Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Sugen på att skaffa en Sample- / Multi- / Percussion-Pad och lära mig trumma!

  1. #1
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior

    Sugen på att skaffa en Sample- / Multi- / Percussion-Pad och lära mig trumma!

    Hej 99or!

    Jag funderar på att skaffa en Sample- / Multi- / Percussion / Drum-Pad och lära mig trumma lite basic grejer för att få mina låtar att kännas lite mer mänskliga utan att använda mjukvara som Logic Drummer, EzDrummer eller Superior Drummer.

    Provat med Korg Electribe 2 Sampler men inte riktigt min grej att fingertrumma, däremot fungerar den rätt bra till vanliga "electro-trummor" även om jag aldrig riktigt känt att den passat in i mitt workflow.

    Så för ett tag sedan började jag tänka lite på att skaffa någon form av Pad som man trummar på med trumpinnar istället, inte för att jag är något vidare bra på just det men jag tror jag skulle kunna lära mig!
    Värt att nämna är att jag spenderat mindre än 1 timme bakom ett trumset i mitt liv.

    Jag började titta på Alesis SamplePad Pro, sneglade även lite på Alesis SamplePad 4 även om Pro-versionen kändes mest lockande, jag läste därefter att det var väldigt stora problem med Cross-Talk och jag har ännu inte hittat någonting som tyder på att Alesis åtgärdat någonting i själva produktionen utan snarare bara uppdateringar genom mjukvara vilket såklart skulle kunna löst problemet men det verkar det inte ha gjort.

    Jag har sedan dess tittat på Yamaha's DTX Multi 12, Roland Octapad SPD-30 samt Roland SPD-SX.
    Känner mig väldigt osäker på vad som skulle passa mig bäst. Tanken är väl att först enbart köpa själva padsen och senare möjligtvis utöka med pedaler för Kick och Hihat.

    Är som sagt riktigt novis på trummor och kan i dagsläget sätta mig och spela ett något relativt enkelt standard beat som troligtvis inte uppfattas som allt för tight av andra människor och inte minst mig själv.
    Blivit rätt bra på sk finger-drumming även om jag inte känner det blir så tight när en hand ska spela flera pads på samma nedslag och jag känner det inte alls är vad jag önskar hålla på med, vill spela med trumpinnar!
    Men oavsett hur svårt det är att lära sig spela så känner jag att det är kul att lära och jag förväntar mig inget annat än att det ska vara en liten utmatning!

    Spelar vanligtvis ganska "dansant" musik men jag har också en liten förkärlek till mystiska trumkomp (vad nu det betyder..) och hoppas väl att en drum-pad ska bidra till bättre förståelse som i sin tur leder till att det blir enklare att skapa det jag hör i huvudet.

    Någon som har någonting att rekommendera?
    Har du någon av ovanstående? Kanske du önskar sälja någon av dem? Vad använder du den till?
    Det jag spontant känner är att dessa instrument verkar få väldigt få uppdateringar, Yamaha:n är fortfarande mk1, är det något på gång kanske?.

    Hoppas jag lägger denna tråd i rätt forum nu trots det skiljer sig endel mot traditionella slagverk och kanske snarare är en sampler som man kan slå på.

    Tack för all hjälp på förhand!

  2. #2
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    https://www.keithmcmillen.com/products/boppad/
    Den här är jag sugen på! Ingen ljudgenerering men väl något som verkar vara en kompetent pad som klarar både trumstockar och fingertrummande.

  3. #3
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Tyckte den verkade helt okej absolut men inte riktigt helt säker på vad som skiljer den mot andra liknande varianter? Tänker mest på alla citat om att den den typ förändrat stora kända musikers liv osv men kanske behöver läsa på lite bättre för att själv förstå storheten!

    Du får såklart gärna berätta om du har tid och lust :-).

    Vad är fördelen med den framför exempelvis Yamaha DTX MULTI 12, förutom priset då?

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag hobbybankar lite och har en uppsjö trummisar med trig in... Baserat på detta tycker jag du ska skaffa nå't simpelt med midi ut och sedan styra sampler eller enkel trumgrunka med den. Sedan vet du om det är nå't för dig. Nu snackar jag tokbilliga set från t ex blocket. Dumt att gå all in om det sedan känns "sådär". Får du känsla för det kan du alltid satsa större sedan...

    Är utrymme en avgörande faktor fattar jag tankarna på kompakta pads... annars finns det billiga set i massor.

  5. #5
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Jag har roligt med nord drum 3'an iaf, funkar bra som midicontroller också. Tyvärr har den bara en ingång för kick sen är det stopp om du vill expandera.

    http://www.99musik.se/showthread.php...ight=Nord+drum

  6. #6
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Tänk att detta till stor del är ett substitut för elektroniska trummor eftersom jag känner sådana tar för stor plats och därför känner jag vill lära mig trumma och tycker det är lite smått coolt med drum pads :-). Blir lite substitut samtidigt som det blir en lite annan sak som kan vara kul samtidigt.. Om nu förstår vad jag menar?

    Var på 4sound på söder idag men de hade absolut ingenting jag funderar på framme, den enda paden bar just nord drum, och där fanns inga trumpinnar för att testa tyvärr.

    Kanske värt att skicka mailet och fråga om det finns något exemplar att testa i någon av deras butiker i närheten. Eller liknande..

    Bill göra antingen köpa något brutalt billigt meb köper jsg något ordentligt kan jag troligtvis sälja det utan att gå för mycket back på fel-köpet, men vill helst satsa på någonting av kvalité med bra känsla för slagen så jag faktiskt kan lära mig på "rätt sätt" osv.

    Alltså främst vanliga trummor jag är sugen på. På grund av ljudnivån och att jag bor i lägenhet är anledningen till att jag inte kör akustiska, digitala / elektroniska trummor är lite för stora för mig just nu så därför väljer jag att köra på en pad för att lära mig och kunna använda i mina produktioner och när jag flyttat till någonting eget där jag kan bygga om och anpassa rum etc kanske jag tar och investerar i något bra elektroniskt trumset, så nord drum är kanske tyvärr inte någonting för mig även om jag hade velat ha en sådan också om jag hade ekonomin, platsen och tiden för mer än en Drum Pad.
    Senast redigerat av Paratriplel den 2018-01-20 klockan 19:04.

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Octapad är en stryktålig klassiker.

  8. #8
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Haft chansen på en Octapad tidigare men den blev precis såld för jag inte kunde bestämma mig angående den.

    Kollar lite desperat efter någonting annat i den kategorin, som sagt funderar mellan Roland Octapad spd-30, Roland spd-sx och Yamaha DTX MULTI 12.

    Jag borde såklart lugna mig med köpen men lovat mig själv att max 3 prylar innan sista juni (2 kvar* efter att jag köpte en Juno-106), med undantaget för om jag säljer 2 prylar så får jag köpa en extra grej.

    *Edit: 1 kvar, glömde bort årets första inköp.. Den blir det köpstopp.. tills jag sålt av något :-).
    Senast redigerat av Paratriplel den 2018-01-20 klockan 19:28.

  9. #9
    tinybox
    tinybox är uppkopplad nu
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag köpte ett Roland kit men använder det mest isärkopplat och använder trummhjärnan mest som trigger modul. Roland har billig trigger/sample modul som du kan koppa en "riktig" trumma till.

  10. #10
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Vad är era tankar om drum pads nu får tiden då?

    Någon som har någon av Yamaha's eller Roland's?

    Funderar på att slå till och köpa en Yamaha DTX-MULTI 12 eftersom det aldrig dyker upp någon begagnad (antingen är folk jävligt nöjda eller så har ingen köpt någon... Tror jag förresten sett en tillsalu där säljaren ville ha nästan exakt vad den kostar idag (-500 kr) vilket kändes lite väl..

    Men vad tycker ni? Vilka har testat båda? Vilken är bäst?

    Jag tycker själv bäst om Yamaha's form men jag älskade SPD-30's pads men mest för de vara så mjuka och sköna och inte pga jag spelade bättre på dem. Det SPD30 skrek också ut kvalité medan Yamaha kändes mer konsument-kvalité. Yamaha's pads verkade heller inte trigga i hörnen på padsen, blev lite besviken över det..

    Blir nog ändå En Yamaha DTX Multi-12, men jag tycker absolut inte den är värd pengarna som begärs för den utan snarare någon tusenlapp under eller tillochmed stan 1500 kr mindre än vad den kostar idag men jag har bara provspelat dem några minuter.

  11. #11
    tronque
    tronque är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    mina 2 ören.

    Skulle jag tvunget köpa en multi-12 hade jag väntat på nästa version. Nuvarande har ett krångligt gränssnitt men som möjligen är möjligt att handskas med om man kopplar en iPad + app till.
    Har själv SPD30 som är mkt bra (finns på tradera nu). Phrase loop-funktionen är en ploj.
    Ska du ha hi-hat till så är det det enda alternativet förutom yamman eller gamla spd-s. Spd-sx är mer för att bomba samples och långa loopar. Inte så sköna pads heller på de 2 sista. Yamman har fått kritik för mjuka och svampiga pads. (Dålig studs.)
    Förvänta dig inte att få mjukvaruplugg att svara bra på hi-hat förutom möjligtvis BFD och Steven Slate.

Liknande ämnen

  1. Övertala mig att skaffa en iMac!
    Av Mårre i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 09:40
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2003-03-31, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •