Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Jag förstår mig inte på STIM

  1. #1
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran

    Jag förstår mig inte på STIM

    Ibland är vi (jag och Rydan här på 99:an) ute och spelar Goa-Trance så live vi kan.
    Set:en varierar mellan 60-90 minuter som oftast och senaste tiden har vi kanske spelar en gång om året, eller så.

    I mars är det dags igen för 180 minuter live i Belgien, så jag tänkte kolla med STIM vad de säger.
    STIM säger såhär: "Arrangören loggar in i sin webbtjänst och berättar för Stim hur många besökare som varit där, vilka artister som spelat samt biljettpriset. Stim fakturerar därefter arrangören."
    (länk: https://www.stim.se/sv/hitta-svar/al...-stim-efter-en)

    Detta gör ju att små arrangörer inte har råd att ta in akter. Det hela slutar med att vi får lite pynt direkt och ger blanka f*n i att berätta för STIM att vi är ute och spelar vår egen musik.

    Och om STIM nu fakturerar arrangören; går hela den fakturan direkt till mig? Eller ska Gessle ha lite av kakan med?

    Jag läser och läser på deras sida men blir fasen inte klok. Det hela började med att de kanske skulle tycka att det var intressant att få veta att Goa-Trance-scenen ännu lever, och att svenska artister spelar utomlands och så vidare. Men nu skiter jag i det. De framstår som en maffia-organisation.

    Hur gör ni andra? Stora som små. Inrikes som utrikes.

  2. #2
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Det borde ju kosta en del att driva STIM så en hel del av pengarna går nog till det... antar jag

    I filmbranschen finns NCB i Danmark som styr över musik som är med i filmer. Dom är som maffian ungefär och deras verksamhet lär kosta en del att driva...

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Så är det naturligtvis. Du som STIM-ansluten har ju rätt till ersättning när du framför dina verk live.

    STIM kommer inte fakturera en utländsk arrangör. Kan jag inte tänka mig i alla fall. Då skulle de inkräkta på andra PROs områden. Där emot kanske den lokala PROn gör det. Beroende på vad för avtal som gäller i just det landet och om arrangören redovisar det. Artisterna som spelar får pengarna som betalas in till STIM för framförd musik. Du kan själv göra en musikrapport för vilka låtar som framförts.

    Det är som du säger. Beroende på arrangör och hur de kör så varierar det om man rapporterar spelningen eller inte om man ska vara krass. En svartklubb i en förort, nej. Debaser i Stockholm, ja. Är du osäker på om du vågar rapportera spelningen, prata med arrangören om de betalar in till sin lokala PRO.

    Inte så svårt i mitt tycke. Vad är det du inte blir klok på?

    Här kan du läsa mer om spelningar utomlands https://www.stim.se/sv/livemusik/ers...ngar-utomlands

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Som katten skriver. Ni får pröjs av arrangören för att ni är där. Stim (m fl) fixar betalning för att er musik spelas offentligt. Två olika saker...

    Men, en del arrangörer slarvar och i många smalare genrer är det inte ekonomiskt att hålla järnkoll. Inte konstigt det heller.

    Däremot tycker jag du ska anmäla, då kommer det in i statistiken och kanske gör Stim nå't rimligt försök att synka detta med sin belgiska motsvarighet, speciellt om det blir ett mönster... men det är bara gissningar.

  6. #6
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du som STIM-ansluten har ju rätt till ersättning när du framför dina verk live.
    Nu får jag ju betalt av arrangören för att åka dit och spela, även om det är småsummor vi pratar om. Men vad tillför STIM när jag reser utomlands och spelar min egen musik? Att andra upphovsmakare vill ha betalt om jag spelar deras musik förstår jag fullt ut, men jag är ego och spelar bara eget material.

    Det jag är rätt för är att STIM, via Belgiens motsvarighet, fakturerar för något som den lille arrangören inte kan betala. Det skulle ju i framtiden driva att små artister som vi inte får spelningar för det kostar mer än det smakar. Jag minns en gammal forummedlem som skulle ha med en låt på en skiva som skickades med en tidning. STIM sa en hemul summa, utgivaren ville absolut inte lägga ett så stort belopp på en låt, vilket slutade med att han inte fick vara med på den skivan. Bravo STIM!

    Så, även om jag kommer att göra som jag har gjort vid live-spelningar de senaste 20 åren och hålla STIM utanför är jag ändå nyfiken på vad de tillför just för oss live-akter.

    @jgb, jag skriver och frågar.

  7. #7
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så, även om jag kommer att göra som jag har gjort vid live-spelningar de senaste 20 åren och hålla STIM utanför är jag ändå nyfiken på vad de tillför just för oss live-akter.
    Stim tillför att vi som live-akt kan spela godtycklig upphovspersons musik utan att behöva ringa runt och be om lov. Spelar man bara musik man själv äger alla rättigheter till är det ju relativt poänglöst att gå via STIM när man kan få betalt av arrangören direkt.

    Men, "bokföringsmässigt" är det två helt olika ersättningar. Ersättningen vi får för att vi dyker upp och spelar är i egenskap av musiker/artist, ersättningen vi får från STIM är i egenskap av rättighetsägare/upphovsperson.

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Som jag tidigare nämnde och machinepop förtydligade. Det medför mer pengar helt enkelt. Du har gage för spelningen + royalties för framförd musik. Kanske låter lite knäppt. Men det är så det fungerar.

    Även där, som jag krasst nämnde, är det så att man får ta ställning till om stället tro sig betala in PRO avgift eller ej. Men det kan du enkelt kolla genom att prata med arrangören/klubben. Om de inte gör det. Rapportera inte in spelningen. Annars, rapportera. Sen är det så att det kan ta ett år eller två innan pengarna faktiskt kommer fram till STIM. Bara inom Sverige ligger det ju en fördröjning på STIM-ersättningen för livespelningar.

  9. #9
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Lite krasst. Har en arrangör inte råd att betala upphovsrättsavgifter så har de troligen inte råd att marknadsföra spelningen, hyra ett PA, köpa droger, eller lokal heller. Upphovsrättsavgifterna för spelningar är ofta ganska låga men många bäckar små ger ju många musiker och låtskrivare hyfsade inkomster trots allt.

  10. #10
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite krasst. Har en arrangör inte råd att betala upphovsrättsavgifter så har de troligen inte råd att marknadsföra spelningen, hyra ett PA, köpa droger, eller lokal heller. Upphovsrättsavgifterna för spelningar är ofta ganska låga men många bäckar små ger ju många musiker och låtskrivare hyfsade inkomster trots allt.
    Fast de flesta i trance-svängen äger sitt PA, kör gig:en i skogen och promote:ar via privata kanaler och nätverk, så det stämmer dåligt i genren i alla fall.

  11. #11
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Hur som helst så blir man ju inte rik på det Borde vi inte få pengar via SAMI med, eftersom vi är musiker? Jag får betalt för att dyka upp, får betalt för att låten som spelades var min egen, och betalt för att jag spelade den

  12. #12
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast de flesta i trance-svängen äger sitt PA, kör gig:en i skogen och promote:ar via privata kanaler och nätverk, så det stämmer dåligt i genren i alla fall.
    I Sverige möjligtvis men utomlands som vi pratar om nu så körs de flesta techno/trance gigsen på ställen av olika slag.

  13. #13
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur som helst så blir man ju inte rik på det Borde vi inte få pengar via SAMI med, eftersom vi är musiker? Jag får betalt för att dyka upp, får betalt för att låten som spelades var min egen, och betalt för att jag spelade den
    Nej, sami är väl bara ersättning för att man medverkat på skivor/andra utgivningsformat?

  14. #14
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Många arrangörer tror sig i alla fall inte ha råd att betala stim-avgift. Och så är det antagligen svårt att veta på förhand hur stor utgiften blir om den beror på biljettförsäljning. Men de borde göras vana vid att den utgiften är en del av driften.

    Jag har själv spelat alltför många gånger utan att rapportera (till tono där jag är med). Men det lustiga är att om man själv både arrangerar konserten och spelar sin egen musik så kan det i vissa fall löna sig att rapportera och betala in avgiften. Om det gäller för STIM också ska jag låta vara osagt.

  15. #15
    Sva
    Sva är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    ...men om det nu är så att arrangören har betalat in STIM-avgift (eller motsvarande) - då är det ju synd om de pengarna går till "Gessle". Då har de gjort rätt för sig i onödan om man hårdrar det lite. Är låtarna stimmade så rapportera så mycket som möjligt.

  16. #16
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, sami är väl bara ersättning för att man medverkat på skivor/andra utgivningsformat?
    exakt. Typ körsång på platta o liknande. Dock finns det gränser. Jag är med på handclaps på en platta - 0kr SAMI

  17. #17
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    exakt. Typ körsång på platta o liknande. Dock finns det gränser. Jag är med på handclaps på en platta - 0kr SAMI
    DISKRIMINERING! Förjävligt!

  18. #18
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    exakt. Typ körsång på platta o liknande. Dock finns det gränser. Jag är med på handclaps på en platta - 0kr SAMI
    Hade det varit cowbells skulle du ha varit rik nu.

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    "I've got a fever! And the only cure is more handclaps!"

  20. #20
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det kan näppe ha varit Clapping Music av Reich.

  21. #21
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Finns det en möjlighet att runda STIM och ändå dra in pengar? T.ex. en reklamfinansierad webradio.

  22. #22
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det en möjlighet att runda STIM och ändå dra in pengar? T.ex. en reklamfinansierad webradio.
    Streamingintäkter kan du få utan STIM, ja. T ex via aggregator eller direktavtal. Men du förlorar automatiskt en del av kakan. Detta gäller dock tjänster som t ex Spotify.

    Pratar du t ex di.fm och liknande. Nej, där kan du inte dra in några pengar. Om något så betalar de en schablonavgift för att få sända onlineradio till sin lokala PRO.

  23. #23
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det en möjlighet att runda STIM och ändå dra in pengar? T.ex. en reklamfinansierad webradio.
    Dra igång en egen och spela bara ditt eget jox. Det torde väl funka... (om du "bara" skaffar lyssnare.)

    Edit: Sedan finns det ju andra upphovsrättsorganisationer såklart, då "rundar" du också...

  24. #24
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Tack!

    Och vad var nu kraven för att få gå med i STIM då?

  25. #25
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack!

    Och vad var nu kraven för att få gå med i STIM då?
    Gett ut eller spelat en låt offentligt (konsert, radio eller dylikt). Även om du skriver musik till förlag. Så kraven är rätt låga.

    Ska tillägga, man behöver inte gå med i just STIM. Man kan gå med i valfri PRO som t ex TONO, GEMA (rekommenderar ej), SESAC, BMI, ASCAP, osv. Det behöver inte vara den i ditt land. Även om det förenklar en del. Vissa PRO har dock medlemsavgift och har olika krav för att få gå med. Så kolla all info ordentligt innan ni ansöker.

  26. #26
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gett ut eller spelat en låt offentligt (konsert, radio eller dylikt). Även om du skriver musik till förlag. Så kraven är rätt låga.

    Ska tillägga, man behöver inte gå med i just STIM. Man kan gå med i valfri PRO som t ex TONO, GEMA (rekommenderar ej), SESAC, BMI, ASCAP, osv. Det behöver inte vara den i ditt land. Även om det förenklar en del. Vissa PRO har dock medlemsavgift och har olika krav för att få gå med. Så kolla all info ordentligt innan ni ansöker.
    Tackar! Räknas Spotify?

  27. #27
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar! Räknas Spotify?
    Japp.

Liknande ämnen

  1. Jag förstår inte grejjen (Deadmau5)
    Av Pehr i forum Skivor & artister
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2012-07-08, 09:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •