Sidan 3 av 16 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SistaSista
Resultat 121 till 180 av 955

Ämne: Korg Prologue

  1. #121
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (which was the last time IMHO that Korg made a synthesis-programmer oriented, five-octave professional polysynth).
    King Korg ...

    ... så inga wavetables alltså ...

  2. #122
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det här kan bli riktigt galet!

    The prologue offers an SDK (Software Development Kit) that allows developers to program, customize and extend the capabilities of the multi-engine and digital effects and is expected to be available for download in the spring of 2018. The prologue provides 16 user oscillator slots and 16 user effect slots, and users can use the prologue Librarian software (also expected to be available for download in the spring of 2018) to load into their prologue new oscillators and effect programs created by developers with the prologue SDK (Software Development Kit).

    What types of sound will you create by combining the expanded digital oscillators with analog synthesis? You can create original programs and share code to participate in the user community. Start with sample code provided by KORG. The prologue belongs to you.

  3. #123
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ingen kommenterat att den har pitch- och modulationsHJUL? Det har vi bara sett från Korg på Polysix, Mono/Poly och Wavestation tidigare. Ja, och Z1 också. Så nu behöver jag bara en Polysix och en Prologue för att ha dem alla.
    En riktig Korg har joystick... gärna dubbla!

    /Sigma-husse

  4. #124
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Undrar varför Korg väljer att bara ha 2 pole filter på Prolouge, när Minilogue har både 2 pole och 4pole?
    Det kan ju inte ha att göra med kostnaden antar jag. Vill man ge Prologue en inriktning mot ett speciellt sound?

  5. #125
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    ofyfan vad bra!

  6. #126
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Bax hade Prolouge 8 för 12 600 ett tag, men nu ändrade dom till 14 735. Dom höjde det överstrukna "normalpriset" samtidigt i motsvarande grad.

  7. #127
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bax hade Prolouge 8 för 12 600 ett tag, men nu ändrade dom till 14 735. Dom höjde det överstrukna "normalpriset" samtidigt i motsvarande grad.
    *förvånad* (inte)

  8. #128
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Kul med polyanaloger, och snygga som bara den.

    Får dock känslan av att de här har legat i pipelinen sen innan Uli klev in på banan.
    Om priset nu blir över 20 för den stora så tror jag den får svårt.

    Inte bland de som har fett med cash, de köper ju ändå allt, men för dom (oss) som måste vända på slantarna.

    Om man inte är puritan och skulle lyckas skrapa ihop 25 lakan, så kollar man igenom utbudet (dessa + dess föregångare, DSI, Novation, NordLead, Access, Roland, Arturia, Behringer, Montage, Elektron m.fl., för att inte tala om U-he's eminenta mjukvaror).

    Njae, det här kan bli tufft för Prologue med hänsyn till dess brister (AT, LFO, Seq etc) och priset.
    Senast redigerat av T11 den 2018-01-19 klockan 02:04.

  9. #129
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar varför Korg väljer att bara ha 2 pole filter på Prolouge, när Minilogue har både 2 pole och 4pole?
    Det kan ju inte ha att göra med kostnaden antar jag. Vill man ge Prologue en inriktning mot ett speciellt sound?
    För polyljud så brukar väl tvåpolsfilter vara mer lämpligt som jag har uppfattat det.

  10. #130
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har lyssnat och läst på lite nu... spontant är den smakfullt designad och känns tilltalande som spelbar polymaskin. Jag tror detta är mindre för att utmana DSI, Roland eller Novation eller för den del, alla monofontillverkare. Jag tror man snarare siktar på det knallröda Stockholmsgänget när de går upp i ringen.
    Här får man en poly som låter bra, hur fasen man än gör och som har en distinkt look i varje TV-studio. Det tilltalar mer pop- och rockband än syntband. Mer live än studio osv. Då är dessutom 20 papp inget att fjanta om. Ett popband som söker klaviaturhen och denne tar Korgen i näven och kommer på en kvart. Det funkar. Samma sak med coverband/dansbandssvängen där skiten ska humpas runt, men ändå se snyggt ut.
    Kompressor ombord, effekter ombord och fullskaligt talar för att höras ihop med gitarrer och trummor. Vi studioinlåsta muppar kan applicera alla hyss externt, men Prologuen är s a s allt-i-ett.

    tror jag Korg tänkt.

  11. #131
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage


    Den har den klassiska uppbyggnaden med 1 LFO och....
    ----> "Bläh, skittrist med alla kopior!"

    Nyskapande med 3 oscillatorer, 3 LFO, 4 filtertyper och 5 envelopes och...
    "Bläh, den låter ju inte alls som en Polysix/Prophet 5/etc" <------

  12. #132
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har lyssnat och läst på lite nu... spontant är den smakfullt designad och känns tilltalande som spelbar polymaskin. Jag tror detta är mindre för att utmana DSI, Roland eller Novation eller för den del, alla monofontillverkare. Jag tror man snarare siktar på det knallröda Stockholmsgänget när de går upp i ringen.
    Här får man en poly som låter bra, hur fasen man än gör och som har en distinkt look i varje TV-studio. Det tilltalar mer pop- och rockband än syntband. Mer live än studio osv. Då är dessutom 20 papp inget att fjanta om. Ett popband som söker klaviaturhen och denne tar Korgen i näven och kommer på en kvart. Det funkar. Samma sak med coverband/dansbandssvängen där skiten ska humpas runt, men ändå se snyggt ut.
    Kompressor ombord, effekter ombord och fullskaligt talar för att höras ihop med gitarrer och trummor. Vi studioinlåsta muppar kan applicera alla hyss externt, men Prologuen är s a s allt-i-ett.

    tror jag Korg tänkt.
    Ja, man märker att Korg tänker mycket på livespelningar på sina synthar, det finns ju till och med en liveset mode i Prologuen.

  13. #133
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har lyssnat och läst på lite nu... spontant är den smakfullt designad och känns tilltalande som spelbar polymaskin. Jag tror detta är mindre för att utmana DSI, Roland eller Novation eller för den del, alla monofontillverkare. Jag tror man snarare siktar på det knallröda Stockholmsgänget när de går upp i ringen.
    Här får man en poly som låter bra, hur fasen man än gör och som har en distinkt look i varje TV-studio. Det tilltalar mer pop- och rockband än syntband. Mer live än studio osv. Då är dessutom 20 papp inget att fjanta om. Ett popband som söker klaviaturhen och denne tar Korgen i näven och kommer på en kvart. Det funkar. Samma sak med coverband/dansbandssvängen där skiten ska humpas runt, men ändå se snyggt ut.
    Kompressor ombord, effekter ombord och fullskaligt talar för att höras ihop med gitarrer och trummor. Vi studioinlåsta muppar kan applicera alla hyss externt, men Prologuen är s a s allt-i-ett.

    tror jag Korg tänkt.
    Så tänker jag med, det var väll lite piano-klaviatur (vad det nu heter) på den med va?

  14. #134
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    När jag lyssnade på de lite mer komplexa ljuden i sweetwaterdemon, och sen läste "api" etc så samlades det ännu mer saliv i munnen.

  15. #135
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Är det så att LFO precis som på Minilogue:n bara kan modulera ett target i taget? Påverkar pitch eg-switchen även LFO target (om den är inställd på VCO2 är det bara VCO2 shape som påverkas om LFO:n är inställd på shape)?

  16. #136
    klonqs avatar
    Veteran
    ops... jag som har lovat mig själv att lära mig spela klaviatur iår. Har även ett köpstopp efter januari.

  17. #137
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det så att LFO precis som på Minilogue:n bara kan modulera ett target i taget? Påverkar pitch eg-switchen även LFO target (om den är inställd på VCO2 är det bara VCO2 shape som påverkas om LFO:n är inställd på shape)?
    Oklart, men modhjulet kunde i vilket fall bara ha ett target åt gången.

  18. #138
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det så att LFO precis som på Minilogue:n bara kan modulera ett target i taget? Påverkar pitch eg-switchen även LFO target (om den är inställd på VCO2 är det bara VCO2 shape som påverkas om LFO:n är inställd på shape)?
    Nej.

    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går att rikta LFOn till bara VCO1+2, VCO2, samt tredje OSC, men det verkar göras via meny/shift (enligt manualen)

  19. #139
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Snorsnygg, spelvänlig och omedelbar är vad Prologuen verkar vara i mina ögon... starka kort! Dock dyr och ja, kanske är den en sorglig upprepning på gammalt mög som så mången gång upprepats i synthhistorien. Men nej, jag vill ändå tro på den och det jag hör i klippen på YT. Monologue och Minilogue låter icke samma och om detta är en 16(8)-rösters Monologue så tror jag Korg är på rätt dansbana och svänger trollstaven :-)

    Prologuen får mig att tänka på en ugnsgratinerad 3 VCO juno-106 med monologuish super LFO och 2pole filter, toppat med Strymonost och till sist en TL-audio 5021 som smälter ihop allt... In i ugnen på 220 grader ba :-)

  20. #140
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Fin synth men jag väntar på Epiloguen istället.

  21. #141
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    För de religösa kommer Korg släppa en specialversion som de kommer kalla Decalogue

  22. #142
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För de religösa kommer Korg släppa en specialversion som de kommer kalla Decalogue
    http://www.christianitytoday.com/ct/...t-digital.html

  23. #143
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För de religösa kommer Korg släppa en specialversion som de kommer kalla Decalogue
    Marknaden är redan intecknad;


  24. #144
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Fransk recension med exempel på presets: https://fr.audiofanzine.com/synthe-a...-l-ansalo.html

  25. #145
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag lyssnade på de lite mer komplexa ljuden i sweetwaterdemon, och sen läste "api" etc så samlades det ännu mer saliv i munnen.
    Mmm... Api! Mycket nyfiken på den biten. Kan man t.ex göra en egen wavetable-varianten?

  26. #146
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mmm... Api! Mycket nyfiken på den biten. Kan man t.ex göra en egen wavetable-varianten?
    Någon skrev ovan att wavetables inte funkade (som jag förstod det). Men klart rent omvandlad till vågform kanske man kan få in dem. Annars hade det ju varit perfekt.

  27. #147
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Marknaden är redan intecknad;

    Må vara en vanlig Memorymoog men den versionen är nog väldigt sällsynt. Ommärkt för att finna en målgrupp inom amerikanska kyrkor.

  28. #148
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon skrev ovan att wavetables inte funkade (som jag förstod det). Men klart rent omvandlad till vågform kanske man kan få in dem. Annars hade det ju varit perfekt.
    Jag tror (spekulation) att om du gör en wavetable som t.ex. Micro Q, som egentligen består av partial morphing av 64 partials i en slags additiv oscillator så kanske det kan fungera. De inbyggda oscillatorerna verkar ju ha t.ex. 2 OP FM m.m. så tänker att något sånt borde fungera, däremot inte renodlade samples.

  29. #149
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Ganska intressant, som jag förstår det så finns det olika FM varianter där shape kontrollerar FM djupet, medan shift+shape kontrollerar modulator ration. Sen verkar det finnas en dedikerad AD till just multi oscillatorn som ligger i en av menyerna.

  30. #150
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Må vara en vanlig Memorymoog men den versionen är nog väldigt sällsynt. Ommärkt för att finna en målgrupp inom amerikanska kyrkor.
    De handplockade nog enheterna med det mest himmelska ljudet!

  31. #151
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Var inte Sanctuary typ en SL8?

  32. #152
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Snygg och låter bra i demos. Men vid en andra lyssning, känns det lite som några lagrade 80talssyntar med en fin effekt på, spelat med spretiga harmonier för att få det att låta nytt.
    Men analoga polys som låter bra är alltid en välkommen nyhet i min värld. Och en del nytänk har dom lagt in.

  33. #153
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    En till intressant reflektion kring "singleLFOproblematiken" lånad från GS:

    "The single LFO does not matter (bitimbral layering gives far more movement potential than a dual LFO monotimbral architecture)."

    Tror det ligger mycket i det.

  34. #154
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    God morgon

    Jag utgår när jag tänker från modbussarna min Sub 37 där LFO'n kan skickas till i princip vilken parameter som helst, eller där vilken annan parameter som helst nästan kan påverka en annan (inte helt sant, men plenty). Att ha EN ensam livrädd liten lfo ombord som har extremt begränsat med destinationer känns underligt.

    -> Jag har aldrig orkar göra något "layerd" sound. Frågan är om de ens går att spara (har inte läst på) i Prologuen eller om man måste lagra dem manuellt vid spel?

  35. #155
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Må vara en vanlig Memorymoog men den versionen är nog väldigt sällsynt. Ommärkt för att finna en målgrupp inom amerikanska kyrkor.
    Japp, 50-100 sägs det... troligast 50 om jag får gissa.

  36. #156
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En till intressant reflektion kring "singleLFOproblematiken" lånad från GS:

    "The single LFO does not matter (bitimbral layering gives far more movement potential than a dual LFO monotimbral architecture)."

    Tror det ligger mycket i det.
    Men om jag vill ha bitimbralt lager av mer komplexa ljud då?

    /javlas på förmiddagskvisten

  37. #157
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Köp två.

  38. #158
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Man kan garanterat göra evolverande ljud med den. Två lager ger två LFO plus de där konfigurerbara effekterna. En långsam phaser som inte följer en långsam LFO ger bara det tämligen mycket liv. Sen hade den ju ring modulator också.

    Men det är ju inget modularsystem och ingen knepig monosynt, det är en poly liksom. Alla syntar ska inte kunna göra allt i alla lägen, vilken röra det blir då. De ska ju komplettera varandra snarare.

  39. #159
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan garanterat göra evolverande ljud med den. Två lager ger två LFO plus de där konfigurerbara effekterna. En långsam phaser som inte följer en långsam LFO ger bara det tämligen mycket liv. Sen hade den ju ring modulator också.

    Men det är ju inget modularsystem och ingen knepig monosynt, det är en poly liksom. Alla syntar ska inte kunna göra allt i alla lägen, vilken röra det blir då. De ska ju komplettera varandra snarare.
    Just nu känns det som om den inte kan någonting alls

  40. #160
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just nu känns det som om den inte kan någonting alls
    Den kan se fin ut.

  41. #161
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Srr fin ut men ger mej noll GAS. Syntmunk

  42. #162
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon skrev ovan att wavetables inte funkade (som jag förstod det). Men klart rent omvandlad till vågform kanske man kan få in dem. Annars hade det ju varit perfekt.
    Att det finns ett API och SDK till den betyder (som jag tolkar det) att det kommer finnas möjlighet att programmera egna oscillatorer, och då är det inte direkt svårt att göra wavetable-artade saker. Men jag har inte hittat mer detaljer kring det hela än. Mycket nyfiken!

  43. #163
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att det finns ett API och SDK till den betyder (som jag tolkar det) att det kommer finnas möjlighet att programmera egna oscillatorer, och då är det inte direkt svårt att göra wavetable-artade saker. Men jag har inte hittat mer detaljer kring det hela än. Mycket nyfiken!
    i development mode just nu o utskickat till "utvalda" utvecklare...

  44. #164
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den kan se fin ut.
    Ja det är sant, det är en egenskap man inte ska förakta i dessa tider!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att det finns ett API och SDK till den betyder (som jag tolkar det) att det kommer finnas möjlighet att programmera egna oscillatorer, och då är det inte direkt svårt att göra wavetable-artade saker. Men jag har inte hittat mer detaljer kring det hela än. Mycket nyfiken!
    Ja det kan bli bra

  45. #165
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Om Korg ville skapa en droneskaparnördalossmaskin så skulle de det. Men det ville de inte... De ville skapa en modern Polysix vilket de gjorde

  46. #166
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp två.
    Säg det till syntmunken... han verkar vara en av dess största fanboys!

    Jag tror alla mina polysyntar har minst två LFOer faktiskt... däremot är inte alla lika snygga.

  47. #167
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Marknaden är redan intecknad;

    Ahh, vad häftigt, jag hajjade till en dag när jag för ovanlighetens skull steppade igenom programmen i min Memorymoog. Ja, normalt gör jag en default patch och spar på plats 11/00/01 etc och sedan spar jag mina ljud på nästa patchnummer osv, så på synthar med många presets har jag oftast inte lyssnat på de som ligger långt bak i numreringen och sedan spar jag över dem olyssnade.
    Jo just det, jag hajjar till rejält för vad hör jag, jo den mäktigaste kyrkorgel jag hört i en synth överhuvudtaget och nu hajjar jag ju varför det ljudet fanns. Normalt är det ju mer Hammond liknande orglar i synthar men detta var Katedral orgel la grande Skall göra ett ljudexempel vid tillfälle.

  48. #168
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Alltså det är inte "primärt" just LFO:er som är problemet. Det är modulationsmöjligherna (de avsaknade) i stort. Man vill ju liksom kunna vrida varje parameter till oigenkännlighet. Det är trots allt inte 2017 längre.

  49. #169
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså det är inte "primärt" just LFO:er som är problemet. Det är modulationsmöjligherna (de avsaknade) i stort. Man vill ju liksom kunna vrida varje parameter till oigenkännlighet. Det är trots allt inte 2017 längre.
    Jo, precis... har man flera enveloper, S&H etc och gärna ett skitlass med pedaler, performancekontroller, velocity och aftertouch så kan det räcka med en LFO, det håller jag med om.

    Men som sagt, detta är en Polysix för 2018 - riktad till de som vill spela... nu! ... och inte hålla på att ratta ihjäl sig en helg för att bygga patchbibliotek.

  50. #170
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av dagHB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om Korg ville skapa en droneskaparnördalossmaskin så skulle de det. Men det ville de inte... De ville skapa en modern Polysix vilket de gjorde
    Det har dom väl egentligen redan gjort med Kronos....

  51. #171
    deleted user
    Jag läser kommentarerna om synten och tänker "många säger att den är fin/vacker".

    Undrar hur mycket designen påverkar oss när vi väljer instrument att GAS:a loss på. Helt säkert är funktionen viktigast men design kanske kan påverka mer än vi egentligen tror.. ?

    Sorry för OT.

  52. #172
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, precis... har man flera enveloper, S&H etc och gärna ett skitlass med pedaler, performancekontroller, velocity och aftertouch så kan det räcka med en LFO, det håller jag med om.

    Men som sagt, detta är en Polysix för 2018 - riktad till de som vill spela... nu! ... och inte hålla på att ratta ihjäl sig en helg för att bygga patchbibliotek.
    Jag har svårt att se att den skulle vara mer inriktad på att spel "nu" än mini- och monologen? Är inte det bara ett nödargument uppfunnet här på nittionian?

  53. #173
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag läser kommentarerna om synten och tänker "många säger att den är fin/vacker".

    Undrar hur mycket designen påverkar oss när vi väljer instrument att GAS:a loss på. Helt säkert är funktionen viktigast men design kanske kan påverka mer än vi egentligen tror.. ?

    Sorry för OT.
    Det är inte OT (off), det är OT (on). För mig är designen überviktig. Jag vill att synten skall kännas som en cello och bjuda in mig till att använda den, inte se ut som en legospya som någon praktikant på designavdelningen harklat ur sig.

  54. #174
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar hur mycket designen påverkar oss när vi väljer instrument att GAS:a loss på. Helt säkert är funktionen viktigast men design kanske kan påverka mer än vi egentligen tror.. ?
    Massor tror jag... det har jag alltid hävdat. Korg M1 - säger sig väl själv kanske?

    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har svårt att se att den skulle vara mer inriktad på att spel "nu" än mini- och monologien? Är inte det bara ett nödargument uppfunnet här på nittionian?
    Skojar du? Fjuttspaken och Smurftangenterna i kombo med flugvikten som får den att fly när man plinkar. Det är inte spelbarhet för mig.

  55. #175
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Kanske kommer en firmware uppgradering med en modmatrix åtkomlig via menyer/oled. ;-)

  56. #176
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag läser kommentarerna om synten och tänker "många säger att den är fin/vacker".

    Undrar hur mycket designen påverkar oss när vi väljer instrument att GAS:a loss på. Helt säkert är funktionen viktigast men design kanske kan påverka mer än vi egentligen tror.. ?

    Sorry för OT.
    Självklart är det så. Memorymoog, Matrix 12 och Jupiter 8 säljer bra idag inte enbart för att de är analoga, låter mäktigt och har varit med på en del kända skivor. Själva instrumenten är fantastiska att skåda också. Det är en väldigt stor del av attraktionen med dem. Memorymoog är en sådan skönhet, med ett komplext inre som jag aldrig skulle orka leva med. En ny version med digitala komponenter och en tjugofemtedel av elförbrukningen men samma ljud, ja tack. Väldigt klantigt av Moog att de inte har fixat detta ännu. Den kunde haft analoga osc eller filter i en bra kombination för maximal price / performance ratio. Jag tycker pitch & modhjul sitter helt fel på Prologue och den är alldeles för lik Minilogue både tekniskt och visuellt för att jag ska få någon GAS. Korg MS2000 var så jävla snygg. Den borde varit mer som den.

  57. #177
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    PF, amen!
    Det finns en ny synth från Frankrike, THE RIVER som jag borde gilla men den är för ful.
    Schmidten ville jag ha utan att ha hört den.
    Synthar är som tavlor.

  58. #178
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, ska man gnälla så är hjulplaceringen nå't som borde dött med Bit-serien på 80-talet. På en liten instegsmaskin som MiniBrute är det väl en sak, men på fullstor poly är det skumt.

  59. #179
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PF, amen!
    Det finns en ny synth från Frankrike, THE RIVER som jag borde gilla men den är för ful.
    Schmidten ville jag ha utan att ha hört den.
    Synthar är som tavlor.
    Ja, The River ser verkligen för jävlig ut.
    Som något överblivet från ett gammalt ryskt kärnkraftverk.
    Utan den bra känslan.

  60. #180
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Påminnelse:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2018-01-19 kl. 11.28.51.png 
Visningar:	144 
Storlek:	252,9 KB 
Id:	79402

    En av de snyggaste syntarna i världen!

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-03-25, 02:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •