Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Charter Oak SCL-1 samt Tegeler VTC funderingar

  1. #1
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran

    Charter Oak SCL-1 samt Tegeler VTC funderingar

    Någon som har eller haft något med dessa att göra?

    Ingen av dem är ju egentligen till för ren masteringen, men lite åt det hållet funderar jag att ha dem till.
    Mestadels av musiken jag kommer att mastra med dessa är likt orkestrala stycken, dvs dynamiska (tysta partier, starka partier).
    SCL-1 har jag fått bra omdöme via andra kanaler just när det gäller förmågan att hantera denna fråga. VTC:n har jag ingen koll på.

    Annars all erfarenhet som finns tas emot tacksamt.

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag har den "matchande” EQn från Charter Oak och tycker att den är väldigt trevlig. Bra ljud för att vara så billig. Gillar verkligen dess workflow. Kompressorn har jag däremot aldrig testat.
    VTC har jag blivit avrådd från av mina mastering-kollegor för att den helt enkelt inte fungerar på masterbussen.

    Vad för dig just till dessa två? Det känns som två väldigt olika kompressorer. Det finns ju så många roliga kompressorer att välja mellan numera. T ex STC-8:an om du nu inte redan sålt den.. det är verkligen en helt fantastiskt bra och mångsidig kompressor. Jag hade LÄTT valt den låååångt framför de andra.

  3. #3
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack för svar Volantiz - Varför fungerar inte VTC:n på masterbussen? Tekniska skäl eller smaksak?
    STC-8:an var kanon och bra på alla sätt, men den funkade inte för mig och till det jag skulle ha det. Egentligen vill jag åt något som lyfter fram och griper tag i materialet utan att ha för mycket karaktär, sen kan jag inte lägga en 500K för att ha lite att välja mellan, därav den prisklassen (hobbylekman).

    Bra rördesign lyfter och skapar bra bredd med djup och det är det jag letar efter i en burk nu. Manley:s klassiker gick jag inte igång på. Tänk Hi-Fi, det är lite sånt jag vill åt

    Efter 25 år med den här hobbyn så har jag märkt att smak är en viktig faktor om nu tekniken fungerar, även arbetsätt.
    Så STC-8:an fungerade inte alls I min setup och jag fick den aldrig att riktigt gripa tag i mina "orkester" stycken. Däremot så vart den det bästa jag stött på för mer normal musik, framförallt modernare elektroniska tempo grejor.

  4. #4
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    A-Designs HM2 Nail samt Dangerous Music Compressor är två som jag tror skulle kunna tilltala mig med, även Buzz Audio SOC-20 samt DCB:n. Men detta är vad jag läst mig till samt försökt lyssna mig till via demos etc.
    Vet att inte alla är rörgrunkor men de verkar ha de egenskaper jag är ute efter...

  5. #5
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Kastar in Roger Foote (FCS) P3S och Aurora Audio gtc-2 bland dina alternativ. Dangerous är säkert ett bra val.

    Nail är jag osäker på men dangerous är vca, Soc är mig veterligen optisk och dcb är diodbrygga. De är olika bra lämpade till olika material

    Sådär då. Nu blev det lättare.

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför fungerar inte VTC:n på masterbussen? Tekniska skäl eller smaksak?
    Främst ljudet. Färgar för mycket på ett vis som generellt sett inte låter bra på mastern.

    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    STC-8:an var kanon och bra på alla sätt, men den funkade inte för mig och till det jag skulle ha det. Egentligen vill jag åt något som lyfter fram och griper tag i materialet utan att ha för mycket karaktär, sen kan jag inte lägga en 500K för att ha lite att välja mellan, därav den prisklassen (hobbylekman).
    Har du verkligen testat "allt" på STC-8:an? Den är ju rätt djup. Och ren då det behövs.

    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra rördesign lyfter och skapar bra bredd med djup och det är det jag letar efter i en burk nu. Manley:s klassiker gick jag inte igång på. Tänk Hi-Fi, det är lite sånt jag vill åt
    Jo, men bredd och djup har absolut inte bara med rör att göra. Och för de egenskaperna så brukar jag själv hellre vända mig till andra burkar än kompressorer. Exempelvis stora och fina transformatorer är riktigt bra grejor för sånt..

    Manley VariMu vs HiFi.. ta en titt på NuMu då. Det är en renare VariMu. Mycket billigare än VariMu dessutom.

    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter 25 år med den här hobbyn så har jag märkt att smak är en viktig faktor om nu tekniken fungerar, även arbetsätt.
    Så STC-8:an fungerade inte alls I min setup och jag fick den aldrig att riktigt gripa tag i mina "orkester" stycken. Däremot så vart den det bästa jag stött på för mer normal musik, framförallt modernare elektroniska tempo grejor.
    Jag har sett och hört många anse att det tar lång tid innan de "greppat" STC-8:an. Det är lite som med VariMu.. få kontrollers osv så hur svårt kan det vara? .. men det är fortfarande extremt många som inte lärt sig använda den "rätt" och därmed inte upptäckt dess storhet.

  7. #7
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kastar in Roger Foote (FCS) P3S och Aurora Audio gtc-2 bland dina alternativ. Dangerous är säkert ett bra val.

    Nail är jag osäker på men dangerous är vca, Soc är mig veterligen optisk och dcb är diodbrygga. De är olika bra lämpade till olika material

    Sådär då. Nu blev det lättare.
    Tackar! Det där med lämplighet för olika material vet jag om. Enligt det så kanske opto är rätt, men det är svårt det här. Man skulle haft en butik I Sverige där allt fans för test
    Nail är väl en hybrid, rör samt solid state. Dock vet jag inte om det är en vari mu setup på rörsidan?

    Som säkra kort så har jag Nail, Dangerous samt SOC-20 på min lista, men denna tråd var tänkt som för att få lite input på alternativ.

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    A-Designs HM2 Nail samt Dangerous Music Compressor är två som jag tror skulle kunna tilltala mig med, även Buzz Audio SOC-20 samt DCB:n. Men detta är vad jag läst mig till samt försökt lyssna mig till via demos etc.
    Vet att inte alla är rörgrunkor men de verkar ha de egenskaper jag är ute efter...
    Nail är bra och väldigt mångsidig. Grym mixkompressor!
    DMC är verkligen skitbra på att vara ren och fin. Det här är verkligen ett genomtänkt verktyg!
    Buzz SOC-20 .. visst.. kanske något för dig.. jag fastnade inte.
    Buzz DBC-20 & DBC-M .. fantastisk! Den är helt i min smak iaf. Kan köras både väldigt rent och fint och snyggt färgande. Diodkompressor som kan ersätta en VCA-kompressor.

    Men dessa ger ju inte så värst mycket "bredd och djup".. rena kompressorer ger generellt sett inte det, utan de är rena. Jag använder hellre EQs för den biten. Kompressorer mer för bland annat dynamik och "groove".

  9. #9
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vill bara flika in att jag uppskattar denna diskussion!

  10. #10
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Främst ljudet. Färgar för mycket på ett vis som generellt sett inte låter bra på mastern.
    Det där har jag faktiskt fått som svar också Så den kan nog lämna nu som arbetshäst...

    Har du verkligen testat "allt" på STC-8:an? Den är ju rätt djup. Och ren då det behövs.
    Nej, men ganska ingående. Du som kan den skulle provat en av mina låtar som ex kanske? Det jag inte lyckades få till var när jag hade ett riktigt svagt stycke som växte till full dynamic. Fick alldrig till det, antingen riktigt bra på det svaga partiet eller på det starka.

    Jo, men bredd och djup har absolut inte bara med rör att göra. Och för de egenskaperna så brukar jag själv hellre vända mig till andra burkar än kompressorer. Exempelvis stora och fina transformatorer är riktigt bra grejor för sånt..
    Du har helt rätt, men rör gör något. Kan ju också köra genom en rörkonstruktion bara för att få den effekten jag är efter som du säger sist i kedjan. Trafos har jag grejer för, men de brukar inte enskilt öppna upp ljudbilden vad jag märkt. Det kan rör däremot göra.

    Manley VariMu vs HiFi.. ta en titt på NuMu då. Det är en renare VariMu. Mycket billigare än VariMu dessutom.
    Den var min första tanke, men jag fick input från en tekniker att den distar lite obehagligt (ligger I signalen hela tiden, mätbart dessutom). Annars har den mycket av det jag letar efter.

    Jag har sett och hört många anse att det tar lång tid innan de "greppat" STC-8:an. Det är lite som med VariMu.. få kontrollers osv så hur svårt kan det vara? .. men det är fortfarande extremt många som inte lärt sig använda den "rätt" och därmed inte upptäckt dess storhet.
    Tror samma, jag märkte dock dess storhet under den tid jag använde den, men vissa saker gick den (eller jag) bet på.

    Tack för alla svar, tacksam för lite bollning!

  11. #11
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nail är bra och väldigt mångsidig. Grym mixkompressor!
    DMC är verkligen skitbra på att vara ren och fin. Det här är verkligen ett genomtänkt verktyg!
    Buzz SOC-20 .. visst.. kanske något för dig.. jag fastnade inte.
    Buzz DBC-20 & DBC-M .. fantastisk! Den är helt i min smak iaf. Kan köras både väldigt rent och fint och snyggt färgande. Diodkompressor som kan ersätta en VCA-kompressor.

    Men dessa ger ju inte så värst mycket "bredd och djup".. rena kompressorer ger generellt sett inte det, utan de är rena. Jag använder hellre EQs för den biten. Kompressorer mer för bland annat dynamik och "groove".
    Kanske jag behöver en viss färgning då för att få vad jag vill ha? DMC tyckte jag kunde öppna upp och lyfta fram när jag lånade en under en tid, riktigt fin grej.
    DBC-M är den jag kikat på.
    Nail:en gillar jag arbetsättet på.

    Charter Oak kompressorn, finns ett exempel på tuben där de demar den med gitarr+ståkar. Det man hör där var nästa på pricken vad jag är ute efter. Klara extrem dynamic, lyfter fram och ger en ökad ljudbild. Nu bara ett exempel och på tuben. Vågar inte slå till bara från det dock...

    Vi kanske börjar komma någonvart nu

  12. #12
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kastar in Roger Foote (FCS) P3S och Aurora Audio gtc-2 bland dina alternativ. Dangerous är säkert ett bra val.
    Ja! Någon FCS-burk kan mycket väl vara rätt här. P3S kostar inte så värst mycket heller och finns i ett gäng olika modeller.
    (8_bit: du säger väl till om din P4S ME är på väg ut!?)

    GTC-2 är helt fantastisk för mix, men inget för masterbussen tycker jag (kanske parallellt.. jag testade aldrig).

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, men ganska ingående. Du som kan den skulle provat en av mina låtar som ex kanske? Det jag inte lyckades få till var när jag hade ett riktigt svagt stycke som växte till full dynamic. Fick alldrig till det, antingen riktigt bra på det svaga partiet eller på det starka.
    Kan du beskriva mer exakt vad du försöker göra? Min första tanke var att ”du behöver en till kompressor, inte en annan” .. men det beror ju helt på.

    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trafos har jag grejer för, men de brukar inte enskilt öppna upp ljudbilden vad jag märkt. Det kan rör däremot göra.
    Ahh.. jorå.. riktigt stora fina trafos är som gjorda för just det! Inte så värst vanligt annat än i riktigt dyr hårdvara däremot.

    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den var min första tanke, men jag fick input från en tekniker att den distar lite obehagligt (ligger I signalen hela tiden, mätbart dessutom).
    Högst troligtvis ett risigt ex. Sånt händer. Eller impedans-problem. Inte ovanligt. Jag har verkligen ogillat minst någon burk för att den helt enkelt inte trivdes just på den platsen i kedjan.

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Sätter mig på ett flyg om en liten stund och försvinner iväg ett tag nu.. men lycka till med att hitta rätt!

  15. #15
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sätter mig på ett flyg om en liten stund och försvinner iväg ett tag nu.. men lycka till med att hitta rätt!
    Trevlig resa och tack för input!

  16. #16
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du beskriva mer exakt vad du försöker göra? Min första tanke var att ”du behöver en till kompressor, inte en annan” .. men det beror ju helt på.
    Det där tänkte jag också på, om det går att lösa med två kompressorer i rad. Om det nu var det du menade Volantiz?

  17. #17
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där tänkte jag också på, om det går att lösa med två kompressorer i rad. Om det nu var det du menade Volantiz?
    Jag behöver mer kompressorer Jag kanske inte var tydlig där, det är en kompressor som gör något annat utöver de jag har. Trodde STC-8:n skulle bli den, men inte. Hade nästan bestämt mig för en Nu Mu då jag kände att den funkade bra till de opto vca jag har.

  18. #18
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Det blev en Buzz DBC-20 till slut. Tim skickade en till mig och jag har använt den en del nu. Fin burk, den passar mig jäkligt bra!
    Men det kommer nog hamna ett komplement i kedjan framöver, inte för att den är dålig, mer för att ha options
    Av de kompressorer jag provat så kan verkligen DBC-20:n vara allt från just en touch till att verkligen grabba tag i material rejält. En grej jag märkte var att den är fantastisk på att lyfta fram detaljer i material om man hittar rätt inställningar, inte alltid de inställningar man tror om man stirrar på A/R tider iaf.

    Tack för respons och tips i tråden, tack Volantiz for tipset om denna burk!

  19. #19
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där tänkte jag också på, om det går att lösa med två kompressorer i rad. Om det nu var det du menade Volantiz?
    Exakt

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blev en Buzz DBC-20 till slut. Tim skickade en till mig och jag har använt den en del nu. Fin burk, den passar mig jäkligt bra!
    Vackert! Väldigt prisvärd burk det där..

  21. #21
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu kompletterades det med en Nu Mu. Första intrycken är positiva

  22. #22
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu kompletterades det med en Nu Mu. Första intrycken är positiva
    Härligt! Den borde ju vara ett rätt bra komplement till DBCn

  23. #23
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härligt! Den borde ju vara ett rätt bra komplement till DBCn
    Ja faktiskt, inget jag tänkte på innan men de funkar riktigt bra tillsammans. DBC:n pushar på och Nu Mu:n håller tillbaka, går att skulptera/forma riktigt bra med den kombon. Lätt och vara efterklok, men jag skulle nog haft båda från början
    En grej som jag noterat vid lite lek under mixjobb , båda är fantastiskt bra på vocals vid mix

Liknande ämnen

  1. Radera tråden
    Av Katzenjammer i forum Skivor & artister
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-01-10, 21:57
  2. OAK - Beyond Oblivion - Debut/Final LP
    Av trashkaiser i forum Skivor & artister
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-07-22, 16:49
  3. OAK @ Cyklopen/BISQUE RAGE VOL.5/ 1:a Feb
    Av trashkaiser i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-01-20, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •