Sidan 11 av 11 FörstaFörsta ... 7 8 9 10 11
Resultat 601 till 613 av 613

Ämne: Behringer UB-Xa (OB-Xa)

  1. #601
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prophetens stråkljud (gjort med pulsviddsmodulation) är ju legendariskt, har använt det ofta under de 40 år (!) jag haft min. Vet inte om jag skulle kalla det "fett" däremot. Körljud är väl som regel väldigt svårt att göra med analogsyntar, eller? De jag lyckats få till med P5:an är sådär. Fast å andra sidan låter det mesta från Propheten fantastiskt i ensemble, att orkestrera med - "It sits in the mix" som Sequential (Dave Smith himself kanske...) brukar säga. Om Oberheim vet jag tyvärr mycket lite, kan inte jämföra med P5.
    Tack för intressant svar.
    Du skriver att körer är svårt att få till med analogsynthar.
    Då undrar jag om du har förslag på synth/synthar eller likvärdigt att få till detta?

  2. #602
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för intressant svar.
    Du skriver att körer är svårt att få till med analogsynthar.
    Då undrar jag om du har förslag på synth/synthar eller likvärdigt att få till detta?
    Körljud är mycket svårt att få till på analogsynthar men det finns några gamla stråkmaskiner som kommer hyfsat nära.
    Roland Vp-330 eller Behringer VC340.
    De jobbar ju internt med formantfilter. Det är inte många synthar som har det såvitt jag vet. Syrinx är en synth men den är ju monofonisk. Formantfilter är väl egentligen ett BPF-filter men man behöver fler än ett filter för att få till "röst-soundet".
    Annars är det ju Mellotron som var en föregångare till samplern. Där finns det ju helt sonika körljud som är inspelade med en kör...och sedan spelas upp via Mellotronens sinnrika tape-konstruktion

  3. #603
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Xpander är nog den analog som har det mest trovärdiga körljudet jag hört (för en analog). Tror det är ett preset. Men det ligger ändå en bit från samplingar.

  4. #604
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Bra tips från TomasN, Firechild och Lackan! Behringer UB-Xa känns väl f.ö. rätt intressant för Stråk/Synthpads mm med 16 röster, layering och bra möjligheter att få ett mer levande ljud (atrophy inställningarna). @Rivstart angående din Jx-8p kanske du kan prova att sätta samtliga "Dynamics" parametrar (finns flera!) till off ? Jag upplever att min jx8p för många ljud uppför sig lite råare och med mer "surr/brass" då

  5. #605
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Här är en analog körmaskin
    Denna hade jag aldrig sett!!!!
    Logan Vocal Synth.

    https://youtu.be/iFbiQN5qBZg

  6. #606
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Körljud är mycket svårt att få till på analogsynthar men det finns några gamla stråkmaskiner som kommer hyfsat nära.
    Roland Vp-330 eller Behringer VC340.
    De jobbar ju internt med formantfilter. Det är inte många synthar som har det såvitt jag vet. Syrinx är en synth men den är ju monofonisk. Formantfilter är väl egentligen ett BPF-filter men man behöver fler än ett filter för att få till "röst-soundet".
    Annars är det ju Mellotron som var en föregångare till samplern. Där finns det ju helt sonika körljud som är inspelade med en kör...och sedan spelas upp via Mellotronens sinnrika tape-konstruktion
    Tack för bra tips!
    Ja mellotronen var ju fantastisk med sina inspelade ljud.
    Kan nämna att jag spelade på en sådan vid inspelning av en LP skiva 1976.

  7. #607
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Xpander är nog den analog som har det mest trovärdiga körljudet jag hört (för en analog). Tror det är ett preset. Men det ligger ändå en bit från samplingar.
    Nu vill jag ön en gång säga att jag inte kan alla "fackord och termer som skrivs i detta forum, så jag undrar är Xpander en synth?
    Sampling i min värld är inspelade slingor..? det du menar är att man då laddar ner ex.vis en plug in med kör i olika toner som man kan spela via midikeyboard?

  8. #608
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Mycket sidospår här men resonator-banken i Polymoog gör den synnerligen bra till körer.

  9. #609
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Vraengaren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra tips från TomasN, Firechild och Lackan! Behringer UB-Xa känns väl f.ö. rätt intressant för Stråk/Synthpads mm med 16 röster, layering och bra möjligheter att få ett mer levande ljud (atrophy inställningarna). @Rivstart angående din Jx-8p kanske du kan prova att sätta samtliga "Dynamics" parametrar (finns flera!) till off ? Jag upplever att min jx8p för många ljud uppför sig lite råare och med mer "surr/brass" då
    Tack för tipset, men vad är "dynamics" och hur sätter man dem i noll? ja jag är halvkorkad..😪

  10. #610
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en analog körmaskin
    Denna hade jag aldrig sett!!!!
    Logan Vocal Synth.

    https://youtu.be/iFbiQN5qBZg
    Cool synth!
    kollade på några andra videor på youtube.
    Men inte riktigt de körljuden jag är ute efter, men tack för tipset!

  11. #611
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag tycker inte rådet att döda anslagskänslan på 8P har någon relevans alls.

    För övrigt är en ytterligare analog synt som UBXa nog inte det du söker.

    Bättre du startar en egen tråd och frågar vad som rekommenderas för att låta som — och sedan postar låtexempel som har det ljud du söker. Då vet vi direkt vad du söker.

  12. #612
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu vill jag ön en gång säga att jag inte kan alla "fackord och termer som skrivs i detta forum, så jag undrar är Xpander en synth?
    Oberheim Xpander från 1984 är i högsta grad en programmerbar analog synt med analoga filter (15 olika modes) och det är detta som gör att den fixar "hyggliga" körljud.

    Bifogad fil är en inspelning jag precis gjorde, handspelat av undertecknad, med preset-patchen "2001" som imo är bland det närmaste en kör jag hört på en ren analogsynt.

    Men självklart låter samplade körer - eller tom wavetables - mer likt...

    Xpander2001_CHOIR.mp3

  13. #613
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker inte rådet att döda anslagskänslan på 8P har någon relevans alls.

    För övrigt är en ytterligare analog synt som UBXa nog inte det du söker.

    Bättre du startar en egen tråd och frågar vad som rekommenderas för att låta som — och sedan postar låtexempel som har det ljud du söker. Då vet vi direkt vad du söker.
    Tack, du har helt rätt. Det är lätt att det blommar ut i "sidospår", ska starta en tråd.👍

Liknande ämnen

  1. Cubase 9 på gång
    Av Albedo i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2017-04-27, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •