Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 115

Ämne: Arturia MiniBrute 2

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Arturia MiniBrute 2

    Arturia har presenterat en ny version av MiniBrute. Bland förändringarna hittar men en 48-punkters patchpanel och en sequencer.

    Arturia släpper mer info imorgon https://www.arturia.com/minibrute-2-landing

    Mer info här http://www.synthanatomy.com/2018/01/...ck-ready1.html

    Priset hamnar på €649.

    Recension på YouTube.

    https://youtu.be/xwOia0T-4jE

    Officiella lanseringsvideon


    https://youtu.be/yiBopJmgmkI
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2018-01-15 klockan 15:15.

  2. #2
    sodersten
    sodersten är uppkopplad nu
    soderstens avatar
    Senior
    :o

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, bra. Uppdaterade första inlägget med länk till den sidan och prisinfo.

  5. #5
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Wohoo! Två osc <3. Något som jag saknade hos 1an

  6. #6
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Oj... ja det var lite mer krut i den burken ....fulare dock. Att man kan styra Metalizern med afterpressure är ju super... något jag verkligen saknade på ettan....och som gör att den hamnar lite mer i Buchla-landet

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ska?rmavbild 2018-01-15 kl. 15.49.22.png 
Visningar:	66 
Storlek:	521,8 KB 
Id:	79325

    Jäklar, Katten, du är alltid grymmast & först på bollen! Jag trodde nästan jag skulle hinna, haha.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bland förändringarna --- en sequencer.
    Det hoppas jag alla vet men alla Brute 1:or har sequencer om man vill. Arpeggiot kan bli en sequencer genom att man skickar en sysex-fil till synten, sedan är den permanent förändrad, tills man skickar den andra sysexfilen. Finns tråd eller inlägg om det här nånstans.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ska?rmavbild 2018-01-15 kl. 16.01.57.png 
Visningar:	148 
Storlek:	995,8 KB 
Id:	79327

    Klart snyggare än ettan väl?

  10. #10
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ska?rmavbild 2018-01-15 kl. 16.01.57.png 
Visningar:	148 
Storlek:	995,8 KB 
Id:	79327

    Klart snyggare än ettan väl?
    Jag tycker deras syntar är jobbigt fula faktiskt, men det är bra då behöver jag inte köpa dem

  11. #11
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Gah...inte en till jäkla monofon och med för få tangenter.
    Vars är världen på väg.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Amon: Du skojar? Jag tycker den är råfin. Kul med trikolorens färger runt rattarna. Får klar GAS.

  13. #13
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det hoppas jag alla vet men alla Brute 1:or har sequencer om man vill. Arpeggiot kan bli en sequencer genom att man skickar en sysex-fil till synten, sedan är den permanent förändrad, tills man skickar den andra sysexfilen. Finns tråd eller inlägg om det här nånstans.
    Japp, har kört det lite innan och det har fungerat bra. Men det här blir betydligt enklare med allt på panelen. Nu blir det som en inbyggd Keystep i MiniBruten.

    MiniBrute är faktiskt en av mina mest använda synthar. Så den här kommer troligtvis införskaffas den med.

  14. #14
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Amon: Du skojar? Jag tycker den är råfin. Kul med trikolorens färger runt rattarna. Får klar GAS.
    Nej tyvärr inte. För mig känns de så plastiga i reglagen och så - och alldeles för kaotiska. På matrixbruten är det femtioelva olika modeller på rattarna och en massa gråa ytor allt möjligt. Det är liksom inte sammanhållet. Men jag är helt ok med att ni andra gillar dem

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Härligt med extra oscillator - det gör de rätt i och patchpanelen får nog många att må fint också.

    Däremot tycker jag layouten haltar lite. Som om nå'n farit fram över MatrixBrute med vinkelslip och klämt in så mycket det gick. Snyggt med träsidor däremot...

    Den hamnar i mellanprisklassen, vilket nog inte är så konstigt idag. Arturia behövde nå't i segmentet mellan mini och matrix. Lite mellanmjöl sådär.

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej tyvärr inte. För mig känns de så plastiga i reglagen och så - och alldeles för kaotiska. På matrixbruten är det femtioelva olika modeller på rattarna och en massa gråa ytor allt möjligt. Det är liksom inte sammanhållet. Men jag är helt ok med att ni andra gillar dem
    Säger bara det magiska Amonhoteph-orden: Mintgröna knappar

  17. #17
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härligt med extra oscillator - det gör de rätt i och patchpanelen får nog många att må fint också.

    Däremot tycker jag layouten haltar lite. Som om nå'n farit fram över MatrixBrute med vinkelslip och klämt in så mycket det gick. Snyggt med träsidor däremot...

    Den hamnar i mellanprisklassen, vilket nog inte är så konstigt idag. Arturia behövde nå't i segmentet mellan mini och matrix. Lite mellanmjöl sådär.
    Det berömda svenska mellanmjölet ...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säger bara det magiska Amonhoteph-orden: Mintgröna knappar

  18. #18
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hög densitet på reglage! Gillar soundet på 1an skarpt, men har ingen själv. Kanske bra läge att hugga en beg nu då.

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej tyvärr inte. För mig känns de så plastiga i reglagen och så - och alldeles för kaotiska. På matrixbruten är det femtioelva olika modeller på rattarna och en massa gråa ytor allt möjligt. Det är liksom inte sammanhållet. Men jag är helt ok med att ni andra gillar dem
    Lagom balans av lekfullhet och elegans tycker jag. Hellre svarta reglage än vita kanske men det kan man leva med. Eller spraya om.

  20. #20
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Att de är vita hjälper mycket när man står på en kolsvart scen och ska ratta om ljudet

    Tycker själv att MiniBrute är rätt fin. MicroBruten har jag den röda och den känns lite plastig faktiskt.

  21. #21
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej tyvärr inte. För mig känns de så plastiga i reglagen och så - och alldeles för kaotiska. På matrixbruten är det femtioelva olika modeller på rattarna och en massa gråa ytor allt möjligt. Det är liksom inte sammanhållet. Men jag är helt ok med att ni andra gillar dem
    Nej den har tre olika rattar varav två är större och inte blandas samman... sen finns det några vita som är assignbara men har samma format som de gråa.. i övrigt är de flesta gråa..... så femtioelva..nej ..snarare väldigt sammanhållet och ganska klart

  22. #22
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Verkar vara få fina ljud som kommer ur den här i övre registret... låter ju mycket tråkeyboard/Casio -> Glitsh någonting sånt...Vekt det sprakar ju på fel sätt eller något.

    Basljuden framåt ca18.30 låter ju ok... men ? Nä det är inte som en 101 eller en Micromoog där allt som kommer ut låter fint/roligt /härligt...

    Vet inte vad det är men vissa har ju det där som andra inte har och jag vet ju inte hur man beskriver det bäst kanske. Basljuden som kommer ut verkar ju låta riktig bra. Kan det vara youtubes filtrering som ställer till det? Eller bara jag som är oerhört känslig för hur det ska låta tro?

    Designen är den fulsnygg ? hmm Det brukar man ju gilla bäst

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Lyssnade inte ens. Jag vet vad jag vill ha ut av såna här syntar. Jag gillar mjuka ljud. PWM-modulation.



    Jag å Jens RIP™ lekte med Minibrute och hade den till flera av ljuden här; basen, leadet, solot, lite effekter.

  24. #24
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

  25. #25
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    €649? Oj!

  26. #26
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Den där och en DFAM kan man ha skoj med.

  27. #27
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Men vad är det som är den andra nya brute som ska passa på sidan...

  28. #28
    sodersten
    sodersten är uppkopplad nu
    soderstens avatar
    Senior
    :o

  29. #29
    tut
    tut är inte uppkopplad
    tuts avatar
    Senior
    Verkar lite som om de dykt ner i reservdelslådan designmässigt. Dock bättre än Matrixbruten.
    Minibruten är en höjdare skruv och ljudmässigt. Visste jag att byggkvalitén är bättre än föregångaren så skulle jag inte tveka på att uppgradera!

  30. #30
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vad är det som är den andra nya brute som ska passa på sidan...
    Que?

  31. #31
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    För de som missat det så är inte MiniBrute 2 enda nyheten. Men vi får vänta till imorgon att se vad det blir. Åtminstone om jag tolkat deras text rätt.

  32. #32
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För de som missat det så är inte MiniBrute 2 enda nyheten. Men vi får vänta till imorgon att se vad det blir. Åtminstone om jag tolkat deras text rätt.
    Drumbrute 2?

  33. #33
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Den har oscillatorsynk! Den har oscillatorsynk! Den har oscillatorsynk! Den har oscillatorsynk!

  34. #34
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar lite som om de dykt ner i reservdelslådan designmässigt. Dock bättre än Matrixbruten.
    Minibruten är en höjdare skruv och ljudmässigt. Visste jag att byggkvalitén är bättre än föregångaren så skulle jag inte tveka på att uppgradera!
    Matrixen ser lite sisådär ut på bild tycker jag... och tyckte jag. Men väl framför den blev jag besegrad. Älskar looken nu. Alla skönheter kan ju inte vara gula.

  35. #35
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    ”Discover a new side to MiniBrute”

    DrumBrute 2 låter för enkelt även om en sidekick är rimligt. Får jag gissa så kanske en matrisbaserad sequencer, typ enbart sequencern ur Matrixen...

  36. #36
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    ”Discover a new side to MiniBrute”

    Är detta som avses - det innebär väl bara "en ny sida av minibrute"?

  37. #37
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Nej, menar det här. Rubriken på sidan.

    MINIBRUTE IS BACK
    AND THIS TIME, IT’S NOT ALONE

  38. #38
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Har det nåt med "Link compatible"..de där prylarna på sidan.... man kanske kan seriekoppla flera för poly.. eller en expander som System 100??? ...
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2018-01-15 klockan 23:02.

  39. #39
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Var minin först ut eller var det micron? annars kanske det bara betyder att den inte är ensam i stallet längre?

  40. #40
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Minin var först.

  41. #41
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har det nåt med "Link compatible"..de där prylarna på sidan.... man kanske kan seriekoppla flera för poly.. eller en expander som System 100??? ...
    Ska funka som någon slags ”midiersättare”.

  42. #42
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Njaee, snygg är den ju med träpanelerna men jag har redan en Microbrute som fungerar bra. Dessutom lär väl halva forumet liksom mig redan ha ha ett gäng monosynthar med 25 tangenter vid det här laget.

  43. #43
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Link är väl Ableton link. Som nu finns lite här och var. trådlös synk.

  44. #44
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, menar det här. Rubriken på sidan.
    Patchbayen gör att den kan kopplas ihop med andra syntar på olika vis, "mutera" som deras väldigt ansträngda copy kallar det.

  45. #45
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Allt avslöjas om fem timmar och 46 minuter enligt nedräkningen på deras sida ...

    www.arturia.com/minibrute-2-landing

  46. #46
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Ser sjysst ut. Frågan är om den är så mini längre, kanske borde hetat mediumbrute?

  47. #47
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    discover "a new side" to the minibrute. Fyndigt om det har ngt med "sidan" av Minibruten att göra 4 timmar kvar

  48. #48
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Kul att se jämförelse mellan denna o MS-20. För de är väl nu rätt liknande vad gäller specs...

  49. #49
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att se jämförelse mellan denna o MS-20. För de är väl nu rätt liknande vad gäller specs...
    Precis.
    Jag har hört länge snack om Mini och Micron jämfört med Yamahas CS-5 och 10. Men med patchpanelen gör ju att den går mer mot MS20.

  50. #50
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Save the best 'til last skriver de. Vad kan det vara? Att den kostar tusen spänn? Att den har wifi?

  51. #51
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Save the best 'til last skriver de. Vad kan det vara? Att den kostar tusen spänn? Att den har wifi?
    tror på någon enkel transfer-grunka mellan synt och dator men får se.

  52. #52
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att se jämförelse mellan denna o MS-20. För de är väl nu rätt liknande vad gäller specs...
    Nej det enda som är lika är ju att de är semimodulära.. men där slutar ju egentligen likheterna. Oscillatorn är ju helt annorlunda... filtret är ju helt annorlunda.....modulationsmöjligheterna grymt mkt större..seq, key med anslag och afterpressure... ingen pitch to voltage konverter med filter.... loopbar AD... 2LFO,..osv..osv...
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2018-01-16 klockan 10:40.

  53. #53
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    +1 på emu här.

    I syntesväg så springer denna cirklar kring en MS-20.

  54. #54
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det enda som är lika är ju att de är semimodulära.. men där slutar ju egentligen likheterna. Oscillatorn är ju helt annorlunda... filtret är ju helt annorlunda.....modulationsmöjligheterna grymt mkt större..seq, key med anslag och afterpressure... ingen pitch to voltage konverter med filter.... loopbar AD... 2LFO,..osv..osv...
    annorlunda filter, annorlunda oscillatorer.. men i grunden rätt lika specs (bortsett från keyboard). Sen kan kanske bruttan springa 8r kring telefonväxeln, men det är imho en annan sak. Smaken är ju som baken. Finns säkert de som tycker att MS20 fortf är värd2x pengarna för en brutta pga whatever reasons Personligen har jag ALDRIG egentligen gillat MS20 (det var min första riktiga synt).

  55. #55
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag tror överraskningen är att man kan koppla en extern pc-fläkt till den.

  56. #56
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    annorlunda filter, annorlunda oscillatorer.. men i grunden rätt lika specs (bortsett från keyboard). Sen kan kanske bruttan springa 8r kring telefonväxeln, men det är imho en annan sak. Smaken är ju som baken. Finns säkert de som tycker att MS20 fortf är värd2x pengarna för en brutta pga whatever reasons Personligen har jag ALDRIG egentligen gillat MS20 (det var min första riktiga synt).
    Så du menar att förutom att den har annorlunda oscillatorer (med vågform mix och styrbara mods mm), annorlunda filter, extra LFO som kan synka till seq.., loopbar AD som du kan modulera, och om vi bortser i från sequencer och att keyet har AT och anslagskänsla + större modulationsmöjlighet..och bortser i från att MS-20 har en grym pitch to voltaga konserter med filter........så har de rätt lika specs ...öh...men då håller jag nog med dig. ...man kan ju då också säga att den har rätt lika spets med en Model D eller Blofeldt
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2018-01-16 klockan 13:10.

  57. #57
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Det ser ut att vara någonting på varje sida, utborrat i trät. De ger teasers i videon och på bilder, men utan att nämnda något om det. De som fått reviewexemplar har inte nämnt något om det. Eller har jag missat något?

    I videon tycker jag det ser ut som att det lyser ifrån den, men det kan förstås vara någon effekt. Jag tänker att det kanske kan vara någon IR-kommunikation för instrument som står i närheten eller nåt?

    Vi får väl se om tre kvart gissar jag.

  58. #58
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ser ut att vara någonting på varje sida, utborrat i trät. De ger teasers i videon och på bilder, men utan att nämnda något om det. De som fått reviewexemplar har inte nämnt något om det. Eller har jag missat något?

    I videon tycker jag det ser ut som att det lyser ifrån den, men det kan förstås vara någon effekt. Jag tänker att det kanske kan vara någon IR-kommunikation för instrument som står i närheten eller nåt?

    Vi får väl se om tre kvart gissar jag.
    Ser helt klart ut som en in eller utgång av något slag. Om du menar den på träsidan?


  59. #59
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ja det är ju det som de säger "link compatible" ....du kan styra allt med Wifi...?!?! äh om trekvart så är jag ute utan lina...fan

  60. #60
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är ju det som de säger "link compatible" ....du kan styra allt med Wifi...?!?! äh om trekvart så är jag ute utan lina...fan
    Tror inte det är trådlöst. Men det kanske det är. Är ju snack om Arturia Link. Dock är hålet på sidan av synthen gängat. Något man tydligt ser i deras promovideo.

    Bifogad fil 79342

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •