Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4
Resultat 181 till 186 av 186

Ämne: Genusdiskussionen som behövs

  1. #181
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    AI troll, jo man kan ju tro det

  2. #182
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AI troll, jo man kan ju tro det
    Kanske ska tillägga att det var ett lite väl sarkastiskt skämt, ämnat som en liten tankeställare till dig i all välmening.

  3. #183
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Rajraj.. jag är sen men hur ser det ut med andra publiker för andra genres, hur är det med imagen i olika band och grupper, hur der set ut för vadhonnuhette (bokmärkt på död dator) svensk EBM med cool tuff attityd och shysst beat när hon är på scen? Hur är/var Robyns publikhav, om vi håller oss inom elektronisk musik?

    Inom metal har det varit främst herrar för Angela Gossows tid i Arch Enemy och den nuvarande (underbart att se på scen, nätt liten kvinna growla skönt hårt och mörkt, välkommen växling från långhåriga rockers), Nightwish har genom alla kvinnliga leads tider varit bättre balanserat men dom har varit fronten på stort i PR och videos, Dream Theater har länge haft fler kvinnliga fans än proggskägg i publiken.

    Om jag tar studier av musiksmak och tankar från alla dambekanta genom åren säger det att elektronisk musik inte lika lätt utdelat, aldrig så populär att det kan läras ut och smittas, och fortfarande ofta sedd som något tomtigt och-eller att obehagliga minnen av 90talet och 00tals-leftovers fortfarande ger en dålig image, men en bra stark karaktär till kvinna i fronten hjälper något enormt att få kvinnliga lyssnare öht. Jag har skapat fans av Robyn världen över.

  4. #184
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Bröt ut off topic som förtjänar egen tråd.

  5. #185
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var på Coil nångång på 80-talet och där var konstigt nog alla män
    Antar att du med smileyn syftar på att de var gay, men faktum är att de drog det lite längre ett tag och sin allmänna esoteriska och ockulta vana trogna aktivt hyllade nåt slags magisk "manlig sexuell energi" osv till den grad att Rough Trade (ja, det finns en uppenbar ironisk poäng att göra här apropå det namnet) hotade med att sluta sälja och distribuera deras skivor, eftersom de ansågs "kvinnofientliga". Osäker på om det var Coil eller PTV, men Sleazy och Balance i vart fall.

    Minns att det också gick rykten om att de inte ville släppa in kvinnor i huset där de bodde, för att det kunde förstöra den där "manliga energin".

    Nåja, sen upptäckte både GPO och Coil-männen MDMA och släppte det värsta separatistiska tramset.

  6. #186
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bara jag, med andra ord? Som varit på konserter med Pet Shop Boys och Jarre på senare år och fått en riktigt motbjudande magkänsla av detta? När jag sett mig omkring och insett att vi bara är män som tittar på det här. Då är det ju så jävla fel alltihop att världskartorna måste ritas om. Det är riktigt så att man känner att artisten mår dåligt av det hela men spelar för gallerierna för att få in degen. Men var är den nödvändiga mixen? Blev det så att kvinnorna gick över till att lyssna på nyare musik när vi stannade kvar och lyssnade på den gamla? Varför blev det så?
    Jaha? Går du på någon dancehallkonsert så lär det vara mycket svarta. Går du på Springsteen så är det mycket nordeuropéiska.

    Innan någon får för sig att börja "laga" saker, oavsett vad det är, bör man studera Arvikafestivalens fall:

    Den gamla publiken började leta upp andra festivaler. I stället för att se varningssignalen förolämpade arrangörerna fansen genom att deklarera att synthstämpeln skulle tvättas bort. De noterade intäkterna, men inte att de samtidigt blev som vilken festival som helst. De gjorde sig av med den publik som kom för stämningen och blev beroende av lättflyktiga festivalbesökare som bara lockas av de dyraste banden.

    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår mig inte på det där humorgänget. Låtsas att bekämpa homofobi fortfarande har samma politiska sprängkraft som det hade i början av 00-talet. Kommer undan med antisemitiska karikatyrer för att de känner rätt personer.

    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker bästa tråden på 99 är kvinnliga artister inom elektronisk musik.
    Tror att myten om det manliga geniet är en bov som håller mycket tillbaka.
    Kan lika gärna användas som ett skällsord mot män som anstränger sig lite mer och därmed riskerar lite mer, men om det lyckas, vinner lite mer.

    Mitt tips till unga män: Om ni vet att ni inte gjort något fel (Nej-nej-nej! Inga grubblerier över att ni log fånigt över en urringning på en klubb för 5 år sedan) så skall ni strunta i allt det där. Börjar ni harkla er om att de har rätt i sak, men ursäktar er med att ni inte gjort något fel så är det ett tecken på svaghet.

    Citat Ursprungligen postat av COSMIC60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använd Ladies Night som ett slagträ i jämnställdighetsdebaten och var för alltid utvisad. På riktigt. Tills du grävt i den dy som omgärdar skiten. Inget fel på krogshowen i sig. Men föreställningen om att detta skulle va någon relevant orättvisa i sig är ju löjlig...
    Förklara för mig som om jag vore fem år varför jag inte får ta på mig en billig nylonperuk, en damkappa, kalla mig för transkvinna och gå på den där festivalen endast för kvinnor i sommar.


    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Önskar dock att vi håller oss kring ursprungsfrågan:
    Men var är den nödvändiga mixen? Blev det så att kvinnorna gick över till att lyssna på nyare musik när vi stannade kvar och lyssnade på den gamla? Varför blev det så?
    Följer du den nyare musiken då?

    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    diskuterade genus/musik med min (extrem-PK) 16åriga dotter. Frågade lite kring hennes åsikter om att det t ex kommer 90% män på spockkonserter o nästan lika stor "snefördelning" på spotifylyssnare.

    Efter lite tjötande uppfattade jag att hennes teori är att det helt enkelt är ett "arv" från tiden när tjejer skulle vara tjejer. Iom att syntmusik förknippas med teknologi & teknologi förr i tiden (nästan) var reserverat för män så får teknologisk musik dras med det arvet.

    Hon tror även att program som idol är skyldiga till genustänket inom musikbranschen. När t ex Bard säger, "du är bra & snygg, du kommer få tjejerna att skrika" till ngn ung, snygg manlig idolmedlem så sabbar det jättemycket för jämlikheten..

    --slut på rapport från tonåringen---
    Vad är teknik då? En fräsch och stark dator med en bra DAW är mycket mer avancerad än en hemmastudio full med analogmoduler. Å andra sidan så är det mycket mer arbete med analogerna. Och är de gamla och smutsiga - ännu en sak som avskräcker kvinnor. Män är uppfostrade till att förhålla sig till smuts. Kvinnor att undvika eller förinta det.

    Och vad är synthmusik då? Ständiga uppstekningar av (ett smalt fönster av) 70-80-talets pyttipanna som är klart bättre än ingenting, men som blir jobbigt i längden. (Det är avslöjande att det alltid är samma gamla plankor som skall släppas i femtielva nyversioner. Aldrig att något unikt som Hartmann Neuron släpps i nyversioner.)

    Eller är det så att när en ung man säger att han gillar något band från 80-talet så ses han som en Dedikerad Fanatiker och ett Hot - trots att han bara gör det för att smälta in i sin klick. Men när en ung kvinna dansar till samma band med samma djupa engagemang som den unge mannen - bara för att det råkades spelas just då, så bryr sig ingen, ja?

    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antar att du med smileyn syftar på att de var gay, men faktum är att de drog det lite längre ett tag och sin allmänna esoteriska och ockulta vana trogna aktivt hyllade nåt slags magisk "manlig sexuell energi" osv till den grad att Rough Trade (ja, det finns en uppenbar ironisk poäng att göra här apropå det namnet) hotade med att sluta sälja och distribuera deras skivor, eftersom de ansågs "kvinnofientliga". Osäker på om det var Coil eller PTV, men Sleazy och Balance i vart fall.

    Minns att det också gick rykten om att de inte ville släppa in kvinnor i huset där de bodde, för att det kunde förstöra den där "manliga energin".

    Nåja, sen upptäckte både GPO och Coil-männen MDMA och släppte det värsta separatistiska tramset.
    Daglig påminnelse att män är bögar. Är man mot bögar som sådana är man mot män som sådana.

    Och jag förstår inte varför manliga artister, bögar eller ej, inte skulle få hylla maskulin energi. Det är som om de aldrig varit på bio och sett en riktigt Shakespearaktig film där män inte viker en tum i sin kamp mot varandra (och så dör nästan alla på slutet).

    Tack och lov är det väldigt få som gör det, men den nukleära optionen för kvinnliga artister är att tala om systerskapet. Detta leder dock till två tankespår med obehagliga slutsatser:

    Antingen så finns inte systerskapet. Det är bara något de säger. De flesta kvinnor ser den billiga marknadsföringen och bryr sig inte.

    Eller så finns systerskapet. Vad exakt det är och vad dess källa är låter jag vara osagt. Likaså de sociologiska slutsatser man kan dra av det. Vad vi kan vara helt säkra på är att det alltid finns mäktiga män i producentledet som utnyttjar sig av de unga kvinnorna som säger och skriver "systerskap" till och från.

Liknande ämnen

  1. lödhjälp behövs..
    Av sveamannen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-19, 20:17
  2. Ställrekommendation behövs
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-10-25, 23:07
  3. Värderingshjälp behövs
    Av Rillo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •