Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 186

Ämne: Genusdiskussionen som behövs

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Genusdiskussionen som behövs

    Är det bara jag, med andra ord? Som varit på konserter med Pet Shop Boys och Jarre på senare år och fått en riktigt motbjudande magkänsla av detta? När jag sett mig omkring och insett att vi bara är män som tittar på det här. Då är det ju så jävla fel alltihop att världskartorna måste ritas om. Det är riktigt så att man känner att artisten mår dåligt av det hela men spelar för gallerierna för att få in degen. Men var är den nödvändiga mixen? Blev det så att kvinnorna gick över till att lyssna på nyare musik när vi stannade kvar och lyssnade på den gamla? Varför blev det så?

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Mina kvinnliga vänner ser samma sak som mig - så gäller nog inte alla kvinnor. Iof kanske är lite biased eftersom de flesta kvinnor jag umgås med gillar elektronisk musik

    Tycker de konserter man själv går på numer är ganska 50/50. Men det är mer generell "synth" och rock än PSB, Erasure och Jarre som (fördom) sannolikt mer tilltalar män? Var på Coil nångång på 80-talet och där var konstigt nog alla män
    Exempelvis: Depeche mode (har mängder av kvinnliga fans), The Cure , Covenant, She past away
    Har iof kanske mest varit på festivaler och där kanske könsfördelningen naturligt blir mer sammansatt då det finns "mer för alla"?

    Mina kvinnliga jobbarkompisar (då främst yngre) går på större festivaler eller ser DJ orienterad musik vilket för mig är en gåta. Men var tid har ju sin smak.

  3. #3
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Om vi tar exemplet med Jarre så sitter jag med ett klassfoto från grundskolan. På den tiden hade man full koll på vem som hade vilka skivor. En LP var en dyr investering & man valde noga ut vad man köpte. Vi var 30 i klassen & jag minns att vi var 4 som hade några Jarreskivor. Alla 4 var killar. Det är nog dom du ser på Jarres konserter idag.

    På den tiden kunde säkert killarna locka med sig sina flickvänner till någon Jarrekonsert, för att det var nytt & spännande. Men att en medelålders man idag skulle kunna locka med sin fru att stå i kö & frysa för att se Jarre känns avlägset.

    Det var på den tiden dessutom väldigt könsuppdelat avseende vilka artister man gillade & köpte skivor av. Den enda artist jag kan minnas som jag gillade & samtidigt en enda tjej i klassen gillade var faktiskt Bowie, så hon & jag bondade rätt bra.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad lyssnar de medelålders kvinnorna på? Är de såpass intresserade att de går på konserter med de artisterna?

    JMJ och PSB är väl klassisk pojkrumsmusik som jag ser det, så jag ser inget konstigt här. Pojkarna har växt upp och blivit medelålders män, musiksmaken är densamma.

  5. #5
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    På våra s.p.o.c.k-gigg är det nog 90% män i publiken.

    Min platta har 84% män som lyssnar på den via spotify.

    It is what it is....

  6. #6
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Precis, könsuppdelningen var väldigt stor för 20-30 år sedan. Den generationen (som också är min) försöker anpassa sig på många områden men vad man gillar för artister är inte så prioriterat. Det står lyckligtvis väldigt mycket bättre till bland dagens unga, både vad det gäller jämställdheten och bredden på musiksmaken. De bryr sig dock inte om varken PSB eller Jarre, av förklarliga skäl.

    EDIT: mjukade upp retoriken lite.
    Senast redigerat av sisältää den 2018-01-25 klockan 12:48.

  7. #7
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Helt klart ett genusproblem och inte nått som uppstått på grund av tycke och smak...

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad lyssnar de medelålders kvinnorna på?
    Baserat på min vänskapskrets, släkt etc så säger jag att de ser mer på TV, följer serier och liknande. Alltifrån skräpsåpor till riktigt nördigt nedgrottande i säsong 73 av den där zombie-sf-serien.

    TV-tittande och musiklyssnande är en oslagbart dålig kombination f ö.

  9. #9
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt klart ett genusproblem och inte nått som uppstått på grund av tycke och smak...
    Hur kan du vara så säker på det? På Guns and Roses el Bon-Jovi eller nåt så kryllar det ju av tjejer..trots mkt mer sexistisk hållning och innehåll i t.ex. texter mm.... så varför skulle det inte handla om smak? .....jag har ju i alla fall fördomen om att det är betydligt mer städat och mindre risk för tags på en Jarre el Kraftwerk konsert än Motley Crue... osv....

    Jag tror inte man kan avfärda något när det handlar om så stora procentsatser....

  10. #10
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur kan du vara så säker på det? På Guns and Roses el Bon-Jovi eller nåt så kryllar det ju av tjejer..trots mkt mer sexistisk hållning och innehåll i t.ex. texter mm.... så varför skulle det inte handla om smak? .....jag har ju i alla fall fördomen om att det är betydligt mer städat och mindre risk för tags på en Jarre el Kraftwerk konsert än Motley Crue... osv....

    Jag tror inte man kan avfärda något när det handlar om så stora procentsatser....
    Jag var ironisk.
    Personligen är jag inte intresserad alls av "genus"-problematik. Icke-problem.

  11. #11
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Låt folk tycka om vad de tycker om.

  12. #12
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag var ironisk.
    Personligen är jag inte intresserad alls av "genus"-problematik. Icke-problem.
    Aha... ok sorry

  13. #13
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låt folk tycka om vad de tycker om.
    Absolut, men det är ju skitintressant om det handlar om sociala eller biologiska skillnads i vad vi gillar..osv.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag tycker det är snett och undrar var det började. När det började. Den här musiken var verkligen inte avsedd för att vara enbart för män även om PSB råkar ha en skum och rätt skämmig C-låt i bagaget som heter Music For Boys.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är snett och undrar var det började. När det började.
    Snett är det, om vi förväntar oss 50-50. Men gör vi det? Kan vi det? Har inte det alltid synts fler män på konserter i allmänhet (pojkbandstiden undantagen)? Det är farlig mark att gå på, men jag vet att vi generaliserade i tonåren och skojade om att vi killar lade sina pengar på skivor och tjejerna sina på smink och kläder. Det finns säkert unkna nivåer i detta, men jag tror också det finns rötter bakåt till en afrikansk slätt för hundratusentals år sedan.

    Som jag var inne på innan, med TV. I en slumpmässigt vald biosalong tycker jag tjejer, kvinnor och damer överväger. Kanske har det med det visuella kontra det audiella att göra? Det påstås t ex att män har bättre mörkerseende pga arv från stenålder då män jagade och kvinnor vaktade elden. Kanske har samma jaktarv gjort hörseln viktigare än synen och vice versa?

  16. #16
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    kan bero på allt från tycke o smak till rädsla för trakasserier på konserter.. Men tittar man på typ spotifylyssningar så är skillnaden MINST lika stor..

  17. #17
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kan bero på allt från tycke o smak till rädsla för trakasserier på konserter.. Men tittar man på typ spotifylyssningar så är skillnaden MINST lika stor..
    Men det kanske är lite som... t.ex. Jarre är mer musik gjort av en man för musikens skull.. medan et pojkband riktar sig till småtjejer....det är väl inte så konstigt om musik som är gjord med själva musiken i fokus av manliga hjärnor och öron mest uppskattas av manliga hjärnor och öron.

  18. #18
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kan bero på allt från tycke o smak till rädsla för trakasserier på konserter.. Men tittar man på typ spotifylyssningar så är skillnaden MINST lika stor..
    Det är ju alltid intressant när man kan stödja sig på verklig data & fakta i den här typen av frågor.
    Nu har jag inte själv Spotify, men man kan alltså där se könsfördelningen på de som lyssnar på en viss låt/artist?

  19. #19
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    utgåt från mig själv. Min 80talspop riktar sig inte till ngn speciell målgrupp. Alla är välkomna. Men 84% av lyssnarna är män

  20. #20
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    utgåt från mig själv. Min 80talspop riktar sig inte till ngn speciell målgrupp. Alla är välkomna. Men 84% av lyssnarna är män
    Om du bara plockar fram de där gamla promotionbilderna så skall du se att det ändras.

  21. #21
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du bara plockar fram de där gamla promotionbilderna så skall du se att det ändras.
    hahahahaha...

    (trodde de var glömda)

  22. #22
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Dåtid vs nutid. De som går på dessa konserter är från en tid när elektronisk musik ofta förknippades med ett visst mått av nördighet och teknikintresse och då var det företrädesvis män som lyssnade på den typen av elektronisk musik. Åtminstone vad gäller Jarre. Jag vill minnas att det var en jämnare fördelning när det gällde artister som Depeche Mode, Yazoo, Duran Duran, Erasure, Eurythmics mfl.
    Nuförtiden uppfattar jag att elektronisk musik är mer 50/50 men väldigt olika beroende på genre. Det finns positivt många kvinnliga förebilder inom mer edgy och modern elektronisk musik.

  23. #23
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Länge sen jag var på något men brukar väl alltid vara typ 95% grabbar/män/gubbar tycker jag men beror nog på genre, gubbigast var nog när jag var på rush 30års jubileum

  24. #24
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dåtid vs nutid. De som går på dessa konserter är från en tid när elektronisk musik ofta förknippades med ett visst mått av nördighet och teknikintresse och då var det företrädesvis män som lyssnade på den typen av elektronisk musik. Åtminstone vad gäller Jarre. Jag vill minnas att det var en jämnare fördelning när det gällde artister som Depeche Mode, Yazoo, Duran Duran, Erasure, Eurythmics mfl.
    Nuförtiden uppfattar jag att elektronisk musik är mer 50/50 men väldigt olika beroende på genre. Det finns positivt många kvinnliga förebilder inom mer edgy och modern elektronisk musik.
    Duran Duran var ju nästan ett pojkband såtillvida att de exponerades som ett i musikpressen, kläderna de bar, kalufserna etc.

    Eurythmics är ett bra exempel annars. Både genusutmanande på scen och 50/50 i bandet.

  25. #25
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Duran Duran var ju nästan ett pojkband såtillvida att de exponerades som ett i musikpressen, kläderna de bar, kalufserna etc.
    Fast det var en jämn fördelning vem som lyssnade men kanske av olika skäl.
    OT: Hittills har jag inte träffat en enda kvinna som gillar OMD, hur kommer det sig? 😊

  26. #26
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tomas Ledin har hyfsad jämt fördelad publik könsmässigt. Iaf vad jag sett på konserter.

  27. #27
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det var en jämn fördelning vem som lyssnade men kanske av olika skäl.
    OT: Hittills har jag inte träffat en enda kvinna som gillar OMD, hur kommer det sig? ��
    Det har jag... iaf gamla fina OMD. Henne behåller jag.

  28. #28
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det var en jämn fördelning vem som lyssnade men kanske av olika skäl.
    OT: Hittills har jag inte träffat en enda kvinna som gillar OMD, hur kommer det sig? ��
    Jag pratade med en på konserten i Sthlm senast. Men i övrigt vet jag ingen.

  29. #29
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tomas Ledin har hyfsad jämt fördelad publik könsmässigt. Iaf vad jag sett på konserter.
    Fast nu är det väl musikintresserade vi pratar om? (sorry , kunde inte låta bli)

  30. #30
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det var en jämn fördelning vem som lyssnade men kanske av olika skäl.
    OT: Hittills har jag inte träffat en enda kvinna som gillar OMD, hur kommer det sig? ��
    Du har helt enkelt inte träffat fru Gumse. Hon & jag har i stort sett exakt samma musiksmak & det var också en av anledningarna till att vi träffades.

  31. #31
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Bara gubbar som orkar kolla på gamla genigubbar och gubbpopstjärnor...

    Har Thåström mer damer? Han åldras med värdighet iaf...

  32. #32
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    – Män börjar förlora hörseln i de höga frekvenserna redan vid 20-30-årsåldern medan kvinnor behåller diskanthörseln längre.

    http://www.auris.nu/kvinnor-har-battre-horsel

    Det kanske är sä att det låter illa?

  33. #33
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    – Män börjar förlora hörseln i de höga frekvenserna redan vid 20-30-årsåldern medan kvinnor behåller diskanthörseln längre.

    http://www.auris.nu/kvinnor-har-battre-horsel

    Det kanske är sä att det låter illa?
    Därav alla lågpassfilter... för att vi ska höra bättre och inte distraheras av övertoner vi ändå inte uppfattar ordentligt.

  34. #34
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har helt enkelt inte träffat fru Gumse. Hon & jag har i stort sett exakt samma musiksmak & det var också en av anledningarna till att vi träffades.
    Håll fast vid henne

  35. #35
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    På de flesta konserter jag går på är det i regel ca 50/50.
    Exempel på artister:
    Pale Honey
    The soft moon
    Rome is not a town
    Makthaverskan
    Slowdive
    Fever Ray
    Jonas Lundqvist
    Radio Departement
    Familjen
    Johnossi
    Sigur Ros
    Bob Hund
    Les Big Byrd
    Henrik Berggren
    First Aid Kit

  36. #36
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Har dragit med mig mamma på PSB de senaste 3-4 turnéerna, hon har älskat det varje gång!

  37. #37
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Hur ser man på Spotify vilka som lyssnar?

  38. #38
    Assar
    Assar är inte uppkopplad

    Senior
    Hmmmm .... vad är problemet?
    Att det inte är en "tillräckligt acceptabel könsbalans" i publiken?
    Varför är det i så fall ett problem?
    Att bedöma individer utifrån deras kön brukar vanligtvis kallas för sexism ...

  39. #39
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Förstår inte detta alls varför skulle detta vara ett problem?
    Borde folk inte tagga ner lite, andas, njuta av livet och inte skapa icke-problem?
    PSB storhetstid var på 80-talet för hela 30 år sedan, de har säkert gjort sina snedsteg då och de har sin trogna idolskara kvar som råkar killar i majoritet.
    Både syrran, tjejen och mamma gillar dem mycket och de utestänger inga grupper.
    På samma sätt kan jag namnge en massa kvinnliga artister som drar mer kvinnliga artister men även tvärtom.. eller 50-50.
    Folk får väl gilla vad de vill oavsett kön eller ska varje artists lyssningsskara kvoteras in?

  40. #40
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Assar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmmmm .... vad är problemet?
    Att det inte är en "tillräckligt acceptabel könsbalans" i publiken?
    Varför är det i så fall ett problem?
    Att bedöma individer utifrån deras kön brukar vanligtvis kallas för sexism ...
    Exakt. Kul att höra av dig förresten.

    Man kan ju inte gärna tvinga folk att gå på konsert. Eller, jo det kan man ju givetvis, men det kräver ett rätt omfattande våldskapital.

  41. #41
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Får vi ha genusdiskussioner...
    Jag kan konfirmera att av över 1 miljon youtubevisningar på min synthesizerinriktade youtubekanal är det 98% män så även om vi skrämt bort kvinnorna från synthesizerrelaterade forum så tittar de inte ens i smyg på detta ämne längre. Ack och ve. Ett sundhetstecken om jag får säga det själv. De gick vidare med sina liv någon gång i början på 90talet och vi män lever kvar i en drömsk dåtid som sakta vittrar sönder.

  42. #42
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte alla vi som sett denna tråd visa den för partners/kollegor/barn/föräldrar och snacka genus med dem.
    Och tvinga dom att gå på konsert med Jarre?

  43. #43
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får vi ha genusdiskussioner...
    [Admod]
    Så länge den håller sig on-topic, hålls städat och inte svävar ut i uppenbar politik så ja.
    Senast redigerat av Amonhoteph den 2018-01-26 klockan 08:14.

  44. #44
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Jag tror det handlar om att kvinnor och män inte är helt lika eller föredrar andra intressen, detta är ju såklart en grov generalisering. Jag har däremot en tjejkompis som gillar JMJ. Liknande ser man ju på såna här gitarrhjälte konserter.

    Ta Youtube som ett exempel:
    With over 300 hours of videos uploaded a minute, YouTube has something for everyone.
    While it attracts an even split of women and men, YouTube is still fairly male dominated. Men spend 44 percent more time on the site per month, and of 51 categories of YouTube content measured by OpenSlate, men make up the majority of viewers in 90 percent of them.


    Här kan man ju dra många slutsatser i varför, kanske har män mer tid, eller ptioriterar youtube över andra medier, vet ej.

    Jag är av en åsikt att alla ska med såklart.

    Det kan också vara så att män är mer nostalgiska, att vi lyssnar på musik i ett rent nörd syfte medans kvinnor kanske mer ser det som ett sätt att umgås på. Men att det i slutändan förenar män och kvinnor men att själva syftet varför vi gör det görs av olika anledningar.
    Senast redigerat av Spacedude den 2018-01-26 klockan 07:42.

  45. #45
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Det finns många andra orättvisor i världen som är värda mänsklighetens tankar istället för denna. Börja med kamelerna så kan vi ta myggen när de väl är klara.

  46. #46
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    För att förtydliga: En anledning varför själva genusdebatten är så sjukt inflammerad handlar om att folk debatterar i ämnet. Det verkar nästintill omöjligt att försöka prata om ämnet med ett nyktert granskande av fakta, det kräver stabila individer med en öppen livsåskådning som varken försöker påvisa olikheter eller likheter men samtidigt granska skillnader om likheter och olikheter, det blir ofta väldigt könsanknutet och idealistiskt och det håller jag mig gärna utanför, jag tror på individens rätt att leva det liv de önskar på ett sådant sätt som skänker den individen deras mening i deras existens oavsett kön.

  47. #47
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det kräver stabila individer med en öppen livsåskådning som varken försöker påvisa olikheter eller likheter men samtidigt granska skillnader om likheter och olikheter.
    +1 på allt det där! Jag är en sån stabil individ du pratar om, plus att jag är mogen för min ålder (32), men bajskorvarna på andra sidan som vill att alla ska ha det dåligt och hatar barn har ju så fel så man blir vansinnig!!!

  48. #48
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får vi ha genusdiskussioner...
    Jag kan konfirmera att av över 1 miljon youtubevisningar på min synthesizerinriktade youtubekanal är det 98% män så även om vi skrämt bort kvinnorna från synthesizerrelaterade forum så tittar de inte ens i smyg på detta ämne längre. Ack och ve. Ett sundhetstecken om jag får säga det själv. De gick vidare med sina liv någon gång i början på 90talet och vi män lever kvar i en drömsk dåtid som sakta vittrar sönder.
    +1 vissa klipp på min kanal har nästan 100%, vad är det för fel på Cowbell tuning tr-08???

  49. #49
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på allt det där! Jag är en sån stabil individ du pratar om, plus att jag är mogen för min ålder (32), men bajskorvarna på andra sidan som vill att alla ska ha det dåligt och hatar barn har ju så fel så man blir vansinnig!!!
    Haha! Vad jag förstår så tenderar personer att dra sig till olika idealistiska dogmer baserat på deras psykologiska preferenser. Alltså så betyder det att djupliggande personliga drag bestämmer vad du röstar på och att det är svårt att bryta för det ligger djupt i individens psykologiska egenskaper.

    Men när det kommer till att bedöma ngn som en bajskorv så ger det tyvärr ingen förändring, jag besitter samma impulser (det gör vi alla) men det förändrar ingen.

    Finns en mycket intressant Psykolog vid namn Marshall Rosenberg som utvecklade Non Violent Communication. Själva grundidén i detta är att vi inte kan förändra en persons tankar genom dömande uttalanden eller göra dominerande försök i ett svartvitt rätt och fel tänkande att få ngn att förändra sitt beteende, det vi egentligen försöker göra är att dominera personen i att känna sig underlägsen och tvinga den personen att känna skuld. Kommer denna person vika sig eller känna än mer förakt?

    Tyvärr är hela vårat samhälle genomsyrat i skuld och belöning och fördömande uttalanden var vi projicerar en person vi ogillar egenskaper som det kanske inte direkt besitter. Det skapar en enorm dissonans i våran kommunikation samt i människors välmående.

    Därför framstår politiska debatter mer som intellektuella dominansmätningar istället för att användas som en platform var revolutionära samhällsförändrande idéer förs fram och utvecklas.

    Förlåt för lång text

  50. #50
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    The dude abides.

  51. #51
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Intressant det här ändå.

    Alltid tveeggat att belysa en kliché/norm då ens uppfattning kan behöva läggas fram och synas för att hanteras och komma i nytt ljus. Samtidigt reproducerar vi klichén/normen genom att belysa den. Känns lite avgörande i vilket rum den läggs fram i kan jag tycka...

    Att behandla människor som människor upplever jag själv önskvärt men knixet där är väl betoningen av att intressera sig för hur människor vill bli behandlade och inte behandla människor som vi själva vill behandla dem kanske

  52. #52
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Varför det är viktigt i enkla drag; Mötet med människor gör oss lyckliga men finns ingen bra mix av människotyper och kön så uppstår ett läge där dynamiken blir så frånvarande att man kan känna det i luften. Som en extrovert person så har jag ingenting att hämta i ett sådant sammanhang. Det blir konstigt. Det uppstår ingen stämning / magi. Något åt det hållet.

  53. #53
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför det är viktigt i enkla drag; Mötet med människor gör oss lyckliga men finns ingen bra mix av människotyper och kön så uppstår ett läge där dynamiken blir så frånvarande att man kan känna det i luften. Som en extrovert person så har jag ingenting att hämta i ett sådant sammanhang. Det blir konstigt. Det uppstår ingen stämning / magi. Något åt det hållet.
    Håller med.

  54. #54
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför det är viktigt i enkla drag; Mötet med människor gör oss lyckliga men finns ingen bra mix av människotyper och kön så uppstår ett läge där dynamiken blir så frånvarande att man kan känna det i luften. Som en extrovert person så har jag ingenting att hämta i ett sådant sammanhang. Det blir konstigt. Det uppstår ingen stämning / magi. Något åt det hållet.
    Fast om du går på en konsert så går du väl dit för at du är intresserad och vill fokusera på bandet och dess musik. Och t.ex. Pet shop boys som är ett ganska gay profilerat band så är det ju kanske inte så konstigt om publiken består av mest män.

  55. #55
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är ju pop & dansmusik, für alle! Hits!

  56. #56
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant det här ändå.

    Alltid tveeggat att belysa en kliché/norm då ens uppfattning kan behöva läggas fram och synas för att hanteras och komma i nytt ljus. Samtidigt reproducerar vi klichén/normen genom att belysa den. Känns lite avgörande i vilket rum den läggs fram i kan jag tycka...
    Fast det är skillnad på en Kliché och en norm..det blir väldigt konstigt att säga om något som är faktabaserat att det är en kliché. Att vi skulle reproducera objektiva fakta genom att belysa dem är ju nonsens. När det kommer till att diskutera orsaker så är det en annan sak så klar om det inte finns fakta att tillgå.

    Att behandla människor som människor upplever jag själv önskvärt men knixet där är väl betoningen av att intressera sig för hur människor vill bli behandlade och inte behandla människor som vi själva vill behandla dem kanske
    Där har du väl snarare något tveeggat

  57. #57
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför det är viktigt i enkla drag; Mötet med människor gör oss lyckliga men finns ingen bra mix av människotyper och kön så uppstår ett läge där dynamiken blir så frånvarande att man kan känna det i luften. Som en extrovert person så har jag ingenting att hämta i ett sådant sammanhang. Det blir konstigt. Det uppstår ingen stämning / magi. Något åt det hållet.
    Det jag mindbubblat om här i tråden var såklart absolut inte riktat mot dina tankar eller hur du känner, jag kan se att det kanske kan leda till en sådan slutsats det var självfallet inte mitt mål. Det var mer ur ett utforskande i perspektiv i vad som tänkas att ligga bakom detta fenomen, och resten var bara mer mindbubbel.

  58. #58
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju pop & dansmusik, für alle! Hits!

    Är det verkligen så? Hur ser lyssningarna ut på t.ex. spotify? Du tar ju själv upp "problemet" på konserten.

  59. #59
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    The dude abides.
    Haha!

  60. #60
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det kanske helt enkelt är så att man får ha skålar och tappar vid entrén så uppenbarligen sensitiva personer som jag får lite roliga piller och en massa fri sprit. Då blir det ju även lättare för de introverta och blyga matematikerna som går på dessa konserter att släppa loss och faktiskt ha lite kul. Man får gå på konserterna i Ukraina eller så helt enkelt.

Liknande ämnen

  1. lödhjälp behövs..
    Av sveamannen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-19, 20:17
  2. Ställrekommendation behövs
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-10-25, 23:07
  3. Värderingshjälp behövs
    Av Rillo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •