Sidan 4 av 16 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SistaSista
Resultat 181 till 240 av 955

Ämne: Korg Prologue

  1. #181
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker pitch & modhjul sitter helt fel på Prologue
    Jamen, detta! Vad är det som driver en människa till att placera pitch & mod ovanför klavven, istället för vid sidan om?! Lägsta halva oktaven blir ju ospelbar, när man har armen ovanför för att kunna benda.

    Fast jag tycker den är ganska snygg måste jag säga. Inte lika snygg som en Jupiter 8 förstås, men lite lagom sober.

  2. #182
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ni menar att hjulen sitter uppe på panelen? Det har jag inga problem med. Har så på min 88-key masterklav. Bekvämare och snabbare att nå än om de hade suttit vid sidan av klaviaturen. Lätt att glida tillbaka ner på klaviaturen efter man har pillat på hjulen.

  3. #183
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Påminnelse:

    Bifogad fil 79402

    En av de snyggaste syntarna i världen!
    Huga! Vi har olika smak.

  4. #184
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Var det inte the river som gick från lätt osnygg till helt ok?

  5. #185
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jamen, detta! Vad är det som driver en människa till att placera pitch & mod ovanför klavven, istället för vid sidan om?! Lägsta halva oktaven blir ju ospelbar, när man har armen ovanför för att kunna benda.

    Fast jag tycker den är ganska snygg måste jag säga. Inte lika snygg som en Jupiter 8 förstås, men lite lagom sober.
    Hur spelar du då? Spelar du inte lägsta oktaven med vänsterhanden? Modulera med högerhanden istället. Eller har du tre händer så du kan ha båda på klaviaturen och en extra på mod-hjulet?

  6. #186
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur spelar du då? Spelar du inte lägsta oktaven med vänsterhanden? Modulera med högerhanden istället. Eller har du tre händer så du kan ha båda på klaviaturen och en extra på mod-hjulet?
    Jag tänkte just fråga dig om du likt mr Fantastic har gummiarmar, som gör att du kan hålla klavven armfri när du bendar?

  7. #187
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Påminnelse:

    Bifogad fil 79402

    En av de snyggaste syntarna i världen!
    Som en Mono/Poly, fast lite fulare

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Zwopper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var inte Sanctuary typ en SL8?
    Indirekt eftersom SL-8 var prototypen till Memorymoog. SL-8 gjordes väl bara i ett exemplar?

  8. #188
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dagHB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om Korg ville skapa en droneskaparnördalossmaskin så skulle de det. Men det ville de inte... De ville skapa en modern Polysix vilket de gjorde
    Exakt!
    ...fast en Polysix med tre oscillatorer!

  9. #189
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, ska man gnälla så är hjulplaceringen nå't som borde dött med Bit-serien på 80-talet. På en liten instegsmaskin som MiniBrute är det väl en sak, men på fullstor poly är det skumt.
    AMEN!
    Men sannolikt gjort av kostnadsskäl då det blir mindre tillverkningskostnad om du sätter dem där kontra behör tillverka en sidopanel också, plus att det blir mindre fotavtryck, vilket jag tror spelar in för dem med trång studio, inte för mig dock.

  10. #190
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Polysixteen

    ...låter den som en Polysix? Lite kanske? Eller?

  11. #191
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte just fråga dig om du likt mr Fantastic har gummiarmar, som gör att du kan hålla klavven armfri när du bendar?
    Fast det är ju det jag menar. En hand på klaviaturen en på pitch/mod. Spelar jag lägsta oktaven använder jag höger hand på pitch/mod. Inte svårare än så. Annars hade jag ju istället fått flytta hela kroppen åt vänster om man ska spela med höger på lägsta oktaven. Flytta händerna går snabbare

  12. #192
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag vågar knappt säga det här men, låter inte denna som valfri vst synth? Eller en halvt skadad virus?
    Av det som jag har hört på alla demos så tycker jag iaf det. Hoppas inte då det är intressant med nya grejer i denna sfären...

  13. #193
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PF, amen!
    Det finns en ny synth från Frankrike, THE RIVER som jag borde gilla men den är för ful.
    Schmidten ville jag ha utan att ha hört den.
    Synthar är som tavlor.
    Ja så tänker jag också.

    Jag hantverkar en hel del i trä och intresserar mig för design, särskilt pre-industriellt hantverk. Det var innan millimeter och tum, istället använde man ration för att bestämma höjd, bredd och annat. Ett snabbt exempel: ett kyrkfönsters bas har en bredd som vi kallar en enhet. Höjden på kyrkfönstret är 2,5 enheter och toppas av en cirkel där radien är en enhet. De mindre fönsterrutorna är en åttondels enhet var, bredden på fönsterkarmen en sextondels enhet.

    Alla delar av fönstret hänger ihop på ett anatomiskt sätt som känns rätt. Varför inte syntar?

  14. #194
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Polysixteen

    ...låter den som en Polysix? Lite kanske? Eller?
    Jag vet inte varför, men jag fick också lite Polysix känsla redan första lyssningen. Choruset kanske?

  15. #195
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vågar knappt säga det här men, låter inte denna som valfri vst synth? Eller en halvt skadad virus?
    Av det som jag har hört på alla demos så tycker jag iaf det. Hoppas inte då det är intressant med nya grejer i denna sfären...
    Eftersom det är VCOer så säger det väl snarare hur bra VST låter idag

  16. #196
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom det är VCOer så säger det väl snarare hur bra VST låter idag
    Nja, men det finns kedjor, inte bara vco:er. Hela kedjan gör resultatet sas. Det är en jädra skillnad på vco:er också. Vill inte vara eller låta bitter, hoppas att detta är en fin pjäs. Men utifrån det som jag kunnat finna än så länge så låter det ganska platt och kliniskt, som en vst.
    Men musik kan den säkert skapa, massa fin musik som skapats med bara vst

  17. #197
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vågar knappt säga det här men, låter inte denna som valfri vst synth? Eller en halvt skadad virus?
    Av det som jag har hört på alla demos så tycker jag iaf det. Hoppas inte då det är intressant med nya grejer i denna sfären...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ask_prologue.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	79407


  18. #198
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ask_prologue.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	79407
    ... när man kan ha Firechild som vän (Som har massa fina synthar)

  19. #199
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Modals gamla syntuppfinnare skrev följande på sin FBsida om just nya Korgen:

    Holy cow - https://www.youtube.com/watch?v=A57gWGTarns
    £1300 for 8 voices and £1740 for 16 voices, 3 oscillators (one digital, two analogue) and effects.
    But for me the MOST exciting part is the API - "
    API (Application Programming Interface)
    The Prologue offers a high range of customisable settings and parameters, designed to bring out the best from your creative mind. The open API (Application Programming Interface) allows you to customise and enhance the multi-engine and digital effects section. There are 16 user oscillator slots and 16 user effects slots in total for added convenience. You can use the user slots to create your own oscillators and effects programs via the dedicated librarian software (expected for download around spring 2018)."
    Just WOW!

  20. #200
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Vad menas, att man kan köra 2vco + 16 digitala osc + 16 effekter samtidigt? Hade vart mind-blowing som någon skrev om denna innan

  21. #201
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menas, att man kan köra 2vco + 16 digitala osc + 16 effekter samtidigt? Hade vart mind-blowing som någon skrev om denna innan
    Det finns 16 slots där man kan spara sina digitala oscillatorer och effekter, men man kan nog bara köra en i taget.

  22. #202
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu är jag snart bannlyst här men, är funktioner och möjligheter mer viktiga än hur det låter så spöar dagens vst valfri hwsynth.
    Jag går mer igång på hur det låter än tekniska spec...
    Följande gjort med Eowave fluctuations magnetique quad filter samt en Doepfer A-110 vco multitrackad (låten kanske är skit men frågan är om nämda maskin krämar ur detta lätt?) -
    https://soundcloud.com/flussmedel/the-formant-song

    Vad jag försöker beskriva, jag saknar en typ av själ från de demos jag har hört.

  23. #203
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    [Admin]


    Hehe. Respekterar din åsikt. Men låtom oss icke låta denna tråd spåra ur i ännu en vst vs hw diskussion

    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är jag snart bannlyst här men, är funktioner och möjligheter mer viktiga än hur det låter så spöar dagens vst valfri hwsynth.
    Jag går mer igång på hur det låter än tekniska spec...
    Följande gjort med Eowave fluctuations magnetique quad filter samt en Doepfer A-110 vco multitrackad (låten kanske är skit men frågan är om nämda maskin krämar ur detta lätt?) -
    https://soundcloud.com/flussmedel/the-formant-song

    Vad jag försöker beskriva, jag saknar en typ av själ från de demos jag har hört.

  24. #204
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Ingen fara valsolo Tänkte mer spec hysterin kontra leverans Fortsatt god dag på eran dialog önskar jag era alla synthfräslsta och hoppas alla fortsätter vara synthfrälsta och inte munkar

  25. #205
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen fara valsolo Tänkte mer spec hysterin kontra leverans Fortsatt god dag på eran dialog önskar jag era alla synthfräslsta och hoppas alla fortsätter vara synthfrälsta och inte munkar
    Fred på dig broder

  26. #206
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Måste säga att 1 lfo känns lite fattigt på en synt med så här många intressanta parametrar...

  27. #207
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen fara valsolo Tänkte mer spec hysterin kontra leverans Fortsatt god dag på eran dialog önskar jag era alla synthfräslsta och hoppas alla fortsätter vara synthfrälsta och inte munkar
    Jag önskar dig det samma, flussmedel

    Men största kritiken mot Prologue just nu är ju brist på specs, eller hur. Den är ju väldigt basic förutom VPM oscillatorn.
    Men det är svårt det här med Youtube demos, Deepmind 12 har jag inte hört i verkligheten, men jag gillar inte ljudet från den i de demos jag hört på nätet, t.o.m i Firechilds låt tycker jag den låter tunn och trist.

    Ja, var sitter själen i en synth? Inte är det väl i en sågtandsvåg iallafall.
    Det är väl just moduleringen av vågformen som ger den ett unikt sound. Nu har ju Prologue, som ingen kan ha missat, bara en LFO, men vi får väl se vad som går att göra med andra funktioner. Jag tror inte Korg släpper en "dålig" synth iallafall.

  28. #208
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Påminnelse:

    Bifogad fil 79402

    En av de snyggaste syntarna i världen!
    Nja, snarare är det väl en av de största cheat sheetsen i världen.

  29. #209
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Det är väl också lite överdrivet att man ska behöva vara systemutvecklare för att kunna utnyttja syntens tilltänkta potential?

  30. #210
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl också lite överdrivet att man ska behöva vara systemutvecklare för att kunna utnyttja syntens tilltänkta potential?
    Hela grejen är väl att synten nu har mer potential än från början. När alla har tillgång till verktygen stiger potentialen. Synten blir en utvecklingsplattform och de som utvecklar till den kan dela med sig till tusentals andra. Perfekt!

    Nu kan vad som helst hända. Korg hade inte haft möjliget eller tid att göra intressanta oscillatorlägen på samma sätt som en community kan. Beroende på hur SDK’n ser ut kan vi få se riktigt spännande saker. Kanske sporrar detta någon att lära sig programmera DSP? Win-win.

  31. #211
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl också lite överdrivet att man ska behöva vara systemutvecklare för att kunna utnyttja syntens tilltänkta potential?
    Lika mycket/lite som man behöver vara elektronikingenjör för att patcha en modular?

  32. #212
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså det är inte "primärt" just LFO:er som är problemet. Det är modulationsmöjligherna (de avsaknade) i stort. Man vill ju liksom kunna vrida varje parameter till oigenkännlighet.
    Detta resonemang belyser att klassiskt problem i dessa sammanhang. De potentiella köparna/forumstyckarna vill ha mer av allt. Samtidigt kan en synt inte vara allt på samma gång. Den kan till exempel inte vara lättanvänd och snabbjobbad samtidigt som den är ett ljudmakarmonster där allt kan modulera allt.

    I detta fallet verkar Korg ha satsat på en lättanvänd polysynt (med några unika inslag som de utbytbara digitala delarna och kompressorn). Känns inte det lockande så köper man förslagsvis något annat. Något från DSI eller Modal, kanske? Eller en Andromeda?

  33. #213
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta resonemang belyser att klassiskt problem i dessa sammanhang. De potentiella köparna/forumstyckarna vill ha mer av allt. Samtidigt kan en synt inte vara allt på samma gång. Den kan till exempel inte vara lättanvänd och snabbjobbad samtidigt som den är ett ljudmakarmonster där allt kan modulera allt.

    I detta fallet verkar Korg ha satsat på en lättanvänd polysynt (med några unika inslag som de utbytbara digitala delarna och kompressorn). Känns inte det lockande så köper man förslagsvis något annat. Något från DSI eller Modal, kanske? Eller en Andromeda?
    Men de är för dyra. Folk vill ha en übersynt för 8papp. Vänta lite...då gnäller man om att det MÅSTE vara ngt mysko, eller slavarbete bakom...

  34. #214
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Supplied with the instrument we will find a preset morphing
    wavetable to occupy one of the 16 "User" slots.
    User mode klarar tydligen att göra wavetables, om det här stämmer?

  35. #215
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men de är för dyra. Folk vill ha en übersynt för 8papp.
    Ja, och det är därför valsolo finns!

  36. #216
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hela grejen är väl att synten nu har mer potential än från början. När alla har tillgång till verktygen stiger potentialen. Synten blir en utvecklingsplattform och de som utvecklar till den kan dela med sig till tusentals andra. Perfekt!

    Nu kan vad som helst hända. Korg hade inte haft möjliget eller tid att göra intressanta oscillatorlägen på samma sätt som en community kan. Beroende på hur SDK’n ser ut kan vi få se riktigt spännande saker. Kanske sporrar detta någon att lära sig programmera DSP? Win-win.
    Beror på vilka specar CPUn och annan hårdvara har, finns det tillräckligt med RAM minne för att spela upp oxh manipulera samples, finns det tillräckligt med plats för att spara ned patcher och samples, finns det tillräckligt med kraft i CPU för att skapa komplexa nya ljudalstrare, etc?

  37. #217
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    User mode klarar tydligen att göra wavetables, om det här stämmer?
    Se där.

  38. #218
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    . Den kan till exempel inte vara lättanvänd och snabbjobbad samtidigt som den är ett ljudmakarmonster där allt kan modulera allt.
    Det är ju det de kan. Ta Sub 37 som exempel. Du kan modda allt med allt (typ) och nästan precis allt är direkt nåbart på panelen. Inte samtidigt, men den har iallafall två komplexa modbussar + lite andra möjligheter. Att den är mono känns inte som ett bra motargument. Allt är superenkelt.

    Den måste inte ha extra precis allt, men man förväntar ju sig att den största synten i en syntserie ändå ska kunna "mest" ... inte bara hälften av vad sina småsyskon lärt sig på syntdagis. Inte minst om den ska kosta tre-fyra gånger mer än yngsta småsyskonet.

    Så tänker iallafall jag.

  39. #219
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lika mycket/lite som man behöver vara elektronikingenjör för att patcha en modular?
    Nej jag menar att om man ska programmera oscillatorer. Inte koppla kablar i två redan tillgängliga hål Men jag har ingen aning om hur det där är tänkt att fungera. Om det bara är en färdig programvara för att skapa ljudvågor så fine!

  40. #220
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Som Polysix-dyrkare har jag lite svårt att se det här som en ersättare, iaf utifrån de ljuddemos jag hört hittills. Men det blir kanske annorlunda om man får spela själv. Med massa reverb och grejer känns Prologue ändå torrare och tristare än min Polysix helt utan externa effekter.

    Polysix är för mig i princip en enda stor sweetspot. Och även om den har relativt begränsade specifikationer, så finns det ändå ganska mycket möjligheter - dedikerad PWM-LFO, ensemble-effekt att dö för och en LFO med delay.

  41. #221
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Polysix är för mig i princip en enda stor sweetspot. Och även om den har relativt begränsade specifikationer, så finns det ändå ganska mycket möjligheter - dedikerad PWM-LFO, ensemble-effekt att dö för och en LFO med delay.
    En synth utan velocity, utan aftertocuh, bara en oscillator och arpeggio istället för seq!?
    Den kan väl folk inte betala mycket för va?

  42. #222
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har dom väl egentligen redan gjort med Kronos....
    Så tänker jag med. Mina erfarenheter med Kronos är just sådana, väldigt spelbar men också fullständigt bottenlöst djup att hantera fullt ut. Gick vilse i helheten och det blev inte så mycket musik utan mest ljudskapande den tid jag hade Kronos. Väldigt imponerande maskin dock :-)

  43. #223
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Jag tror f.ö man ska vara lite försiktig med sina intryck efter lyssning på YT klipp. Man lyssnar genom olika enheter vilket skapar olika möjlighet för ljudet att ge en synth rättvisa osv. Använder du de senaste Boose med noicekillertodie4 på bussen hem från jobbet? Eller sitter du kanske med dina Genelec monitorer och gottar dig i den akustikkorrigerade källarstudion?

    Själv var jag på 4sound idag och provade Novation Peak och GötaPetter vilket djupt ljud den maskinen kan ge ifrån sig med rätt rattande. Polysixens eller Junon's sweetspot är precis vad jag anar att Prologuen har - i verkligheten! Men det är jag det...

  44. #224
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej jag menar att om man ska programmera oscillatorer. Inte koppla kablar i två redan tillgängliga hål Men jag har ingen aning om hur det där är tänkt att fungera. Om det bara är en färdig programvara för att skapa ljudvågor så fine!
    Det beror ju på utgångspunkt... Det ena är inte "värre" än det andra - du kan antagligen tweaka loss i kommande mjukvaran utan DSP-kunskap, utan att något går sönder - precis som du kan koppla kablar kors och tvärs i modularen utan elektronikkunskap, utan att något går sönder. Skulle mjukvaran visa ett tomt fönster där man ska skriva kod så är väl rådande utvecklingsnivå analog med de som bygger elektronikprylar av breadboards och komponenter.

  45. #225
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det beror ju på utgångspunkt... Det ena är inte "värre" än det andra - du kan antagligen tweaka loss i kommande mjukvaran utan DSP-kunskap, utan att något går sönder - precis som du kan koppla kablar kors och tvärs i modularen utan elektronikkunskap, utan att något går sönder. Skulle mjukvaran visa ett tomt fönster där man ska skriva kod så är väl rådande utvecklingsnivå analog med de som bygger elektronikprylar av breadboards och komponenter.
    Ja antagligen, jag är lika blåst på båda delarna. Men få fabrikssyntar kräver/tillåter att man bygger brödbrädeelektronik.

  46. #226
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    https://youtu.be//_5g_N_y7YBc?t=3m30s

    Här säger de det rakt ut. Sweeeeeeeeet

  47. #227
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Tycker allt låter skarpt och hårt. Inget Polysix-ljud direkt. Men skulle vilja ratta lite själv.

  48. #228
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker allt låter skarpt och hårt. Inget Polysix-ljud direkt. Men skulle vilja ratta lite själv.
    Just det lite hårda ljudet bär KORG för mig. Jag hör en del saker jag saknar från min tid med King Korgen - därmed inte sagt att jag inte vill att den skall låta mjukt också, men det tror jag den fixar

  49. #229
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Här lirar fransosen på en:


    https://youtu.be/8o2crXpMfBA

  50. #230
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Pro-phet ... Pro-logue ... Känns lite som att de verkligen vill försätta kunden i samma mindset som Prophet-6 ... svart panel ... träsidor ... kexiga LED-displayer mitt i panelen, samtidigt som de hänger på sin egen -logue-serie. We're back with the new black ...

    Vi får väl se hur den känns när man har den under fingrarna ... jag har gett upp på att försöka bedöma ljudet i syntar utifrån demovideos, mer än som faktakällor.

    Min bedömning så långt:

    + Analog poly. Alltid kul.
    + Många röster.
    + Ingen modmatris. Hatar modmatriser. Ointuitivt.
    + Egna vågformer, egna effekter.
    + Kompakt. Svulstigt var sexigt 1978 men nu har man inte plats. Och volym fördyrar.

    - Inte multitimbral. C'mon guys, det är 2018. Visst kan ni.
    - Ingen aftertouch. Ok, mycket rattar men ...
    - Bara en LFO. Speciellt om man nu inte är multitmbral så har man nog råd med två ändå.
    - Inget 24 dB/oktavläge. Seriously?

    Inget GAS sålänge (delvis baserat på mitt intryck av Minilogue som såg så lovande ut tills jag testade den) ... men vi får se hur den låter när man kranar själv.

    Intrycket jag får av den här nya generationen mer eller mindre analoga polysyntar är ... blandad. Prophet-6, REV 2, DeepMind, Prologue ... känns som syntar riktade mot de som inte var med när det begav sig (dvs när en analog polysynt var något nytt), för oss gamlingar känns det lite som "jaha ... ok ...". Same same but not really.

    Fast det är klart att det är roligt att det nytillverkas den här sortens instrument. Ska bli intressant att se om tjugo år hur tillförlitligheten är på de här maskinerna jämfört med en då 60 år gammal Prophet 5.
    Senast redigerat av ricard den 2018-01-20 klockan 07:40. Anledning: Kompakt är fint.

  51. #231
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Minsta två största gripes är nog avsaknad av aftertouch och att man inte kan routa LFO till flera saker samtidigt, hade nog överlevt med en LFO annars men tycker just att det bara är en target åt gången är riktigt dumt.

    Hade nog ärligt talat föredragit en fyrkants sub okt istället för den digitala oscillatorn och lite bättre möjligheter att routa LFOn till olika destinationer.
    Senast redigerat av eXode den 2018-01-20 klockan 11:58.

  52. #232
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag gillar Korg men är ingen polyperson egentligen. Miniloguen kändes rätt tills jag testade den, Monologuen var jag skeptisk till baserat på miniloguen erfarenheterna men Monologuen är nog en av mina favoritsyntar just nu.

    Jag tycker det finns ett klart Korgsound över Prologen och jag gillar det lite vassare soundet. Om jag var spekulant skulle jag nog gilla direktheten och att den verkar rätt snällrattad, inga konstiga och komplexa val som måste göras. Dock måste den testas IRL först.

    Sen är den snygg och kan nog bli en värdig utmanare till Rev 2 och de andra.

    Jag är lite glad att jag inte jagar analogpoly, känns skönt att vara syntmunk.

  53. #233
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Seriöst gubbar... Wavestation & K2000, DX7 etc är ju så jäkla mkt mer spännande instrument. Nya klanger kan du göra med dessa — som ingen någonsin hört. Som ingen kan härleda. Det är ju själva poängen med syntar. Nu har de blivit en pastisch på sig själva. Det är ju hemskt.

  54. #234
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Kommer bli svårt val mellan REV 2 och Prologue 16 känner jag. Inte för att dom är direkt jämförbar spec mässigt. Men vill man ha en "ny" analogpoly med 8+ röster idag och med fem oktavers tangentbord finns det inte så många att välja på. Ljudmässigt går dom åt lite samma håll - brightare.

    Det som för tillfället gör mig mer pepp på Korgen än REV 2 är MULTI ENGINE. Verkar ju vara skitball och kommer ge bra extra möjligheter/komplement till VCO:erna. En LFO får fasen räcka...4 är för många...man tappar ju bara bort sig...

  55. #235
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Seriöst gubbar... Wavestation & K2000, DX7 etc är ju så jäkla mkt mer spännande instrument. Nya klanger kan du göra med dessa — som ingen någonsin hört. Som ingen kan härleda. Det är ju själva poängen med syntar. Nu har de blivit en pastisch på sig själva. Det är ju hemskt.
    Spännande på sitt sätt jo...men hur mycket hands-on är dom. Inte mycket.

  56. #236
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Den verkar också sakna random/S/H i LFO'n.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Seriöst gubbar... Wavestation & K2000, DX7 etc är ju så jäkla mkt mer spännande instrument. Nya klanger kan du göra med dessa — som ingen någonsin hört. Som ingen kan härleda. Det är ju själva poängen med syntar. Nu har de blivit en pastisch på sig själva. Det är ju hemskt.
    Både Waven och DX7:an är ju omöjliga att programmera. K2K har jag aldrig provat.

  57. #237
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den verkar också sakna random/S/H i LFO'n.

    - - - Uppdaterad - - -



    Både Waven och DX7:an är ju omöjliga att programmera. K2K har jag aldrig provat.
    Nja... det gäller bara att lära sig. Man kan ju inte angripa dem som om de vore klassiska analogsyntar. Wavestation har ju i och för sig den uppbyggnaden men det är inte det som är dess styrka.

  58. #238
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Seriöst gubbar... Wavestation & K2000, DX7 etc är ju så jäkla mkt mer spännande instrument. Nya klanger kan du göra med dessa — som ingen någonsin hört. Som ingen kan härleda. Det är ju själva poängen med syntar. Nu har de blivit en pastisch på sig själva. Det är ju hemskt.
    Varför är det själva poängen? Är det någon okänd naturlag? Min Prophet-6 är min synth-Telecaster. Man vet alltid vad man får och den gör det j_vligt bra. Syntar har nu funnits så pass länge att de inte längre är sci-fi.

  59. #239
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Både Waven och DX7:an är ju omöjliga att programmera. K2K har jag aldrig provat.
    Det är lätt att lösa...en iPad, iWavestation och KQ Dixie så är det klart...

  60. #240
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja... det gäller bara att lära sig. Man kan ju inte angripa dem som om de vore klassiska analogsyntar. Wavestation har ju i och för sig den uppbyggnaden men det är inte det som är dess styrka.
    Jag hade en Wavestation från det att den släpptes till för tre år sedan. Jag överdriver inte om jag säger att jag nog inte gjorde tio egna ljud på de dryga 25 åren.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av lasselu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är lätt att lösa...en iPad, iWavestation och KQ Dixie så är det klart...
    En synt ska ha kontrollerna på panelen, annars får det vara för min del

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-03-25, 02:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •