Sidan 6 av 11 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SistaSista
Resultat 301 till 360 av 646

Ämne: Elektron Digitone

  1. #301
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Topp!

    Gällande ljudkvalitet... Jag är jävig men ... Ja, den låter verkligen kalasbra. Oscar som har gjort DSP-implementationen är en ingenjör i världsklass. Sen att den kör internt i 32 bit / 96khz med interpolation hjälper ju till också.
    Jäv eller ej, nu när klicken ä borta o man kan dra på så är det bara o hålla med. FM har aldrig låtit så bra i min värld. Digitone är den burk som skimrar (o allt däremellan) mest av elektron-burkarna. Endast min Toriaz AS-1 (mono) kan tävla men Digitone slår den lätt.

  2. #302
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Inget ont om sounddesigners meeeeeeeen jag skulle vilja rensa alla factoryljud och lägga in mina egna där så jag slipper bläddra förbi till C. Går det att göra med automatik? Det verkar som om de är skrivskyddade vilket innebär att man måste gå in och bocka av varje ljud för sig..?

  3. #303
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget ont om sounddesigners meeeeeeeen jag skulle vilja rensa alla factoryljud och lägga in mina egna där så jag slipper bläddra förbi till C. Går det att göra med automatik? Det verkar som om de är skrivskyddade vilket innebär att man måste gå in och bocka av varje ljud för sig..?
    Om det inte stör dig JÄTTEMYCKET så avråder jag att radera factoryn. Om du någonsin behöver göra en factory reset (exempelvis om något gått snett eller inte funkar som det ska) så skrivs bank A och B över med factoryljuden. Riskabelt att använda A & B tycker jag...

    Men: ett snabbt sätt att bläddra mellan banker är att hålla ned BANK och trycka på 9 - 16 när du är i sound browser/manager.

  4. #304
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det inte stör dig JÄTTEMYCKET så avråder jag att radera factoryn. Om du någonsin behöver göra en factory reset (exempelvis om något gått snett eller inte funkar som det ska) så skrivs bank A och B över med factoryljuden. Riskabelt att använda A & B tycker jag...

    Men: ett snabbt sätt att bläddra mellan banker är att hålla ned BANK och trycka på 9 - 16 när du är i sound browser/manager.
    Rensar fabriksljuden är det första jag gör i varje synt.

  5. #305
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det inte stör dig JÄTTEMYCKET så avråder jag att radera factoryn. Om du någonsin behöver göra en factory reset (exempelvis om något gått snett eller inte funkar som det ska) så skrivs bank A och B över med factoryljuden. Riskabelt att använda A & B tycker jag...

    Men: ett snabbt sätt att bläddra mellan banker är att hålla ned BANK och trycka på 9 - 16 när du är i sound browser/manager.
    Ahh ok, det låter ju aningen farligt Men BANK-grejen visste jag inte om och det är en jättebra lösning, tack!

  6. #306
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Tycker den låter riktigt bra:

    https://youtu.be/nVmpDVUqPX8

  7. #307
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Skulle vilja höra hur den gör snärtiga ”klassiska” FM-basar. Typ DX7 och Synclavier. Finns det nånstans?

  8. #308
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Vilka tänker du på då? Finns lite alla möjliga bland presetsen, typisk FM slap bass, lite mer åt lately-hållet, orgel-basar... Osv...

  9. #309
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Tx81z preseten är ju geoooo..

  10. #310
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag skulle vilja höra en ordentlig demo där någon spelar den från en klaviatur som en synt och inte som en groovebox.

  11. #311
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle vilja höra en ordentlig demo där någon spelar den från en klaviatur som en synt och inte som en groovebox.
    Finns det ngn som har en Elektron-burk som kan spela?
    https://www.youtube.com/watch?v=jxQU5J0OiFU

    Drygt 40 minuter in! så spelar Cuckoo lite ...

  12. #312
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Borde ju finnas någon på Youtube som lirar på den som en mer traditionell modul. Det går ju bra det med, finns fint stöd för routande av modulation från aftertouch, velocity, mod wheel etc... Men ja, lådan och konceptet riktar sig mer åt "groovebox" så klart, så det blir så klart mest sequencat material som finns på nätet.

  13. #313
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Så länge någon spelar på den med mini-tangenter så är jag nöjd.

  14. #314
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle vilja höra en ordentlig demo där någon spelar den från en klaviatur som en synt och inte som en groovebox.

    https://youtu.be/gmxi8qMovBY

  15. #315
    orchidee
    orchidee är uppkopplad nu
    orchidees avatar
    Senior
    jag har en sådan GAS för denna synth, känns lite som en OP-1 men "mer" tänker mig att komma bort från datorn och fumla fram ideer i soffan? någon som har en och kan dela sin meaning om den?

  16. #316
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av orchidee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag har en sådan GAS för denna synth, känns lite som en OP-1 men "mer" tänker mig att komma bort från datorn och fumla fram ideer i soffan? någon som har en och kan dela sin meaning om den?
    Jag har bägge. Köpte Digitone för att jag 1) blev positivt överraskad av hur bra workflow Digitakt har, och 2) för att jag har en irrationell kärlek för FM.

    Om du vill sitta i soffan/på resa och göra små produktioner och skisser är OP-1 överlägsen, inte minst pga sitt laptop-batteri som håller hur länge som helst. Men Digitone är mer en kombination av en snabbjobbad sequencer + multitimbral synth, vilket gör att det är enklare att skapa tighta grejor.

    Båda låter väldigt bra.

  17. #317
    orchidee
    orchidee är uppkopplad nu
    orchidees avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har bägge. Köpte Digitone för att jag 1) blev positivt överraskad av hur bra workflow Digitakt har, och 2) för att jag har en irrationell kärlek för FM.

    Om du vill sitta i soffan/på resa och göra små produktioner och skisser är OP-1 överlägsen, inte minst pga sitt laptop-batteri som håller hur länge som helst. Men Digitone är mer en kombination av en snabbjobbad sequencer + multitimbral synth, vilket gör att det är enklare att skapa tighta grejor.

    Båda låter väldigt bra.
    OP-1 har aldrig varit aktuell för mig då jag har haft svårt att se hur jag ska få op-1 grejer in i datorn till i mitt tycke ett tillfredsställande sätt, Jag har ingen hårdvara alls. tror jag måste ta mig en funderar

  18. #318
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Digitonen låter väldigt mycket ”bättre” än op-1 enligt mig om jag ska säga något om ljudet. Sen får en väl alltid fundera på om det är rätt typ av apparat för en. Men det är ju rätt gött snabbt att jobba fram goa grejer på båda. Men jag föredrar både ljudet och hur det är upplagt I Digitone.

  19. #319
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Håller med ovanstående

    OP1 multiverktyg o skissa med när o hur som helst, fm-synten ok men brusig.
    DT otrolig ljudkvalite' o elektrons seq

    Så båda två är "bäst" i sin kategori, du kommer inte bli besviken ...

  20. #320
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka tänker du på då? Finns lite alla möjliga bland presetsen, typisk FM slap bass, lite mer åt lately-hållet, orgel-basar... Osv...
    Sorry, glömde svara. Generellt gillar jag slapbas och när synthar efterliknar det. Hårda, snärtiga och tunga basar.

    Är en sucker för den klassiska Bass 1-preseten på DX7

    8.00 in på denna
    https://youtu.be/F3rrjQtQe5A


    Tycker också basen (och soundet generellt) i Tour De France - Live på Minimum Maximum är härligt clean, kallt o snärtigt.

    Basen i Relax med Frankie Goes To Hollywood är nog spelad elvas men samplad o möjligen i lager m Synclavier eller Fairlight.

    Gillat bassounden på Bad-plattan också. Mycket Synclavier där som också lagts på lager med annat såklart.
    Senast redigerat av M i Gbg den 2018-04-07 klockan 07:14.

  21. #321
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av orchidee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OP-1 har aldrig varit aktuell för mig då jag har haft svårt att se hur jag ska få op-1 grejer in i datorn till i mitt tycke ett tillfredsställande sätt, Jag har ingen hårdvara alls. tror jag måste ta mig en funderar
    Det är väl bara att koppla in den till datorn med en USB kabel och drag-n-droppa de fyra kasettkanalerna till önskad plats.

  22. #322
    Diskho
    Diskho är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Okej, nu när folk förmodligen har landat lite i dessa, vad tycker ni? Och framförallt utesluter den monomachinen? Är den tidigare att föredra? Har länge gått och suktat efter en MM men nu har jag blivit osäker på vilken som är mest rätt.. Vill ha hanterbar FM men som man ändå kan gå på djupet med.

  23. #323
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Digitone har ju klart djupare FM-syntes. Men Monon är ju flexibel på andra sätt... Jag känner spontant att dom är lite svåra att jämföra med varandra över lag.

  24. #324
    Diskho
    Diskho är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Digitone har ju klart djupare FM-syntes. Men Monon är ju flexibel på andra sätt... Jag känner spontant att dom är lite svåra att jämföra med varandra över lag.
    Misstänkte det.. Ska gå och testa Digitonen nån dag, och försöka göra detsamma med Monon. Är nog det bästa.

  25. #325
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tycker att Monomachine lämpar sig bra för knasiga effektljud, men inte mycket annat.
    Det finns några faktorer som detta beror på. För det första så är mappningen rätt udda - lätt att skruva bort sig bland alla godtyckliga ratios och special-envelopes (rätt coola dock!)

    Sedan är det linjär FM, så feedback stämmer ur oscillatorn som återkopplas. Dessutom resettas inte fasen på oscillatorerna per varje trig, så klangen blir förändrad för varje anslag, och trumljud är riktigt svårt att få till med den.

    Som en del i det hela är den fin tycker jag, men håller inte för sig själv IMHO.

  26. #326
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Äh.. orkar inte svara.. började på en jävla harang här men insåg att det blir ett YES BoX ålrajt änna då va istället.

  27. #327
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    yesbixxåltajt
    nä nu får du berätta

  28. #328
    Diskho
    Diskho är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det tycker jag. Förtälj! Handlar det om äpplen och päron hör jag gärna varför, förutsatt att du åsyftar mitt inlägg.

  29. #329
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Haha.. var inget direkt viktigt bara en åsikt. Digitonen låter ju ”bättre” än monon. Betydligt ”bättre” sen tycker jag monon har något unikt både med ljud och hantering. På gott och ont. Monon är inte bara fm utan har lite annat att bjuda på också. Men som helhet så vinner Digitonen med hästlängder om du inte är specifikt intresserad eller älskar monons ljud osv. Digitonen är ganska komplett tycker jag. Går att göra lite vad som helst, bra fx, bra ljudkvalle, midi ut, chords, skalor, routing av röster och inte minst så har smohm gjort en massa feta fm ljud till den. Bara en sån sak.
    Med det sagt.. jag älskar monon.

  30. #330
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Haha! Såg just att det finns en preset vid namn Jerry Bass. En styck Digitone såld till herren i grått!

  31. #331
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hur funkar polyfoni, är det allt eller inget? Alltså antingen fyra rösterspoly eller fyra mono. Hade varit toppen med ett monospår och ett med tre röster.

  32. #332
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Fritt allokerbart.

  33. #333

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fritt allokerbart.
    Dynamisk allokering?

  34. #334
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Dynamiskt allokerbart och/eller hårdspecat. Sidan 30 i manualen. https://www.elektron.se/wp-content/u...Manual_ENG.pdf

  35. #335
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dynamisk allokering?
    Ja, med lite olika algoritmer att välja mellan. Går att sätta röster per spår också så klart, så att spår x alltid har x röster tillgängliga osv.

  36. #336
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Fan va bra! Letade i manualen men hittade inte.
    Det är ju verkligen bra för live-bruk! Slippa släpa OB6a

  37. #337
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar polyfoni, är det allt eller inget? Alltså antingen fyra rösterspoly eller fyra mono. Hade varit toppen med ett monospår och ett med tre röster.
    Den har dessutom 8 röster, så går att få till en del roliga saker om man trixar lite.

  38. #338
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hmm. Varför fick jag för mig bara fyra röster + fyra MIDI?

  39. #339
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Kanske blandade ihop med Analog Four?

  40. #340
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hehe. Inte! Men det var väl det där med 4 + 4 tracks

  41. #341
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hehe. Upptäckte just att jag bara letat i Quick Guide. Inte konstigt att jag inte hittade grejer. Mitt nöt. Aldrig förvånas man över sin egen tröghet

    Ja ja. Gillar synthen iaf. Skarpt!

  42. #342
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Börjar det inte bli dags att flytta den här tråden till Syntar, och merga med den som finns där redan?

  43. #343
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Ni som köpte en Digitone, har ni kvar den får ni användning för den? Låter ju fantastiskt på demos.

  44. #344
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Har kvar den, används flitigt.

  45. #345
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av MagnusW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som köpte en Digitone, har ni kvar den får ni användning för den? Låter ju fantastiskt på demos.
    Ja, jag använder den varje vecka. Kanske inte varje dag, men ett par gånger i veckan. Väldigt kul och välljudande.

    Disclaimer: Jag har vid några tillfällen de senaste tjugo åren köpt instrument från Elektron med en viss rabatt. Dock inte Digitone.

  46. #346
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Jag har lite ont om utrymme nu så när när Rytm fick en ny trumma fick Digitone flytta på sig. Jag saknar dock att ha den här bredvid mig fruktansvärt mycket. Den kompletterar Rytm jättebra dessutom!

  47. #347
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MagnusW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som köpte en Digitone, har ni kvar den får ni användning för den? Låter ju fantastiskt på demos.
    Jag får stor användning för den. Älskar hur lätt det är att experimentera med ljud och att använda den som en helhet, snarare än fyra olika syntar. Vilket man såklart också kan göra om man vill.

    Jag håller på och lär mig "riktig" FM (alltså Yamahas gamla maskiner, som saknar Digitonens "stödhjul" för att minska risken för missljud), och ibland känns Digitone lite begränsad i det avseendet, men man får ta att det är ett slags hybrid av olika angreppssätt på syntes, och som sådan är den riktigt trevlig.

  48. #348
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag köpte en för en månad sen. Dels för att kunna få fyra synthar i smidigt format live, dels för att en Elektron-burk då är bra iom att jag kör Octatrack som nav. Men mest för att jag bara har rätt feta analogier hemma så ville ha nåt glittrigt o FM-snärtigt.

    Tyvärr har jag bara haft tid att arra och ställa in dugliga ljud för live. Hopps få tid att skruva på den mer snart.

  49. #349
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Jag var jättehajp på denna men testade i butik och kände direkt att den inte var nåt för mig. Superskönt att kunna gå vidare och spana efter annat. Obs! Tycket att den låter mumma i rätt händer dvs inte mina

  50. #350
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag var jättehajp på denna men testade i butik och kände direkt att den inte var nåt för mig. Superskönt att kunna gå vidare och spana efter annat. Obs! Tycket att den låter mumma i rätt händer dvs inte mina
    Haha, skulle också behöva uppleva något liknande. Har skaplig GAS på denna och just det där glittriga och snärtiga är vad jag behöver utöver allt analogbråte jag har stående.

    Kanske får bli någon omöjlig 80-talslåda som är omöjlig att skruva och få vettiga ljud ur för en tiondel av pengen.

  51. #351
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Jag vet inte riktigt vad jag tycker ännu. Har inte lyckats vrida fram något som jag gillar jättemycket än så länge. Jag använder FB01, Dexed, Bitwigs 4OPs FM samt en OPL-vst väldigt mycket i min musik så jag känner att det inte är själva kunskapen/erfarenheten kring FM-syntes som hindrar mig.

    Själva grundljudet är ju bra och den är väldigt användarvänlig enligt mig. Men jämfört med t.ex flexibiliteten (och råa soundet) i Dexed eller det råa ljudet i FB01 så bleknar den lite imo. Sequencern är lätt den bästa elektron-sequencern jag provat och jag tror att mycket av styrkan i maskinen ligger däri.

    Tänker ge den fler chanser såklart. Behöver nog främst komma in i stepsequencer-tänket igen.
    Senast redigerat av hypercykel den 2018-07-25 klockan 13:12.

  52. #352
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte riktigt vad jag tycker ännu. Har inte lyckats vrida fram något som jag gillar jättemycket än så länge. Jag använder FB01, Dexed, Bitwigs 4OPs FM samt en OPL-vst väldigt mycket i min musik så jag känner att det inte är själva kunskapen/erfarenheten kring FM-syntes som hindrar mig.

    Själva grundljudet är ju bra och den är väldigt användarvänlig enligt mig. Men jämfört med t.ex flexibiliteten (och råa soundet) i Dexed eller det råa ljudet i FB01 så bleknar den lite imo.
    Intressant. Har själv typ noll kunskaper så jag hoppas få lite tid att sätta mig in i det

  53. #353
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själva grundljudet är ju bra och den är väldigt användarvänlig enligt mig. Men jämfört med t.ex flexibiliteten (och råa soundet) i Dexed eller det råa ljudet i FB01 så bleknar den lite imo. Sequencern är lätt den bästa elektron-sequencern jag provat och jag tror att mycket av styrkan i maskinen ligger däri.
    Antar att du menar "lite-lofi-soundet" i FB01 o Dexed? De är ju betydligt mer lågupplösta och aliasar som tusan - vilket inte är fel alls! Blir ju absolut ett fint ljud av det. Digitone är superduperclean, så ljudet blir ju helt och hållet så som man rattar inställningarna liksom.

    Jag tror att om man är van vid lite äldre FM-maskiner och dylikt så kan det ta ett litet tag att vänja sig vid hur ofärgat ljudet är. Men med det sagt finns det ett gäng som gjort lite mer retrodoftande ljud med den också, så det går ju absolut. Sans aliasing och kvantiseringsbrus då.

    (Vi bollade lite om att ha ett läge där man stänger av interpolationen och minskar bitdjupet, men äh. Tycker Digitonen har ett eget sound som är väldigt fint det med)

  54. #354
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antar att du menar "lite-lofi-soundet" i FB01 o Dexed? De är ju betydligt mer lågupplösta och aliasar som tusan - vilket inte är fel alls! Blir ju absolut ett fint ljud av det. Digitone är superduperclean, så ljudet blir ju helt och hållet så som man rattar inställningarna liksom.

    Jag tror att om man är van vid lite äldre FM-maskiner och dylikt så kan det ta ett litet tag att vänja sig vid hur ofärgat ljudet är. Men med det sagt finns det ett gäng som gjort lite mer retrodoftande ljud med den också, så det går ju absolut. Sans aliasing och kvantiseringsbrus då.

    (Vi bollade lite om att ha ett läge där man stänger av interpolationen och minskar bitdjupet, men äh. Tycker Digitonen har ett eget sound som är väldigt fint det med)
    Yes, exakt det ljudet jag tänker på

    Jag kan köpa att den är clean. Finns ju som du säger en drös andra synthar som gör lofi-grejen.

    Fick jag önska nåt mer hade det varit glide samt att man kan ställa operatorerna fritt med hz.

  55. #355
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MagnusW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, skulle också behöva uppleva något liknande. Har skaplig GAS på denna och just det där glittriga och snärtiga är vad jag behöver utöver allt analogbråte jag har stående.

    Kanske får bli någon omöjlig 80-talslåda som är omöjlig att skruva och få vettiga ljud ur för en tiondel av pengen.
    Det är superglittrigt och fint så om det är det du vill ha hittar du nog rätt. Sen så är ju elektron-sequencern nästan en del av ljudet med sina p-locks så det kan man också väga in vid ev. köp + massa fina effekter och filter.

    Jag hajjar heller inte FM men njuter av volca FM mednerladdade presets + Dexed som dickydiggler skriver om. Är ganska sugen på en FB-01 för att testa mera men att lära mig programmera pallar jag inte just nu.

  56. #356
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antar att du menar "lite-lofi-soundet" i FB01 o Dexed? De är ju betydligt mer lågupplösta och aliasar som tusan - vilket inte är fel alls! Blir ju absolut ett fint ljud av det. Digitone är superduperclean, så ljudet blir ju helt och hållet så som man rattar inställningarna liksom.

    Jag tror att om man är van vid lite äldre FM-maskiner och dylikt så kan det ta ett litet tag att vänja sig vid hur ofärgat ljudet är. Men med det sagt finns det ett gäng som gjort lite mer retrodoftande ljud med den också, så det går ju absolut. Sans aliasing och kvantiseringsbrus då.

    (Vi bollade lite om att ha ett läge där man stänger av interpolationen och minskar bitdjupet, men äh. Tycker Digitonen har ett eget sound som är väldigt fint det med)
    Hade absolut varit schyst med en bitreduceringseffekt, men den är fin ändå.

  57. #357
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes, exakt det ljudet jag tänker på

    Jag kan köpa att den är clean. Finns ju som du säger en drös andra synthar som gör lofi-grejen.

    Fick jag önska nåt mer hade det varit glide samt att man kan ställa operatorerna fritt med hz.
    Varför är det ingen glide, sm0hm? Jag vet att man kan skruva till något liknande med LFO med fyrkant och fade samt p-locks, men finns det någon vettig anledning?

    Begränsningar i midi-sequencern (ingen arp) fattar jag utifrån filosofin om att inte överlappa för mycket med i detta fall Octatrack, men glide vore verkligen trevligt.

  58. #358
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför är det ingen glide, sm0hm? Jag vet att man kan skruva till något liknande med LFO med fyrkant och fade samt p-locks, men finns det någon vettig anledning?

    Begränsningar i midi-sequencern (ingen arp) fattar jag utifrån filosofin om att inte överlappa för mycket med i detta fall Octatrack, men glide vore verkligen trevligt.
    Tidsbrist helt enkelt. Men glide ska komma, absolut.

    Har ingenting med överlappning att göra, bara tidsbrist där med.

  59. #359
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ja, det vore väldigt trevligt m glide o arpeggio

  60. #360
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tidsbrist helt enkelt. Men glide ska komma, absolut.
    Gött!


    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ingenting med överlappning att göra, bara tidsbrist där med.
    Pratar du om arp på midi-seq nu? Eller fortfarande om glide?

Liknande ämnen

  1. Den här kan jag se om och om igen
    Av kockpit i forum Allmänt om musik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-09-04, 22:56
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-10, 14:52
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •