Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur bokar ni/blir ni bokade nu för tiden?

  1. #1
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior

    Hur bokar ni/blir ni bokade nu för tiden?

    Hej!

    Det börjar bli dags att ge sig ut och spela igen...
    Sist jag spelade live på 90-talet så lämnade man mest demos och blev sedan uppringd och bokad.
    Det känns inte rätt väg att gå idag...

    Skickar ni mail till olika arrangörer med er musik eller vad är bäst? Hur presenterar man det i isåfall? Bara skicka med en bandcamp-länk och en kort presentation?
    I detta fallet är det ju inte tal om något gage utan kanske mer hälften av biljett-intäkter eller liknande... Behöver mest komma ut i promotion-syfte men är så fruktansvärt ur loopen eftersom jag varit borta ur detta så länge....

    Hjälp!

  2. #2
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Vad spelar du och var? Känner du någon bokare eller andra aktiva artister inom samma genre? Går du ut på ställen som spelar sån musik? Tror att det kan vara bra att synas ute igen om det är länge sedan du spelade själv. Annars funkar Soundcloud och Bandcamp bra så klart, och personliga mail.

  3. #3
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Ett år senare är detta fortfarande obegripligt för mig...
    2018 gick iofs. åt till att mestadels producera ett album så ingen tid las på att jaga spelningar men har verkligen ingen aning om var man börjar.
    Har noll kontakter och har inte spelat live på extremt länge....
    Bör man kontakta en bokare eller var börjar man?

  4. #4
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hallows Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett år senare är detta fortfarande obegripligt för mig...
    2018 gick iofs. åt till att mestadels producera ett album så ingen tid las på att jaga spelningar men har verkligen ingen aning om var man börjar.
    Har noll kontakter och har inte spelat live på extremt länge....
    Bör man kontakta en bokare eller var börjar man?
    Vilken stad bor du i?
    Har märkt att de har hänt en hel del bara på två-tre år, ställena safar mer och tar i mindre utsträckning in osignade artister, och många försöker ha klubbkvällar som appellerar till alla snarare än att fokusera (FAIL..)

    Men min erfarenhet är att man nog bör vara ute i svängen och lära känna folket i kretsarna man vill spela i, publik, arrangörer mm.
    The hard way.

    Samt förstås ha en skiva, bandbilder etc, med bra musik, men det har du ju redan låter det som

    Men är hårt jobb även om man spelat jättemycket bara för några år sedan.

    Om man inte är ca 20 och har vissa epitet som är "inne" sas, som ej har med musik att göra.

  5. #5
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken stad bor du i?
    Har märkt att de har hänt en hel del bara på två-tre år, ställena safar mer och tar i mindre utsträckning in osignade artister, och många försöker ha klubbkvällar som appellerar till alla snarare än att fokusera (FAIL..)

    Men min erfarenhet är att man nog bör vara ute i svängen och lära känna folket i kretsarna man vill spela i, publik, arrangörer mm.
    The hard way.

    Samt förstås ha en skiva, bandbilder etc, med bra musik, men det har du ju redan låter det som

    Men är hårt jobb även om man spelat jättemycket bara för några år sedan.

    Om man inte är ca 20 och har vissa epitet som är "inne" sas, som ej har med musik att göra.
    Jag är baserad i Skåne.
    Här finns ju ställen men jag har inget emot att resa runt och spela på andra ställen.
    Det som är problemet är ju att arrangörer inte ens lyssnar på material man skickar.

  6. #6
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Precis, de blir översvämmade av musik, och brukar boka på "word of mouth"
    Själv fick jag vara ute och dricka en väldig massa öl och vara social för att bygga en crowd i iaf en eller två eventuella målgrupper.
    Började med det ca 2014 och känner idag flera bokare och har spelat mycket ute, sen måste man ju självklart göra bra musik men det är det många som gör idag.

  7. #7
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis, de blir översvämmade av musik, och brukar boka på "word of mouth"
    Själv fick jag vara ute och dricka en väldig massa öl och vara social för att bygga en crowd i iaf en eller två eventuella målgrupper.
    Började med det ca 2014 och känner idag flera bokare och har spelat mycket ute, sen måste man ju självklart göra bra musik men det är det många som gör idag.
    Det är säkert som du säger. Dem får nog hur mycket som helst.
    Kontakter är ju alltid viktiga...

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Tips: Gå på många konserter och lär känna banden och hangarounds, kom in i scenen som man säger.

  9. #9
    vilsen
    vilsen är inte uppkopplad
    vilsens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag både bokar och försöker bli bokad. När jag bokar så är det en kombination av akter jag sett och hört ute som jag vet är bra och levererar och akter som hört av sig. När folk hör av sig kan det ta tid, gillar jag det jag hör så kan akten ändå ligga i min lista över bra grejer i ett år eller mer innan tajmingen är rätt. Kort mail med aktuell länk och inget tjat funkar bäst på mig, gärna video från livesammanhang och tjat funkar dåligt på iallafall mig.

  10. #10
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Vilken sorts musik är det? Det är lite skillnad på olika musikgenres tror jag.

    När jag bokade så bokade jag ytterst sällan någon från demo utan det var saker jag gillade, kompisars rekommendationer och tips från andra artister och radiokanaler.

  11. #11
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Sällan. Och mer eller mindre totalt random. Så lägger vi absolut ingen tid på att jaga spelningar heller...

  12. #12
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken sorts musik är det? Det är lite skillnad på olika musikgenres tror jag.

    När jag bokade så bokade jag ytterst sällan någon från demo utan det var saker jag gillade, kompisars rekommendationer och tips från andra artister och radiokanaler.
    Tack för svar. I mitt fall är det elektronisk pop. Det finns länkar i avataren till bandcamp etc. Jag har skickat mycket Mail med länkar etc men det är aldrig någon som lyssnar på dessa. Som nämnts här ovan så blir nog bokare i regel överösta med Mail. Det försvinner i bruset helt enkelt.

  13. #13
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Det som funkat för mig är att dels inleda en kontakt med ett väldigt kort mail, inga länkar eller musik utan mest för att reka och kolla vart nästa mail ska skickas. "vem kontaktar jag för att få spela hos er?" i princip. Sen verkar det hjälpa om det är någon annan som tar kontakten åt dig, en "manager" fast det kan ju vara din kompis eller partner eller vem som egentligen.

    En annan grej kan vara att kontakta andra band, kanske gå ihop tre akter och försöka få in en helkväll på nåt ställe.

  14. #14
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Min erfarenhet är att det är viktigt att veta vem man ska kontakta, info@xxxxx.com kanske inte går till själva bokaren. Så det är bra att göra lite research, och sen ha lite koll på stället som kontaktas. Skriva personligt (har redan nämnts), och ha en live-video som representerar det som görs på scen. Jag har bokat många spelningar på detta sett, men många ställen får jag ju också aldrig svar ifrån.
    Senast redigerat av Albin den 2019-01-23 klockan 18:48.

  15. #15
    ErikGran
    ErikGran är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Ett tips som funkade för mig var att maila runt till olika sidor som hyr ut och förmedlar DJs. Får en hel del spelningar från t.ex. Loud Event. Skrev lite kort om din dj erfarenhet och vad jag kunde spela och dem hörde dem av sig. Kika där http://loudevent.se

Liknande ämnen

  1. Hur gjorde man musik förr i tiden?
    Av stealthtank i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2016-05-26, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •