Sidan 7 av 11 FörstaFörsta ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SistaSista
Resultat 361 till 420 av 646

Ämne: Elektron Digitone

  1. #361
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Nice att höra att det är på G med glajd!

  2. #362
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Köpte en Digitone och testade den nu. Det knastrar statiskt om den och ligger ovan resten av ljudet Ungefär som när man ökat buffern för mycket på ljudkortet. Börjar efter cirka 10 sekunder.

    Har provat:

    Olika vägguttag
    Stänga av andra apparater
    Att koppla den till extern mixer/lyssnat direkt i hörlurarna in i Digitonen
    Provat andra enheter som inte haft det felet.
    Senast redigerat av Ringflower den 2018-07-27 klockan 20:33.

  3. #363
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Provat annat nätagg?

  4. #364
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Provat annat nätagg?
    Nej. Men jag körde testmode. Den fann inga problem. Sen körde jag factory reset och inga problem.
    Eventuellt kan det vara första pattern som spökar. För nu har jag switchat lite och då har det inte knastrat.

  5. #365
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Ok, gött!

  6. #366
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Upptäckte några presets som har liknande knaster. Försvinner inte förrän man bytt pattern och tryckt play så nästa preset börjar spela. Vid något tillfälle lät det som att det var panoererat åt höger.

  7. #367
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Har uppgraderat från 1:02 till 1:10. Fortfarande knaster. Knastret är inte i någon jämn pulserande takt utan lite olika.
    Bank A Pattern 01(centrerat),16 (panorerad skarpt)
    Bank B Pattern 03 (panorerad skarpt), 07 (panorerad skarpt), 11 (panorerad skarpt), 13 (panorerad skarpt),

    Räcker även med att börja spela på någon av de valda syntarna för att knastret ska börja.
    Senast redigerat av Ringflower den 2018-07-27 klockan 23:10.

  8. #368
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    satt o körde ambient med nya ljud från elektron (haunted hearts), bra! MEN upptäckte att digitonen kan köra olika pattern längd per track! har det alltid varit så eller kom det i senaste uppgraderingen?

    ps. mitt knaster har i princip försvunnit
    ds.

  9. #369
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    satt o körde ambient med nya ljud från elektron (haunted hearts), bra! MEN upptäckte att digitonen kan köra olika pattern längd per track! har det alltid varit så eller kom det i senaste uppgraderingen?

    ps. mitt knaster har i princip försvunnit
    ds.
    Det har varit så hela tiden. Underbart!

  10. #370
    klonqs avatar
    Veteran
    tycker digitonen har många fina preset ljud men i mitt projekt nu behöver jag få det lite smutsigare. Har ni några tips för att skita till ljuden internt på digitonen?

  11. #371
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tycker digitonen har många fina preset ljud men i mitt projekt nu behöver jag få det lite smutsigare. Har ni några tips för att skita till ljuden internt på digitonen?
    Bara så där rätt av. Disten skitar ju ner men det beror kanske på vad du vill ha för skit. Går ju att få rätt brusiga ljud ändå. Kanske bra att använda någon extern brus o dist burk?

  12. #372
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Alltså, jäklar va fint den låter! När jag köpte den i somras hade jag bara tid till att i all hast lägga in några dugliga pads o leads för live-bruk. Men nu har jag haft liiiite tid och laddat ner ett gäng olika sound packs. Ja ja, jag är en preset-ryttare. Tid finnes inte till annat än att ge sig i kast med låtar så det blir musik gjord. Men men. Jäkla va fint den låter!

  13. #373
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Rejält positiv recension i senaste Sound on Sound.

  14. #374
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rejält positiv recension i senaste Sound on Sound.
    Ah, får läsa. Upptäcker säkert nåt nytt

  15. #375
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    dags o lära mig LFO på digitonen, underbar liten maskin. man kan ha den till allt möjligt. min favorit just nu är att den ligger lågt i mixen/bakgrunden o bara poppar på. men skall köra mer med lfo,bra vid:

    https://youtu.be/bv4WdFxoAc0

  16. #376
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, får läsa. Upptäcker säkert nåt nytt
    Yep. Missat helt att den har ett andra HP/LP-filter. Precis vad jag behöver! Synd bara att det inte finns på Rytm

  17. #377
    klonqs avatar
    Veteran
    För att få ut två kannaler ur digitone'n så hårdpannar jag ljud höger och vänster. Dock har jag märkt att när jag hårdpannar ett ljud åt vänster så läcker det lite till höger. Nån som vet vad de kan bero på? inga effekter är på. Lite surt problem.
    Senast redigerat av klonq den 2018-09-20 klockan 17:45.

  18. #378
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Funderar på att köpa en digitone för att ersätta min monomachine, men har lite frågor.

    Har den songmode?
    Man man implementera användningen av joysticken på sin analog keys precis som på monon?
    Är midiseq likvärdig eller bättre än monomachine?
    Om den inte har songmode, kan man skicka patternchange från analog keys i dess songmode?

    Tack

  19. #379
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oszkar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar på att köpa en digitone för att ersätta min monomachine, men har lite frågor.

    Har den songmode?
    Man man implementera användningen av joysticken på sin analog keys precis som på monon?
    Är midiseq likvärdig eller bättre än monomachine?
    Om den inte har songmode, kan man skicka patternchange från analog keys i dess songmode?

    Tack

    Ingen songmode, här är en diskussion (digitakt men samma princip): https://www.elektronauts.com/t/song-...gitakt/48441/9
    Pattern change (program change) fungerar fint, vad jag vet, detta står i manualen:

    8.4 MIDI NOTES Sending MIDI note values from an external MIDI device (a MIDI keyboard or a computer, for example) connected to the Digitone via a standard MIDI cable or a USB 2.0 A to B connector cable can trigger some of the Digitones functions. MIDI note numbers 0–127 (corresponding to notes C0–G10, the first through to eleventh octaves in the MIDI range) triggers the Sound of the active track. MIDI program change messages 0–127 will select pattern 1–128 (A01–H16) on the Digitone. Additionally, MIDI CC and NRPN messages can be sent to control various aspects of the Digitone. For more information, please see “APPENDIX B: MIDI IMPLEMENTATION” on page 79.

  20. #380
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Digitone kontrollerar bild:


    https://youtu.be/KXtrG1b-f7A

    Disclaimer: Jag har vi upprepade tillfällen, men inte alltid, köpt instrument från Elektron till en viss rabatt.

  21. #381
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Gillar ni Digitone fortfarande ni som ägt ett tag?

    Jag har alltid gillat Elektrons sequencer och FM är lite av en favorit så den här borde vara perfekt för mig.

  22. #382
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar ni Digitone fortfarande ni som ägt ett tag?

    Jag har alltid gillat Elektrons sequencer och FM är lite av en favorit så den här borde vara perfekt för mig.
    Har förvisso sålt min, men det berodde inte på att jag inte gillade den. Väldigt mångsidig apparat, väldigt djup trots den förenklade FM-syntesen (går inte att programmera lika skeva värden som på gamla Yamaha-burkar). LFO:erna är otroligt mycket roligare och mer användbara än på de gamla 80-talsoriginalen.

  23. #383
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har förvisso sålt min, men det berodde inte på att jag inte gillade den. Väldigt mångsidig apparat, väldigt djup trots den förenklade FM-syntesen (går inte att programmera lika skeva värden som på gamla Yamaha-burkar). LFO:erna är otroligt mycket roligare och mer användbara än på de gamla 80-talsoriginalen.
    Tack jo det blir nog köp. Som jag fattar så har den mycket renare ljud än Yamaha vilket kan vara trevligt som omväxling. Fix och fine tune kommer jag nog sakna men detune verkar smart. Sedan vet jag inte hur det kommer kännas i realitet med en ratt för två oscillatorer.

  24. #384
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Gav upp rätt snabbt ska erkännas. Kanske borde ge den en till chans nån dag. Föredrog att använda mina andra fm-synthar.

  25. #385
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gav upp rätt snabbt ska erkännas. Kanske borde ge den en till chans nån dag. Föredrog att använda mina andra fm-synthar.
    Gillade inte soundet eller vad var fel?

  26. #386
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Inget var fel egentligen, tror bara inte den passade mig så bra.

    Skrev lite om ljudet nån sida bak tror jag. Är nog lite otålig, men känner att jag snabbare når nåt jag gillar med t.ex FB01an.

    Edit: försöker inte dissa produkten på något vis. Det den gör levererar den fint.
    Senast redigerat av hypercykel den 2018-12-26 klockan 13:21.

  27. #387
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Det står redan massa bra där ser jag borde ha läst lite bättre

    Jo jag har en känsla för att jag kommer tycka likadant, föredrar ljudet i tx81z och tx7 mot operator i ableton iaf.

    Men bara sequencern är ju värt det för mig nästan och den borde vara bra till percussion

  28. #388
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Sequencern är grym tycker jag för övrigt!

  29. #389
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Hade iofs varit coolt om de kunde uppdatera så man kunde välja olika karaktär på operatorerna.

  30. #390
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade iofs varit coolt om de kunde uppdatera så man kunde välja olika karaktär på operatorerna.
    Det kan du iofs, på sätt och vis. Vågformerna går ju att ändra på, finns rejält mycket mer options där än på dom klassiska Yamaha-maskinerna.

  31. #391
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan du iofs, på sätt och vis. Vågformerna går ju att ändra på, finns rejält mycket mer options där än på dom klassiska Yamaha-maskinerna.
    Jo iofs men tänkte mer karaktären från de gamla yamaha som många gillar med aliasing etc. Om man kunde välja per oprator så skulle det kanske inte vara så bakåtsträvande.
    Det finns faktiskt några olika vågformer på tx81z men brukar föredra sinus.

  32. #392
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Har alltid haft lite krångel med att Digitonen inte hänger med när Octatracken byter pattern. Rytmen och MD gör det utan problem men då och då hamnar jag i lägen där Digitonen börjar om på samma pattern fastän Octan och Rytmen går vidare till nästa. Digin byter då typ efter en halv takt. Är det nåt som är galet med den eller är det nån inställning som jag missar? Tänker att den kanske har funktioner som inte MD o Rytm har och som jag därmed inte är van vid.

    Inga konstigheter med taktart i detta fall 64/64 1x på både Octa o Digi

  33. #393
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Blev en beställning till slut. Även en Digitakt som jag inte alls hade tänkt från början innan jag läste mer om den. De verkar ju hur bra som helst de här maskinerna. Lite mer avskalade kanske men på ett bra sätt och mycket bättre design enligt min mening.

  34. #394
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag var jättehajp på denna men testade i butik och kände direkt att den inte var nåt för mig. Superskönt att kunna gå vidare och spana efter annat. Obs! Tycket att den låter mumma i rätt händer dvs inte mina
    Fan också nu har jag drabbats av gasen i alla fall!

  35. #395
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Har funderat på denna som extra basmaskin live. Men känns som A4 nog är mer rimlig. Dock är ju FM bas jävligt göttigt.

  36. #396
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran

    https://youtu.be/r3EQQ-XF3jA
    Tänkte dela med mig av denna bara för att stimulera gasen lite...

  37. #397
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har alltid haft lite krångel med att Digitonen inte hänger med när Octatracken byter pattern. Rytmen och MD gör det utan problem men då och då hamnar jag i lägen där Digitonen börjar om på samma pattern fastän Octan och Rytmen går vidare till nästa. Digin byter då typ efter en halv takt. Är det nåt som är galet med den eller är det nån inställning som jag missar? Tänker att den kanske har funktioner som inte MD o Rytm har och som jag därmed inte är van vid.

    Inga konstigheter med taktart i detta fall 64/64 1x på både Octa o Digi
    Ingen?

  38. #398
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen?
    Det verkar vara en bug. Går att läsa på elektronauts forum

  39. #399
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ah! Tack

  40. #400
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har funderat på denna som extra basmaskin live. Men känns som A4 nog är mer rimlig. Dock är ju FM bas jävligt göttigt.
    Tänk på att Digitonen har ett trevligt filter också. Eller två, om man räknar base/width utan resonans. Plus att du kan ändra på vågformen.. Går att skippa FM-delen helt och bara köra den som vanlig subtraktiv.

    Inte för jag dissar A4an, den är fenomenal också. Men inte flexibel på samma sätt, och definitivt inte ilka portabel. Plus att A4an inte har MIDI-sequencer...

  41. #401
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på att Digitonen har ett trevligt filter också. Eller två, om man räknar base/width utan resonans. Plus att du kan ändra på vågformen.. Går att skippa FM-delen helt och bara köra den som vanlig subtraktiv.

    Inte för jag dissar A4an, den är fenomenal också. Men inte flexibel på samma sätt, och definitivt inte ilka portabel. Plus att A4an inte har MIDI-sequencer...
    Har ju haft A4 förut och vet vad den går för. Har Analog Rytm och Digitakt just nu. Så MIDI-sequencer har jag i Digitakten. Men mm, den ger ju lite fler möjligheter plus att som du säger är väldigt portabel. Har flera andra synthar jag gärna skulle ha med mig men blir så omständigt att packa klaviatursynthar när man ska resa världen över med dem.

  42. #402
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar vara en bug. Går att läsa på elektronauts forum
    Fast den löstes ju i OS 1.02. Har du uppdaterat, M i Gbg?

    Skulle kunna vara något annat också, om du skickar program change via att slå på den funktionen i sync-menyn på Octan eller via ett dedikerat MIDI-spår (detta blir problem till exempel)

    Och hur ser midikedjan ut?

  43. #403
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    1.02B har jag

    Midikedjan: OT - Rytm - DN

    Men det där med vad auto channel år och huruvida program change ska gå via den eller en dedikerad midikanal, sånt fattar jag inte. Mycket möjligt (eller snarare högst troligt) att det är jag som krånglat till det. Tar gärna emot hjälp med inställningar! För OT, Rytm o DN

    Jag hade program change på midikanal 13 på alla tre. Testar lite annat nu.
    Senast redigerat av M i Gbg den 2019-01-04 klockan 12:19.

  44. #404
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Det löste sig genom att jag stängde av Clock Receive på DN.

    Det har stört mig lite med DN att innan när jag stoppat OT så är DN fortfarande i play-läge. Men Rytmen stannar. Sequencern rullar inte på DN men play-knappen lyser. Och om jag då byter pattern på OT (fortfarande i Stop-läge) så växlar Rytmen med i pattern-bytet, men inte DN. Jag måste aktivt trycka stop för att den ska följa med i patternbyte i stop-läge

  45. #405
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Så nu har jag löst problemet med att DN byter tillsammans med OT och Rytm. Men detta är bara för att jag gör alla mina sekvenser i OT. Hade jag haft sekvenser i DN så hade denna lösning ju inte funkat iom att sequencern inte rullar.

    Är det Digitonen eller jag som är tokig? Sätter hundra spänn på det senare
    Senast redigerat av M i Gbg den 2019-01-04 klockan 12:52.

  46. #406
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har funderat på denna som extra basmaskin live. Men känns som A4 nog är mer rimlig. Dock är ju FM bas jävligt göttigt.
    Den slår A4 på fingrarna ganska rejält, och tack vare harmonics/feedback som man lätt kommer åt så går basgångarna att göras riktigt ondskefulla. Får du tag i en till ett bra pris så slå till!

  47. #407
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Haft den i ett par dagar nu och låter hur bra som helst men går det stänga av filter envelope reset?

  48. #408
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Faan asså, så väldigt sugen på denna. Köpte i måndags från djservice men väntar fortfarande på leverans. Stod iof 2-7 vardagar men hade hoppats på att få den nu till helgen. Jaja, får trösta mig med en till youtube-demo

  49. #409
    Grunkan
    Grunkan är inte uppkopplad
    Grunkans avatar
    Senior
    Funderar på att skaffa en Digitone och ersätta min Volca FM och Monologue.

    Slimma ner min setup till Digitakt, Digitone och Koma Fieldkit FX(använder den till ambient ljud/mixer för lite små instrument som min kalimba ex).

    Min tanke är även att jag då egentligen inte behöver någon extern mixer eftersom jag kan koppla Koma->Digitakt->Digitone->Ut.

    Nu när overbride även verkar närma sig så borde jag även kunna multitracka både Digitakt och Digitone via USB tänker jag.

    Det positiva jag ser är
    - Enklare setup
    - Två till ljud samt 4 röster.

    Nackdelen
    - Tappar analog syntljudet
    - Tycker fortfarande FM är krångligare att ratta in ljus på jämfört med Monologuen.

    Svårt att bestämma mig, men har jag missat något viktigt i mina funderingar? Eller fått något om bakfoten?

    Kommer jag sakna Monologuens ljud eller går det mesta att ersätta med Digitone?

  50. #410
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Grunkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar på att skaffa en Digitone och ersätta min Volca FM och Monologue.

    Slimma ner min setup till Digitakt, Digitone och Koma Fieldkit FX(använder den till ambient ljud/mixer för lite små instrument som min kalimba ex).

    Min tanke är även att jag då egentligen inte behöver någon extern mixer eftersom jag kan koppla Koma->Digitakt->Digitone->Ut.

    Nu när overbride även verkar närma sig så borde jag även kunna multitracka både Digitakt och Digitone via USB tänker jag.

    Det positiva jag ser är
    - Enklare setup
    - Två till ljud samt 4 röster.

    Nackdelen
    - Tappar analog syntljudet
    - Tycker fortfarande FM är krångligare att ratta in ljus på jämfört med Monologuen.

    Svårt att bestämma mig, men har jag missat något viktigt i mina funderingar? Eller fått något om bakfoten?

    Kommer jag sakna Monologuens ljud eller går det mesta att ersätta med Digitone?
    Spontant tycker jag Monologue är såpass liten och skoj och har så lågt andrahandsvärde att det känns onödigt att göra sig av med den. Dessutom har den klaviatur.

    Koppla Koma till Digitakt, Monologue till Digitone och båda Elektronburkarna till DAW via USB.

  51. #411
    Grunkan
    Grunkan är inte uppkopplad
    Grunkans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spontant tycker jag Monologue är såpass liten och skoj och har så lågt andrahandsvärde att det känns onödigt att göra sig av med den. Dessutom har den klaviatur.

    Koppla Koma till Digitakt, Monologue till Digitone och båda Elektronburkarna till DAW via USB.
    Låter ju också som en ide, vore ju smidigt att kunna använda klaviaturet till Digitonen med
    Man skulle ju helst vilja frikoppla monologuen och dess klaviatur. Så man kan köra synthen från Digitones sequencer och sen använda tangenterna till spela digitone. Men gissar att det inte går?

  52. #412
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Grunkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter ju också som en ide, vore ju smidigt att kunna använda klaviaturet till Digitonen med
    Man skulle ju helst vilja frikoppla monologuen och dess klaviatur. Så man kan köra synthen från Digitones sequencer och sen använda tangenterna till spela digitone. Men gissar att det inte går?
    Nu har jag inte längre en att kolla upp det på, men såvitt jag minns ska det gå utmärkt. Midi-seq och audiospåren är ju fristående från varandra.

  53. #413
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Grunkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter ju också som en ide, vore ju smidigt att kunna använda klaviaturet till Digitonen med
    Man skulle ju helst vilja frikoppla monologuen och dess klaviatur. Så man kan köra synthen från Digitones sequencer och sen använda tangenterna till spela digitone. Men gissar att det inte går?
    Det går alldeles fint det där!

  54. #414
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går alldeles fint det där!
    Gör det? Måste testas idag. För då kan jag sequenca Monologuen från Digitakt och sedan spela en annan synth med dess klaviatur. Det vore nämligen guld för mig live.

  55. #415
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Funkar pitch bend m Digitone?

  56. #416
    Grunkan
    Grunkan är inte uppkopplad
    Grunkans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gör det? Måste testas idag. För då kan jag sequenca Monologuen från Digitakt och sedan spela en annan synth med dess klaviatur. Det vore nämligen guld för mig live.
    Håller med om att det skulle vara magiskt om det gick.. skulle ändra mycket i min setup med

  57. #417
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Grunkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter ju också som en ide, vore ju smidigt att kunna använda klaviaturet till Digitonen med
    Man skulle ju helst vilja frikoppla monologuen och dess klaviatur. Så man kan köra synthen från Digitones sequencer och sen använda tangenterna till spela digitone. Men gissar att det inte går?
    Eller jaha, du menar seq till Monologue, keys från Monologue oberoende? Det vet jag inte om det går.

    Skulle vara om det går att ställa in så Monologuen bara lyssnar på extern klocka och note osv, medan klavet bara skickar externt. Som på Elektron-burkar.

  58. #418
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Grunkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med om att det skulle vara magiskt om det gick.. skulle ändra mycket i min setup med
    Läs på sid 50 och framåt på länken nedan. Vågar inte säga om det går utan en Monologue framför mig.

    Men: "You also might want to use the monologue as both an input device for playing notes and as a MIDI tone generator. In either case, you’ll need to connect the MIDI OUT connector to the MIDI IN connector on both the monologue and the external MIDI sequencer or computer."

    https://cdn.korg.com/us/support/down...ation%2Fpdf%3B

  59. #419
    Grunkan
    Grunkan är inte uppkopplad
    Grunkans avatar
    Senior
    Läst lite där och hittade detta


    Local SW [Off, On]
    The local connection makes a link between the monologue keyboard the sound-generating circuitry. Normally, this link is On. However, if you are us- ing the monologue with an external sequencer or sequencing software, you will want to set the local connection to Off to eliminate the double-triggering of notes caused by MIDI echo.
    Off: The monologue’s keyboard will be internally disconnected from the tone generator.

    Måste testa när jag kommer hem sen. Om klaviaturen fortfarande skickar midi när den är frånskild från ljud-genereringen..
    Men verkar lovande..

  60. #420
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Yes, det funkar. Testade precis tillsammans med Digitakt och Erebus. Styr Monologuen med Digitakts sequencer samtidigt som jag kan spela melodier på Monologuens klaviatur som styr Erebus. Smidigt!

    Citat Ursprungligen postat av Grunkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läst lite där och hittade detta


    Local SW [Off, On]
    The local connection makes a link between the monologue keyboard the sound-generating circuitry. Normally, this link is On. However, if you are us- ing the monologue with an external sequencer or sequencing software, you will want to set the local connection to Off to eliminate the double-triggering of notes caused by MIDI echo.
    Off: The monologue’s keyboard will be internally disconnected from the tone generator.

    Måste testa när jag kommer hem sen. Om klaviaturen fortfarande skickar midi när den är frånskild från ljud-genereringen..
    Men verkar lovande..

Liknande ämnen

  1. Den här kan jag se om och om igen
    Av kockpit i forum Allmänt om musik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-09-04, 22:56
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-10, 14:52
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •