Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Pratt-Read fett

  1. #1
    Sva
    Sva är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Pratt-Read fett

    Har ett gäng nya (torra) keyboard bushings som ska ersätta de kassa i en Pro-One. De allra flesta verkar rekommendera att de ska fettas in med silikonbaserat fett, men finns det något riktigt bra sånt att få tag på enkelt i/till Sverige?
    Mest rekommenderat ser Dow Corning #7 Release Compound ut att vara, och en del använder GC Electronics Type Z5. Känns lite saftigt att beställa en liten tub från USA för lika mycket eller mer än vad ett kit bushings kostar...
    Finns det andra alternativ?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Var bor du? Skicka hit och inkludera återfrakta så kan jag kleta in... jag har en rejäl tub jag använt vid byte på minimoog och odyssey och ska använda till Cat. Det går löjligt lite till ett helt set ändå.

    Annars kanske nån närmare har...

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    @m-pop; är det Dow Corning #7 du har? Jag har testat med både den och MG Chemicals, men Dow Corning är det exakta man ska ha. Ger rätt känsla. Gött att veta att du har isf.

    Har inte testat Type Z5 som du skriver Sva. Dock vet jag att Richard på Archsound använder Dow Corning #7 också...

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @m-pop; är det Dow Corning #7 du har? Jag har testat med både den och MG Chemicals, men Dow Corning är det exakta man ska ha. Ger rätt känsla. Gött att veta att du har isf.

    Har inte testat Type Z5 som du skriver Sva. Dock vet jag att Richard på Archsound använder Dow Corning #7 också...
    Kollar hemma... i en nordlig avkrok just nu.

  5. #5
    Sva
    Sva är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var bor du? Skicka hit och inkludera återfrakta så kan jag kleta in... jag har en rejäl tub jag använt vid byte på minimoog och odyssey och ska använda till Cat. Det går löjligt lite till ett helt set ändå.

    Annars kanske nån närmare har...
    Bor i Malmö. Mycket bussigt erbjudande! Skickar dem gärna på infettningstur.


    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @m-pop; är det Dow Corning #7 du har? Jag har testat med både den och MG Chemicals, men Dow Corning är det exakta man ska ha. Ger rätt känsla. Gött att veta att du har isf.

    Har inte testat Type Z5 som du skriver Sva. Dock vet jag att Richard på Archsound använder Dow Corning #7 också...
    Ja, den där Dow Corning #7 verkar vara det som "alla" använder, men det borde ju finnas fler produkter med samma/liknande egenskaper runt om i världen? Ingen som råkat springa på något perfekt på den lokala järnaffären typ?

  6. #6

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, jag har ju då tydligen helt fel sort... CRC Servisol silicone grease.



    (Har funkat fint på mina maskiner iaf.)

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Sva Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bor i Malmö. Mycket bussigt erbjudande! Skickar dem gärna på infettningstur.
    Du avgör själv såklart... den jag postade är den jag har. F ö bor jag 15 kilometer från dig, om du har vägarna förbi. Annars är det ju lättskickat som sagt.

    Själva infettandet är toklätt. Ner med hela setet bussningar i en påse (typ ziplock) och en kludd fett. Stäng och massera.

  9. #9
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag jämförde direkt mellan Dow Corning #7 och MG Chemicals 8462 som jag använder i faders.

    Och även om MG funkade och kändes bra, kändes #7 bättre. Det var den exakt rätta feelingen i #7 - inte för trög och inte för glatt.

    @m-pop;
    jag har ju inte testat den du har, men imo är det nyanser av skillnad. Och även om den kan kännas helt OK upplevde jag som sagt skillnad vid direkt jämförelse med annat siliconfett.

    @Sva; Jag hade bitit i det sura äpplet och beställt en tub från USA. Med tanke på allt jobb du kommer lägga ner kommer du bli skitförbannad på dig själv om du snålat med fel produkt. Jag blev det på mig själv i alla fall...

    - - -

    @Techsmechs; Alla VET att halva feelingen i en Pro~One sitter i det klonkiga keyboardet.

    Vad är nästa grej, byta CEM3320-VCF'en mot en SSM2040 för fetare Moog-känsla?

    Eller ska du byta ut CEM3340'orna mot en Arduino-krets för att få stabilare pitch?

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Medhåll på Pro-One. Därför lämnar jag min intakt. Det finns inga genvägar till det rätta klonket, som farbror Barbro säger efter några öl. Ska man vara mer allvarlig kan man tillägga att ingen förnuftig människa vill ändå spela på den skitklaviaturen.

    Personligen tror jag nog att det kvittar lika kring silikonfettet, då är själva rengöringen efter de gamla torra bussningarna mer avgörande och att de nya hamnar i rätt vinkel. Men... som sagt, det får man själv avgöra. Det finns ju folk som kör med samplade trummor och VST-syntar också har jag hört rykten om.

  11. #11
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    med tanke på postens hantering kanske det är vettigare att machinepop skickar en såndäringa zip lock bag med gojs i och mottager en swish eller liknande från Sva :x

    mvh: mild logistisk panik

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av beemeeks Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    med tanke på postens hantering kanske det är vettigare att machinepop skickar en såndäringa zip lock bag med gojs i och mottager en swish eller liknande från Sva :x

    mvh: mild logistisk panik
    Du kan ha en poäng... undrar vad PostMord säger om det går sönder... (tänker osökt på den promo av Revolting Cocks "Do ya think I'm sexy?" som jag fick för evigheter sedan där ena halvan av den mjuka plastfickan till CDn svetsats igen med glidmedel inuti. Så här 25-ish år senare ser det om möjligt ännu äckligare ut... )

  13. #13
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Fråga posten i Göteborg: Jag skickade en zipbag MG Chemicals 8462 till jgb som kom fram tom...

  14. #14
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Haha! Men den andra kom fram som den skulle, och jag har fortfarande kvar. Skjutpottarna som den användes till fungerar fortfarande bra också.

  15. #15
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Jag har en stor tub Dow Corning #7 och kan vara behjälplig med inkletande mot returporto.

    Har även en stor påse med kletiga keyboardbushings om någon annan behöver.

  16. #16
    Sva
    Sva är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en stor tub Dow Corning #7 och kan vara behjälplig med inkletande mot returporto.
    Åh, det låter ju ännu mer perfekt! Men för att undvika att beemeeks får postmordsångest av bara tanken på att skicka runt det svarta gummiguldet kanske det går att göra som han föreslog? Jag swishar gladeligen en summa för klet+zippåse+arbetsinsats+kuvert+porto om det är ok :-)

Liknande ämnen

  1. Pratt Reed key bushings
    Av DrKorg i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-08-27, 19:14
  2. ...
    Av Rotwang i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-16, 10:09
  3. Fett
    Av Johans i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 10:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •