Resultat 1 till 36 av 36

Ämne: Empress Effects Zoia

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Empress Effects Zoia

    Empress Effects har presenterat en ny kombinerad synth- och effektlåda som kan vara det du vill den ska vara. Om man ska tro deras beskrivning. Men den går att göra till båda synth och effekt. Som även kan användas för att styra andra saker.

    Har stereo in/ut, midi in/ut och cv/clock in. Kommer regelbundet uppdateras med nya moduler.

    Zoia is a compact grid of musical anything. Use modules to construct instruments, effects, utilities. Save and transfer them via SD. It is what you need it to be.
    Empress Effects har nämnt att den troligtvis släpps i vår och kommer hamna runt $450.

    Det finns ingen info på deras hemsida än men här är en lite knasig demovideo!


    https://youtu.be/rsFT5Ta9RBQ

  2. #2
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Kollade precis in den på Elektronauts och följde diskussionen lite - omgomgomg! GAS!

    MEN, den hade kunnat vara liiiiite större - men ingen dealbreaker...

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Kakan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollade precis in den på Elektronauts och följde diskussionen lite - omgomgomg! GAS!

    MEN, den hade kunnat vara liiiiite större - men ingen dealbreaker...
    Ja, den ser rätt liten ut. För mig känns nog skärmen lite för liten för all den komplexitet som finns i den.

  4. #4
    Mangoo
    Mangoo är inte uppkopplad
    Mangoos avatar
    Senior
    En sådan här vill jag nog ha, men som sagt känns den sjukt liten.

  5. #5
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    varför inga rattar :-(

  6. #6
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Den här videon tycker jag beskrev lite mer hands on hur den fungerar:


    https://youtu.be/2Ere94yplXs

    Jag tror att anledningarna till att den inte har rattar är 1) de hade inte fått plats, 2) det är en effektpedal.

    Konceptet är dock lockande. När kommer Novation med en alternativ mjukvara till sin Circuit som gör samma sak...?

  7. #7
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    15 april börjar de skeppas! Äntligen.


    https://youtu.be/Fz4QzHG5KMU

  8. #8
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Cuckoo har gjort en mega tutorial också:


    https://youtu.be/Zs9re1WS5dw

  9. #9
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Jag är väldigt sugen. Kollade igenom hela cuckoos video i går kväll. Undrar om det bara är en glorifierad multieffekt eller om den är skitbra? Empress är ju rätt välrenommerade vad gäller effekter så varför inte?

    Frågan är om man ska köpa grisen i säcken eller inte...

  10. #10
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Helt sjuk denna ju!? Mycket ball. Verkar orka mycket?

    Det är ju en multi-effekt. Men det är ju en redig jävla multieffekt.

  11. #11
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Den är intressant, mest för att Empress har gjort så välljudande grejer tidigare. Men jag ställer mig lite frågande till gränssnittet med endast en ratt. Upplägget med knappmatrisen känns lite krystat tycker jag.
    Jag har också svårt att förstå varför man skulle vilja bygga modulsynthgrejer med en sån här pryl, det finns så många roligare gadgets för det. Men tanken att kunna bygga ihop effekter modulärt med feedback etc känns lockande! Speciellt om den låter lika bra som deras reverb!

  12. #12
    deleted user
    Tror mest det är min fantasi som sätter gränser. Lättare att kolla på vad någon gjort och kopiera.

    Visst, den kan till och med omvandla audio till midi. Så jag skulle kunna göra vad som helst i repan med enbart en pedal och min gitarr, så länge jag orkar och klarar av att programmera ihop det.

    Det skulle vara ännu mer häftigt om den kunde sampla till disk. ( mer än loopern )

  13. #13
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Tydligen planerar de att lägga till någon slags sample player, men det verkar inte vara klart hur det skulle funka. Att kunna trigga one-shot samples som läses in från minneskortet borde ju inte vara så omöjligt.

  14. #14
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    På måndag skeppas dom!

    Här är en lista över olika moduler i apparaten:

    https://docs.google.com/spreadsheets...#gid=729380617

  15. #15
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag är rätt sugen på en måste jag säga! Men varför satte de inte dit typ 4 rattar på den som man kan assigna till vad man vill!? Nu har man bara en endaste ratt som realtidskontroll, förutom alla knappar då. Jag fattar inte!
    Senast redigerat av tommyc den 2019-04-13 klockan 18:30.

  16. #16
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är rätt sugen på en måste jag säga! Men varför satte de inte dit typ 4 rattar på den som man kan assigna till vad man vill!? Nu har man bara en endaste ratt som realtidskontroll, förutom alla knappar då. Jag fattar inte!
    +1. Men man kan väl iaf assigna en bunt knappar till olika värden, fixa lite slew mellan dem och fejka lite rattvridning på så sätt. Lite gå över ån men ändå.

  17. #17
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jovisst, man kan ju göra olika work-arounds. Man kan köpa till nån kompakt MIDI-kontroller men de flesta kontrollers har ju bara USB-MIDI nuförtiden. Den har ju också en expression-pedal-ingång som kan användas med någon kompakt pedal, det finns ju t ex sådana här:


    https://www.loopipedals.com.au/auxil...n-knob-stereo/

  18. #18
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Men allt som innebär att man måste koppla ihop Zoian med något annat tycker jag förstör konceptet lite, att man har allt i en låda. Man vill ju ha en hårdaruburk för att man vill hands on kontroll utan att behöva koppla ihop kontrollers via MIDI etc.

  19. #19
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag fick min i måndags och började förstå den rätt så direkt. Den är djup, men fan så rolig!

  20. #20
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick min i måndags och började förstå den rätt så direkt. Den är djup, men fan så rolig!
    Kul! Jag vill gärna höra vad du tycker om reverben jämfört med Empress Reverb!

  21. #21
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Här är en ny (och lång) video från collector//emitter med rätt intressanta ljud och tips på hur man kan göra saker med Zoia:

    https://www.youtube.com/watch?v=acbhzFgh8II

    T ex tipsar han om hur man kan göra en freeze-effekt genom att styra feedback på ett kort delay med en envelope follower. Det tycker jag visar lite vad som blir möjligt med en sån här pass modulär manick!

  22. #22
    Robotruck
    Robotruck är uppkopplad nu
    Robotrucks avatar
    Senior
    Min ligger hos Coop nu. Sjukt pepp.

  23. #23
    Balint
    Balint är inte uppkopplad
    Balints avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ni som hunnit få hem era , vad tycker ni?

  24. #24
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Vadan detta, försöker ni som äger en Zoia antyda att ni har ett liv vid sidan av den viktiga uppgiften att leverera recensioner och demos till oss andra?? :-)

  25. #25
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    OS 1.01 ute nu (fast det är i beta några dagar till)

    - New Module: Midi Clock In. ZOIA will now receive midi clock from a another device (thanks Adam Jensen)
    - Optimization: around 8-10% less CPU usage for intense patches due to better memory allocation.
    - Optimization: around 30% less CPU usage on the chorus and flanger effects.
    - New Feature: Added square wave waveform to tremolo. (thanks Matthew James)
    - New Feature: MIDI bypass toggle. Send value 64 to CC#60 to toggle ZOIA. (thanks Adam Jensen)
    - New Feature: Added 'DSP Usage...' option under the config menu. Shows RAM usage, DSP used by the matrix to send signals around, etc, and the usage of individual modules in your current patch.
    - Bug Fix: midi program change freezing pedal when parameter is selected. (thanks Paul Priest).
    - Bug Fix: freeze (from stack overflow) sometimes occurring when copying pages. (thanks Mitch Lantz)
    - Bug Fix: list item index incorrect when jumping between two connection list screens (thanks Cuckoo).
    - Bug Fix: unit freezing when going over 100% processor usage. It now stops processing the last module added, and the 4 buttons that show the bypass state go yellow to show you it's time to delete a module or two.
    - Bug Fix: yellow buttons showing a possible connection staying yellow when switching patches.
    - Bug Fix: midi channel not updating properly from changes in config menu.

  26. #26
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Det har ju publicerats rätt många videos med Zoia men de allra flesta fokuserar på hur det går till att skapa patcher och det är mycket blipp blopp patcher som kanske är lite roliga iofs men jag saknar demos som fokuserar på hur bra reverb och delay etc låter.

  27. #27

  28. #28
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Kör två i livecasen och använder de som fyra channelstrips (gate/eq/comp/eq) och två auxar som går till ett reverb och ett delay. Det är precis så de orkar (två kanaler var då) och kör man svåra reverb och delay så kan det bli för mycket. tycker lite-reverbet duger gott oftast och då har man lite cpu kvar för att slänga in dist och nått sånt.

    Däremot blir det hög latency med många moduler, jag får kompensera ca 25-35 ms eller så.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	01.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	414,1 KB 
Id:	87657
    (ursäkta skummet, väntar på rätt tjocklek.)

  29. #29
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    1.03 ( Beta Date: May 30, 2019 )
    ---------------------------------
    - New Features:
    - Granular module in audio section (as requested, thank you Ben Norland).
    - Added an option to the Quantizer allowing control over the key and scale.
    - Audio Input/Output switches have a default fade time; added an option to turn fades off.
    - Added an option to the Delay Line module where interpolation can be turned off, bringing a single Delay Line module down from 6% CPU usage to %4.7. Useful if the delay time wont be changing on the fly.
    - Updated automatic version detection system used for internal inventory tracking system.

    - Bug Fixes:
    - Quick fades were sometimes happening quicker than intended.
    - The Midi Clock module no longer requires a start command; it now runs when a midi clock is received.
    - Patches saved with Audio Input/Output Switches set to ch.1 were not initializing correctly
    - Audio Mixer pan controls were causing problems with audio out, such as complete loss of audio.
    - You can now use more than one Audio Balance module without having them break each other.
    - Starred settings bug where a jack with a starred connection was removed with module option
    change, but the starred list wasn't updated.

  30. #30
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Nytt OS:

    1.05 ( July 30, 2019 )
    -----------------------
    - New Features:
    - Patches can now be loaded to and from ZOIA by selecting from a list of
    folders found on the SD card. The patch transfer options can be found in
    the configuration menu as "Patches to SD" and "Patches from SD". When
    transferring patches to the SD card (from ZOIA) there will be an option to
    create a new folder on the SD card; when transferring patches from the SD card
    (to ZOIA) a backup folder will be created on the SD card. A limit of 64 folder
    options can be shown, and number of backup folders are limited to 256.
    ( as requested, thank you Brock Davisson ).

    - Bug Fixes:
    - Sequencer tracks will output the correct track type.
    - Sequencer Ratchet is CV controllable ( thank you Mitch ).
    - Sequencer connections to steps will only affect the first output track.
    - When in one-shot mode, the output tracks were outputting the CV value
    corresponding to step 1; outputs are now disabled after completion.
    - Module names will now correctly show the default name if no name is given.
    - Navigating to the configuration menu will always load with the first
    option selected
    - Clock Divider learned how to divide a little better (thanks Christopher Jacques).
    Additionally, the output range can be changed in the module options.
    - Looper module transitions between play and record are now more reliable

    https://support.empresseffects.com/s...re-on-the-zoia

    (Jag har köpt båda mina Zoia till fullpris. Pilutta!)

  31. #31
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Här är en smart cheatsheet till alla moduler:
    https://sensai7.github.io/ZOIACheatsheet/

  32. #32
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Hur kan en tråd på ett forum för musikprylsentusiaster bara ha en sida? Skyll er själva, ni som inte skaffat denna.

    Nåja.

    Nytt beta-OS.


    New beta firmware 1.07 attached. This one has a big feature. You can copy pages from one patch to another, which is our way of implementing supermodules and templates. Definitely still beta cause a lot of the code had to be messed with. Find a previously undiscovered bug and we'll send you a t-shirt!

    1.07 ( October 10, 2019 )

    -----------------------

    - New Features:

    - Functionality for Importing pages between patches added.

    Pressing the page right or left button will load the page list,

    where the first option in the list will allow selection of a

    patch and the pages to import.

    - Looper has 32 second option for length.

    - 1 Buffer Delay has been renamed Buffer Delay and can now be used to set

    a delay of 1 to 16 buffers from the module options.

    - Bug Fixes:

    - delay w/mod and pingpong delay's modulation now working properly at

    slow rates (thanks Herman Carvahlo).

    - Sequencer will initialize to step 1 on patch load (thanks Stephen Davidson).

    - Sequencer track output text will change on rotary press when graph view is enabled.

    - Clock divider reset jack will not arm automatically (thanks Philipp Zürcher).

    - Various text issues fixed (thanks Christopher Jacques).

    - Changing pages while viewing a jack connection list will change the

    page button LEDs to yellow.

    1.06 ( October 07, 2019 )

    -------------------------

    - Hardware Update

    - Bug Fixes:

    - Factory presets can be loaded from the configuration options again

    - All starred settings with assigned MIDI CCs are savable

    and will now load correctly (thanks Ziv Eliraz).

  33. #33
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Ni som har en... vad har ni gjort för patchar? Använder ni den främst som synt eller effekt?

  34. #34
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Köpte precis en och skärmen stängs av efter en stund men allt annat verkar funka. Känner någon igen det eller är den paj?

  35. #35
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte precis en och skärmen stängs av efter en stund men allt annat verkar funka. Känner någon igen det eller är den paj?
    OLED skärmar måste släckas ner för att inte bränna fast. Antar det är det som händer. Samma med Prophet Rev2, Toraiz AS-1 tex.

  36. #36
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Köpte min igår av Outshape. Tror senast jag var så här imponerad av en komplex digital maskin var när jag skaffade min första Octatrack. Grymt kul att experimentera med, massor med bra färdiga patcher att tanka hem, underbar som multieffekt till elbasen (som är det jag spelar mest nuförtiden), låter väldigt bra. Och så enormt mångsidig, älskar hur man kan modulera vanliga effekter med LFO:n, slew limiters, sequencers, sample&hold osv.

    Nästa steg blir att hooka upp den med min FCB 1010, den jättestora midi-fotcontrollern.

Liknande ämnen

  1. Empress Reverb
    Av Jonlin i forum Effekter
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2021-02-25, 09:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •