Sidan 5 av 16 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SistaSista
Resultat 241 till 300 av 955

Ämne: Korg Prologue

  1. #241
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade en Wavestation från det att den släpptes till för tre år sedan. Jag överdriver inte om jag säger att jag nog inte gjorde tio egna ljud på de dryga 25 åren.
    Så svår att programmera tycker jag väl inte Wavestation var.. den är ju faktiskt rätt klar i sitt upplägg. Problemet med den är ju att om man vill göra nya ljud med nya waveseq så får man liksom börja helt från scratch och bygga uppe n bank och sedan ständigt använda sig utav den... för ändrar man i vågbanken så ändras ju alla ljud som innehöll den vågformsplatsen..... men förutom det så är den ju rätt kul

  2. #242
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Ingen AT? Faaan... nu måste jag ju ha en sån här!

  3. #243
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen AT? Faaan... nu måste jag ju ha en sån här!

  4. #244
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Har den bara en LFO på samma vis som Roland Juno-106 och JX-8p så att den liksom är förbrukad om man vill ha lite vibrato till modulationshjulet eller är det en egen LFO till vibrato som på Nord Lead 3 och sedan en till som man kan adressera till exempelvis filtret?

  5. #245
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så svår att programmera tycker jag väl inte Wavestation var.. den är ju faktiskt rätt klar i sitt upplägg. Problemet med den är ju att om man vill göra nya ljud med nya waveseq så får man liksom börja helt från scratch och bygga uppe n bank och sedan ständigt använda sig utav den... för ändrar man i vågbanken så ändras ju alla ljud som innehöll den vågformsplatsen..... men förutom det så är den ju rätt kul
    Spot on - ljudmässigt ganska så rättfram att jobba med, men "administrativt" en katastrof...

  6. #246
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har den bara en LFO på samma vis som Roland Juno-106 och JX-8p så att den liksom är förbrukad om man vill ha lite vibrato till modulationshjulet eller är det en egen LFO till vibrato som på Nord Lead 3 och sedan en till som man kan adressera till exempelvis filtret?
    Jag har läst genom manualen men det går inte att fatta hur det funkar med mod hjulet.
    Det står att man i nån meny kan välja inställningar på mod hjulet, och då står det bara:
    [BALANCE...GATE TIME]
    Vilket jag gissar är ett antal olika parametrar som börjar med Balance och slutar med Gate time, men ingenstans i manualen står vad som är där emellan.

    Edit: Men nu ser jag i specen att det står: Modulation wheel that can modify different parameters for each program
    Senast redigerat av Albedo den 2018-01-20 klockan 22:15.

  7. #247
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer bli svårt val mellan REV 2 och Prologue 16 känner jag. Inte för att dom är direkt jämförbar spec mässigt. Men vill man ha en "ny" analogpoly med 8+ röster idag och med fem oktavers tangentbord finns det inte så många att välja på. Ljudmässigt går dom åt lite samma håll - brightare.

    Det som för tillfället gör mig mer pepp på Korgen än REV 2 är MULTI ENGINE. Verkar ju vara skitball och kommer ge bra extra möjligheter/komplement till VCO:erna. En LFO får fasen räcka...4 är för många...man tappar ju bara bort sig...
    hm...Minilogue har 12/24 dB Lågpasssfilter, Prologue fick bara ett 12dB-filter, varför då? tycker det verkar saknas basbotten i ljuden. spröda toner verkar den dock klara bra FX-delen verkar full av finesser också. hade gärna sett steglös filter cutoff keytrack, inte bara 50 alt.100%. Kronos utmärkta keyboard sa nån på en demo, och så tar dom bort aftertouch?! Men som sagts tidigare i tråden, vi måste testa instrumentet själva, för att få en personlig upplevelse.

  8. #248
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har läst genom manualen men det går inte att fatta hur det funkar med mod hjulet.
    Det står att man i nån meny kan välja inställningar på mod hjulet, och då står det bara:
    [BALANCE...GATE TIME]
    Vilket jag gissar är ett antal olika parametrar som börjar med Balance och slutar med Gate time, men ingenstans i manualen står vad som är där emellan.

    Edit: Men nu ser jag i specen att det står: Modulation wheel that can modify different parameters for each program
    Vilken sida står det? Jag hittar inte ens det

  9. #249
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken sida står det? Jag hittar inte ens det
    På Korgs produktsida, i specen, vid Controls:
    http://www.korg.com/us/products/synt...ifications.php

    Eller menar du det som står i manualen kanske?
    Det är på sidan 47, högst upp.

  10. #250
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hm...Minilogue har 12/24 dB Lågpasssfilter, Prologue fick bara ett 12dB-filter, varför då? tycker det verkar saknas basbotten i ljuden.
    ...det är ju pokemon-tänket som alla kör med - du ska skaffa alla! monologen fixar basen?

  11. #251
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ja nej om jag bara kan få huvudet runt att den har så extremt ont om modulationskanaler så är detta mer eller mindre exakt vad jag önskade att King Korgen varit när jag hade den.

    Prologuen är supersnygg, den har wavetables (dem saknar typ alla som har KK'n), den är analog i övrigt.

    Jag skulle inte dött av analoga effekter och mer filtermöjligheter, men de digitala effekterna på KK'n var å andra sidan riktigt bra. Om man kan få in en mjuk subtil overdrive och en decimator på användarslotsen så är jag nöjd.

    Jag hade inte dött av en sequencer. Men det är inte ett måste måste.

    Det går att få ner den på lite över 14k om man köper momsfritt, det är fortfarande rätt mycket pengar, men om euron går ner lite innan april, och Korg lovar att utvidga modulationsmöjligheterna "under huven" då är det nog ett garanterat köp på en 16-rösters. (Det är det nog även utan.)

  12. #252
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag jämförde med Minilogues manual och där minsann rabblar dom upp alla parametrar man kan ha på picthreglaget.
    Så Prologues manual är nog lite väl ofullständig tycker jag. Men det kanske kommer en uppdaterad version när synten kommer ut.
    Senast redigerat av Albedo den 2018-01-20 klockan 23:57.

  13. #253
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag är ganska taggad av denna. Gillar att den är enkel och avskalad men välljudande och kraftfull. Det enda jag har att anmärka på är avsaknaden av aftertouch. Det är en uttrycksmöjlighet man går miste om. Väldigt märkligt på en synt som är gjord för att spelas på. Den kunde dessutom ha dubblat som masterklaviatur till annan hård- och mjukvara, men utan aftertouch finns det mycket bättre alternativ till det. Detta blir nog en dealbreaker för min del, tyvärr.

  14. #254
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ganska taggad av denna. Gillar att den är enkel och avskalad men välljudande och kraftfull. Det enda jag har att anmärka på är avsaknaden av aftertouch. Det är en uttrycksmöjlighet man går miste om. Väldigt märkligt på en synt som är gjord för att spelas på. Den kunde dessutom ha dubblat som masterklaviatur till annan hård- och mjukvara, men utan aftertouch finns det mycket bättre alternativ till det. Detta blir nog en dealbreaker för min del, tyvärr.
    Ja. Allt annat på den, specifikationsmässigt, är fine! Men att Korg utelämnar AT på sitt analoga "flaggskepp" ÄR en stor miss.

  15. #255
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Här är en fransk recension, med lite nya ljudexempel tror jag.
    Bla Audio 10 Hybrid som låter VPM.

    Dom säger i recensionen att om man stänger av effektdelen så är det 100% analog signal.

    https://fr.audiofanzine.com/synthe-a...t-l-analo.html

  16. #256
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Smart att man kan routa MULTI oscillatorn förbi filtret. Då kan man blanda sin opåverkade digitala oscillator med VCO´na som går genom filtret, det kan ju skapa riktigt häftiga nya ljud.

  17. #257
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag ser i manualen att det är en del kändisar som bidragit till preseten i Prologuen, bla John Bowen.

  18. #258
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en fransk recension, med lite nya ljudexempel tror jag.
    Bla Audio 10 Hybrid som låter VPM.

    Dom säger i recensionen att om man stänger av effektdelen så är det 100% analog signal.

    https://fr.audiofanzine.com/synthe-a...t-l-analo.html
    Tack för post!

  19. #259
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Här är nån halvamatör recension jag inte sett tidigare. Jag tror inte ens att han lajnat in ljudet?!


    https://youtu.be/QWQ_bKPYPKw
    Senast redigerat av Albedo den 2018-01-21 klockan 13:44.

  20. #260
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Suck... den var ju en perfekt gasmask. Att han låter som en karaktär från Mupparna kan han inte rå för men han kan rå för att han spelar in ljudet från synten, alltså det som är viktigt vid en demo, via mikrofon.

  21. #261
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Suck... den var ju en perfekt gasmask. Att han låter som en karaktär från Mupparna kan han inte rå för men han kan rå för att han spelar in ljudet från synten, alltså det som är viktigt vid en demo, via mikrofon.
    Men han heter ju: "Synth Expert" måste ju vara en duktig kille.

    Är det den här kanske:

    Namn:  drTeeth_6844.jpg
Visningar: 642
Storlek:  27,6 KB

  22. #262
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Suck... den var ju en perfekt gasmask. Att han låter som en karaktär från Mupparna kan han inte rå för men han kan rå för att han spelar in ljudet från synten, alltså det som är viktigt vid en demo, via mikrofon.
    Oj vad liten synten ser ut! En stor och biffig kille med minikeys.

  23. #263
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj vad liten synten ser ut! En stor och biffig kille med minikeys.
    Ja, jag reagerade också på storleken (synthens alltså ), det är ju visserligen 8:an men ändå.

  24. #264
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Fast den ser normalt stor ut på alla andra videos jag sett!

  25. #265
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Undrar om det är någon form av formant (syntes). Som många av andra Korgarna har. Kanske också möjligt framöver med multi engine (om någon "utvecklar" det)?

  26. #266
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar om det är någon form av formant (syntes). Som många av andra Korgarna har. Kanske också möjligt framöver med multi engine (om någon "utvecklar" det)?
    Nu tar vi det lugnt. Ställ dig i kö. Första ska vi ha fler lfo:er och destinationer.

  27. #267
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Det finns iallafall en formant phaser bland effekterna.

  28. #268
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Han var väl chefredaktör på klassiska "Keyboard Magazine" under många år. Håller med om att det är dåligt ljud i klippet. Cool synth dock. Ser fram emot att testa

  29. #269
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... 1 LFO
    Två LFO är det nya PWM - alla gubbar måste ha det

  30. #270

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är nån halvamatör recension jag inte sett tidigare. Jag tror inte ens att han lajnat in ljudet?!


    https://youtu.be/QWQ_bKPYPKw
    Vaddå tror inte ens, det är från högtalareinspelning!

  31. #271
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Vraengaren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han var väl chefredaktör på klassiska "Keyboard Magazine" under många år. Håller med om att det är dåligt ljud i klippet.
    Så dåligt ljud är det inte.

  32. #272
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Hittade en ny demo film där man får reda på lite mer.
    Här får man höra några av de olika VPM vågformerna från 03.30
    Och i den här filmen säger han: A mod wheel that is assignable to anything you want.
    Låter ju fint, men undrar om han inte överdriver en aning där?


    http://www.musicradar.com/news/namm-...-korg-prologue

  33. #273
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En synt ska ha kontrollerna på panelen, annars får det vara för min del
    Amen brother!

  34. #274
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Precis, och inga djävla minnen - det man ser på panelen är det som gäller! Nog min största gripe med den här, jag fattar inte varför inte alla tycker att "panel mode" och liknande är en självklar feature. :/

  35. #275
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Surfar runt och läser om Prologuen, på vissa forum måste jag använda översätt, tex franska.
    Jag vet inte om det är översättningsprogrammet eller fransmännen som är tokiga?!


  36. #276
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Jag måste fråga en helt seriös och ärlig fråga.

    Ni som anser att AT är en stor miss, vad använder ni AT till?
    Och vilket keyboard kör ni idag som ni använder AT på?

    Jag har själv ganska många klaviaturer med AT, ifall det skulle behövas.
    Emellertid har jag aldrig tyckt att någon tillverkare fått till känslan i AT:n så att det blir reellt användbart. Antingen är det för lätt så när man spelar så svajar det hela tiden om man inte stänger av det (=oanvändbart), eller så måste man trycka med alldeles för mycket kraft så precisionen och timingen går förlorad (=oanvändbart).

    Så vilken klaviatur använder ni?
    Vilken typ av ljud?
    Och i vilket sammanhang?

    Min poäng är att i den här synthprisklassen kanske man inte kan förvänta sig en reellt användbar AT. Så det kanske var lika bra att de höll priset nere, om det nu påverkar.

    Jag försvarar inte Korg, jag bara undrar hur ni resonerar och använder AT i verkligheten. Personligen får jag bättre kontroll med en kombination av velocity och modhjul, så det vore verkligen kul att höra vad jag missat eller om jag helt enkelt inte spelar så att jag saknar det..

  37. #277
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag har f.n. ett Elka MK55 materklav med riktigt skön (polyfonisk) AT. Använder det främst för vibrato men ibland även filter swell (och ibland både och a'la CS80). Gillar kombon vibrato via AT och filter sweep från mod wheel.

  38. #278
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Lite OT svar till gronroos...

    AT-klavvar:
    Chroma
    Andromeda
    FZ-1

    Ljud:
    CS-80-wannabeljud
    svulstiga stråkar
    andra filtret på monofoner

    sammanhang:
    Mest livespel i studion
    Solopålägg

    Chroman är egentligen lite för hård (aftermarketmonterad) trots att jag maxat trimningen.
    Andromedan är i mitt tycke lite wobblig. Men den agerar masterklavve så varför inte. Dock använder jag ribboncontrollern mer där.
    FZ-1 har gudomlig aftertouch tycker jag, men så har jag levt med den i snart 25 år så jag är lite jävig.

    Kom på att även VX-600 och MatrixBrute har AT. Men VX'n spelar jag sällan på direkt och Matrixen står lite knasigt till för livelirande.

  39. #279
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad använder ni AT till?
    Och vilket keyboard kör ni idag som ni använder AT på?
    Framförallt vid polyfoniskt spel då båda händerna är upptagna med tangenter tycker jag att AT sitter bättre till än exempelvis modhjul. Men även för monofona ljud med snabba moduleringar såsom "manuell" vibrato där jag helt enkelt tycker att AT är lättare att kontrollera än modhjul. Modhjulet sitter förövrigt oftast till vänster, och jag är högerhänt, så jag får inte så bra precision i det.

    Använder idag Native Instruments Komplete Kontrol S88 med pianotangenter, men även de mindre varianterna med synttangenter har bra AT. Tycker även att Minibrute har bra AT.

  40. #280
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som anser att AT är en stor miss, vad använder ni AT till?
    Och vilket keyboard kör ni idag som ni använder AT på?

    Så vilken klaviatur använder ni?
    Vilken typ av ljud?
    Och i vilket sammanhang?
    Access Virus KC, Typ Minimoog lead ljud, med långt, långsamt delay. Aftertouch kör vibrato, mod hjulet drar på filter cutoff och drive (gör att det går från mellow till elakt) och pitch benden ... bendar. Goaste ljudet jag har på den maskinen och det tappar hela känslan utan aftertouch.

    Novation SL61 MKII, min go-to kontroller till modularen och alla softsyntar. Riktigt go feel i keyboardet, liknande både min Virus och min Modulus 002. Ett ljud jag fastnade för häromsistens var ett Synclavier preset från Arturia V Collection 6 där något marimba/orgel liknande ljud fräste till ordentligt med aftertouchen, också nån typ av filter drive. Jammade till Procol Harum i ett par timmar bara för det lät så bra.

    Så fort jag har byggt färdigt min Deckard's Dream blir det till att damma av min EPS för att testa poly aftertouch...

  41. #281
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Mono Evolver key är den jag använder mest med aftertouch. Gillar verkligen den extra dimensionen det ger. Använder typ aldrig pitchbend, men väldigt ofta aftertouch.

    Har även Ensoniq Sq80 som ju har polyfonisk aftertouch, men den är lite för klickig även om den är ok.
    Och så har jag ett pianoklav, CME UF8, som också har bra aftertouch.

  42. #282
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ja jag får nog säga att jag gillar at, när m,an står där med två händer på klaviaturen.

  43. #283
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Dave Smith har generellt skön AT tycker jag. Snorbra på min Mopho Key, använder det ofta, både på lead och bas. Även Blofeld AT fungerar bra och kan dessutom användas till så galet mycket.

    Har ett midiklav från Roland där ATn däremot är så stiff att det knakar både i den och bordet och lederna på mig själv.

    Vissa syntar passar dock utan AT på något förunderligt sätt och ibland är det även positivt utan velocity, det blir en annan upplevelse faktiskt (på System-8 kan man enkelt stänga av velocity med en knapp).

    Undrar hur man upplever velocity och AT på en Moog Reissue jämfört med originalet, hade varit intressant att höra erfarenheter där.

  44. #284
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Nu har jag väl inte samma syntintresse som förut, så vet inte hur det ser ut idag, men min känsla är att AT var rätt mycket mer ovanligt tidigare. Att påstå att det är ett generalmisstag det inte finns på Prologouen har jag rätt svårt att ta på allvar. Finns hur mycket svinbra syntar som helst utan...

    NL3 är den enda där jag själv tyckt att det tillfört något. Morph + AT = nice.

  45. #285
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag gillar AT ibland men det är inte sådär jätteviktigt direkt tycker jag. Min Kronos har AT men den är rätt trög, på gränsen till oanvändbar trots att jag ställt den på mjukaste läget. Kanske beror på att det är pianoanslag på tangenterna?
    Sen har jag en TS-10 där jag kör polyfonisk AT till CS80 pluggen, och på den passar det bra tycker jag, där många av ljuden är gjorda för det.

    Man jag lider inte av att Prologue inte har AT.
    Jag såg förresten i manualen att Prologue inte stöder AT via MIDI heller.

  46. #286
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Nä, nu börjar ni tappa LFO-fokus. AT är väl inget att tjäbbla om Läste nyss i manualen om möjligheten att komma åt många väsentliga parametrar över MIDI CC. Inte säker på om Korg går ifrån standarden helt och lägger in funktioner på de CC de vill men tänket är bra. Tror därför Prologuen skulle funka fint ihop med t.ex. en Digitakt. Då blir det ingen LFO brist iaf.

    Prologuen har dessutom fått ärva Monologuens brutalsnabba och djupa LFO (upp t. 2.8 kHz) om man nu ska diskutera den som faktiskt finns att tillgå. Klart positivt!

  47. #287
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Att AT är vanligare idag än för 30 år sen tror jag mest har att göra med teknikens utveckling. Det är en svårt att utveckla en AT som känns skön och användbar dag ett och inte förändras på några miljoner nötningar. Idag finns tekniken och är relativt välbeprövad, så jo jag vill hävda att det är en stor miss att utlämna det på en flaggskeppsprodukt som denna. Det som är bra är att jag sparar 20 lök på det.

  48. #288
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag är säker på att Prologue kommer ha en mycket fin kvalitetskänsla på allt.
    Det får man inte glömma när man bedömer priset.
    Och det gillar jag.
    Aluminiumchassi, trägavlar, men också alla rattar i metall med "a sense of weight" läser jag i specen.
    Det låter fint.

  49. #289
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    AT på FATAR-klaviaturen på min Prophet Rev2 ihop med en expressionspedal ger verkligen fantastiska uttrycksmöjligheter vid spelandet. Lite av ett måste för polysynthar speciellt i den här prisklassen. En dålig klaviatur = då köper jag hellre desktop/rack.
    Låter ganska samstämt här om AT men Korg tänker sig säkert att den nya generationen ändå sitter vid datorn och inte bryr sig.
    Samma miss med King Korg, Clavia med A1an mfl. medans Access fattat bättre med Virus-syntharna som finns både som rack eller med riktigt bra klaviatur.

  50. #290
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Det jag inte riktigt fattar är varför de (KORG) hela tiden sammanlänkar "preformance" med "jazzsmet". För en preformancesyntnisse är ju syntes- och modulationsmöjligheterna definitivt en del av det uttryck man vill ha ut ur instrumentet.

  51. #291
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Tack för bra svar! Ungefär som jag misstänkte egentligen, där merparten av de synthar som nämns har ”samma” klaviatur, Fatar. Den är väl hyfsad tycker jag själv när det gäller att lägga vibrato, men jag tycker det är långt kvar till att man kan få riktigt snygga, kontrollerade ”osteppade” filtersvep. Mycket on/off trots allt.

    FZ-1 var oväntad. Köpte en ny och hade i många år, men kommer inte ihåg den som en AT-juvel. Måste jag testa vid tillfälle! Ensoniq körde väl med E-mu klaviaturen? Den är väl den jag använt ”mest” (läs: typ 3 ggr per år). Dunkar, men inte samma upplösning som ett modhjul..

    AT:n i Fatarkeyboardet på Minimoog Voyager Anniversary var så kass att jag ruttnade till slut och stoppade in ett splitter nytt för mindre än ett PR sedan. Lite bättre klav, rejält mycket bättre AT, men över det hela taget inte användbart mer än i on/off-syfte.

    Kör man med båda händer har man ju inget val förutom AT eller pedal. Där föredrar jag pedal om det inte, återigen, är on/off som gäller (vibrato).

    Intressant diskussion. Kanske spelar jag för lite live (åratal sedan sist) för att känna behovet. Men jag vidhåller att de synthar som nämns (som jag kan relatera till) knappt sånär duger till annat än on/off.

    Det finns mycket kvar att göra på AT-fronten verkar det som! Och min gissning är att Porloguen förmodligen inte varit en förelöpare här. Så kanske var det ett klokt beslut att hålla priset nere lite, även om 15% av målgruppen knyter näven i fickan..

  52. #292
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Fast jag tycker inte de har lyckats hålla nere priset så värst. Det är just det som är grejen. Den kostar rätt mycket. Det finns billigare analogpolysyntar med AT.

    Säger inte att den inte är prisvärd. Bara att avsaknaden av AT (förmodligen) blir en dealbreaker för min del.

  53. #293
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för bra svar! Ungefär som jag misstänkte egentligen, där merparten av de synthar som nämns har ”samma” klaviatur, Fatar. Den är väl hyfsad tycker jag själv när det gäller att lägga vibrato, men jag tycker det är långt kvar till att man kan få riktigt snygga, kontrollerade ”osteppade” filtersvep. Mycket on/off trots allt.

    FZ-1 var oväntad. Köpte en ny och hade i många år, men kommer inte ihåg den som en AT-juvel. Måste jag testa vid tillfälle! Ensoniq körde väl med E-mu klaviaturen? Den är väl den jag använt ”mest” (läs: typ 3 ggr per år). Dunkar, men inte samma upplösning som ett modhjul..

    AT:n i Fatarkeyboardet på Minimoog Voyager Anniversary var så kass att jag ruttnade till slut och stoppade in ett splitter nytt för mindre än ett PR sedan. Lite bättre klav, rejält mycket bättre AT, men över det hela taget inte användbart mer än i on/off-syfte.

    Kör man med båda händer har man ju inget val förutom AT eller pedal. Där föredrar jag pedal om det inte, återigen, är on/off som gäller (vibrato).

    Intressant diskussion. Kanske spelar jag för lite live (åratal sedan sist) för att känna behovet. Men jag vidhåller att de synthar som nämns (som jag kan relatera till) knappt sånär duger till annat än on/off.

    Det finns mycket kvar att göra på AT-fronten verkar det som! Och min gissning är att Porloguen förmodligen inte varit en förelöpare här. Så kanske var det ett klokt beslut att hålla priset nere lite, även om 15% av målgruppen knyter näven i fickan..
    Mopho Key och X4 är doserbara och absolut inte on/off, man kan verkligen smyga in en öppning av filtret ex vis. Kommer ihåg att även D50 hade grymt bra AT när den var ny, och det var nog den som lade ribban för mig en gång i tiden.

  54. #294
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mopho Key och X4 är doserbara och absolut inte on/off, man kan verkligen smyga in en öppning av filtret ex vis. Kommer ihåg att även D50 hade grymt bra AT när den var ny, och det var nog den som lade ribban för mig en gång i tiden.
    Dsi har väl också TP/9S om jag inte minns fel? Kanske någon som vet?

    Intressant i varje fall, måste testa! Kanske de lyckats med anpassningen bättre än andra. Moog förbättrade ju AT enligt egen utsaga på Voyagern. Jag har ”nya” klaviaturen på en från fabrik, och en jag uppdaterat, och nja tycker jag väl. Långt ifrån det du beskriver med mopho, Framerate.

    Att Roland skulle ha bra AT är nytt för mig. Jag köpte Juno 2 ny och gillade att öppna filtret med AT. Däremot var den stenhård från dag ett. Jag tom bröt av en tangent med AT-tryck på en Roland en gång! Ett typexempel på det jag menar med att det krävs så mycket kraft att det är okontrollerbart.

    Kanske skall man fokusera på vad Prologuen har, och gör bra, istället för att göra nedslag på tillkortakommanden som, i alla fall principiellt, går att kompensera med ett ”bättre” keyboard som i det här fallet. En modul har ju heller inte kb, och den är ju inte oanvändbar heller. Även om jag personligen alltid föredrar (fullstor!) klaviatur.

    Digitaloscillatorn tycker jag, lite ironiskt, är det mest spännande på den här maskinen. Hybrider kan vara riktigt kul.

  55. #295
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Ja, TP/9S på många (alla?) DSI, men väldigt olika vägningar och fjädrar. Sitter precis framför min JD-XA och man kan verkligen smyga in AT även på den, men den är betydligt hårdare än DSI.

  56. #296
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske skall man fokusera på vad Prologuen har, och gör bra, istället för att göra nedslag på tillkortakommanden
    Ja, det börjar nästan bli larvigt på vissa andra forum där folk adresserar inlägg direkt till KORG och seriöst talar om vad KORG omedelbart måste ändra på i Prologuen.

    Gör dom samma sak till Samsung när dom släpper en ny TV? Eller till Volvo när dom släpper en ny bil?
    Som konsument kan man ju bara köpa en annan produkt om man inte är nöjd med denna.


    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Digitaloscillatorn tycker jag, lite ironiskt, är det mest spännande på den här maskinen. Hybrider kan vara riktigt kul.
    Ja, det är lite humor, t.o.m Korgs demonstratör säger i en video att den digitala oscillatorn är den största grejen med analoga Prologue.

  57. #297
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Håller iofs med Albedo. Men o andra sidan... utan gnäll somnar 99an

  58. #298
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Det är klart att man kan klanka mindre. MEN Kan kan också notera att den tilltänkta kundkretsen inte riktigt förstår instrumentet - vilket i sin tur KAN innebära (det måste inte) att KORG inte riktigt förstår vad köparna vill.

    Man skulle kunna tro att KORG tänker att bara för att det är en stor femoktavers synt så måste den vara anpassad för diverse jazzmusiker. Men köparna tycks ju vilja ha en normalstor SYNT, inte en performancekeyboard som kan lite av varje sådär. Det är ju det vi längtat efter. En större och mer kunnig Minilogue. Inte en större - något helt annat.

    Många har ju känt att KORG helt missade marknaden med sin King Korg som ju helt kommit skymundan på syntmarknaden. Det KAN faktiskt vara så att marknadsavdelningen för stora klaviaturer på KORG inte förstår kundgruppen. (Eller kanske helt enkelt bara i skiter i "vår" del av den.)

    Jag tycker man har rätt att analysera en ny produkt och faktiskt kunna lokalisera att den är feltänkt. Jag tror Prologuen är lite feltänkt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller iofs med Albedo. Men o andra sidan... utan gnäll somnar 99an

  59. #299
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Instämmer! Marknadsavdelningar har ju bevisligen haft fel förr på både stora och små organisationer.

  60. #300
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som konsument kan man ju bara köpa en annan produkt om man inte är nöjd med denna.
    Det är nog här problemet är. I och med denna lansering visar KORG hur en analogpoly ser ut 2018. Många andra synttillverkare dar sig nog för att ge sig in i konkurrensen i och med detta. Den tar sig en stor marknadsandel helt enkelt och trycker undan potentiella alternativ. Därför tycker jag att man har rätt att gnälla. Gnäll kan ju dessutom påverka utvecklingen.

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-03-25, 02:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •