Sidan 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 613

Ämne: Behringer UB-Xa (OB-Xa)

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Senast redigerat av my03 den 2018-01-10 klockan 15:38. Anledning: rubrikfix

  2. #2
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ha-Ha... jag tycke verkligen Uli är ett riktigt praktarsel. Enbart parasitera på andras idéer och designer. Fan kom med något eget och intressant i stället.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	coming_to_america.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	268,7 KB 
Id:	79229

  3. #3
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha-Ha... jag tycke verkligen Uli är ett riktigt praktarsel. Enbart parasitera på andras idéer och designer. Fan kom med något eget och intressant i stället.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	coming_to_america.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	268,7 KB 
Id:	79229
    Äh... I detta fall handlar det ju om att visa för världen att man faktiskt KAN bygga "riktiga" analoga synthar som förhoppningsvis låter bra (och tjäna pengar) I detta får de gamla ange "standard" och hjälpa till att skapa "förtroende". Kanske strategin faktiskt sedan är att komma ut med "eget och "intressant"? Kanske jag är väl romantiskt... Men man kan ju alltid hoppas

    Men naturligtvis. Den beprövade erfarenheten visar tyvärr inte att Behringer lyckats med någotdera Har inte följt med i debatten. Hur bra är egentligen deras Model D etc?
    Senast redigerat av Jeppe K den 2018-01-10 klockan 13:46.

  4. #4
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh... I detta fall handlar det ju om att visa för världen att manfaktiskt kan bygga analoga synthar som låter bra (samt tjäna pengar ) I detta får de gamla ange "standard". Kanske strategin faktiskt sedan är att komma ut med "eget och "intressant"? Man kan ju alltid hoppas
    Med tanke på att han gjort så hela sin karriär så känns det ju tämligen osannolikt. Från Crappy Mackie kopior till Moog och Oberheim.... nä jag tänker inte stödja det i alla fall...tycker det är lumpet.

  5. #5
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Deepmind är väl ganska egen?
    Men då lackar ju folk på att det inte är som en juno

  6. #6
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Håller med Ƶl8R.
    Behringer sprider en massa teasers och rykten långt i förväg för att döda marknaden.
    Har sett flera skriva på forum att de väntar med sina inköp av DSI OB6 nu när de sett denna annonseras ut.
    Stödjer så mycket hellre Dave som är en genuin och kunnig synthproducent och tycker det här är cyniskt.

    DM12 har jag dock inget emot och tycker det är kul att de släppt ett prisvärt alternativ inom analoga polysynthar.
    Har heller inget emot att de galna vintage priserna går ner genom lite "nyproduktion" som tex just DSIs OB6. En nyproducerad synth kommer ändå aldrig låta 100,0% likadant som en sleten vintage och varför ska den ens göra det.
    Senast redigerat av synthboy den 2018-01-10 klockan 13:52.

  7. #7
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av upsetter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Deepmind är väl ganska egen?
    Men då lackar ju folk på att det inte är som en juno
    Det var väl mer att han sa att det skulle vara som en Juno... ..Jo men den är ganska egen och kanske är undantaget som bekräftar regeln. I övrigt från DJ mixers, effekter och dessa nya Moog/OB "klon" så är det ju väldigt McDowells.

  8. #8
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Jo iofs helt sant.
    Men just DM har jag fan lite gas på

  9. #9
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Om Uli kommer med allt nu under 2018 så kommer det blir faan så svårt att hålla i pengarna under 2018

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag har inget intresse av den här produkten men tänker ta varje tillfälle i akt att basha Behringer i alla diskussioner oavsett sammanhanget!!!

    Eller låt den här tråden faktiskt beröra produkten och diskutera eventuella moraliska problem på annat ställe?

  11. #11
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om Uli kommer med allt nu under 2018 så kommer det blir faan så svårt att hålla i pengarna under 2018
    Äh vadå.. Finns ju hur många analoga kvar som helst. Efter det analoga är det väl dags för det retro digitala. Linn, DMX, PPG, Fairlight...

    Enda problemet är väl namnfrågan... Varken "BehriLight"? eller "UlliLight" låter speciellt sexigt
    Senast redigerat av Jeppe K den 2018-01-10 klockan 14:11.

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Den har ju nämnts i den tidigare Behringer-tråden http://www.99musik.se/showthread.php...hringer+klonar

    Men tycker den förtjänar en egen tråd. Ändra gärna rubriken till Behringer UB-Xa (OB-Xa) eftersom just UB-Xa inte går att söka efter med forumets sökmotor. Så slipper vi att fler trådar startas kanske?

    Det här kommer ju vara ett långtgående projekt. Han har sagt att det kommer ske gradvis under ett år. Där vi kommer kunna följa utvecklingen genom videos, blogginlägg och forum. Intressant ändå. Även om jag vet att vissa säkert hade sett att han hållit allt hemligt och släppt den när den väl är färdig. Men hur många större företag låter kunderna följa med i utvecklingen?

    Sen visst, han bygger allt på andras idéer, vilket man kan tycka är lite smaklöst kanske. Ser ändå fram emot resultatet av det här.

  13. #13
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den har ju nämnts i den tidigare Behringer-tråden http://www.99musik.se/showthread.php...hringer+klonar

    Men tycker den förtjänar en egen tråd. Ändra gärna rubriken till Behringer UB-Xa (OB-Xa) eftersom just UB-Xa inte går att söka efter med forumets sökmotor. Så slipper vi att fler trådar startas kanske?

    Det här kommer ju vara ett långtgående projekt. Han har sagt att det kommer ske gradvis under ett år. Där vi kommer kunna följa utvecklingen genom videos, blogginlägg och forum. Intressant ändå. Även om jag vet att vissa säkert hade sett att han hållit allt hemligt och släppt den när den väl är färdig. Men hur många större företag låter kunderna följa med i utvecklingen?

    Sen visst, han bygger allt på andras idéer, vilket man kan tycka är lite smaklöst kanske. Ser ändå fram emot resultatet av det här.
    Ja. Karln verkar ju faktiskt vara intresserad av synthar. Det är väl kanske det som kan rädda hela historien...? Det som (förhoppningsvis) KAN göra att det blir något som inte bara är att sno schemat till en DBX kompressor för att sedan på sedvanligt managementbyrokratiskt vis, "rattionalisera", "effektivisera" och "systematiskt utveckla" tills själva kärnan (det som skapade kvalitet från början) inte längre finns kvar...
    Senast redigerat av Jeppe K den 2018-01-10 klockan 14:21.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    På 99musik sätter någon tonen och sedan stämmer kören in, det är enkelt och görbart. Annars är man rädd att hamna i debatt. Jag vet iaf att om Roland skulle göra detta så skulle ni hoppa och jubla. Kanske dags att för 10 år sedan sluta basha företaget så in i helvete.

    Roland å andra sidan släpper sin värsta produktserie ever - Boutique - och höjs ändå till skyarna. Det är upp-och nedvända världen.

  15. #15
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På 99musik sätter någon tonen och sedan stämmer kören in, det är enkelt och görbart. Annars är man rädd att hamna i debatt. Jag vet iaf att om Roland skulle göra detta så skulle ni hoppa och jubla. Kanske dags att för 10 år sedan sluta basha företaget så in i helvete.

    Roland å andra sidan släpper sin värsta produktserie ever - Boutique - och höjs ändå till skyarna. Det är upp-och nedvända världen.
    Nä skulle Uli göra det på samma sätt som t.ex. DSI, Korg..el Roland med SE-01 så skulle jag jublat... men han dissar ju snarare t.ex. Moog och tippar design och idé för att göra lågbudget.... hade han gjort UB-Xa med Toms blessing el nåt...visst....
    Basha det som Bashas bör. Men Deepmind är ju som sagt en bättre väg....och intressantare

    Att boutique serien skulle vara Rolands värsta serie får du nog ge något bra argument för....i annan tråd dock.

  16. #16
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Självklart är jag intresserad av produkten i fråga då jag både skrivit i och kollat denna tråd.
    Girigheten i mig själv vill också ha OB till lägsta möjliga pris. Lite på samma sätt som det är lätt att falla för piratkopierad musik, mjukvara etc.
    Det hindrar dock inte mig att känna oro för andra synthtillverkare med låga marginaler när Behringer gör såna här utspel och det räknar jag inte som någon bashing.

    Jag återkommer till tråden när det finns en produkt att visa och diskutera rent tekniskt.

  17. #17
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Personligen är jag bara glad över att det kommer prisvärda kloner som låter tillräckligt nära orginalet. Bryr mig inte ett jota om ifall det skulle såra Dave eller någon annan.

  18. #18
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen är jag bara glad över att det kommer prisvärda kloner som låter tillräckligt nära orginalet. Bryr mig inte ett jota om ifall det skulle såra Dave eller någon annan.
    Håller med. Kul att det GÖRS syntar

  19. #19
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen är jag bara glad över att det kommer prisvärda kloner som låter tillräckligt nära orginalet. Bryr mig inte ett jota om ifall det skulle såra Dave eller någon annan.
    Ja det är väl olika... själv tycker jag.t.ex. en MiniMoog är en MiniMoog.... det blir bara fånigt att kopiera....TB-303 klon marknaden är väl bra exempel på det. Kan den låta som en TB-303

    Äh lägg energin på att skapa något nytt i stålet..utveckla idéerna..... ..det finns ju så mkt intressant och roligt som går att göra billigt i dag.

  20. #20
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha-Ha... jag tycke verkligen Uli är ett riktigt praktarsel. Enbart parasitera på andras idéer och designer. Fan kom med något eget och intressant i stället.
    Äh, tid efter annan har det ju visat sig att marknaden inte är intresserade av något annat än att recycla gamla idéer. Syntar var nytt och häftigt på 70- och 80-talen, idag har det blivit en egen instrumentniche som saxofon och elgitarr. Om nu någon vill ta upp den staffettpinnen och bygga traditionella instrument med moderna metoder, speciellt när instrumentens ursprungliga skapare uppenbarligen struntar i det, så är det väl bara en del av den naturliga utvecklingen.

    Den enda jag kan känna lite tveksamhet för är Behringers model D, eftersom Moog faktiskt gör en egen reissue, men åter igen - Moog har kapitaliserat på sin design en gång i tiden, nu är det upp till dem att ta fram nya saker och låta andra stå för klonandet, och som med UB-Xa:n så är Behringerklonen "bara" en modul och inte en kopia av originalet.

    Att Behringer kan hålla på så här är ju helt och hållet konsumenternas fel - hade vi struntat i klassiska syntar och spenderat pengar på konstiga Eurorackmoduler med halvkaotisk ljudgenerering istället hade det inte gått att prångla ut reissuesyntar på det sättet som sker. Men vi är många som gillar ljudet och känslan av klassiska analogsyntar, och då blir marknaden därefter.

  21. #21
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh, tid efter annan har det ju visat sig att marknaden inte är intresserade av något annat än att recycla gamla idéer. Syntar var nytt och häftigt på 70- och 80-talen, idag har det blivit en egen instrumentniche som saxofon och elgitarr. Om nu någon vill ta upp den staffettpinnen och bygga traditionella instrument med moderna metoder, speciellt när instrumentens ursprungliga skapare uppenbarligen struntar i det, så är det väl bara en del av den naturliga utvecklingen.

    Den enda jag kan känna lite tveksamhet för är Behringers model D, eftersom Moog faktiskt gör en egen reissue, men åter igen - Moog har kapitaliserat på sin design en gång i tiden, nu är det upp till dem att ta fram nya saker och låta andra stå för klonandet, och som med UB-Xa:n så är Behringerklonen "bara" en modul och inte en kopia av originalet.

    Att Behringer kan hålla på så här är ju helt och hållet konsumenternas fel - hade vi struntat i klassiska syntar och spenderat pengar på konstiga Eurorackmoduler med halvkaotisk ljudgenerering istället hade det inte gått att prångla ut reissuesyntar på det sättet som sker. Men vi är många som gillar ljudet och känslan av klassiska analogsyntar, och då blir marknaden därefter.
    Håller nog med. Hur mycket av det som sägs vara nytt eller "spännande" och "utvecklande" är det i verkligheten? Allra helst på ett ljudmässigt plan? Funktioner i all ära. Knappast intressant. Senast jag studsade till för att en synt verkligen lät bra "och eget" var när typ de där gröna boxarna, (som jag vet att tex EMU är lite extra kär i), kom ut på marknaden . I detta ger jag EMU lite rätt. "Orginzer", eller vad de nu hette, hade kanske inte kommit ut om man åtminstone inte hade haft lite "ny-tänk"...? Men. I realiteten är jag tråkig. Tar (efter beprövad erfarenhet) lätt vilken gammal klassisk synth som helst (som låter bra) alla dagar i veckan, än något "nytt" eller "innovativt".
    Senast redigerat av Jeppe K den 2018-01-10 klockan 16:41.

  22. #22
    monads
    monads är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är väl olika... själv tycker jag.t.ex. en MiniMoog är en MiniMoog.... det blir bara fånigt att kopiera....TB-303 klon marknaden är väl bra exempel på det. Kan den låta som en TB-303

    Äh lägg energin på att skapa något nytt i stålet..utveckla idéerna..... ..det finns ju så mkt intressant och roligt som går att göra billigt i dag.
    äh, folk vill ha instrument de sett folk de ser upp till spela och hört hur de låter och ibland vill man bara ha en sak man gillar. vad är problemet? https://www.thomann.de/se/st-modelle...ViewMode=block - frågan "kan den låta som en strata" är ju i princip meningslös.

  23. #23
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är väl olika... själv tycker jag.t.ex. en MiniMoog är en MiniMoog.... det blir bara fånigt att kopiera....TB-303 klon marknaden är väl bra exempel på det. Kan den låta som en TB-303

    Äh lägg energin på att skapa något nytt i stålet..utveckla idéerna..... ..det finns ju så mkt intressant och roligt som går att göra billigt i dag.
    Näe, nu är vi glada att man tillverkar synthar överhuvudtaget, är ju en fantastisk tid att leva i

  24. #24
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    We shall overcome

  25. #25
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Om nu Tom Oberheim och Dave Smith funderat på en egen version 2 av OB-Xa, så hamnar nog dom planerna på is tillsv. Deras produkt kan aldrig konkurrera prismässigt. Jag tvivlar också starkt på att Roland släpper nyversioner av sina analoga grejer, för det är ju digital emulering av klassiker som gäller på det företaget tydligen. Korg kan dock överraska oss emellanåt

  26. #26
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av monads Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    äh, folk vill ha instrument de sett folk de ser upp till spela och hört hur de låter och ibland vill man bara ha en sak man gillar. vad är problemet? https://www.thomann.de/se/st-modelle...ViewMode=block - frågan "kan den låta som en strata" är ju i princip meningslös.
    Men vill du ha en strata så köper du ju inte Brand X i från Hobbex och är nöjd......du kommer alltid fundera över differensen...som med TB-303 el Moog..osv..osv... Enda skälet till att du köper en UB-Xa är att du inte har råd att köpa originalet.

  27. #27
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vill du ha en strata så köper du ju inte Brand X i från Hobbex och är nöjd......du kommer alltid fundera över differensen...som med TB-303 el Moog..osv..osv... Enda skälet till att du köper en UB-Xa är att du inte har råd att köpa originalet.
    En Skoda istf Audi?

    Det tror jag många gör.

  28. #28
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    EMU, Har hållit på i över en halvtimma att goggla efter den där synthen jag menade. Grön eller med gröna knappar? Du vet den som du gillar och som låter svinbra! Får den inte ir mitt huvud. Vilken var det? Org* eller **Izer" någonting?

  29. #29
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om nu Tom Oberheim och Dave Smith funderat på en egen version 2 av OB-Xa, så hamnar nog dom planerna på is tillsv. Deras produkt kan aldrig konkurrera prismässigt. Jag tvivlar också starkt på att Roland släpper nyversioner av sina analoga grejer, för det är ju digital emulering av klassiker som gäller på det företaget tydligen. Korg kan dock överraska oss emellanåt
    Ja det är ju det som är så trist.... inte att man bygger vidare på andras idéer....för i princip alla synthar har väl sneglat på Moog och Buchla... Men när man kör rakt av rippar som t.ex. Model D samtidigt som Moog mkt noggrant replikerat sin MiniMoog och dessutom dissar dom och säger man kan göra det bättre och billigare... då tycker jag det är trist och man förtjänar en spark arslet.

    Andra maskiner som t.ex. Matrixbruten bygger tar ju gamla idéer men gör något nytt... det är ju skitkul.. eller DSI:s hybrider.... Och att Moog släpper en replika Minimmog el Oberheim släpper en 2-voice är ju asgrymt.. deras idéer som byggs som originalen med omsorg......

    Sen tycker jag Roland är grymma som aldrig ger sig och faktiskt nu lyckas med sina emuleringar för man äntligen börjar fatta vad det handlar om... ta.. t.ex Sh-01a.. man har liksom fångat det väsentliga och maskinen låter skitbra......om den är digital el analog...vem bryr sig.... det viktiga är hur den låter och hur interfejset funkar.

    Men Uli... Jag kan göra Mackie bättre och billigare, NEJ. Jag kan göra Pioneer bättre och billigare, NEJ. Jag kan göra Focusrite bättre och billigare, NEEEEEEJJJJ!!! ....varför byta en kvarts sekels trend..... Jag kan göra MiniMoog eller Oberheim billigare och bättre....behöver vi ens svara NEJ, NEJ, NEJ. deepmind...YES....inspirerad..YES...egen ..YES.... men var den å andra skapad av Midas teamet i England.......

  30. #30
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    EMU? Har hållit på i över en halvtimma att goggla efter den där synthen jag menade. Grön eller med gröna knappar? Du vet den som du gillar och som låter svinbra! Får den inte ir mitt huvud. Vilken var det? Org-någonting?
    Orgon systems, Enigiser. Plåt analogt nygammalt tänk anno 96.

  31. #31
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Just det ja!! Tack!! Grym!!

  32. #32
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En Skoda istf Audi?

    Det tror jag många gör.

    Ja för att de inte har råd.... man kör alfa romeo men låtsas köra ferrari..... men får man välja helt vill du ha en Moog el Behringer.... el en TB-3 eller TB-303 osv.... pappa betalar... vad väljer man

  33. #33
    monads
    monads är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vill du ha en strata så köper du ju inte Brand X i från Hobbex och är nöjd......du kommer alltid fundera över differensen...som med TB-303 el Moog..osv..osv... Enda skälet till att du köper en UB-Xa är att du inte har råd att köpa originalet.
    ok, två saker: nej, många köper strata-modeller från andra gitarrbyggare för att de gillar deras touch eller sound lite bättre än fenders, pris avgör inte alltid. och vaddå "enda skälet" - i dagsläget är det ju närmast omöjligt för de allra flesta att köpa en ob-xa. det är ju som om fender hade slutat tillverka strator 76 och någon till slut började bygga nya elgitarrer och någon sa "enda anledningen att du köper en nytillverkad är att du inte har råd med en fender" till 17-åringen som vill spela. nej, anledningen är att det är ett vettigt sätt att köpa ett bra instrument av ett snitt man vill spela.

  34. #34
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Hade lätt hellre köpt en average squier-strata än orginalet.

  35. #35
    Diskho
    Diskho är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Även om jag inte kommer köpa just UB-Xa:n så tycker jag det är härligt att de gör de gamla klassikerna på nytt, om så kopior. Visst de kanske inte blir identiska med originalen, men de gör ju inte dessa dåliga nödvändigtvis och som nybörjare/fattig kommer man en bit på vägen i alla fall.. Kanske vittrar även de gamla rävarna pengar och får en spark i röven.. Eller om inget annat, ta mer rättvist betalt (?). Är Behringer Prometheus? Kommer det sluta med att Tom Oberheim och Dave Smith binder fast honom vid en domstolsbänk medan advokater hackar ur hans plånbok i all evighet?

    Dock tyckte jag de teasade en MS-20 vilket känns rätt så överflödigt.

    Eller så tvingas alla sänka sina priser och i sin tur standarden, innovatörer och de nyskapande flyr marknaden och allt bara blir skit. Jag vet inte.

  36. #36
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    vad gäller Behringers VP330-klon, så är jag positivt överraskad. trodde stråkmaskiner var en smal produkt som saknar en större marknad. Jag väntar otåligt på Firechilds framtida demo av den

  37. #37
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade lätt hellre köpt en average squier-strata än orginalet.
    Jo fast en Squier är ju en Fender..... inte en Behringer.... Jag föredrar ju själv Nya Model D framför gamla originalet..... eller Korg, Arp Odysseyn framför Originalet....

  38. #38
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag kanske kommer in sent i debatten om hurivida Behringer är arslen som gör egna analoga versoner av klassiska syntar som även fattiga kommunalarbetare har råd med. Arturia är väl i så fall också rövhål som virtualiserar allt och kränger dem som mjukvara? Ja, alltså med samma resonemang.

  39. #39
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Diskho Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även om jag inte kommer köpa just UB-Xa:n så tycker jag det är härligt att de gör de gamla klassikerna på nytt, om så kopior. Visst de kanske inte blir identiska med originalen, men de gör ju inte dessa dåliga nödvändigtvis och som nybörjare/fattig kommer man en bit på vägen i alla fall.. Kanske vittrar även de gamla rävarna pengar och får en spark i röven.. Eller om inget annat, ta mer rättvist betalt (?). Är Behringer Prometheus? Kommer det sluta med att Tom Oberheim och Dave Smith binder fast honom vid en domstolsbänk medan advokater hackar ur hans plånbok i all evighet?

    Dock tyckte jag de teasade en MS-20 vilket känns rätt så överflödigt.

    Eller så tvingas alla sänka sina priser och i sin tur standarden, innovatörer och de nyskapande flyr marknaden och allt bara blir skit. Jag vet inte.
    Tom och Dave ångrar nog idag att dom inte gjorde som Steve Jobs och Bill Gates.
    Jobbade arslet av sig för att sälja och marknadsföra sin produkt.

    Å andra sidan så använder man inte en synt vid diskbänken eller på skithuset.
    Inte riktigt samma produkt.

  40. #40
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Förr kunde du sätta ihop en synt och sälja den till en blind snubbe för $100k.

    Det kan du inte idag.

  41. #41
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kanske kommer in sent i debatten om hurivida Behringer är arslen som gör egna analoga versoner av klassiska syntar som även fattiga kommunalarbetare har råd med. Arturia är väl i så fall också rövhål som virtualiserar allt och kränger dem som mjukvara? Ja, alltså med samma resonemang.
    Nja Arturia hyllar ju de gamla maskinerna och som med Buchla mm så är det nog under nån form av licens eller så.....Men Uli dissar ju Moog och just när de gör en replika av sin egna gamla maskin. Arturia gör ju även något nytt av det..som t.ex. i Origin där man kan mixa olika delar från klassiska maskiner... eller i deras analogimaskiner.... och även i dammarbete med Nyle Steiner..... Så man får ju skilja lite på att det produceras nya maskiner och kloner och HUR det görs....

  42. #42
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Ja, man skall ju inte förglömma att de första syntarna var fruktansvärt dyra egentligen i förhållande till den hårdvara de innehöll, det gick ju att ta mycket betalt för att det var en hel del know-how inblandat och det var nytt och häftigt. Med tiden visade japanerna hur det gick att göra billigare och på den vägen är det.

    Jag tror nog inte Tom och Dave ångrar så mycket, det gjorde det bästa av det de kunde då (och nu, för Daves del), och det höll i sig, ett tag.

  43. #43
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kanske kommer in sent i debatten om hurivida Behringer är arslen som gör egna analoga versoner av klassiska syntar som även fattiga kommunalarbetare har råd med. Arturia är väl i så fall också rövhål som virtualiserar allt och kränger dem som mjukvara? Ja, alltså med samma resonemang.
    Arturia har väl skaffat sig tillstånd och betalar licenser för åtminstone några av deras "kloner"

  44. #44
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, man skall ju inte förglömma att de första syntarna var fruktansvärt dyra egentligen i förhållande till den hårdvara de innehöll, det gick ju att ta mycket betalt för att det var en hel del know-how inblandat och det var nytt och häftigt. Med tiden visade japanerna hur det gick att göra billigare och på den vägen är det.
    Komponenterna och den amerikanska tillverkningen kostade ju ändå en hel del även på den tiden och volymerna var generellt små, japanerna även om de gjorde bra instrument så kom de sällan upp i amerikanernas liga.

  45. #45
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Komponenterna och den amerikanska tillverkningen kostade ju ändå en hel del även på den tiden och volymerna var generellt små, japanerna även om de gjorde bra instrument så kom de sällan upp i amerikanernas liga.
    Jag kör en Chevrolet.
    Skitkul och frän bil att ha och köra.

    Skräp och bara krånklar.
    Elsystem från Mars och mekaniskt likvärd med sateliter som jänkarna låtit brinna upp i atmosfären för länge sedan.

    Skitkul när du vrider om nyckeln och den startar.

    Det finns inget idag som heter amerikansk kvalitet.

  46. #46
    Diskho
    Diskho är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tom och Dave ångrar nog idag att dom inte gjorde som Steve Jobs och Bill Gates.
    Jobbade arslet av sig för att sälja och marknadsföra sin produkt.

    Å andra sidan så använder man inte en synt vid diskbänken eller på skithuset.
    Inte riktigt samma produkt.
    För att klargöra menade jag att de klassiska företagen har haft en chans att släppa klassikerna på nytt, men i de flesta fall inte tagit den. Nu måste man bråka om dyra beggade, som skaparna inte tjänar nåt på.

    Menar inte att trasha Oberheim och Dave Smith - eller nån annan - för övrigt, utan det är skönt att de tittar framåt istället för bakåt! Men vill Behringer köra Ford-modellen och släppa grejer för den större massan klagar jag inte heller.

    Kan nån för övrigt klargöra ifall Behringer gjort nåt försök att få göra klonerna genom licenser eller typ välsignelser? Och är det inte samma sak med eurorackkloner av filter osv?
    Senast redigerat av Diskho den 2018-01-10 klockan 22:45.

  47. #47
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, man skall ju inte förglömma att de första syntarna var fruktansvärt dyra egentligen i förhållande till den hårdvara de innehöll, det gick ju att ta mycket betalt för att det var en hel del know-how inblandat och det var nytt och häftigt. Med tiden visade japanerna hur det gick att göra billigare och på den vägen är det.
    Vill man få perspektiv ska man läsa gamla artiklar från 80/90-tal i amerikanska tidningar om hur USA "förlorade" syntmarknaden till Japan. Bitterheten har väl hållit i sig mot japanska bilar också. Kina är nästa inrullande våg.

    Första steget är att kopiera (billigare), steg två att kopiera bättre än original, steg tre att vara mer innovativa med bas i allt man lärt sig under kopierandet.

  48. #48
    knarr
    knarr är uppkopplad nu
    knarrs avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Heretics Burning.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	413,2 KB 
Id:	79238

  49. #49
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Det finns inget idag som heter amerikansk kvalitet.
    Jodå det finns fortfarande mycket som tillverkas och designas i USA som håller ypperlig kvalitet.

  50. #50
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns inget idag som heter amerikansk kvalitet.
    Nej det har nog aldrig funnits heller...dom är bara bra på att promota sig själv som världsbäst

    Sen var de ju först med mkt av tekniken som kom ur silicon valley och kanske först men inte bäst och pålitligast.... det finns väl en charm i det både när det gäller synthar och bilar.... men då gäller det att kunna mecka också.

  51. #51
    kifåne
    kifåne är inte uppkopplad
    kifånes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På 99musik sätter någon tonen och sedan stämmer kören in, det är enkelt och görbart. Annars är man rädd att hamna i debatt. Jag vet iaf att om Roland skulle göra detta så skulle ni hoppa och jubla. Kanske dags att för 10 år sedan sluta basha företaget så in i helvete.

    Roland å andra sidan släpper sin värsta produktserie ever - Boutique - och höjs ändå till skyarna. Det är upp-och nedvända världen.
    +100

  52. #52
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jodå det finns fortfarande mycket som tillverkas och designas i USA som håller ypperlig kvalitet.
    Säkert, men absolut inte bilar

  53. #53
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säkert, men absolut inte bilar
    Inte riktigt det finns drösvis av USA tillverkade bilar av hög kvalité men de flesta av dessa kostar lite mer än importerna. https://www.consumerreports.org/cars...s-suvs-trucks/

  54. #54
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På 99musik sätter någon tonen och sedan stämmer kören in, det är enkelt och görbart. Annars är man rädd att hamna i debatt.
    Ja, det är ju "inte alls" typisk svensk mentalitet om något....

  55. #55
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte riktigt det finns drösvis av USA tillverkade bilar av hög kvalité men de flesta av dessa kostar lite mer än importerna. https://www.consumerreports.org/cars...s-suvs-trucks/
    Inga amerikanska bilar här? https://www.consumerreports.org/car-...reliable-cars/

    Flera amerikanska bilar här? https://www.consumerreports.org/car-...reliable-cars/ (samt XC90)

  56. #56
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga amerikanska bilar här? https://www.consumerreports.org/car-...reliable-cars/

    Flera amerikanska bilar här? https://www.consumerreports.org/car-...reliable-cars/ (samt XC90)
    Det där motsäger inte att det faktiskt finns USA tillverkade bilar av riktigt hög kvalitet.
    Consumer reports rapport handlar ju mest om bilar som tillverkats och sålts i stor skala.

  57. #57
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där motsäger inte att det faktiskt finns USA tillverkade bilar av riktigt hög kvalitet.
    Consumer reports rapport handlar ju mest om bilar som tillverkats och sålts i stor skala.
    Helt rätt. Jag hade velat se var de hamnade på totallistan över bilar för att kunna säga något mer. Det det säger är att det inte finns någon amerikansktillverkad bil på topp tio i alla fall.

    I framtiden kan du köpa svenskkinesiska bilar tillverkade i USA. http://fortune.com/2017/04/10/volvo-...olina-factory/ (vad nu det säger om kvalité eller inte).

  58. #58
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	syntbil.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	50,7 KB 
Id:	79372
    För vi vet ju alla hur tillverkningskvalitén på bilar direkt hänger samman med byggkvalitén på syntar

  59. #59
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt rätt. Jag hade velat se var de hamnade på totallistan över bilar för att kunna säga något mer. Det det säger är att det inte finns någon amerikansktillverkad bil på topp tio i alla fall.
    Fast det är inte en lista över de bilar med högst kvalitet som sålts i USA utan en lista baserad på 600.000 sålda bilars faktiska och upplevda kvalitet och bland dessa 600.000 bilar finns det troligen så få av de bästa och mest högkvalitativa (dyra) tillverkade bilarna att det inte går att inkludera dessa i rapporten på grund av för dåligt statistiskt underlag. Listan är bra för de som vil ha en pålitlig prisvärd bil men vill man ha en bil av högsta kvalitet och kan betala för nöjet så är den inte riktigt on point.

  60. #60
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Intressant!

    Så här går det när de som gjorde originalen vägrar lyssna på marknaden.

    En Uliter UP-8 hade suttit fint. Så kan Roland tillgodose de som hellre vill ha digital emulering.

Liknande ämnen

  1. Cubase 9 på gång
    Av Albedo i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2017-04-27, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •