Sidan 2 av 16 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 12 ... SistaSista
Resultat 61 till 120 av 955

Ämne: Korg Prologue

  1. #61
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker att det är lite miss med endast en LFO på en sådan maskin, samt att den saknar 4 pole läget från Minilogue (alltså endast 2 pole LPF).
    +10, och ingen motion sequence...?

  2. #62
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    KORG slår rekord med supertråkiga demoljud.
    Här är en till...

    https://youtu.be/XMGhiBi9s0o

  3. #63
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Prologue "välter hela internet"

  4. #64
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har full förståelse för att man skiter i modmatriser, flera lfo'r, sequencer mm

    Det är ett instrument man kan lira på. Att ha allsköns möjligheter att trycka på en knapp o få den att lira själv eller skapa 5minutersdrones som utvecklas tror jag EJ är grundtanken/målgruppen. Men att mecka lagom mycket o sen jamma loss. YES!!!

    Ljudet verkar tipptopp o jag blev inspirerad enbart av patcharna
    I stort håller jag med dig (på polysyntar), eftersom jag inte heller är mycket för sequencers ombord, mer än möjligen som skissblock. Men jag måste ändå säga emot min käre adminkollega när det gäller LFOerna. En andra är aldrig fel, man kan t o m låsa den till en vågform osv (som på snikpolyn SX-400), men att ha två som samarbetar och mer komplext modulerar en eller flera saker är ju fina fisken.

    Ingen har nämnt voice mode-illustrationerna. Gulligt och pedagogiskt på ett seriöst bygge. Det vill jag applåderna. Jag tolkar monoläget som att den roterar rösterna iaf.

  5. #65

    Veteran
    En riktigt snygg synt, den få vara med mig live!

  6. #66
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Måste säga att SELECT-knappen vid val av modulationseffekt är smått genial faktiskt i alla sin enkelhet. Det går att göra flervalsknappar som tar lite utrymme men ändå är omedelbart begripliga. Något helt annat än menydykande, alphadial och selectbuttonparadigm.

  7. #67
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I stort håller jag med dig (på polysyntar), eftersom jag inte heller är mycket för sequencers ombord, mer än möjligen som skissblock. Men jag måste ändå säga emot min käre adminkollega när det gäller LFOerna. En andra är aldrig fel, man kan t o m låsa den till en vågform osv (som på snikpolyn SX-400), men att ha två som samarbetar och mer komplext modulerar en eller flera saker är ju fina fisken.

    Ingen har nämnt voice mode-illustrationerna. Gulligt och pedagogiskt på ett seriöst bygge. Det vill jag applåderna. Jag tolkar monoläget som att den roterar rösterna iaf.
    Visst är en andra LFO säkert kanon. Men... Det är så typiskt att man genast börjar leta (host..gnälla..host) "avsaknader" (lfo, modmatriser, sequensers av allsköns slag etc) istället för att vara nyfiken o intresserad. Detta ser man om o om igen.

    Jag ska bli en storkeyboardsyntsomlåterheltok&ärskitkulattSPELApå-försvarare a la Elektronförsvararna

  8. #68
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Däremot så är den klart konkurrenskraftig om priserna stämmer (1500/2000 EUR) jämfört med ex DSI. Den har ju trots allt också VCOer.

  9. #69
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Riktigt snygg synth! Men jag vet inte om jag är så exalterad över ljudet än. För mig låter det lite för polerat och snällt, lite som den Virus TI som jag precis sålt. Med VCO:er så vill man få det där lilla extra draget i soundet som t ex DSI OB-6 har, eller en gammal Polysix för den delen. Här är det lite mer snällt.

  10. #70
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har full förståelse för att man skiter i modmatriser, flera lfo'r, sequencer mm

    Det är ett instrument man kan lira på. Att ha allsköns möjligheter att trycka på en knapp o få den att lira själv eller skapa 5minutersdrones som utvecklas tror jag EJ är grundtanken/målgruppen. Men att mecka lagom mycket o sen jamma loss. YES!!!

    Ljudet verkar tipptopp o jag blev inspirerad enbart av patcharna


    https://youtu.be/A57gWGTarns
    Håller med här. Min Prophet-6 är min mest använda maskin och jag använder den mest till ganska "vanliga" synthljud vilket den är riktigt bra på. Jag har alltid mitt Eurorack om jag vill experimentera loss men det blir allt mer sällan...

  11. #71
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst är en andra LFO säkert kanon. Men... Det är så typiskt att man genast börjar leta (host..gnälla..host) "avsaknader" (lfo, modmatriser, sequensers av allsköns slag etc) istället för att vara nyfiken o intresserad. Detta ser man om o om igen.

    Jag ska bli en storkeyboardsyntsomlåterheltok&ärskitkulattSPELApå-försvarare a la Elektronförsvararna


    Jag ska nog testa loss i källaren hos 4Sound på Söder en dag... (Vi enades på loppisen i helgen att det var skönt att man kunde stå där hela dagen utan att bli störd.) Så med lite machinepoptweakande kan säkert även den låta apigt och skumt.

  12. #72
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst är en andra LFO säkert kanon. Men... Det är så typiskt att man genast börjar leta (host..gnälla..host) "avsaknader" (lfo, modmatriser, sequensers av allsköns slag etc) istället för att vara nyfiken o intresserad. Detta ser man om o om igen.

    Jag ska bli en storkeyboardsyntsomlåterheltok&ärskitkulattSPELApå-försvarare a la Elektronförsvararna
    Hallå där, jag var eld och lågor igårkväll.

    Idag är läge för eftertänksamhet. Som jag uppfattar det har den förvånansvärt begränsat med ljudskulpturmöjligheter. LFO'n verkar bara gå att rikta till tre olika lägen (vad jag uppfattat från videosarna). Jämfört med Miniloguen verkar den jättesvag när det kommer till ljud. Vilket ju/väl är jätteunderligt?

  13. #73
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Hade man stängt av alla effekter (förutom ev chorus/ensemble) tror jag det låtit mycket råare. Problemet är att dessa stora firmors reklamer måste locka stor publik (för att hålla priset nere för att inte hamna på DSinivå). O därför blir det trumkomp, reverbindränkt o delays på en massa demoljud på klippen. Har alltid älskat Polysix o snart kanske jag kan äga en modernare version av en sådan med rejält antal röster <3 I en drömvärld där jag inte vore syntmunk såklart.


    Minilogue är ju egentligen en slags monosynt med fyra röster. Kul ide, men inget för såna som mig själv som vill "lira" o skapa musik via "pianoapproach"

  14. #74
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Vad fint att översta C är tillverkat i Japan.

  15. #75
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad fint att översta C är tillverkat i Japan.
    hahaha

  16. #76
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade man stängt av alla effekter (förutom ev chorus/ensemble) tror jag det låtit mycket råare. Problemet är att dessa stora firmors reklamer måste locka stor publik (för att hålla priset nere för att inte hamna på DSinivå). O därför blir det trumkomp, reverbindränkt o delays på en massa demoljud på klippen. Har alltid älskat Polysix o snart kanske jag kan äga en modernare version av en sådan med rejält antal röster <3 I en drömvärld där jag inte vore syntmunk såklart.


    Minilogue är ju egentligen en slags monosynt med fyra röster. Kul ide, men inget för såna som mig själv som vill "lira" o skapa musik via "pianoapproach"
    Jag skapar också helst musik med pianoapproach, men jag vill ju att min poly skall kunna göra långa svepande levande mattor, eller verkligen kunna vrida vågformerna till oigenkännlighet, inte bara stabbs och enklare pads. Tänk om man kunde fått peta in wavetableformer i de där användaroscilaltorerna och kunnat svepa dem med en lfo ...

    Jag var helt säker när jag såg synten igårkväll att jag hittat min nya livspartner ... idag känner jag att jag inte säger upp kontot på Match just yet ...

  17. #77
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skapar också helst musik med pianoapproach, men jag vill ju att min poly skall kunna göra långa svepande levande mattor, eller verkligen kunna vrida vågformerna till oigenkännlighet, inte bara stabbs och enklare pads. Tänk om man kunde fått peta in wavetableformer i de där användaroscilaltorerna och kunnat svepa dem med en lfo ...

    Jag var helt säker när jag såg synten igårkväll att jag hittat min nya livspartner ... idag känner jag att jag inte säger upp kontot på Match just yet ...
    Säg INTE upp dig på nätdejtingen förrän du träffat rätt partner! Syntar kommer o går, hittar man en livspartner vill man att det består <3

  18. #78
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Perfekt ju, många 99or har ju bönat efter en poly-korg med fullstora tangenter och många oktaver. Så, jag gissar att ni alla kommer att köpa denna?

  19. #79
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Ingen har nämnt voice mode-illustrationerna. Gulligt och pedagogiskt på ett seriöst bygge. Det vill jag applåderna. Jag tolkar monoläget som att den roterar rösterna iaf.
    Det upplägget med illustrationerna fanns redan på Minilogue. Men ja, smart.

  20. #80
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Reverb testar; https://www.youtube.com/watch?v=0Da818LAtyc

    Jag noterar att bakre nedre hörnet inte är täckt av trä. Skitgrej såklart, men en grej med träpaneler är väl att ta lite av smällen om man drar i den i en tegelvägg på väg upp på scen i nå'n skum svartklubb. Snyggare så här och de vänder sig nog till de mest anala som ändå köper customiserade hardcases med logga på.

  21. #81
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skapar också helst musik med pianoapproach, men jag vill ju att min poly skall kunna göra långa svepande levande mattor, eller verkligen kunna vrida vågformerna till oigenkännlighet, inte bara stabbs och enklare pads. Tänk om man kunde fått peta in wavetableformer i de där användaroscilaltorerna och kunnat svepa dem med en lfo ...

    Jag var helt säker när jag såg synten igårkväll att jag hittat min nya livspartner ... idag känner jag att jag inte säger upp kontot på Match just yet ...

    https://youtu.be/Um6U2wQViNQ

  22. #82
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Perfekt ju, många 99or har ju bönat efter en poly-korg med fullstora tangenter och många oktaver. Så, jag gissar att ni alla kommer att köpa denna?
    Är du tokig, en 16 rösters analog poly för mer än 2999:-, alldeles för dyrt!

    Skämt åsido, tycker den verkar klockren. Och demonstratören verkade känna sin målgrupp, Vangelis och Carpenter för hela slanten.

  23. #83
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    (och med klockren menar jag såklart att *nästan* allt är rätt. Hade såklart inte skadat med en LFO till, men det är väl typ det)

  24. #84
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Prissättningen är intressant och belysande. Korg har ju verkligen hållit priserna låga i sin analogsyntsatsning. Jag köpte min Minilogue för 4500 och det är helt sinnessjukt mycket synt för de pengarna. Jag ser att man kan köpa en ny Monologue för kring 2500 vilket också är ett mind blown-pris om man inte vore så avtrubbad. Utifrån detta drar jag slutsatsen att 20 000 för en 16-rösters analogpoly med fem oktaver fullstor tangenter är ett ytterst rimligt pris. Att de skulle ha mycket större marginal på just denna synt verkar väl inte särskilt troligt?

    För min egen del är Prologue helt ointressant men för de som ständigt ber om fullstora tangenter över många oktaver och möjligheten att ta femtonersackord som klingar ut i varandra så måste detta vara julafton, tänker jag.
    Senast redigerat av sisältää den 2018-01-18 klockan 09:45.

  25. #85
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prissättningen är intressant och belysande. Korg har ju verkligen hållit priserna låga i sin analogsyntsatsning. ...snipp.... drar jag slutsatsen att 20 000 för en 16-rösters analogpoly med fem oktaver är ett ytterst rimligt pris. Att de skulle ha mycket större marginal på just denna synt verkar väl inte särskilt troligt?

    För min egen del är Prologue helt ointressant men för de som ständigt ber om fullstora tangenter över många oktaver och möjligheten att ta femtonersackord som klingar ut i varandra så måste detta vara julafton, tänker jag.
    Instämmer helt. Kanonpris för en 16rösters analogpoly. Jämför med t ex DSi OB6 & P6....

  26. #86
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hallå där, jag var eld och lågor igårkväll.

    Idag är läge för eftertänksamhet. Som jag uppfattar det har den förvånansvärt begränsat med ljudskulpturmöjligheter. LFO'n verkar bara gå att rikta till tre olika lägen (vad jag uppfattat från videosarna). Jämfört med Miniloguen verkar den jättesvag när det kommer till ljud. Vilket ju/väl är jätteunderligt?
    Det går att rikta LFOn till bara VCO1+2, VCO2, samt tredje OSC, men det verkar göras via meny/shift (enligt manualen)

    Förutom lf comp så är det bara 16 rösters versionen som har stereo voice spread (ala DSI). 8 röster är alltså mono (iaf pre fx)?

  27. #87
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Hur gör man fine tune på VCOerna på en sån härna?

  28. #88
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säg INTE upp dig på nätdejtingen förrän du träffat rätt partner! Syntar kommer o går, hittar man en livspartner vill man att det består <3
    Du snackar om mig och min Nord Lead 3. <3

  29. #89
    adsr
    adsr är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Stereo! Jag tar en.

    Nämenasså, min reaktion är att det i grunden "bara" är en Minilogue med fler röster, vågformer och effekter. Inte så upphetsande.

    När jag fick Miniloguen minns jag att jag tänkte "Åh, om den haft 8 röster", men nu känner jag att Miniloguen räcker.

    Jag vill inte ha fler keyboards heller. Ju mindre, desto bättre. Trueno var bästa synth 2017!

    Jag förstår inte riktigt de kommentarer som verkar betrakta den som något nytt ljudmässigt.

  30. #90
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Har ingen kommenterat att den har pitch- och modulationsHJUL? Det har vi bara sett från Korg på Polysix, Mono/Poly och Wavestation tidigare. Ja, och Z1 också. Så nu behöver jag bara en Polysix och en Prologue för att ha dem alla.

  31. #91
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av adsr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jag förstår inte riktigt de kommentarer som verkar betrakta den som något nytt ljudmässigt.
    Hittar inga sådana kommentarer. Däremot är vi några som tycker det verkar vara en bra synt & skulle vi ha en sådan

  32. #92
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittar inga sådana kommentarer. Däremot är vi några som tycker det verkar vara en bra synt & skulle vi ha en sådan
    KORG själva säger i sin reklam att den ska kunna skapa ljud vi aldrig hört för ... typ. Jag har inte heller hört dem Kanske har de himla hög frekvens

  33. #93
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    KORG själva säger i sin reklam att den ska kunna skapa ljud vi aldrig hört för ... typ. Jag har inte heller hört dem Kanske har de himla hög frekvens
    hahaha. Kallas reklam. Säkert ngt nytt i 22khz området som spädbarn med Mutant-X gener kan höra Däremot hittar jag inga kommentarer i tråden om folk som hyllar något "nytt ljudmässigt".. Men jag kan ha letat dåligt

  34. #94
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Jag sitter på jobbet med mina AKG K518DJ. Så all bas är rent löjligt överdriven....

    Tråkigt att Kraftsnubben mest fibblade med effekterna när man(jag) vill höra den ren...

  35. #95
    adsr
    adsr är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittar inga sådana kommentarer. Däremot är vi några som tycker det verkar vara en bra synt & skulle vi ha en sådan
    Ok! Jag missunnar ingen lite synth-NRE. Men Mini och Mono är också bra synthar. Min poäng är att den ligger lite för nära dom för att hetsa upp mig.

  36. #96
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säkert bra syntar med en del nytänk men lite korkad prissättning om den nu stämmer. 8 röstersmodellen borde ligga runt 999 euro och 16 röstersmodellen 1499 euro för att vara riktigt konkurrenskraftiga mot DSI etc. och för att vara "loguer" men de kanske hamnar där inom ett år?
    Exakt. Korg har ju inte direkt skämt bort oss me kvalité i DSI klass. 2k vill ja betala för premium.
    Ljudemona lämnar också mycke å önska för en synth i den prisklassen. Men den digitala vågformen e klart intressant å kan bjuda på överraskningar. Hoppas på mer detaljerade ljud demos framöver

  37. #97
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    För mig har analogsyntens eviga repetition nått övermättnad. En till ”This is the sawtooth wave” och jag klipper ner mitt internet. Just det här med att ”ny” info ständigt ska till — sägandes exakt samma sak i evig loop: Ja alla dessa ljud kunde syntarna förstås göra redan när farfar var ung. För mig som var med när utvecklingen var progressiv är det rätt tråkigt.

  38. #98
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säkert bra syntar med en del nytänk men lite korkad prissättning om den nu stämmer. 8 röstersmodellen borde ligga runt 999 euro och 16 röstersmodellen 1499 euro för att vara riktigt konkurrenskraftiga mot DSI etc. och för att vara "loguer" men de kanske hamnar där inom ett år?
    Är faktiskt böjd att hålla med. Känns inte som det är samma nivå som Prophet 6 och och OB-6, inte ens nära faktiskt på det lilla jag hör på YT demosarna, utan här har man lagt sig på REV2 prisnivån och även det känns lite lätt förhastat, men kul att det görs synthar! Och BTW ni vet ju redan vad jag tycker om 1 LFO

  39. #99
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    DSI P6 (Prophet5legacy) & OB6 (OBlegacy) är nog så dyra för att Dave KAN ta ut så mycket. Inga displayer o motiogenerators där, men ändå 30papp/synten.

    Inget illa mot DSi, tycker det r skitkul att någon gjort analogpolysyntar som de gjort de senaste 15-20åren

  40. #100
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ska tillägga att den korgsynt som vore mest rolig att ha faktiskt vore Micro Korg. Där är det ballt att den fortfarande finns kvar. Det är något beständigt och inte en månadens fluga.

  41. #101
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

  42. #102
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Längre demo från Sweetwater


    https://youtu.be/_RY1gvTAw_Q

  43. #103
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Är det riktiga VCOr så är det bra pris. Har de bytt ut VCO till DCOr så ligger de imho lite högt o borde som den gode FC skriver ovan lagt sig på Rev2 nivå.

  44. #104
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det riktiga VCOr så är det bra pris. Har de bytt ut VCO till DCOr så ligger de imho lite högt o borde som den gode FC skriver ovan lagt sig på Rev2 nivå.
    Samma VCOer som i Minilogue

  45. #105
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma VCOer som i Minilogue
    kanon. Får sikta på Prologue 2019

  46. #106
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Så skönt med sånt här upplägg och annonsering också...pang här är den nya synthe och det finns att köpa typ nu (väldigt snart).

  47. #107
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jäklars... Det blir svårt att hålla i pengarna under 2018.

    Bi-timbral alltså. Så synd. Jag hade hoppats på att dom hade läxat upp Dave med att dom hade gjort den 16 resp 8 multitimbral.

  48. #108
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    mmm, nu behöver jag ett officiellt pris för att att kunna ta mig vidare i tankearbetet, jag låg vaken två timmar i med att försöka skapa rum för tjugotusen riksdaler i syntbudgeten, just nu vetekatten ... pris ... jag behöver ett pris ...

    ---

    19644/14674 i förbeställning på gear for music

  49. #109
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska tillägga att den korgsynt som vore mest rolig att ha faktiskt vore Micro Korg. Där är det ballt att den fortfarande finns kvar. Det är något beständigt och inte en månadens fluga.
    jag vet inte riktigt om jag håller med - haft tre microkorgar genom åren och de är verkligen fullkomligt usla jämfört med vad som finns tillgängligt i övrigt. Den otroligt låga polyfonin, den otroligt dåliga vocodern, svampiga tangenter, lågupplösta encoders och icke intuitiv editering.

    Det är ganska coolt att de tillverkats så länge men jag tycker inte riktigt det är en Selling Point 2018.

  50. #110
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mmm, nu behöver jag ett officiellt pris för att att kunna ta mig vidare i tankearbetet, jag låg vaken två timmar i med att försöka skapa rum för tjugotusen riksdaler i syntbudgeten, just nu vetekatten ... pris ... jag behöver ett pris ...

    19644/14674 i förbeställning på gear for music
    Äh ta det lugnt.. priset lansek går ner och bättre att vänta in och se om det finns barnsjukdomar ..osv. Sen kommer det ju så inhelvete med maskiner nu så varför ha sådan brådska

    Förövrigt håller jag med dig kring det med en LFO, modulation och att man vill göra evolverande pads..mm..

  51. #111
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    https://youtu.be//KlaGeJs4LSs

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh ta det lugnt.. priset lansek går ner och bättre att vänta in och se om det finns barnsjukdomar ..osv. Sen kommer det ju så inhelvete med maskiner nu så varför ha sådan brådska

    Förövrigt håller jag med dig kring det med en LFO, modulation och att man vill göra evolverande pads..mm..
    ja nej förbeställer gör jag inte .... kan gott vänta till i april

  52. #112
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av adsr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte riktigt de kommentarer som verkar betrakta den som något nytt ljudmässigt.
    ...om man nu bortser från den där 3:e oscillatorn. Kan ju tillföra Prolougens ljud något "nytt" likt PCM-delen gjorde för D50.

  53. #113
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så skönt med sånt här upplägg och annonsering också...pang här är den nya synthe och det finns att köpa typ nu (väldigt snart).
    +1 Gillar det också. Tycker inte om när man drar ut på det, då hinner jag till och med tröttna på produkten.

    Har lyssnat lite på lunchen och den låter ju rätt fint i grunden. Ganska krämigt och mjukt när man lyckas hitta lite andrum mellan alla effekter och digitala ljud. Den låter inte Roland och inte REV2ish utan lite mer "vackert" i brist på annat ord.

    Ser redan fram emot Nick Batts review.

    Dock nog inget för mig, jag har en System-8 och en NLA1 och en Prologue hade nog inte tillfört så himla mycket till den kombon. Hade den haft aftertouch så hade det varit mer frestande.

    Priset känns dyrt, men är det så dyrt egentligen? DM-12 ansågs billig när den släpptes och kostade 11500. Korgen känns för mig ett strå vassare minst, men kanske ett snäpp lägre än REV2. 12995 & 16995? Å andra sidan så hade jag inte släppt min S8 för att köpa en Prologue-8, trots att det är digitalt vs analogt.

    Det börjar bli tufft i mellanklassen, där har vi ju Peak och JD-XA också. Och det är nog inte slut än.

  54. #114
    Zwopper
    Zwopper är uppkopplad nu
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Äntligen!
    $1999 för 16 röster & 5 oktaver - låter som ett fynd i mina öron!

  55. #115
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Tycker den är lite konstig... en massa saker och styra och modulera men ingen möjlighet att göra det... avsaknad av aftertouch till att styra sådant som t.ex Waveshaper...... känns helt off...varför? .... skulle klart må bättre av fler LFO:s och avancerade envelopes... och den där kompressorgrunkan ...ska dom flytta in loudnesswar i syntharna????... äh.. går säkert att kräma ur mkt fint ur den... men jämfört med en P12 så bleknar den ju... analog el digital.. vem bryr sig liksom...speciellt om det enrå slutar i en räcka digitaleffekter....

  56. #116
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker den är lite konstig... en massa saker och styra och modulera men ingen möjlighet att göra det... avsaknad av aftertouch till att styra sådant som t.ex Waveshaper...... känns helt off...varför? .... skulle klart må bättre av fler LFO:s och avancerade envelopes... och den där kompressorgrunkan ...ska dom flytta in loudnesswar i syntharna????... äh.. går säkert att kräma ur mkt fint ur den... men jämfört med en P12 så bleknar den ju... analog el digital.. vem bryr sig liksom...speciellt om det enrå slutar i en räcka digitaleffekter....
    Känner mig bipolär, var ju sjukt taggad igår, idag klart understimulerad ...

  57. #117
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Designmässigt är den ju hur fin som helst! Och vad kul att de inte kör teaser hundra år i förrväg

    Ljuddemona å andra sidan säger mig inte så mycket, inget som direkt sticker ut, lite Minilogue över den?
    Korgs egna demos är ju ett stort reverbindränkt skämt och påminner som någon tidigare påpekat om en Access Virus. Bättre att bilda sig en egen uppfattning i april.
    Sen har väl gamla P12 det mesta av det här redan och mycket mer?

    Reagerar på att det saknas aftertouch i den här prisklassen nu när de äntligen släpper hela fem fullstora oktaver. Seriöst?!
    Det får mig å andra sidan mer än någonsin känna att min 16-rösters Rev2 fortfarande är rätt köp och ett riktigt bra sådant vilket innerst inne känns rätt skönt då jag ju ska ha musik och byggfokus i år istället för att köpa och sälja en massa..

  58. #118
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    snygg maskin! Apropå 1 LFO, kan man inte knycka en av oscillatorerna och använda som LFO ? A la cross mod
    Och kan man importera egna ljudfiler till den 3:e digitala ljudkällan?

  59. #119
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bump!

  60. #120
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Intressant lånat från GS Prologuetråd:

    The digital oscillator is an embodiment of exactly the kind of thing that the Behringer synths lack: an original approach to synthesis, with some (mostly) new ideas of their own (including a user-configurable digital oscillator* and user-configurable FX**). That said–there are no synthesizers out there on the market that are VCO + digital hybrids, largely because of the requirement to keep VCO pitch and VCF cutoff frequency stable (the DSI Evolver range is waveshaped DCO + DSP, by point of comparison).

    The VPM oscillator functionality, by the way, has been around for about two decades, and was available in a different guise on the Korg Z1 (which was the last time IMHO that Korg made a synthesis-programmer oriented, five-octave professional polysynth).

    * - user wavetables nothwithstanding
    ** - Roland's AIRA Modular devices can be freely configured using an app

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-03-25, 02:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •