Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Gissa synten...

  1. #1
    Nedisat
    Nedisat är inte uppkopplad
    Nedisats avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Gissa synten...

    Satt och skruvade fram lite percussionljud i afton med stark inspiration från Buchla bongos. Det är skapat med en synt, inga moduler är inblandade och det enda som är pålagt är fjäderreverbet. Kan ni gissa vad jag använt och motivera gärna varför? Filmat med iPhonen liggande vid högtalarna


    https://youtu.be/IH9CTwC9ZfA?si=jQa_Wqk1eeuZtjPm

  2. #2
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Hm. Det skulle ju kunna vara en FM-synt helt enkelt, men det låter lite för "organiskt" i mina öron och det borde väl finnas ett filter med i spelet för att kunna emulera LPG-ljudet. Finns iofs FM-syntar som inkluderar filter, men jag drar till med en SEM (eller Telemark), för jag tänker att det inte låter 24 dB Moog-ladder och den har ju möjlighet till korsmodulation av oscillatorerna.

    - - - Uppdaterad - - -

    Bra emulering för övrigt! Klart Buchla-likt.

  3. #3
    Nedisat
    Nedisat är inte uppkopplad
    Nedisats avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nu kanske det blir för enkelt men synten har både FM och LPG... Tyckte det blev väldigt organiskt, trevligt och hyggligt likt en Buchla men ivrig som man är lyckades jag tyvärr ratta sönder det bästa soundet något innan jag sparade undan det. Det är två LFO:er som triggar samma envelope i olika synk för att skapa rytmen.

  4. #4
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    FM och LPG och inga moduler inblandade... 0-coast? Kommer inte på nån annan synt som har LPG. Utom Easel förstås, men nu var det ju inte Buchla.

  5. #5
    Nedisat
    Nedisat är inte uppkopplad
    Nedisats avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nix, inte 0-coast! Har man ingen Easel så får man "emulera"

  6. #6
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Digitone? Filter och fm.

  7. #7
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Ah, missade att den hade LPG. Det har ju inte Digitone.

  8. #8
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Hydrasynth! FM och LPG!

  9. #9
    Nedisat
    Nedisat är inte uppkopplad
    Nedisats avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hydrasynth! FM och LPG!
    Yes box!

    Hydrasynthen är väldigt kapabel. Något jag hoppas de kommer att lösa i framtida mjukvara är möjligheten att modulera mellan multitimbrala patchar (Deluxen har möjlighet till två lager med 8 röster). Då hade man kunnat göra ännu mer komplexa och fräsiga grejer. Jag hyllar Hydran något enormt och i detta fall tyckte jag den lät riktigt trevligt och ganska Buchla-likt och organiskt. Läste på lite om LPG och tänkte att det vore kul att testa sig fram och se hur nära man kunde komma...

  10. #10
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Å tusan, har den LPG! Jag har avfärdat den lite, inte för att den låter illa på något sätt, men för att jag tyckt den känts lite bökig att skruva. Jag är en sån där som hatar menyer och vill ha en knapp eller ratt per funktion.

  11. #11
    Nedisat
    Nedisat är inte uppkopplad
    Nedisats avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Den är komplex, helt klart och det kräver en del menydykande ibland men samtidigt är det väldigt lätt att koppla ihop saker, typ håll in en LFO-knapp och OSC1 så har man kopplat ihop dem. Man glömmer dock lätt bort hur häftiga modulationer man kan skapa om man bara dyker ned lite i menyerna. Voice mod och step LFO är grymt för att göra cykliska modulationer av exempelvis decay-time och vågform som i min Buchla-patch. Men det är lätt att skapa 25 olika modulationer och sen är man helt förvirrad när något börjar låta lite off

Liknande ämnen

  1. Gissa synten!
    Av micke7 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 22:34
  2. Gissa synten!
    Av jgb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 15:13
  3. Gissa synten
    Av Waldorf i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 18:47
  4. Gissa Synten 2
    Av Wiktorion i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-02-16, 19:16
  5. Gissa synten!
    Av davidb79 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 10:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •