Sidan 14 av 16 FörstaFörsta ... 4 10 11 12 13 14 15 16 SistaSista
Resultat 781 till 840 av 955

Ämne: Korg Prologue

  1. #781
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    "Första" användaroscillatorn, effekten, uppe. Tydligen.

    https://www.dirtboxsynth.com/korg-pr...om-oscillators

    20 pund vill han ha ... lol

  2. #782
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Mycket pengar för något som inte låter speciellt bra i mina öron. Det känns som man kan få fram de (o)ljuden med medföljande waves.
    Men nu bjuder han iallafall på en effekt ser jag idag. Vet inte om den är så mycket att ha, men det blir ju kul att testa att ladda in en ny effekt.

  3. #783
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket pengar för något som inte låter speciellt bra i mina öron. Det känns som man kan få fram de (o)ljuden med medföljande waves.
    Men nu bjuder han iallafall på en effekt ser jag idag. Vet inte om den är så mycket att ha, men det blir ju kul att testa att ladda in en ny effekt.
    Exakt. Jag drog hem den 20 pund för lite kod kan han glömma

  4. #784
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag tycker de där fmljuden lät bra!

  5. #785
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker de där fmljuden lät bra!
    Grejen är väl att det känns inte som att det erbjöd något nytt i förhållande till vad som redan finns i synten - mer än lite mer bröl

  6. #786
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Allright, jag har aldrig hört den göra fm förut riktigt!

  7. #787
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Första" användaroscillatorn, effekten, uppe. Tydligen.

    https://www.dirtboxsynth.com/korg-pr...om-oscillators

    Coolt. Börjar ju likna Kurzweil VAST lite. Iaf vad gäller programmera/skapa nya syntar i synten

  8. #788
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allright, jag har aldrig hört den göra fm förut riktigt!
    Nej de kör nästan ingenting av detta i sin marknadsföring - underligt nog - men det är mycket som är underligt med Korgs marknadsföring, och maskinen i sig

  9. #789
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej de kör nästan ingenting av detta i sin marknadsföring - underligt nog - men det är mycket som är underligt med Korgs marknadsföring, och maskinen i sig
    Ja, det är nog den mest underliga maskinen jag köpt.
    Första gången jag är osäker på om det "ska vara så".

    Men det är mycket som är bra med den.

  10. #790
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ja jag gillar den nu när jag har den. Den är otroligt mycket mer "självklar" än Matrixbruten jag ju också köpt nyligen.

  11. #791
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Tror ni den kommer som desktop?

  12. #792
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror ni den kommer som desktop?
    Har överhuvud taget ingen uppfattning om det. Men min känsla är att den säljer ganska blygsamt - så nej, jag tror inte det. Men fyraoktavers-varianten som jag har är inte alls stor. Du får lätt plats med den. Även i korridorrummets garderob

  13. #793
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öh? Nej... Chroman låter inte så. Ingen annan gammelpoly med digitalt hjärna heller såvitt jag märkt.
    en kompis hade polysix där man fick in typ polsk radio. Jag har haft liknande problem, visade sig vara en jäkla audiokabel/mik som drog till sig radiobrus

  14. #794
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har överhuvud taget ingen uppfattning om det. Men min känsla är att den säljer ganska blygsamt - så nej, jag tror inte det. Men fyraoktavers-varianten som jag har är inte alls stor. Du får lätt plats med den. Även i korridorrummets garderob
    Det är mer att jag tänker att man vill ha denna framför sig, och har den då tangenter blir det masterklav, och då har den jätteminuset att den inte har aftertouch.

    Funderade lite på att om man skriver user oscillatorer till den, hur många kan man tänkas sälja och var ligger pris-optimumet?

    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt. Jag drog hem den 20 pund för lite kod kan han glömma
    Låter ju inte som så lovande, om folk har denna inställning. Men jag ska väl även tänka ungefär så nästa gång jag funderar på att köpa en bok, lite bokstäver uppradade... eller?

  15. #795
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är mer att jag tänker att man vill ha denna framför sig, och har den då tangenter blir det masterklav, och då har den jätteminuset att den inte har aftertouch.

    Funderade lite på att om man skriver user oscillatorer till den, hur många kan man tänkas sälja och var ligger pris-optimumet?


    Låter ju inte som så lovande, om folk har denna inställning. Men jag ska väl även tänka ungefär så nästa gång jag funderar på att köpa en bok, lite bokstäver uppradade... eller?
    Har svårt tänka mig att processen att koda en oscillator för Prologuen tar ett år i anspråk plus, plus sex månaders produktion med lön till redaktör, korrläsare, språkgranskare, tryck- och materialkostnader, lagerhållning etc

    Har ingen aning om var prisoptimum ligger - jag skulle säga freeware eller mellan två och fem euro. Max tio för en riktigt bra.

  16. #796
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ingen aning om var prisoptimum ligger - jag skulle säga freeware eller mellan två och fem euro. Max tio för en riktigt bra.
    Ja, håller med.

  17. #797
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har svårt tänka mig att processen att koda en oscillator för Prologuen tar ett år i anspråk plus, plus sex månaders produktion med lön till redaktör, korrläsare, språkgranskare, tryckkostnader, lagerhållning

    Har ingen aning om var prisoptimum ligger - jag skulle säga freeware eller mellan två och fem euro. Tio för en riktigt bra.
    Nu blir det kanske politik, men värdet i boken ligger väl ändå inte riktigt i att den är tryckt på papper? Och för att vara tydlig, så ser jag ett värde i att det finns såna som skriver böcker. Även såna böcker jag läser enbart för mitt nöjes skull.

    Om det är så jäkla enkelt att koda en oscillator, publicera en välljudande och väl fungerande oscillator med lite innovationshöjd. Är schysst och ger dig 30dagar. Om du lyckas, och det inte är någon redan gjord idé-kopia blir jag riktigt imponerad!

  18. #798
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    en kompis hade polysix där man fick in typ polsk radio. Jag har haft liknande problem, visade sig vara en jäkla audiokabel/mik som drog till sig radiobrus
    Jepp! Den är numera helt brusfri dock! Tror helt klart det beror på de forna öststaternas sönderfall och att etern inte längre är mättad med kortvågsradio.
    Troligtvis har väl några komponenter i synten exakt rätt våglängd för att fungera som antenn

  19. #799
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu blir det kanske politik, men värdet i boken ligger väl ändå inte riktigt i att den är tryckt på papper? Och för att vara tydlig, så ser jag ett värde i att det finns såna som skriver böcker. Även såna böcker jag läser enbart för mitt nöjes skull.

    Om det är så jäkla enkelt att koda en oscillator, publicera en välljudande och väl fungerande oscillator med lite innovationshöjd. Är schysst och ger dig 30dagar. Om du lyckas, och det inte är någon redan gjord idé-kopia blir jag riktigt imponerad!
    Jo, en del av värdet i boken ligger naturligtvis i dess fysiska manifestation. Digitala böcker är billigare än fysiska böcker och digitala ljudböcker är (skall vara) billigare än digitala dito. Precis som en fysisk skiva är värd mer än en digital skiva.

    Oavsett detta Nej jag är helt blåst på programmering, så jag antar inte utmaningen. Men jag misstänker att en oscillator inte kommer motsvara två-tre hundra sidor boktext i omfång/arbete. Men det är bara en gissning Jag tror heller inte att det är "enkelt" att göra det.

    Vad jag faktiskt skulle ge 200 riksdaler för är ett användarinterface som möjliggör för användaren att göra egna oscillatorer av wavetables efter eget behag så att säga. alltså där man kan skicka in wavetables i ena änden och får dem prologueanpassade i andra änden!

  20. #800
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag faktiskt skulle ge 200 riksdaler för är ett användarinterface som möjliggör för användaren att göra egna oscillatorer av wavetables efter eget behag så att säga. alltså där man kan skicka in wavetables i ena änden och får dem prologueanpassade i andra änden!
    ? Menar du Wavetables eller menar du vågformer? För om du menar Wavetables så ligger det nog liiite mer arbete bakom att få till det och det blir en helt annan prisnivå. Lycka till att få det byggt för 200 spänn.

  21. #801
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ? Menar du Wavetables eller menar du vågformer? För om du menar Wavetables så ligger det nog liiite mer arbete bakom att få till det och det blir en helt annan prisnivå. Lycka till att få det byggt för 200 spänn.
    Nej jag menar wavetables faktiskt Det ligger en i maskinen när den levereras - så det är fullt möjligt. Intentionen finns där från Korg. (Just för mig så är det detta som är intressantast.) Vad det gäller prissättningen så kommer där säkert finnas en diskrepans mellan vad användarna vill betala och vad utvecklarna vill ha. As always Det kan ju också visa sig att jag har jättefel och att köparna är villiga att betala - men vet ju aldrig med folk på internet

  22. #802
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, en del av värdet i boken ligger naturligtvis i dess fysiska manifestation. Digitala böcker är billigare än fysiska böcker och digitala ljudböcker är (skall vara) billigare än digitala dito. Precis som en fysisk skiva är värd mer än en digital skiva.

    Oavsett detta Nej jag är helt blåst på programmering, så jag antar inte utmaningen. Men jag misstänker att en oscillator inte kommer motsvara två-tre hundra sidor boktext i omfång/arbete. Men det är bara en gissning Jag tror heller inte att det är "enkelt" att göra det.

    Vad jag faktiskt skulle ge 200 riksdaler för är ett användarinterface som möjliggör för användaren att göra egna oscillatorer av wavetables efter eget behag så att säga. alltså där man kan skicka in wavetables i ena änden och får dem prologueanpassade i andra änden!
    Du behöver alltså börja med att gå en utbildning Lite mer respekt för andras professioner skulle vara klädsamt.

    Ps. En morphande wavetableoscillator finns med som exempel i SDK. Så du kanske kan skicka halva 200hundringen till mig (redaktör), och 90 spänn till Korg (tryckeri och lager) en tia kan du behålla själv för din ide, som dock inte hade någon innovationshöjd alls! Nej nu ska jag sluta vara störig, för jag tror du fattat vinken...

  23. #803
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du behöver alltså börja med att gå en utbildning ;-) Lite mer respekt för andras professioner.

    Ps. En morphande wavetableoscillator finns med som exempel i SDK. Du kanske kan skicka halva 200hundringen till mig, och 90 spänn till Korg en tia kan du behålla själv för din ide, som dock inte hade någon innovationshöjd alls! Nej nu ska jag sluta vara störig, för jag tror du fattat vinken...
    Respekt för andras professioner? Ja det kom ju från rätt penna

  24. #804
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Respekt för andras professioner? Ja det kom ju från rätt penna
    Nu får du faktiskt ge dig! Jag tycker att det är bra att det finns böcker och dito bransch. Men du vill tydligen att programmerare skall utbilda sig och jobba gratis för ditt hobby-nöjes skull. FY FAN!

  25. #805
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu får du faktiskt ge dig! Jag tycker att det är bra att det finns böcker och dito bransch. Men du vill tydligen att programmerare skall utbilda sig och jobba gratis för ditt hobby-nöjes skull. FY FAN!
    Men herre gud människa. Säkerhetskoll: Du är alltså förbannad på mig över att jag inte tycker att en oscillator till en Prologue - en synt du inte har, och inte har programmerat något till - inte har ett motiverat pris på 200 kronor. Är du på riktigt? Förövrigt var det ju du som tog upp jämförelsen med bokbranschen.

    Då får ju sätta vilket pris du vill på dina produkter, det bryr ju inte jag mig om.

  26. #806
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad kostar en prologue? Hur många procent av det är 200 kr?

  27. #807
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    1-1,5% beroende på modell. Typ, ungefär väl.

  28. #808
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej jag menar wavetables faktiskt Det ligger en i maskinen när den levereras - så det är fullt möjligt. Intentionen finns där från Korg. (Just för mig så är det detta som är intressantast.) Vad det gäller prissättningen så kommer där säkert finnas en diskrepans mellan vad användarna vill betala och vad utvecklarna vill ha. As always Det kan ju också visa sig att jag har jättefel och att köparna är villiga att betala - men vet ju aldrig med folk på internet
    För att det ligger basic support för wavetables i koden är inte samma sak som ett der är enkelt att implementera. Åtminstone inte för den prislappen du verkar tycka är rimligt. Det ligger en hel del bakom för att få en modern wavetablesynt att låta bra (interpolering mm som kräver sin processor). Ska du dessutom ha användargenererade wavetables som typ Serum, Nave eller vad menar du? För 200 spänn?

  29. #809
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men herre gud människa. Säkerhetskoll: Du är alltså förbannad på mig över att jag inte tycker att en oscillator till en Prologue - en synt du inte har, och inte har programmerat något till - inte har ett motiverat pris på 200 kronor. Är du på riktigt? Förövrigt var det ju du som tog upp jämförelsen med bokbranschen.

    Då får ju sätta vilket pris du vill på dina produkter, det bryr ju inte jag mig om.
    Jag är alls inte förbannad. Mest förvånad över att såna som jobbar med IP inte verkar ha förståelse för andras IP.

    Om jag skaffar en Prologue så kommer jag göra oscillatorer och effekter till den, men jag kommer inte att dela med mig, mer än som delar av den musik jag gör. Just denna oscillator SDK är ett väldigt stor poäng i den för mig.

    Funderingen var mer över om det kommer att komma många pluggar (bra), och vad kommer dom att kosta. Jag har insikten att det är ganska svårt och tidsödande att skapa ett nydanade bra oscillator koncept! Liksom jag också har insikten att det är något särdeles extra med en riktigt bra bok!
    Om man jämför med VST domänen så är det ju rätt många variationer på samma gamla teman, och väldigt lite som egentligen är nytt, och där borde användarbasen/skaparbasen vara betydligt större.

    Btw, här är en oscillator som jag gjorde i vintras (inga filter eller annat, det är bara oscillatorn som låter...).
    https://soundcloud.com/user-57744257...bacc-total-dry
    https://soundcloud.com/user-57744257/polywave-automod

  30. #810
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att det ligger basic support för wavetables i koden är inte samma sak som ett der är enkelt att implementera. Åtminstone inte för den prislappen du verkar tycka är rimligt. Det ligger en hel del bakom för att få en modern wavetablesynt att låta bra (interpolering mm som kräver sin processor). Ska du dessutom ha användargenererade wavetables som typ Serum, Nave eller vad menar du? För 200 spänn?
    Jag säger inte någonstans att jag förväntar mig att det är enkelt. Jag säger bara vad jag är beredd att betala för det - för en sådan programvara kanske jag till och med är beredd att betala mer. Om den är bra. Men inte för en, enstaka, vågform. Det är det inte värt för mig. Sedan får var och en göra den bedömningen själv huruvida de är det eller inte. Men även jag kommer naturligtvis värdera PPGs "Uppper wavetable" högre än en "supersaw".

  31. #811
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är alls inte förbannad. Mest förvånad över att såna som jobbar med IP inte verkar ha förståelse för andras IP.

    Om jag skaffar en Prologue så kommer jag göra oscillatorer och effekter till den, men jag kommer inte att dela med mig, mer än som delar av den musik jag gör. Just denna oscillator SDK är ett väldigt stor poäng i den för mig.

    Funderingen var mer över om det kommer att komma många pluggar (bra), och vad kommer dom att kosta. Jag har insikten att det är ganska svårt och tidsödande att skapa ett nydanade bra oscillator koncept! Liksom jag också har insikten att det är något särdeles extra med en riktigt bra bok!
    Om man jämför med VST domänen så är det ju rätt många variationer på samma gamla teman, och väldigt lite som egentligen är nytt, och där borde användarbasen/skaparbasen vara betydligt större.

    Btw, här är en oscillator som jag gjorde i vintras (inga filter eller annat, det är bara oscillatorn som låter...).
    https://soundcloud.com/user-57744257...bacc-total-dry
    https://soundcloud.com/user-57744257/polywave-automod
    Jag har full förståelse och respekt för om du inte vill dela med dig, den bedömningen måste ju var och en göra över sitt eget arbete. Jag tycker vi släpper detta här nu, om du vill - och gör du en svinbra oscillator, så skall jag såklart överväga att köpa den av dig. Men inte en supersåg

  32. #812
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Nu har snubben lagt till ytterligare en oscillator, FMonsta2, i paketet. Men jag tycker fortfarande att allt bara låter vasst och otäckt.
    Inget jag skulle köpa. Känns som det där redan går att göra med det som ingick när man köpte den.


    https://youtu.be//VtGe73ZapH8

  33. #813
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag säger inte någonstans att jag förväntar mig att det är enkelt. Jag säger bara vad jag är beredd att betala för det - för en sådan programvara kanske jag till och med är beredd att betala mer. Om den är bra. Men inte för en, enstaka, vågform. Det är det inte värt för mig. Sedan får var och en göra den bedömningen själv huruvida de är det eller inte. Men även jag kommer naturligtvis värdera PPGs "Uppper wavetable" högre än en "supersaw".
    Men det du frågar efter är ju redan med i SDK, helt gratis! Och du har ju även maskinen om jag inte helt tagit fel. Det är bara DU som saknar kunskapen. Kunskap köper/får du på exempelvis genom att gå på universitet, eller läser dig till i böcker. Vill du inte köpa böckerna så kan man även låna dom på bibliotek. Sånt tror jag du har koll på, du vet med sidor fyllda med bokstäver, och man bläddrar sig framåt.
    Så läs på och gör dina f***ing wavetables du vill ha!

  34. #814
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har full förståelse och respekt för om du inte vill dela med dig, den bedömningen måste ju var och en göra över sitt eget arbete. Jag tycker vi släpper detta här nu, om du vill - och gör du en svinbra oscillator, så skall jag såklart överväga att köpa den av dig. Men inte en supersåg
    Min oscillator är inte supersaw!

  35. #815
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Om vi börjar prata oscillatorer och effekter i from av önskemål.

    Jag skulle gå igång på diverse wavetables som sagt, men också vågformer som närmar sig metallsträngade instrument i sitt ljud, om det är möjligt. I effektväg (har inte lekt runt med dem än) men jag skulle önska en mjuk overdrive (synten har en overdrive men bara i tre lägen - 0/50%/100%. En bitcrusher skulle vara intressant, likaså Rotaryeffekten som finns på King Korgen exempelvis, likaså Decimatorn därifrån (eller liknande).

  36. #816
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det du frågar efter är ju redan med i SDK, helt gratis! Och du har ju även maskinen om jag inte helt tagit fel. Det är bara DU som saknar kunskapen. Kunskap köper/får du på exempelvis genom att gå på universitet, eller läser dig till i böcker. Vill du inte köpa böckerna så kan man även låna dom på bibliotek. Sånt tror jag du har koll på, du vet med sidor fyllda med bokstäver, och man bläddrar sig framåt.
    Så läs på och gör dina f***ing wavetables du vill ha!
    Det blir nog bra med det skall du se.

  37. #817
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har snubben lagt till ytterligare en oscillator, FMonsta2, i paketet. Men jag tycker fortfarande att allt bara låter vasst och otäckt.
    Inget jag skulle köpa. Känns som det där redan går att göra med det som ingick när man köpte den.


    https://youtu.be//VtGe73ZapH8
    När det gäller en oscillator så ska man väl mer fundera på om övertonsspektrumet är trevligt eller inte. Så det finns något att filtrera. Dock tycker jag det är ganska sällan FM passar att filtreras med ett typiskt analogsyntfilter.

  38. #818
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min oscillator är inte supersaw!
    Nej jag hörde det, de lät fint.

  39. #819
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej jag hörde det, de lät fint.
    Ain't for you my friend!

  40. #820
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men även jag kommer naturligtvis värdera PPGs "Uppper wavetable" högre än en "supersaw".
    Ja, för det är ju bara så enkelt ett du smäller in dem i en programvara och så låter det som en PPG när det kommer ut på andra sidan...

  41. #821
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, för det är ju bara så enkelt ett du smäller in dem i en programvara och så låter det som en PPG när det kommer ut på andra sidan...
    I fallet PPG är det inte riktigt så enkelt. PPG spelar upp sina wavetables med samplingsfrekvens basserat på vilken ton som ska spelas. Det kommer vara mycket svårt att få till PPGns skimmer i ljudet. Men man kommer nog ganska nära med normal wavetable uppspelning i en prologue.
    Dock så kommer man inte få plats med så många wavetables eftersom en oscillator max får vara 32kB kod + variabler&data. Men just morphing mellan wavetables är ju det som finns med som exempel.
    Senast redigerat av dannes den 2018-08-10 klockan 17:01.

  42. #822
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I fallet PPG är det inte riktigt så enkelt. PPG spelar upp sina wavetables med samplingsfrekvens basserat på vilken ton som ska spelas. Det kommer vara mycket svårt att få till PPGns skimmer i ljudet. Men man kommer nog ganska nära med normal wavetable uppspelning i en prologue.
    Dock så kommer man inte få plats med så många wavetables eftersom en oscillator max får vara 32kB kod + variabler&data. Men just morphing mellan wavetables är ju det som finns med som exempel.
    Precis och det finns ju heller knappast någon "standard" för detta utan varje tillverkare utvecklar ju konceptet för respektive produkt och det är som sagt inte bara att slänga samplingar eller en [produkt x] wavetable i ena änden och i den andra kommer det ut något som låter bra. PPG som exempel lät ju inte bra bara pga Wolfgang Palms uppfinning Wavetables utan en hel del andra tricks. Den moderna Wavetable synten Serum har en helt annan upplösning tex.

  43. #823
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har snubben lagt till ytterligare en oscillator, FMonsta2, i paketet. Men jag tycker fortfarande att allt bara låter vasst och otäckt.
    Inget jag skulle köpa. Känns som det där redan går att göra med det som ingick när man köpte den.


    https://youtu.be//VtGe73ZapH8
    Ja han hade gärna fått lägga upp lite ljud som inte bara är drönare. Så man kunde hört hur den ter sig i "kortare" ljud och tillsammans med andra vågformer.

  44. #824
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Ska man gå på 8 eller 16? Är det riktigt att det är antal tangenter, lågfrekvenskompressor och antal röster som skiljer, nåt mer? Priset skiljer sig inte jättemycket. Tenderar(/kan) man att vilja göra feta layers på den? Eller har man nytta av 16 röster på nåt annat sätt?

  45. #825
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska man gå på 8 eller 16? Är det riktigt att det är antal tangenter, lågfrekvenskompressor och antal röster som skiljer, nåt mer? Priset skiljer sig inte jättemycket. Tenderar(/kan) man att vilja göra feta layers på den? Eller har man nytta av 16 röster på nåt annat sätt?
    Ja, det är antal tangenter, lågfrekvenskompressor och antal röster som skiljer, men även att man har snabbare tillgång till vissa funktioner med fler dedikerade rattar på 16, för att editera layers, split och Xfade, samt en ratt för voice spread.

    Ärligt talat har jag inte börjat utforska layers ännu. Har fullt upp med ett ljud i taget. Men det är klart att 16 är att föredra vid dubbla ljud då polyfonin halveras. Men även i läget "duo mode", som dubblerar voicer för mäktigare ljud, halveras polyfonin.

  46. #826
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Nu dök det upp ytterligare en leverantör av oscillator.
    Ingen ljuddemo än så länge så man kan höra hur den låter, men en demo fil att ladda hem, begränsad till två vågformer.
    Den här är ännu dyrare, 39 Euro just nu, men normalpris 49 Euro?!

    https://edouard.digital/
    Senast redigerat av Albedo den 2018-08-16 klockan 13:09.

  47. #827
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag undrar hur de löser det med licensiering av köpta oscillatorer?
    Vad jag kan se finns det inget skydd, och då bygger det bara på ärlighet.
    Undrar hur länge det funkar innan folk börjar dela på oscillatorer och effekter?

  48. #828
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu dök det upp ytterligare en leverantör av oscillator.
    Ingen ljuddemo än så länge så man kan höra hur den låter, men en demo fil att ladda hem, begränsad till två vågformer.
    Den här är ännu dyrare, 39 Euro just nu, men normalpris 49 Euro?!

    https://edouard.digital/
    Ser ut som denna tycker jag: https://www.kickstarter.com/projects...-modular-synth

  49. #829
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag undrar hur de löser det med licensiering av köpta oscillatorer?
    Vad jag kan se finns det inget skydd, och då bygger det bara på ärlighet.
    Undrar hur länge det funkar innan folk börjar dela på oscillatorer och effekter?
    Ljudexempel hade ju varit på sin plats

  50. #830
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Man kan plocka ner två gratis. Skall testa dem i helgen.

  51. #831
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag undrar hur de löser det med licensiering av köpta oscillatorer?
    Vad jag kan se finns det inget skydd, och då bygger det bara på ärlighet.
    Undrar hur länge det funkar innan folk börjar dela på oscillatorer och effekter?
    Jag funderade lite på det där, och det är väl enklast att den som säljer en plug, hård kompilerar in ett serienummer. Men det är nog en stor miss dom gjort att inte ha någon Korg plugin shop som man kan sälja genom. Detta kommer göra att större aktörer inte kommer vara intresserade av att göra plugs.

  52. #832
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

  53. #833
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag saknar min prologue!

    Jag skickade tillbaka den för garantirep, den hade för mycket barnsjukdomar, displayen frös ibland, försvann ibland, flimrade ibland. Hela synthen frös två gånger. Gick inte ens att stänga med strömbrytaren.
    Ett konstig brus från LF kompressorn. Några tangenter tog lägre ner än de andra.

    Sen pågår det en vild diskussion på nätet om att den har "Tuning problem", enstaka voicer är falska, men det verkar vara olika på olika prologuer.

    Men jag saknar den oerhört nu när den är borta. Det är så fantastiskt roligt att göra ljud på den, med alla dedikerade rattar och alla möjligheter till kreativa ljud.

    Men den kommer tillbaka om några veckor, som ny hoppas jag...
    Senast redigerat av Albedo den 2018-10-04 klockan 12:13.

  54. #834
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Trist när det blir så. Gissar att ”made in japan” har tappat sitt värde en smula...

    Metal knobs with a sense of weight, diamond-cut silver indices, and oak wood side panels are some of the details that emphasize the high quality of this Made In Japan instrument.

  55. #835
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag har undrat varför inte Nick Batt och Sonic State har testat prologue, jag fick för mig att han kanske inte gillade den, men nu hörde jag i en Sonic Talk på youtube där han säger att dom aldrig fick något review ex skickade till sig av Korg?

  56. #836
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har undrat varför inte Nick Batt och Sonic State har testat prologue, jag fick för mig att han kanske inte gillade den, men nu hörde jag i en Sonic Talk på youtube där han säger att dom aldrig fick något review ex skickade till sig av Korg?
    Förmodligen för att han dissade den i ett tidigt skede.

  57. #837
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Provade Korg Prologue i butik precis. Jag gillar den finurliga multi engine oscillatorn, speciellt i kombination med någon av de övriga i ring mod /Cross mod läget - kan skapa sköna kryptiska och metalliska pads. Men som andra påpekat tidigare; en till LFO hade suttit fint.
    kul att få testa den

  58. #838
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Första officiella uttalandet från Korg angående tuning issues:

    https://www.reddit.com/r/synthesizer...ologue_tuning/

  59. #839
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag väntar fortfarande för ett enkelt UI för att peta in wavetables i den >:/

  60. #840
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Nu ska det vara fixat med problemen och man får lite annan bonus också.

    https://www.korg.com/us/news/2018/121402/

    Prologue System Updater v1.30

    OS 1.30 improves overall tuning stability for all of prologue’s analog oscillators, while simultaneously decreasing the amount of time required to fully tune them. (Total estimated warmup time now around 5-10 minutes.)

    Improvements in this new OS:

    - Tuning stability and performance has been improved
    - Communication with the prologue librarian has been improved
    - Minor bug fixes and stability improvements

    In addition, UK synth developer DirtSynthBox has created a Custom Oscillator for prologue, “Origami”, that is available for free for a limited time through their website.

    We also started featuring third-party content on the Librarian & Custom Content page, so make sure to check all the custom content already available! Please download the prologue Sound Librarian (necessary to load custom content) and take your prologue to the next level!.

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-03-25, 02:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •