Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Skamlös Sonosentusiasm!

  1. #1
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran

    Skamlös Sonosentusiasm!

    Jag skaffade mig ett Sonossystem och som entusiastisk anhängare av smal musik och demoscener så blir man ju helt lycklig. Jag använder ju t.ex. Soundcloud och Bandcamp för att lyssna på och köpa ny musik.

    Med ett par musklick lade man till det i sitt system och vips så hade jag t.ex. härliga 99band som Motormännen, Lisa och Kroffe och diverse från Zeonlight i mitt system på ett otroligt bekvämt och lättåtkomligt sätt. Verkligen jätteroligt för det inspirerar till att skaffa mer "smal" musik. Tidigare har det varit lite meckigt med artister från sådana här sajter.

    Fast det är ju inget billigt system...

    EDIT: Numera är jag inte Sonosentusiast längre. Det tog en ände av förskräckelse!
    Senast redigerat av Oortone den 2018-02-11 klockan 17:24.

  2. #2
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Flera som har på jobbet och alla är lyriska. Soundcloudstödet kom till ganska nyligen tror jag. Skulle vilja ha ett system också..
    Här får du 11h till musik till ditt system haha ()

    https://soundcloud.com/jcoke-1/tracks

  3. #3
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Det jag gillade är att allt samlades ihop så bra. Lokalt musikbibliotek och online samt uppselning på flera platser i huset. Samt att det var så enkelt.

    Dessutom lät deras minsta högtalare Play:1 väldigt bra för att vara så liten.

    jCoke: added...

  4. #4
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Ja och jag gillar iden med zoner, frågan bara är om man bygger ut det hela så vill man kanske ha bas osv på flera ställen. Skulle var skönt om man kunde ha ett ljudsystem, har väl typ 5 nu, olika för olika rum med eller utan TV osv... Kan man köra sonosen som bio/ typ 2:1 system också?

    Tack för follow, Oortone: added Du hade mycket ljudjämförelse, vad var det för synthar inblandade? Gillade den som du kallade 99jazz-rawmix. Den andra var inte min stil Finns det nått nyare?

  5. #5
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jCoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja och jag gillar iden med zoner, frågan bara är om man bygger ut det hela så vill man kanske ha bas osv på flera ställen. Skulle var skönt om man kunde ha ett ljudsystem, har väl typ 5 nu, olika för olika rum med eller utan TV osv... Kan man köra sonosen som bio/ typ 2:1 system också?

    Tack för follow, Oortone: added Du hade mycket ljudjämförelse, vad var det för synthar inblandade? Gillade den som du kallade 99jazz-rawmix. Den andra var inte min stil Finns det nått nyare?
    Jag vet inte vad du menar med bio/2:1. Vad jag förstår så använder en del Sonos ihop med bild men jag undrar om man inte måste gå via sladd då. Annars går nog bild/ljudsynken förlorad.

    För mig var det en otrolig lättnad att kunna spela samma musik i flera rum och när barnen härjar och jag måste ner i källaren (skall jobba på uppfostran, jag vet...) så är det bara att flytta ljudet dit.

    Oj, du har hittat mina Soundcloudgrejer, det är mest tester och konstigheter. Inga färdiga produktioner. Det borde jag tänkt på nu när jag börjar följa folk. Nu får de ju fel intryck....

  6. #6
    pistolpete
    pistolpete är inte uppkopplad
    pistolpetes avatar
    Senior
    Vi kör sonos på jobbet. Är grymt besviken. Tappar kontakten med spotify flertalet gånger om dagen och det driver mig till vansinne!

  7. #7
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Vi kör också sonos på jobbet och det driver mig till vansinne pga hur ruskigt sopig musik som spelas. Muzak/field recordings borde vara det enda som är tillåtet på lite större arbetsplatser/butiker/allmänna platser.

  8. #8
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    För lat för att Googla: Funkar Sonos med iTunes Match? Lyssnar nästan bara på Spotify i dagsläget, men har ju en rejäl samling mp3'or som inte finns där. Har dock iTunes Match så allt finns ju i molnet. Men iTunes är rätt osmidigt för daglig lyssning, speciellt när man inte har filerna lokalt (har telefon med för lite lagring och dyra SSD'er i datornerna)

  9. #9
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Jag säger som jag brukar när access till lagring kommer upp: Synology!
    Deras appar funkar ypperligt och ger dig streamad tillgång till hela mp3-drösen på en hårddisk hemma i källaren. Inget behov av telefonminne eller dyra SSD'er.

  10. #10
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För lat för att Googla: Funkar Sonos med iTunes Match? Lyssnar nästan bara på Spotify i dagsläget, men har ju en rejäl samling mp3'or som inte finns där. Har dock iTunes Match så allt finns ju i molnet. Men iTunes är rätt osmidigt för daglig lyssning, speciellt när man inte har filerna lokalt (har telefon med för lite lagring och dyra SSD'er i datornerna)
    Lite gammalt men...
    Sonos skall klara Apple Music så jag förmodar att det funkar men jag vet inte hur iTUnes Match funkar. Var det inte Apple som för övrigt matchade fel när de började med de där grejerna? Som jag ser det är det ett rätt stort problem att det kanske inte alls är den utgåva man vill ha som finns i "molnen". Kraftwerks Der Katalog är ju ett exempel på det. Inte ens artworken är rätt.

  11. #11
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Annars, i ärlighetens namn, så har en viss del av Sonosentusiasmen lagt sig. Själva konceptet att ha mina cd på en hårddisk och kunna spela i alla rum är utmärkt men Sonos börjar kännas lite gammalmodigt prestandamässigt. Det finns en mängd små grejer med systemet som känns yxikgt och primitivt och jag gissar att en del saker inte kan åtgärdas utan att deras bakåtkompatibilitet skadas:
    T.ex:
    - 24-bitarsfiler kan ej spelas.
    - Indexering på Kompositör funkar dåligt (klassisk musik).
    - Uppdateringen av visningen i appen är långsam.
    - Visningen av artwork är ibland mycket långsam.
    - Wifi-räckvidden för Sonos (i Wifiläget) är sämre än för min iPhone.
    - Sonos verkar snåla med cacheminne. Små nätverksstörningar ger oftast avbrott i uppspelning.
    - Deras stereoenhet (så man kan koppla med RCA till en gammal stereo) har hf-störningar på ljudet, svagt men det finns där när appen (i t.ex. iPad) hämtar data från systemet.

    Men jag vet inte om andra trådlösa multiroomsystem funkar bättre. Funderar på att testa Bose eller Denon.

    Däremot låter Sonos Play:1 otroligt bra för sin storlek.

  12. #12
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Lyssnade faktiskt på en Play5 igår, och det låter bra, men känns väldigt riktningskänsligt. Räckte att jag flyttade mig en halvmeter så förändrades ljudet. Känns som man skulle behöva flera enheter i ett lite större rum. Kan ha varit att jag stod rätt nära på ett stökigt Elgiganten iofs...

    Tänkte vänta in Apple HomePod hursomhelst, men är väl oklar status för Spotify där..

  13. #13
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssnade faktiskt på en Play5 igår, och det låter bra, men känns väldigt riktningskänsligt. Räckte att jag flyttade mig en halvmeter så förändrades ljudet. Känns som man skulle behöva flera enheter i ett lite större rum. Kan ha varit att jag stod rätt nära på ett stökigt Elgiganten iofs...

    Tänkte vänta in Apple HomePod hursomhelst, men är väl oklar status för Spotify där..
    Jag har en Play 1 i köket som är stort och den fyller rummet utan problem.

  14. #14
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Hoppas inte jag inspirerade någon att skaffa Sonos med min dumma tråd. Sonos är definitivt en återvändsgränd numera. Kan inte rekommendera någon att köpa detta utan att först sätta sig in i deras nya kundrelationsmodell.
    Loggning av användardata och deras krampaktiga försök att få sina gamla prylar att passa in i kommande trådlösa koncept som Spotify Connect och Airplay 2 har lett till riktigt dålig utveckling:
    http://www.99musik.se/showthread.php...27#post3198827

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •