Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: EXS24 Samples

  1. #1
    makkan
    makkan är inte uppkopplad
    makkans avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    EXS24 Samples

    Hej allihop

    Jag har samplingsbiblotek från gammal setup som nu ska in i en ny dator med senaste OSX o senaste versionen av Logic Pro X

    På min gamla setup så skulle ju allt helt sonika ligga i library/application support/logic, där la man mappen "samples" och sen alla "sampler instruments" skulle in i mappen med samma namn som också den låg i logic-mappen.

    Men nu fungerar det inte längre, eller rättare sagt vissa fungerar men de flesta gör det inte.
    Jag skulle ju kunna "mappa" om alla samplingar o overwrite de gamla S-I men slipper ju gärna det om det finns något annat sätt att få EXS:en att hitta alla samples igen..

    Jag missar ju helt klart något för att jag får inte ihop det.
    Så jag postar ett inlägg här o hoppas att någon av er kanske har några tips.

    Bilden visar hur de flesta "instruments" ser ut när jag öppnar dem, EXS24 hittar helt enkelt inte samplingarna?....

    Jag har provat att flytta runt de båda mapparna, provat att gå in i preferences på EXS:en och sätta "all" på sökväg, köra refresh, stänga Logic, starta om det, starta om datorn, indexera om Spotlight etc.
    Alla tips o tricks jag hittat på nätet har jag provat men kommer ingenvart.

    *help*
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2018-01-22 at 19.28.38.png 
Visningar:	75 
Storlek:	633,5 KB 
Id:	79469  
    Senast redigerat av makkan den 2018-01-22 klockan 23:01. Anledning: tillägg av grundinfo

  2. #2
    makkan
    makkan är inte uppkopplad
    makkans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hehehe jag vet, det var tydligen en tuff nöt att knäcka det här.

    Men jag var helt säker på att, med den omfattande kunskapen som finns kollektivt här att någon av de över 100 personerna som tittat på mitt inlägg skulle ha tips eller kanske tom en lösning på detta...

    Men icke sa nicke... kanske det inte var så enkelt och uppenbart som jag först trodde då

    Men ok, dåså, då blir det till att mappa om ett par tusen samplingar, radera alla sampler instruments och helt enkelt göra om allt.
    Tack för kaffet, typ..

    hahahaha

  3. #3
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Vänta lite nu. Det här måste ju gå att lösa. EXS-24 brukar ju vara synnerligen förlåtande när det gäller att hitta samplingar.

    Jag är precis på väg ut men ska läsa din post noggrannare när jag är tillbaka och återkomma.

    Om ingen annan hinner före.

  4. #4
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Förut låg samplingarna i ibrary/application support/logic, såsom du skriver, men i senare versioner har mappen med samplingar flyttats.
    Kolla om samplingarna kan ligga i Dator > Användare > Musik > Logic

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag hittar mina filer till EXS24 i Bibliotek/Application Support/Logic/ OBS: systembiblioteket och inte user-biblioteket

    Där ligger bl.a. mappen "EXS Factory Samples" som innnehåller själva samplingarna (.caf-filerna) och mappen "Sampler Instrument" som innehåller motsvarande ESX-patcher (.exs-filerna med mappningen och andra inställningar för varje patch).

    Edit: Gäller givetvis Logic X (10.4)
    Senast redigerat av hasse_fx den 2018-01-27 klockan 15:53.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Egna ESX-patchar hamnar i (user)/Musik/Audio Music Apps/Sampler Instruments/ och dessa pekar oftast på samplingar i projektmapparna för respektive projekt (mappen Samples)

  7. #7
    makkan
    makkan är inte uppkopplad
    makkans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hej Hasse.

    Jag har allt liggandes precis så som du beskriver, problemet är att även om allt ligger på rätt plats så hittar inte Sampler Instruments de samplingar som tillhör instrumentet när jag öppnar det, det blir precis som på bilden...
    Det verkar inte finnas någon smart funktion som tex "locate missing files"... en sån funktion hade ju varit magisk när man stöter på sånt här
    Så nu har jag börjat "mappa" om allting för jag hittar inget annat sätt att göra det på.
    Men det MÅSTE ju finnas ett annat sätt, kan ju inte vara så att Logic som är ett så genomtänkt program kan ha missat en sån basic-grej, eller??

  8. #8

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Korrupta filnamn? Om du flyttat runt saker...

    http://www.vsl.co.at/community/posts...ames#post70917

  10. #10
    makkan
    makkan är inte uppkopplad
    makkans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    jag har ju "flyttat runt" grejer då jag bytt till ny dator o sen senaste versionen av Logic, så jag la över allt från den gamla burken på en HD o sen in i nya burken...
    allt funkar som det ska förutom ESX24:an'
    Men inga korrupta filnamn efter vad jag sett iallafall.

    Videon du postade var ett av de tipsen jag hittade själv när jag satt x antal timmar o försökte hitta en lösning innan jag skrev här.
    Jag hoppades på att den skulle hjälpa mig men tyvärr inte.

    Tack för alla tipsen btw!
    Senast redigerat av makkan den 2018-01-27 klockan 20:33.

  11. #11
    makkan
    makkan är inte uppkopplad
    makkans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förut låg samplingarna i ibrary/application support/logic, såsom du skriver, men i senare versioner har mappen med samplingar flyttats.
    Kolla om samplingarna kan ligga i Dator > Användare > Musik > Logic
    Jag vet vart samplingarna ligger men EXS hittar dem inte.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vänta lite nu. Det här måste ju gå att lösa. EXS-24 brukar ju vara synnerligen förlåtande när det gäller att hitta samplingar.

    Jag är precis på väg ut men ska läsa din post noggrannare när jag är tillbaka och återkomma.

    Om ingen annan hinner före.
    jag väntar ivrigt!

  12. #12
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av makkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet vart samplingarna ligger men EXS hittar dem inte.

    - - - Uppdaterad - - -

    jag väntar ivrigt!
    Hej. Jag kan nog dessvärre inte bidra med så vansinnigt mycket mer än hasse_fx redan gjort. Själv lade jag över alla mina user sampels på en extern disk för några år sedan eftersom biblioteket åt upp utrymmet på systemdisken. Vad man gjorde då var ju att skapa ett alias på samplingsmappen. Frågan är om du skulle testa detta på skoj och se om EXS-24an vaknar till och hittar samplingarna. Länk: https://documentation.apple.com/en/l...3%26tasks=true

    En annan grej du kan testa (om du inte gjort det) är skapa en enkel mappning med dina gamla samlingar och göra en "Export sample instrument and sample files" till mappen med user samples. Och sedan starta om Logic. Kanske kan det fräscha upp sökvägen? Värt att testa.

    Annars verkar det märkligt att det inte ska funka. Jag har flyttat sampels och mappar mellan massor av datorer och system och EXS har alltid hittat samplingarna, även när jag har varit säker på att den ska gå bet.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag gör ljudbibliotek och funderade ett tag på EXS, men då jag kollade upp just detta — hur den hanterar själva ljudfilerna — insåg jag att det är den absolut sämsta mjukvarusampler världen någonsin har skådat.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Om du gör "Visa info" på en av de krånglande samplingsfilerma, identifierar den sig som en "Typ: CAF Audio file" ??

  15. #15
    makkan
    makkan är inte uppkopplad
    makkans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej. Jag kan nog dessvärre inte bidra med så vansinnigt mycket mer än hasse_fx redan gjort. Själv lade jag över alla mina user sampels på en extern disk för några år sedan eftersom biblioteket åt upp utrymmet på systemdisken. Vad man gjorde då var ju att skapa ett alias på samplingsmappen. Frågan är om du skulle testa detta på skoj och se om EXS-24an vaknar till och hittar samplingarna. Länk: https://documentation.apple.com/en/l...3%26tasks=true

    En annan grej du kan testa (om du inte gjort det) är skapa en enkel mappning med dina gamla samlingar och göra en "Export sample instrument and sample files" till mappen med user samples. Och sedan starta om Logic. Kanske kan det fräscha upp sökvägen? Värt att testa.

    Annars verkar det märkligt att det inte ska funka. Jag har flyttat sampels och mappar mellan massor av datorer och system och EXS har alltid hittat samplingarna, även när jag har varit säker på att den ska gå bet.

    Hej.

    Tack till er allihop för alla tips!!

    Jag har provat rubbet nu men problematiken kvarstår dessvärre, så jag har börjat mappa om allting nu istället, blev bara så matt att jag inte orkar hålla på längre.
    Men inget ont som inte för något gott med sig! Pga att jag nu går igenom alla samplingar återupptäcker jag nu massor med samples som i sin tur givit en massa nya idéer till nytt material!

    Så jag tuggar på och passar på att lägga upp lite ny filstruktur i mina ljudbiblotek på en gång.
    Men pust & puh vilket tidskrävande jobb de e att sitta o traggla igenom x antal tusen samples!! hahahaha
    Hoppas jag slipper göra det igen om man säger så

  16. #16
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Synd att det inte löste sig.

    Kom på en idé som kanske inte är 100% clean men som man kan testa på skoj. Prova att lägga över ett par mappar i systembiblioteket och kolla om de blir hittade. Kanske lite desperat kanske, men jag hade nog testat och kollat vad som hänt.

    Nu är du i och för sig redan igång med att återställa så kanske bättre att slutföra det

  17. #17
    makkan
    makkan är inte uppkopplad
    makkans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synd att det inte löste sig.

    Kom på en idé som kanske inte är 100% clean men som man kan testa på skoj. Prova att lägga över ett par mappar i systembiblioteket och kolla om de blir hittade. Kanske lite desperat kanske, men jag hade nog testat och kollat vad som hänt.

    Nu är du i och för sig redan igång med att återställa så kanske bättre att slutföra det

    Men lägga över i systembibloteket?
    låter intressant, förklara lite närmre

  18. #18
    makkan
    makkan är inte uppkopplad
    makkans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du gör "Visa info" på en av de krånglande samplingsfilerma, identifierar den sig som en "Typ: CAF Audio file" ??
    det verkar ju inte vara själva samplingsfilerna som strular utan EXS24 som inte hittar dem, vad som är så enormt märkligt är att, om jag har säg ett av mina 3:de partsbiblotek jag köpt och öppnar de gamla EXS24 Sampler Instrumentsfilerna säg House Kicks 1-4, ja då kan den hitta 1 kanske men inte 2 tex....
    Sen har jag även provat att köra en sk "reveal in finder" då visar det sig att majoriteten av de filer som kan "hittas" då ligger i projektmappar/låtmappar inte i mitt samplingbiblotek??!
    Men även om jag nu betat av drygt hälften av samples i min ommappningprocedur så skulle jag fortfarande vilja veta om det finns något annat sätt att få det att fungera utifall att det händer igen, för om det gör det så kommer jag inte orka att mappa om allt!

    Men jag tycker att det är så otroligt konstigt att jag är den enda som råkat ut för detta?....

Liknande ämnen

  1. midifråga i exs24..
    Av ibanez i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 21:29
  2. bug i exs24?
    Av emp i forum Logic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 03:06
  3. EXS24 samples, noob-fråga
    Av imported_Brunzine i forum Logic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 17:23
  4. EXS24
    Av Stefan i forum Övrig mjukvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2003-10-01, 21:28
  5. EXS24?
    Av Niklas Edstam i forum Övrig mjukvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-05-13, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •