Sidan 10 av 11 FörstaFörsta ... 6 7 8 9 10 11 SistaSista
Resultat 541 till 600 av 613

Ämne: Behringer UB-Xa (OB-Xa)

  1. #541
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Hur mycket påverkar komponenternas toleranser ljudet?
    Ser att tex äldre kolfilmsresistorer ligger på +-5%, alltså ett spann på 10%, medan ytmonterade har en tolerans på 1%.

  2. #542
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och för 12k eller vad den kommer kosta är det ju en fantastisk synt för dom pengarna.
    Ja, en fantastisk synth för dom pengarna tror jag också att det är, men dom kunde ju gjort den helt i grönt och kallat den Behringer Vadsomhelst.

  3. #543
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Semi O/T: Skulle gärna sett en Deepmind 16 men med två 3340 VCO's istället och åtminstone två HPF så att man kan köra HPF per lager. Tror det hade varit fett.

  4. #544
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mycket påverkar komponenternas toleranser ljudet?
    Ser att tex äldre kolfilmsresistorer ligger på +-5%, alltså ett spann på 10%, medan ytmonterade har en tolerans på 1%.
    Mycket. Du hör det tydligt.

    #ensomtestatfleragångerävenblindtest

  5. #545
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket. Du hör det tydligt.

    #ensomtestatfleragångerävenblindtest
    Japp håller med. Ytmonterat låter ”mindre”. Mer sterilt och platt. Bättre ur en ingenjörs ögon sämre ur en konstnärs öron.
    Tycker ändå UB-Xa låter helt OK på demon där. Körljudet alldeles på slutet var väl det som vek av allra mest.
    Sedan är det som sagt en prototyp. Det kan vara hårdvaruförbättringar på produktionsexemplaren. På demoexemplet hör man (och ser i spektrumanalysstor) det jag även upplevde på min att det är lite begränsad bandbredd uppåt. Som en Arturia-plugin som man inte kör i översamplat läge
    Men för priset, prisvärd.

  6. #546
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mycket påverkar komponenternas toleranser ljudet?
    Ser att tex äldre kolfilmsresistorer ligger på +-5%, alltså ett spann på 10%, medan ytmonterade har en tolerans på 1%.
    ...det påverkar, men det är alltså inte så att resistorerna "svajar" och åker omkring de här procenten. Snarare att två exemplar av samma krets blir olika - mer att trimma m.a.o.

  7. #547
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...det påverkar, men det är alltså inte så att resistorerna "svajar" och åker omkring de här procenten. Snarare att två exemplar av samma krets blir olika - mer att trimma m.a.o.
    Nä, det gör dom ju inte, men två voicer kan ju låta lite olika, och det ger ju lite liv.

  8. #548
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jo fast då trimmar man väl alla rösterna att låta exakt samma? Sen att de över tiden driftar mer iväg är en annan sak.
    Sen ska vi inte glömma att elektronik, gammal som ny, ändrar sig extremt med temperatur.
    Sequentials nya polys behöver ofta flera kalibreringar i olika temperaturer som lagras i kalibereringstabeller för att bli helt stabila. Samma "lyx" hade man inte lika enkelt förr.

  9. #549
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...men det är väl inte allt man kan trimma? Sedan är väl resistorerna inte det som är temperaturkänsligt?

  10. #550
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Patcherna verkar ha återskapats efter trial & error så det är väldigt många fel på den där jämförelsen — om man nu ens skulle bry sig om något så trivialt som lökiga presets från tidigt 80-tal. Rätt sätt hade dock varit att ta upp en gammal editor på gammal dator och då få ut alla värden, exempel roterar PWMod mkt snabbare på ett av de första preset-padljuden. Hur man nu ens vet att dessa "presets" inte har tweakats i sig. Allra mest rätt hade gjorts med en enkel sysexkonverterare. Det borde ha varit grundmetoden om man nu tänkt klona Oberheimen. Inte att gå via tafflig människa.

  11. #551
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...men det är väl inte allt man kan trimma? Sedan är väl resistorerna inte det som är temperaturkänsligt?
    Faktiskt så variera just kolfilmsresistorer klart märkbart med temperatur.
    Jag har byggt dubbla uppsättningar oscillatorer till TTSH; med metallfilm och kolfilm. Skillnaden är ”häpnadsväckande” (synthårklyverier) stor när allt annat är lika i samma maskin. Jag är rätt övertygad att alla i det här forumet skulle höra skillnad.

    Sedan är kalibreringen viktig. När jag satte 2144:or i röstkorten på ena PPG wave 2.3:an så lät det först inte som samma synt. Sedan kalibrerade jag och skillnaden på en så ”liten” sak var betydligt större än jag kunde anat.
    Sedan matchade jag ena röstkortet med original 2044 och andra röstkortet med 2144 i ena maskinen, och det är helt omöjligt att höra skillnad. Jag tror det röstkortet t.o.m. sitter kvar.

    Kalibrering är avgörande. Jag har samma erfarenhet med två TTSH, minimoogarna och PPG. Olika kalibrering påverkar mer än man tror. Både positivt och negativt. Min ena Minimoog lät mycket ”tråkigare” efter att jag kalibrerat den, så jag ångrade mig direkt.


    ÜB-Xa:n tycker jag ur det perspektivet låter fantastiskt likt, TROTS att man kan höra smärre skillnader. Ibland till Ülis fördel..

  12. #552
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Faktiskt så variera just kolfilmsresistorer klart märkbart med temperatur.
    Jag har byggt dubbla uppsättningar oscillatorer till TTSH; med metallfilm och kolfilm. Skillnaden är ”häpnadsväckande” (synthårklyverier) stor när allt annat är lika i samma maskin.
    Ljudet generellt eller att den drev?

    Apropå tidens tand (a.k.a. vintage):

    Oxidation

    An oxidation process often begins from the resistor surface moving inwards to cause an increase in resistance value. The long-term damage becomes accelerated with thinner resistance film, coatings with organic material (resins or plastics), and environmental conditions.

  13. #553
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ljudet generellt eller att den drev?

    [/I]
    ARP-Oscillatorerna är faktiskt väldigt stabila som de är, jämfört med många andra äldre maskiner. Det jag syftar på är att ljudet är rakare, sterilare, mindre ”levande”. Kontinuerlig ”microdrifting” (realtidsuttryck) om du så vill som kolfilmsmotstånd och även kondingar har är inte lika tydligt. Det kan upplevas som tunnare.

    Det är naturligtvis små skillnader, men de hörs. Och i motsats till vad vissa säger så blir det mer påtagligt ju mer polyfoni och kanaler man adderar.

    ÜB:n har olika ”vintage presets” man kan utgå ifrån enligt videon, och de gör helt klart olika sound i maskinen, så bara där märker man hur mycket variationer och kalibrering betyder. Hur som helst så finns det ju en anledning till att man med gott resultat har börjat replikera dessa komponenters beteenden med vintage-knobs på nyanaloger. Om det inte behövdes skulle det inte finnas…

  14. #554
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag syftar på är att ljudet är rakare, sterilare, mindre ”levande”. Kontinuerlig ”microdrifting” (realtidsuttryck) om du så vill som kolfilmsmotstånd och även kondingar har är inte lika tydligt. Det kan upplevas som tunnare.

    Det är naturligtvis små skillnader, men de hörs. Och i motsats till vad vissa säger så blir det mer påtagligt ju mer polyfoni och kanaler man adderar.
    Skillnaderna tvekar jag inte om - men för polyfona maskiner skulle jag tillskriva toleransskillnader i alla olika komponenter som ger att rösterna får olika karaktär (som Albedo var inne på ovan). Att resistansen skulle driva med temperaturen på ett "i realtid" märkbart vis är jag tveksamt till. Möjligen kan de inverka i en längre uppvärmningsprocess. Kolfilmsmotstånd har en (negativ) temperaturkoefficient på delar av promille över drifttemperatur - mycket litet jfr halvledarkomponenter t ex.

  15. #555
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skillnaderna tvekar jag inte om - men för polyfona maskiner skulle jag tillskriva toleransskillnader i alla olika komponenter som ger att rösterna får olika karaktär (som Albedo var inne på ovan). Att resistansen skulle driva med temperaturen på ett "i realtid" märkbart vis är jag tveksamt till. Möjligen kan de inverka i en längre uppvärmningsprocess. Kolfilmsmotstånd har en (negativ) temperaturkoefficient på delar av promille över drifttemperatur - mycket litet jfr halvledarkomponenter t ex.
    Nej, det trodde inte jag heller, tills första gången jag testade själv..
    Men jo, det hörs otvetydigt. Du kan prova att köra en analog och en digital signal genom ett analogfilter så hör du också hur samma filter kan låta både tunt och ”fett”, fast det är exakt samma filter.

    Men jag har redan sagt för mycket. Jag har sedan länge i normalfallet slutat kommentera i den här typen av frågor eftersom utvecklingen har gått så långt framåt. Både vad gäller emuleringar, nyanaloger och vad man vant sig med som referens. Det blir lönlöst att försöka övertyga när det finns så många olika anledningar till varför man inte hör eller upplever samma sak, och jag vill inte gärna ställa mig i skottgluggen.

    Observera att det inte alls är menat som någon kritik, Hasse_fx eller någon annan, det var jag själv som kommenterade. Allt jag säger är att vid möjlighet till relevant A/B-test och bra lyssning så tror jag de flesta här skulle höra skillnaden även om vi bara byter resistorerna.

    Min kompis trodde mig INTE, så han bytte till metalfilmsresistorer i ena oscillatorn på sin -71:a 2600. Han spelade in filer utan att säga vad som var vad. Jag tog 10 av 12 rätt på första lyssningen i min laptop.. Stabilare värden (vilket är önskvärt!) är helt klart hörbara i audiokretsar. Vi har gjort så många tester vid det här laget att jag tror på min egen voodoo, oavsett vad den beror på. Låter det ena mer engagerande än det andra så väljer jag det.

    Med det sagt så är vintage-svaj inte alltid ”bättre” beroende på situation. Jag har valt både Arturia, SE-1X, MidiMini och min egen miniklon före min gamla mini i produktioner, just för att den gamla var antingen för svulstig eller diffus i attacken jämfört med alternativen. Så rätt sound till rätt applikation är min devis. Därför tror jag ÜB:n säkert kommer att finna sin väg in i moderna produktioner oavsett om den låter 100% vintage eller ej, precis som Sequentials syntar.

  16. #556
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Vi pratar lite runt varandra tänker jag... Alltså, när du bytt till metallfilmsresistorer så driver inte längre ljudet med tiden (eller mindre)? Att det blir olika ljud av själva bytet är jag säker på då det blir olika värden på respektive resistor. Det är just frågan om märkbar temperatur->resistans (temp coeff) hörs!

  17. #557
    deadbeats avatar
    Veteran
    Till och med jag, som inte är så nogräknad, reagerade på hur platt och livlöst det lät efter att ha kollat Andertons "first look".

  18. #558
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    För att överdriva lite men att ändå förklara vad jag menar:

    Rita ett 25 cm långt streck med en linjal på ett papper.
    Under det ritar du så bra du kan ett lika långt streck på fri hand.

    Kan du se skillnaden? Ja, såklart…
    På samma sätt hör örat stabilare komponenter.
    Det ”låter rakare” eller stabilare hela tiden. Hela tiden, inte bara under uppvärmning osv. Min slutsats är att temperaturstabilitet inte enbart kan mätas i uppvärmningstider eller en viss stabilitet inom ett intervall. Även små kontinuerliga variationer förekommer. Observera att detta även gäller kondingar, med risk för att kasta mig ut i ännu ett wormhole..

    Jag ägnade mig åt att testa olika kondingstyper på utgången när jag byggde mikrofoner. Man kan ändra karaktären på en mikrofon från hård till mjuk, ljus, transitent eller len beroende på vilken konding du byter till, allt annat lika i samma mikrofon. 🎙️ Jag försöker att vara helt fördomsfri i alla experiment jag gör, men det är ofta jag motbevisar mig själv till mitt eget förtret.

    Jag har blivit ödmjuk med åren och lärt mig att inte enbart lita till spec sheets. Två kretsar med exakt samma specar kan antingen funka i en maskin, eller inte… En viss maskin gillar inte TI-kretsar men funkar fint med Toshiba, utan någon som helst förklarlig teknisk anledning, typ så..

  19. #559
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Som jag förstått det , så har ett antal ägare av OB-Xa fått utvärdera olika versioner av UB-Xa under utvecklingen. Nya Oberheim OB-X8 är en ny produkt, med valbar karaktär från alla versioner av polyfona OB-syntar. Jag hoppas även UB-Xa är mer än en klon av en OB-Xa.
    Jag hoppas även att Behringers Jupiter-8, kommer att blir en blandning av alla Rolands jupiter-versioner genom åren.

  20. #560
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu kom jämförelsen.
    Och det var till och med större skillnad än jag väntat mig.
    På högpassljud låter det ganska lika, men så fort det är lite botten med i ljudet så saknar UB-Xa det helt.
    Men sen saknas också någonting annat som är svårt att sätta ord på, UB-Xa låter mer kliniskt på något sätt.

    Disclaimer: Jag bashar inte Behringer som företag här, utan tycker bara att dom borde gjort egna prisvärda analoga synthar istället, och inte låtsas som att dom ska låta som svindyra vintagesynthar när dom aldrig gör det.


    https://youtu.be/593BKo-n2YE
    Detta är ju inte en bra jämförelse, på riktigt... Han har försökt skapa samma patcher på ulis synth och lyckats så där, han har inte ens lyckats att panorera de två när han spelat in videon. Jag skulle inte dra för mycket slutsatser på det här, framför inte allt prata om komponenters skillnad eller chip Ulis kan nog låta skitbra för de pengarna, lyssna på synthen utan att jämföra dåligt programmerade patcher så hör ni kanske potentialen? ( EN tb och den jädra auton translate jiiddrar med mig, hoppas ni förstår likväl)

  21. #561
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag förstått det , så har ett antal ägare av OB-Xa fått utvärdera olika versioner av UB-Xa under utvecklingen. Nya Oberheim OB-X8 är en ny produkt, med valbar karaktär från alla versioner av polyfona OB-syntar. Jag hoppas även UB-Xa är mer än en klon av en OB-Xa.
    Jag hoppas även att Behringers Jupiter-8, kommer att blir en blandning av alla Rolands jupiter-versioner genom åren.
    UB-Xa har väl nåt liknande -antrophy (mode) som skall "emulera" olika modellerna. Samtidigt får man känslan att hela signalkedjan är hårt styrd av mjukvara.

  22. #562
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ulis kan nog låta skitbra för de pengarna, lyssna på synthen utan att jämföra dåligt programmerade patcher så hör ni kanske potentialen?
    Det är precis så här jag tycker man borde se det. Den är byggd på samma kretslösning men den inte identisk då den fått några uppdateringar såsom display osv som förbättrar användbarheten. Det borde man värdera minst lika högt som hur identiskt den låter ett visst exemplar, men det glöms ofta bort -inte minst vid komponentsnack (som jag gillar)!

    Dessutom kan vissa uppskatta avsaknaden av exploderande tantaler och läckande elektrolyter och batterier. Jag å min sida uppskattar lite utmaningar.. 😎

  23. #563
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, en fantastisk synth för dom pengarna tror jag också att det är, men dom kunde ju gjort den helt i grönt och kallat den Behringer Vadsomhelst.
    +1
    Precis. Det är ju avsaknaden av egna initiativ från Behringer som får, bland annat, UB-Xa att kännas så "off". Tror dom skulle vinna så mycket på att lansera den här som en egen modell!

  24. #564
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1
    Precis. Det är ju avsaknaden av egna initiativ från Behringer som får, bland annat, UB-Xa att kännas så "off". Tror dom skulle vinna så mycket på att lansera den här som en egen modell!
    Hela poängen med att namnge och designa en modell mot en berömd förlaga är att rida på en 40 års inarbetad hajp. En marknadskille som säger, jomen nu låter den fint låt oss kalla den Pluto-14B istället för UB-Xa skulle ju få sparken direkt och jag skulle ha sparkat honom direkt också. Så ljudet är ju underordnat designen och säljflosklerna. Det har ju Roland Boutique-serien visat. De har ju NOLL likhet med originalen då de är VA men med en bild på originalen tror folk att de köper en Jupiter-8 för 2.900:-. Så korkad är folk bevisligen.

  25. #565
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Så sant. Å andra sidan är Deepmind i grunden 106 inspirerad och blev så mycket mer än en 106:a. Lite samma med UB-Xa. Man har ju mer/annan funktionalitet än på OBX/OBXA/OB8 under huven (mod matrix mm). Men men...inte så mycket man kan göra att UB-Xa:an blev som den blev...

  26. #566
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Det är här Hasse_fx tar fram sina Photoshop-skillz och döper om en ÜB till Pluto-14B med nytt skin… (För övrigt ett sjukt kul namn!) 🤩

  27. #567
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Ulis kan nog låta skitbra för de pengarna, lyssna på synthen utan att jämföra dåligt programmerade patcher så hör ni kanske potentialen?...
    Sanningen är ju att vi numera drunknar i hur många syntar som helst och i princip vem som helst kan skapa sin egen rymdstation för valbart belopp (i mjukvara från gratis upp till prestigehårdvara för hundratusentals kronor) men det är som att det aldrig duger och marknaden har lärt sig att vi betalar bäst för kopior på gamla grejer å då får man de här knasiga konsekvenserna där allt skall jämföras med original i mer eller mindre taffliga test på Youtube eller närmast vetenskapliga jämförelse ner på komponentutredningar och jämförelser av nanosekundsskillnader i stegsvar på någon extra "viktig" opamp. Helknasigt egentligen.

  28. #568
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har de gått ut med vad de menade med överraskningen gällande priset.



    Bifogad fil 115802
    Var det här något tidsbegränsat jippo? Priserna ligger på över 15 tkr på musicstore, thomann osv.

  29. #569
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det här något tidsbegränsat jippo? Priserna ligger på över 15 tkr på musicstore, thomann osv.
    Utan det hade väl priset var närmare 20k SEK?

  30. #570
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Det dök upp en på vend igår kväll

    https://vend.se/674477-ub-xa

  31. #571
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det dök upp en på vend igår kväll

    https://vend.se/674477-ub-xa
    Varför returnerar vederbörande inte bara där den kom ifrån istället för privat med prut och tjafs?

  32. #572
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför returnerar vederbörande inte bara där den kom ifrån istället för privat med prut och tjafs?
    Hen kanske tänker sälja den mer än en gång?

  33. #573
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Är det synthmicke här ifrån forumet som säljer?

  34. #574
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det synthmicke här ifrån forumet som säljer?
    Nä, men jag vet vem det är, pålitlig kille.
    Men vet inte varför han inte skickar tillbaka.

  35. #575
    g423ga
    g423ga är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Köpt på företag och roffa lite svarta stålar kanske


  36. #576
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Lyssnade på denna: https://www.youtube.com/watch?v=M1oJ38JEZbA

    Nu är inte min erfarenhet utav Oberheim-syntar nämnvärt stor för att jag tycker de låter för brassiga för min smak, men jag tycker mig höra den klangen ganska genomgående genom klippet. Tycker dock att det låter väldigt "stelt", men jag kan tänka mig att de andra profilerna låter bättre.

  37. #577
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Youtube;arna Wine&synths och Sonic G gör rätt bra tester, t.ex. denna:

    https://youtu.be/kD4HMeykBCc

  38. #578
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Fick hem en idag (där rök medlemskapet i synthnunnorna efter tio dagar). Blandade intryck. Själva synthen är välbyggd, plastrattarna suger (en är redan sprucken), klaviaturen är OK, inte sämst men jag har flera med betydligt bättre och skönare.

    Jag hade en Oberheim OBX8 ett tag förra året och den åkte tillbaka. Lite samma känsla med Behringers variant. Är Oberheims orginalare från 80 lika tråkiga?

    Jag har en nytillverkad Prophet 5 och där lever ljudet, de nytillverkade Oberheim varianterna låter ”platt” och livlösa. Behringers patcher är tråkbeiga (måste vara de sämsta factory patches för någon synth på denna sida om tvåtusentalet) ska försöka ratta fram lite egna ljud. Jag har en hel bunt gammelanaloga i studion (Juno60, MKS50/70/80, m fl) och de låter levande och med tryck i ljudet. Jag antog att Oberheim är lika med feta fläskiga ljud, inte platta analoglika ljud, jag har flera VST som låter mer analoga och feta.

  39. #579
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Går det att lagra patcher — där man lägger ljud på ljud? Med 16 röster så är det ju vad jag alltid skulle göra. Testa de olika modes som fanns. Dränk den i ett hav av reverb.

  40. #580
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Det som förvånar mej är att Prince, Van Halen och andra fick fram fläskiga ljudmattor ur Oberheim. Dessa nya låter anorektiska. UBXa har 16 röster och kan spela två ljud åt gången, det går säkert att få fram något användbart med lite externa effekter, en rör preamp, EQ och lite reverb, delay och chorus. Men då kan jag lika gärna ta min Jupiter X eller Diva….

    Ska skruva vidare, ananars åker denna hem igen till pappa Thomann

  41. #581
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Hur är det med vintagemode på denna? Fungerar den inte på liknande vis som den i Prophet 5 Rev4?
    P5 Rev4 driver iofs runt en del även utan extra "vintage"

  42. #582
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som förvånar mej är att Prince, Van Halen och andra fick fram fläskiga ljudmattor ur Oberheim. Dessa nya låter anorektiska. UBXa har 16 röster och kan spela två ljud åt gången, det går säkert att få fram något användbart med lite externa effekter, en rör preamp, EQ och lite reverb, delay och chorus. Men då kan jag lika gärna ta min Jupiter X eller Diva….

    Ska skruva vidare, ananars åker denna hem igen till pappa Thomann
    Nja alltså en OBX / OBXa oprocessad låter typ som en CZ-101. ;-) Det krävs ju efterbearbetning och lager på lager multitrackat. För att låta skiva. Du ska skriva över fabriksljuden och lyssna på den i dualläge med effekter. Då kommer du bli kär, det är jag fullständigt säker på. Bland analogsyntar har Oberheim ett otroligt fint ljud, men det kommer inte gratis som ett fabriksljud. Har aldrig gjort.
    Senast redigerat av PF den 2024-01-10 klockan 23:21.

  43. #583
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja alltså en OBX / OBXa oprocessad låter typ som en CZ-101. ;-) Det krävs ju efterbearbetning och lager på lager multitrackat. För att låta skiva. Du ska skriva över fabriksljuden och lyssna på den i dualläge med effekter. Då kommer du bli kär, det är jag fullständigt säker på. Bland analogsyntar har Oberheim ett otroligt fint ljud, men det kommer inte gratis som ett fabriksljud. Har aldrig gjort.
    Ahh en Oberheim OBX låter otroligt fint utan efterbearbetning den har verkligen ett fint grundljud.. Den kan inte så mycket men som Jupiter 4 så låter den bara bra direkt. Men jag har inte testat modern Oberheim mer än i butik med lurar och OBX8 var jag inte imponerad av men det är sällan jag blir det när jag testar med lurar i butik....

  44. #584
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jo men jag syftade på en förklaring kring varför det kanske låter lite meh vid första ljudtest, jag tror iaf den blir grym och är sugen på den, hoppas de gör ett rack.

  45. #585
    maxpejn
    maxpejn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Första intryck, efter 2 veckor:

    Väldigt stor potential, "vintage"-modes finns i meny, med 8 olika templates. Dessa går att ställa in utförligt som man vill, med en jäkla massa menydykande. Hade behövts en riktigt bra editor bara för alla feta menyfunktioner.

    Poly-AT är schysst, men både den och själva keybed'en är några kliv ner från Hydrasynth'ens. Svårt att klaga dock, med tanke på priset...

    Ljudet är såklart fantastiskt, men så älskar jag ju OB-filter. Som någon ovan nämnt, kör den genom lite effekter direkt. Då kommer den till liv, och blir mer inspirerande att editera. Känns såklart lite "tam" annars.

    Signalen är het, med väldigt lite noise. Kör helst volymen på 100 från källor, men i detta fall måste jag sänka lite... eller förstärka allt annat.

    Överlag, galet värde för pengarna och Behr's bästa hittills. Ändå osäker på om den får stanna i längden, fyller inget gigantiskt tomrum här, har annat som överlappar, osv. Och Prophet-16 lockar mer. Men den kommer få några månader åtminstone, har inte ens börjat djupdyka och göra dual- och split-patcher än.

    Ingen extremt avancerad synth egentligen, så kan säkert funka för en novis också, men för att få ut det mesta bör man nog vara beredd att lägga mycket tid på att lära sig alla funktioner under huven, och för detta krävs en viss erfarenhet med syntar. Modmatrix med 8 slots öppnar rätt mycket möjligheter t ex.

    Betyg 4/5

  46. #586
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av maxpejn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Första intryck, efter 2 veckor:

    Väldigt stor potential, "vintage"-modes finns i meny, med 8 olika templates. Dessa går att ställa in utförligt som man vill, med en jäkla massa menydykande. Hade behövts en riktigt bra editor bara för alla feta menyfunktioner.

    Poly-AT är schysst, men både den och själva keybed'en är några kliv ner från Hydrasynth'ens. Svårt att klaga dock, med tanke på priset...

    Ljudet är såklart fantastiskt, men så älskar jag ju OB-filter. Som någon ovan nämnt, kör den genom lite effekter direkt. Då kommer den till liv, och blir mer inspirerande att editera. Känns såklart lite "tam" annars.

    Signalen är het, med väldigt lite noise. Kör helst volymen på 100 från källor, men i detta fall måste jag sänka lite... eller förstärka allt annat.

    Överlag, galet värde för pengarna och Behr's bästa hittills. Ändå osäker på om den får stanna i längden, fyller inget gigantiskt tomrum här, har annat som överlappar, osv. Och Prophet-16 lockar mer. Men den kommer få några månader åtminstone, har inte ens börjat djupdyka och göra dual- och split-patcher än.

    Ingen extremt avancerad synth egentligen, så kan säkert funka för en novis också, men för att få ut det mesta bör man nog vara beredd att lägga mycket tid på att lära sig alla funktioner under huven, och för detta krävs en viss erfarenhet med syntar. Modmatrix med 8 slots öppnar rätt mycket möjligheter t ex.

    Betyg 4/5
    Tack!

  47. #587
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Berätta gärna om det går att lagra & döpa layerpatcher, det är det sätt jag skulle vara intresserad av.

  48. #588
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Minivariant på gång av UB-Xa.


  49. #589
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha! Söt! Älskar att minisarna är lika sizeade.

  50. #590
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    https://youtu.be/fwdbHBgTrWc


    Kan hålla med den gode Tim om det han säger vad beträffar ”finns så mycket allvarligare saker i världen att bli irriterad över än syntar”

  51. #591
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Supermysig video, glad att han är så glad över sin nya synt! ❤️

  52. #592
    maxpejn
    maxpejn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Mycket bra förklaring av skillnaden på Poly-AT klaviaturerna @8:00

    Smaksak, men som sagt så föredrar jag Hydrans "känsliga" AT, med större "travel". Visst, man kan få oavsiktlig aftertouch bara av att spela, men det kan man ju också använda sig av, som ett mellanting mellan velocity och AT typ.

  53. #593
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

  54. #594
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Desktop

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	429589044_967066508339762_6392434826986838481_n.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	379,2 KB 
Id:	117329

  55. #595
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Verynaaajs

  56. #596
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Desktop

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	429589044_967066508339762_6392434826986838481_n.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	379,2 KB 
Id:	117329
    Nom nom!

    Med tanke på att keyboard inte var så blodigt prissatt torde modulen kunna vara riktigt aptitlig i prisnivå, tror ni inte?

  57. #597
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Men drivs den verkligen på Diesel!

  58. #598
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar vad "klar" betyder i detta fall? Leverans 2024?
    Nu säger Thomann i alla fall "I lager om 4-5 veckor":
    https://www.thomann.de/se/behringer_ub_xa.htm

  59. #599
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej, intressant diskussion!
    Jag är ju gubbe" i sammanhanget (67år). Kan inte mycket av alla de ord ochvtermer ni använder, men "tar mig fram" rätt bra ändå, då jag botaniserat i div. synthar. Jag kan vrida och trycka och vet för det mesta vad som händer..haha..

    Men till min fråga, jag letar efter de riktigt feta stråk och körljuden som jag inte riktigt får fram i ex.vis min jx-8p eller supersynten M1. M1 är enligt mig en helt fantastisk synth, och med div. effekter från plug ins kan man få det riktigt bra.
    Har lyssnat på Behringer UB-Xa på nätet och tycker det finns ljud som är fantastika att bearbeta.
    Hur är ex.vis en Prophet 5 i jämförelse?
    Har ni några egna erfarenheter eller råd att delge gubben?

  60. #600
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Prophetens stråkljud (gjort med pulsviddsmodulation) är ju legendariskt, har använt det ofta under de 40 år (!) jag haft min. Vet inte om jag skulle kalla det "fett" däremot. Körljud är väl som regel väldigt svårt att göra med analogsyntar, eller? De jag lyckats få till med P5:an är sådär. Fast å andra sidan låter det mesta från Propheten fantastiskt i ensemble, att orkestrera med - "It sits in the mix" som Sequential (Dave Smith himself kanske...) brukar säga. Om Oberheim vet jag tyvärr mycket lite, kan inte jämföra med P5.

Liknande ämnen

  1. Cubase 9 på gång
    Av Albedo i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2017-04-27, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •