland. Kan ge driv på hihats, låta YMO på tight virvel, psykedelia på pukrollar.

    - - - Uppdaterad - - -

    När det gäller reverb kan det vara effektfullt att ha mono på vissa trumkanaler, stereo på andra.

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Långt reverb följt av skarp gate.

    Va, är 80-talet redan över?

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Dist! Kan piffa upp det mesta som är lite brusbaserat. Virvlar, handklapp, hihats och shakers med mera. Bara att testa dig fram. Kan också användas för att "limma ihop" två ljud, typiskt virvel+handklapp.

  6. #6
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När det gäller reverb kan det vara effektfullt att ha mono på vissa trumkanaler, stereo på andra.
    Just så. Några tankar om vilka ljud som är särskilt passade för mono och stereo?

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Kick och virvel - mono, pukor och cymbaler - stereo

    Men det är ju personligt.

  8. #8
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Gött med tips! Efter gårdagens experimenterande kom jag själv fram till följande:

    Baskagge - Har svårt att låta den vara helt torr. Vill gärna lägga på en (väldigt) kort rumsklang, kanske 20% wet för att mjuka upp den lite. Såg ett tips om att EQ:a bort basfrekvenserna på rumsklangen, men DP/4 verkar inte klara det (bara HF damping). Skulle behöva en dedikerad submixer för det. Får nöja mig med lite predelay, men det funkar helst på långsammare låtar.

    Virvel - Har inga problem med att det låter 80-tal om virveln, men det stör om ghostslagen har samma svans som de hårda slagen. Önskar att det fanns någon thresholdfunktion för detta i DP/4, men har inte hittat det. Lösningen får bli att ha två virvelljud för att få det mer dynamiskt.

    Hi-hat - Tempo Delay är vansinnigt kul och svängigt. Blev överlycklig över att DP/4 har en funktion att låta delay-tiden följa midiklocka så att svänget består även när man ändrar tempot.

    Congas - Inget jag vanligtvis använder, men blir coolt med reverb för att flytta dem längre bort i ljudbilden.

  9. #9
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Men nästa steg får väl blir en kompressor. Jag gissar att jag inte kommer undan det. En Alesis 3630/3632 är väl vad min budget fixar. Hur ska man tänka då? Köra den tillsammans med en EQ för att göra den till en multibandskompressor, eller via submixer och köra kompressorn via aux/send?

  10. #10
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Individuell eq och ev. kompressor, sedan kort reverb, eq och ev. komp. på hela bussen, en aning dist eller bandemulering också.

  11. #11
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Tänk på att DRMs individuella utgångar även funkar som S/R så slipper du offra så många kanaler i mixern.

  12. #12
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på att DRMs individuella utgångar även funkar som S/R så slipper du offra så många kanaler i mixern.
    Japp. Har just nu ingen dedikerad submixer för trummorna heller så det är min räddning .

  13. #13
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kick och virvel - mono, pukor och cymbaler - stereo

    Men det är ju personligt.
    Och beroende på beatet. Och resurserna. Om det s.a.s är gott om utrymme mellan bastrumma och virvel (och inte så många andra ljud som stör), så kan det t.ex. vara effektfullt med mono på baskagge och stereo på virvel. Finlirare kanske t.om lägger ett monoreverb för att ge kropp och ett stereorverb för att ge bredd, på samma ljud. Nog vanligast på virvel och bastrumma, men kan funka på t.ex handklapp också.

  14. #14
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men nästa steg får väl blir en kompressor. Jag gissar att jag inte kommer undan det. En Alesis 3630/3632 är väl vad min budget fixar. Hur ska man tänka då? Köra den tillsammans med en EQ för att göra den till en multibandskompressor, eller via submixer och köra kompressorn via aux/send?
    Ah, komprimera trummor, det kan man skriva spaltkilometrar om.

    En fråga är ju om du har behov av komprimering för att kontrollera dynamiken, eller om det uteslutande är ljuddesign vi snackar? Och vad spelar du in på för medium, digitalt eller analogband? Trummor älskar bandkompression, så man kommer långt med bara en het insignal till bandspelaren, om man spelar in på en sådan. Och då kan man fokusera på de mer kreativa kompressorbruken, med själva kompressorburken.

    3630 färgar ganska rejält, så jag skulle inte rekommendera den om man är ute efter transparent kontroll över dynamiken. Å andra sidan tycker jag personligen att sättet den färgar på passar väldigt bra till just trummor, om man vill få dem punchiga och aggressiva.

    Några varianter:
    1) Stereokompressor på hela mixen. Passar bäst om man bara behöver komprimera litegrann, för att sätta trummorna i mixen. Alternativt om man vill att det ska pumpa rejält, men se då 3.1 nedan.
    2) Parallell (stereo)kompression. Bra om man vill få det punchigt utan att döda befintlig dynamik.
    3) Komprimera paketvis:
    3.1) Med en stereokompressor: Stereokomprimera allt utom cymbaler. Utklingande cymbaler kan få kompressorn att pumpa fram och tillbaka på ett jobbigt sätt, som dessutom trycker ner övriga trummor alldeles för mycket. Om du har massa percussion kan det ev låta bättre att hoppa över även de ljuden.
    3.2) Med två stereokompressorer v 1: som ovan, men ge cymbaler eller percussion en egen stereokompressor
    3.3) Med två stereokompressorer v 2: Kör den ena som två mono och ge bas och virvel varsin dedicerad. Kör resten (ev.minus cymbaler och percussion) genom en stereokompressor. Eller använd den kompressorn till parallell komprimering av rubbet.
    3.4) Med två stereokompressorer v 3: Kör den ena som två mono, med bas och virvel genom en gemensam monokompressor och hihaten genom en egen. Komprimering av hihat kan göra massor till svänget och drivet, men man kommer längst om den får en dedicerad kompressor. Den stiffaste hihat kan t.ex. bli riktigt toksvängig om man sidechainar dess kompressor med bastrumma och ev även virvel och kanske t.o.m. ytterligare percussioninstrument.
    3.5.) Valfri blandning av ovanstående…

  15. #15

    Veteran
    Analog Tape mumma
    Kompressor mumma
    Dist mumma
    Reverb mumma
    Brus mumma
    Transient shapers mumma
    Gate mumma
    VCA Styrt filter mumma
    Sidechain kompressor på överhäng mumma
    Delay mumma
    EQ mumma
    Dynamisk EQ mumma
    Limiter mumma
    HP/LP/BP filter mumma

    Osv, osv, osv....

  16. #16
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, komprimera trummor, det kan man skriva spaltkilometrar om.
    Tack för långt och utförligt svar! Jag är nog ute efter ljuddesign främst. Gillar generellt kompressor på trummor, att det rör på sig och händer saker i ljudbilden. Fick mycket att tänka på här. Kommer inte lägga tusenlappar på det dock.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 02:26
  2. Trummor?
    Av 18db i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 01:24
  3. Trummor
    Av thedelta i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-10-21, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •