Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Mastring för dummies av noise / experimentell musik - släppa på tape

  1. #1
    Fluster
    Fluster är inte uppkopplad
    Flusters avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Mastring för dummies av noise / experimentell musik - släppa på tape

    Tänktes släppa en box med gamla inspelningar på kassett. Kvaliteten på inspelningar är alltifrån mick i lokalen till kanalinspelat.

    Är det någon har tips på vad man lämpligtvis bör göra för slutbehandling av materialet i form av mastering. Är det EQ, volym, kompressor eller... vad mer? Förstår att är svårt att uttala sig utan att ha hört materialet men... Musiken kommer att hamna på kassett och digitalt.

    (Vi tänkte använda oss av vår Ableton live 9.5 Suite med standard effekter)

  2. #2
    deleted user
    Om du är nöjd med soundet och dynamiken så lägg bara på en limiter för att förhindra distande toppar. Annars är ju inte eq fel att skära bort vissa utröttande frekvenser, spec i noise kan dessa vara nog så uttröttande för öronen.

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Fluster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon har tips på vad man lämpligtvis bör göra för slutbehandling av materialet i form av mastering
    Lämna iväg det till någon annan. Seriöst, t om jag som själv jobbar med mastering föredrar att andra mastrar min musik.

    Citat Ursprungligen postat av Fluster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det EQ, volym, kompressor eller... vad mer?
    Ja, det är en väldigt bra början. Lägg störst fokus på EQn och gain-regeln. Skär istället för att boosta.

    Citat Ursprungligen postat av Fluster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår att är svårt att uttala sig utan att ha hört materialet men... Musiken kommer att hamna på kassett och digitalt.
    Jag ser det som att EQ och volymregeln är de absolut viktigaste verktygen efter lyssningen för att få till en bra master. Om ni gör ett OK jobb med de två verktygen så kan ni nästan skita i resten. Det känns inte riktigt som läge att försöka göra det krångligt för er.
    Däremot, om det verkligen behövs så langa även på en limiter för att kapa några vassa transienter lite här och var.

  4. #4
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Helt omöjligt att svara på med tanke på att jag inte vet hur det låter eller hur det var tänkt att låta när ni gjorde det.
    Rent generellt så tycker jag att du ska ta bort brus från inspelningen (om det inte tillför något) och bredda lite i stereobilden om du kan och det behövs.
    Exprimentellt och noise bör väl kanske tillåta att du låter vissa frekvensband röra på sig lite långsamt i stereobilden bara för att få lite rörelse och göra det lite skoj att lyssna på.
    Om det är stora förändringar i dynamiken så var försiktig med nivåer vid mastring så det inte blir för överstyrt ( om det inte tillför något )
    Izotope Ozone är ett program som är djäkligt kompetent om det behövs hjälp med mjukvara.

    Om du känner att du vill testa lite olika varianter så var inte blyg att posta här i egen musik för att få feedback.
    Alltid kul att lyssna.
    Senast redigerat av jazzdoktorn den 2018-01-11 klockan 00:20.

  5. #5
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Är det inte ändå lite kul med mastring av "noise" ..eller är det bara jag

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det inte ändå lite kul med mastring av "noise" ..eller är det bara jag
    Jo... och nej.

    (Men vi fattar ändå frågan. )

  7. #7
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    om allt låter bra. lägg inte på någon processering.

    om något känns fel. fixa det med rätt processering.

    se till att nivån är bra för både cassette och digitalt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-10-29, 12:32
  2. Svar: 40
    Senaste inlägg: 2016-10-11, 18:53
  3. Släppa musik via mobilapp?
    Av Max i forum Utgivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-15, 13:09
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 12:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •