Sidan 9 av 11 FörstaFörsta ... 5 6 7 8 9 10 11 SistaSista
Resultat 481 till 540 av 613

Ämne: Behringer UB-Xa (OB-Xa)

  1. #481
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men klart, det beror på hur mycket modulation synthen har också, en enklare syntharkitektur vinner nog inte lika mycket på många toner som hålls kvar länge.
    8 channel modulation matrix. Vad nu den innebär.

  2. #482
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    X-stativ!!! Då vill jag inte ha.

  3. #483
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så...nu är den klar tydligen. Dök upp på Youtube för en stund sedan.
    Desktop-versionen kan bli aktuell, om den låter riktigt bra.
    Undrar vad "klar" betyder i detta fall? Leverans 2024?

  4. #484
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar vad "klar" betyder i detta fall? Leverans 2024?
    hehe :-)
    Behringer skrev för länge sedan att UB-Xa var färdig, och att dom väntade på chip till serietillverkningen.
    Är själv väldigt nöjd med min Take5.
    Rotar tyvärr mest med gamla Atari-projekt, och gör ljud på min Nord Stage 4. Tre layers av syntljud börjar likna gamla stråkmaskiner i mina öron!

  5. #485
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är bra med sansade kommentarer, då sjunker trycket på attack-impulsköpsnerverna. Självklart är priset helt avgörande. Behringer tror nu att preset är avgörande. Jag har ju alltid drömt om en synt med tomma ljudplatser från fabrik. Deepminds avskyvärda fabriksljud gjorde nästan visionen sann för hur många 2-osc-subtraktiva oljud eller taffliga syntbrass orkar man bläddra igenom egentligen? Hajpen runt analogsyntar gör att man dras med på något vis. Det är inget fel i att vända fokus och avgränsa sig till det man redan har. I mitt fall tickar denna flera boxar men samtidigt inte för egentligen är JX8P min benchmark för hur en poly bör låta. Inte ett dugg spretigt och falskt utan solitt och varmt. Kanske är det allra bästa redan gjort. Andromeda och 8P hamnade i toppen men 8P vann på sitt enkla UI och sammanhållna design. Men den ignorerar jag numera helt pga att folk tror sig kunna tjäna pengar på dem. Fuck that shit. Krösusar kan dra direkt.

  6. #486
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag är nog ändå försiktigt positiv.
    Den ser vettig ut. (Förutom den billiga lcd-displayen.)
    Den har vettiga egenskaper.
    Tycker den lät rätt bra (I storlurar).
    61-tangenter = underbart.
    Priset? Ja vi får väl se ...

  7. #487
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hoppas modulen, om 5 år [] är prisad som två pro800. Då är jag kund. Tills dess duger vst och controller för OB-ljud utmärkt.

  8. #488
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Om jag någonsin skaffar en analogsynt igen ligger denna i topp. Tycker den ser fantastiskt spelbar ut. Med det sagt kommer jag förhoppningsvis aldrig skaffa en analogsynt igen.

  9. #489
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag någonsin skaffar en analogsynt igen ligger denna i topp. Tycker den ser fantastiskt spelbar ut. Med det sagt kommer jag förhoppningsvis aldrig skaffa en analogsynt igen.
    Nä, allt går ju på data nuförtiden...

  10. #490
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran

  11. #491
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Blir intressant att se hur de mer vettiga testarna tar sig an denna synt.

    Prislappen verkar som sagt hamna på 20k, vilket är i mesta laget. Vet inte när det rycker till i avtryckarfingret när man sänker priset. 17? 12? Hm, kanske 12…

    16 poly är väl helt användbart, beroende på hur man lirar. 5-6 är i vilket fall för lite.

    Poly-at, är mer användbart än man kan tro.


    Vilka är de uppenbara konkurrenterna, om man ser till en hård synt med minst 8 röster, om man vill ha bra palett för syntbaserad musik?

  12. #492
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Jag skulle vilja höra vad du, FC, anser nu när den är klar. Under betatesten fick jag uppfattningen att du ansåg att den var ”bra” men inte spot on? Jag förmodar att du inte har den längre?

    Sedan är ju frågan om den måste låta identiskt? Duger det inte att det är en riktigt bra poly med tydlig lutning åt oberheimhållet?

    Jag menar nog att priset inte är så fel om den hamnar på 1499 €ur/USD. Det är i runda slängar vad en JX-8P och MKS-70 kostar ihop. Vilket skulle man helst ha?

    Jag bygger syntar själv och menar att det är tveksamt om jag ens skulle kunna köpa komponenterna för den här pengen. Det är så pass mycket pengar att man tänker två gånger före ”Sofortkauf”, men ändå mycket för slanten.


    Jämför med vad en Moog One kostar. Jag har en så jag kan intyga att det är en premiumprodukt. Men är den värd nästan 10 gånger mer? Och är UB-Xa tio gånger sämre? Tveksamt.

    Min åsikt är att den här maskinen nog är ganska rätt prissatt. Frågan är nu om kvaliteten motsvarar så mycket pengar, oavsett funktion, och om kundkretsen är beredd att betala dessa pengar för varumärket Behringer. De kan ju uppenbart sälja mixerbord för dubbla den här pengen, men frågan är om syntköparna är lika benägna att öppna plånboken för Üli?

    Låt oss invänta fler demos innan #99domen faller!

  13. #493
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag skrev för några år sedan på Gearslutz (numera Gearspace) när jag betatestade att om priset är rätt så är det en no-brainer.
    Det är väl ett påstående jag kan stå för fortfarande men jag är inte helt säker på att priset blir rätt. Beror ju mycket på dåliga kronkursen. har vi sett ett pris? back in the days var ju 1499 USD 14.900:- ink moms i princip och det är väl ganska rimligt. 20.000:- kanske är i överkant men visst, inte helt fel heller...
    Jag får antagligen inte uttala mig annat än positivt om synthen. Har inte läst mitt betatest-kontrakt så noga...så dessvärre kan jag inte uttrycka mig mer än ovan

  14. #494
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Gällande priset stod det så här i ett av inläggen de postat: "List Price: $1,499 (stay tuned for a little surprise)”. En liten överraskning gällande priset?

  15. #495
    Hackemoff
    Hackemoff är inte uppkopplad
    Hackemoffs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gällande priset stod det så här i ett av inläggen de postat: "List Price: $1,499 (stay tuned for a little surprise)”. En liten överraskning gällande priset?
    Misstänker att "surprisen" är att den snart är tillgänglig för leverans. I motsats till deras andra releaser nuförtiden...

  16. #496
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Nu skall jag lyfta en gammal faktor från tidernas begynnelse men....är inte just det där CEM filtret rätt tråkigt....
    Använder i princip aldrig det på min Prophet 5 Rev4 förutom till bas (där det ju funkar bra i både P5 och Pro One)
    Var vi inte överens om det hehe?
    Är väl därför man föredrar OBX och SEM?
    Att det funkar i Prophet 5 Rev3 är ju bla för att hela signalvägen är saturerad och lever runt..
    Hur är det i en vintage OBX-a?

    Det är ju säkerligen en bra synt ändå, om man gillar det soundet, men känns bara som att detta glömts bort lite grann.

  17. #497
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Wait, fanns det 12db läge så är ju saken en helt annan!

  18. #498
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Tänk om suprisen är att de bluffar om priset för att väcka uppmärksamhet och släpper den för hälften. Det hade varit en skräll!

  19. #499
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skrev för några år sedan på Gearslutz (numera Gearspace) när jag betatestade att om priset är rätt så är det en no-brainer.
    Det är väl ett påstående jag kan stå för fortfarande men jag är inte helt säker på att priset blir rätt. Beror ju mycket på dåliga kronkursen. har vi sett ett pris? back in the days var ju 1499 USD 14.900:- ink moms i princip och det är väl ganska rimligt. 20.000:- kanske är i överkant men visst, inte helt fel heller...
    Jag får antagligen inte uttala mig annat än positivt om synthen. Har inte läst mitt betatest-kontrakt så noga...så dessvärre kan jag inte uttrycka mig mer än ovan
    Tack för svar. Jag tycker nog att om man menar att något är en no-brainer för rätt slant så är det att uttrycka sig positivt om en produkt, med vissa förbehåll inkluderat. Det borde göra Ü nöjd. Det betyder inte att allt behöver vara perfekt, eller att det inte kan finnas saker man anser saknas eller kunnat göras annorlunda eller bättre.

    Sedan förstår jag att alla behöver tänka sig för två gånger innan man uttalar sig i intoleranta miljöer.. Jag tycker du balanserar väl här och vill man förstå vad du menar så tror jag budskapet går fram.


    Sedan tycker jag nog CEM3320 kan ha sitt berättigande. Alla filter behöver inte låta exakt likadant. Jag tycker CEM3320 låter fast, auktoritärt och greppar tag bra om svårtyglade signaler. Tydlig 24dB karaktär. Krämigt och elegant är kanske inte de första orden jag tänker på dock.

    Det vore kul att höra fler/andra åsikter om CEM3320!

  20. #500
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    3320 är grym på bas och tunga pads, det håller jag helt med om. Bra beskrivning!

  21. #501
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Smultronizer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk om suprisen är att de bluffar om priset för att väcka uppmärksamhet och släpper den för hälften. Det hade varit en skräll!
    Ja det är kanske det som det bråkas om med Thomann och Musicstore just nu eftersom den ännu inte finns hos varken eller. "Vi kommer inte kunna sälja så billigt, våra barn kommer svälta!" Behringer ba: "Vi kan skicka med fem paket nudlar åt er till varje synt!". Så bollen ligger nu hos Thomann och Musicstore eftersom de inte kan enas om vem som tar räksmak och vem som tar den andra, hehe.

  22. #502
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Nu har de gått ut med vad de menade med överraskningen gällande priset.

    UB-Xa is now $1,199, down from $1,499, but why?

    The entire Behringer team has decided to donate their earnings and even more to the charity "Playing for Change" as they share the vision to empower less fortunate people.

    We are offering the UB-Xa for a price way below the actual value. If you can, please consider donating the balance or any amount in between to the foundation, and we will double your donation up to an additional $1,000,000.

    We believe there's a musician in every human being. Our mission is to empower those who have not and cannot.

    Learn more: https://ow.ly/Yezu50Qek2i
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	406468685_911093650603715_6674386710658496472_n.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	309,0 KB 
Id:	115802

  23. #503
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha, det är ju råfräckt det här. Vilka kaxiga koola krabater.

  24. #504
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag blev visst en av de första Pågår i ett år från och med idag.

    https://pfcf-behringer.funraise.org/

    God sak, god sak, god sak!

  25. #505
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Haha, jag hade så gott som rätt… riktigt schysst. Undrar vad Behringer-hatarna ska hata på denna kampanj? ;-)

  26. #506
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Grymt otippat från det företaget. Men bra jobbat!

    Edit: Nu blev man ju lite sugen ändå. Era sluga j… 🙂
    Senast redigerat av perault den 2023-12-01 klockan 20:03.

  27. #507
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smultronizer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, jag hade så gott som rätt… riktigt schysst. Undrar vad Behringer-hatarna ska hata på denna kampanj? ;-)
    Det är ju sen länge uppenbart att detta projekt startades just för att försöka rädda sitt sunkiga rykte. (Runt Cork Sniffer härjan)

  28. #508
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju sen länge uppenbart att detta projekt startades just för att försöka rädda sitt sunkiga rykte. (Runt Cork Sniffer härjan)
    Ja, det är nog ganska säkert marknadslogik snarare än plötsligt infall av altruism. Men ”sent ska syndaren vakna” heter det ju så kanske ändå. Men, nej, svårt att tro. Oavsett så är det ju bra för de som vill ha en UB-Xa och för tredje världens (blivande) musiker.

  29. #509
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...Ulis rötter sträcker väl sig till Östyskland så Stasi alumns har säkert sitt finger med! För att inte tala om släktens samröre med Gustav II Adolf som inte sågs med blida ögon av samtiden...

  30. #510
    roberto99
    roberto99 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Gear4music - 12 406 kr

    https://www.gear4music.se/sv/Keyboar...nic-Synth/63WM

    Plot twist: Beräknad leverans 31 Maj 2024

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Funny-shipping.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	64,1 KB 
Id:	115809

  31. #511
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran

  32. #512
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av roberto99 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gear4music - 12 406 kr

    https://www.gear4music.se/sv/Keyboar...nic-Synth/63WM

    Plot twist: Beräknad leverans 31 Maj 2024

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Funny-shipping.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	64,1 KB 
Id:	115809
    Finns på Thomann för 15555kr om 2-3 veckor
    https://www.thomann.de/se/behringer_ub_xa.htm

  33. #513
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Undrar om inte gear4music's pris är utan moms, för det är exakt skillnaden mellan deras och Thomanns pris.

  34. #514
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Garanterat

  35. #515
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    ” Inga ytterligare tull- eller administrationsavgifter kommer att betalas av dig för denna beställning.
    Gear4music är momsregistrerad i Sverige. Den totala ordersumman på 12 461 kr inkluderar moms på 2 492,20 kr.”

    Men dom har säkert gjort någon miss…

  36. #516
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Skynda fynda ( för er med bolag )

  37. #517
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    baxad v2.0 = Gearad

  38. #518
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Väck mig när den finns i lager. :-) Juni? Skulle inte ligga ute med slantar en dag för mycket.

  39. #519
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väck mig när den finns i lager. :-) Juni? Skulle inte ligga ute med slantar en dag för mycket.
    Om thomann säger 2-3 veckor så stämmer det antagligen men ingen vet ju hur stor batch... 15o5 är ju väldigt överkomligt hursomhelst för en 16poly med AT, oberoende av vad den ska likna.

  40. #520
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tog väl bara 3-4 år för dem att faktiskt komma till skott med det här? *tok tok tok*

  41. #521
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja Crash: håller med, undrar bara när Musicstore uppdaterar sin sajt oxå, brukar föredra dem ofta.

  42. #522
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    En OB-Xa under som för att ge känslan att det låter äkta om synthen ovanför.
    "Dom ser ju likadana ut, självklart måste dom låta lika".
    Men det finns väl en anledning att han aldrig jämför med den under.

    Så här kan väl vilken Behringer synth som helst låta. Det enda nya är väl utseendet och poly AT.


    https://youtu.be/qJrbFL4DvC0

  43. #523
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    OB-Xa-----------------------UB-Xa



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Resistor compare.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	785,3 KB 
Id:	115825

  44. #524
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OB-Xa-----------------------UB-Xa



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Resistor compare.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	785,3 KB 
Id:	115825
    Aha så DÄRFÖR den låter mindre liksom?

  45. #525
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha så DÄRFÖR den låter mindre liksom?
    Exakt, förstår du hur det blir när sågtanden ska trängas igenom den lilla...

  46. #526
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OB-Xa-----------------------UB-Xa
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Resistor compare.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	785,3 KB 
Id:	115825
    Borde väl iofs stämma in på en OB-X8 också, för 61000 med bara mono-AT... 🤔

  47. #527
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Zwopper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde väl iofs stämma in på en OB-X8 också, för 61000 med bara mono-AT... 🤔
    Jo o kretskortet stort som tre knäckebröd i den stora lådan.

  48. #528
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt, förstår du hur det blir när sågtanden ska trängas igenom den lilla...
    Med så få elektroner blir sågtanden alldeles för kantig i kanten.

    Man måste ha en rejäl elektrontank som på vänstra bilden där de har plats att tjafsa med varandra och bli kompisar. Det är så den analoga värmen uppstår. På Radiomuséet i Motala finns motstånd, spolar och kondensatorer stora som möbler. Man borde bygga en synt av dem, det skulle bli så varmt ljud att vi fått klimatrörelsen efter oss.

  49. #529
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Kod:
    ModMatrixBus1Source
    Enumeration: Empty (0), ChannelPressure (1), PolyAftertouch (2), BreathControl
    (3), ModChannel1Envelope (4), ModChannel2Envelope (5), ModChannel1 (6),
    ModChannel2 (7), Expression (8), Cuttoff (9), FilterEnvelope (10), KeyTrack
    (11), KeyTrackPoly (12), LoudnessEnvelope (13), MainLFO (14), SecondaryLFO
    (15), Noise (16), ModWheel (17), Oscillator1 (18), Oscillator2 (19), PulseWidth1
    (20), PulseWidth2 (21), PitchBendAmount (22), Resonance (23), VoiceSlewer
    (24), PerformanceChannel (25), PanningLeft (26), PanningRight (27),
    KeyVelocity (28), SpreadFtn (29), GeneralPurpose1 (30), GeneralPurpose2
    (31), GeneralPurpose3 (32), GeneralPurpose4 (33), ModWheelUp (34),
    ModWheelDown (35), MPETimbre (36), MPEPitch (37), MPEPressure (38),
    EightLEightR (39), FlipFlop (40), Spiral (41)
    ModMatrixBus1Destination
    Enumeration: Empty (0), ButterInput (1), EnvelopesFilterA (2), EnvelopesFilterD
    (3), FilterFrequency (4), FilterModulation (5), FilterNoise (6), EnvelopesFilterR
    (7), FilterResonance (8), EnvelopesFilterS (9), EnvelopesLoudnessA (10),
    EnvelopesLoudnessD (11), EnvelopesLoudnessR (12), EnvelopesLoudnessS
    (13), ModulationChannel1Amount (14), ModulationChannel2Amount (15),
    ModulationLFOPhase (16), ModulationLFORate (17), OscillatorsOSC1PWAmount
    (18), OscillatorsOSC1Transpose (19), ControlDetune (20),
    OscillatorsOSC2PWAmount (21), OscillatorsOSC2Transpose (22), ControlPanning
    (23), ControlPortamentoAmount (24), PerformanceLFOChannelAmount (25),
    PerformanceLFORate (26), ManualMastertune (27), ControlVoiceDetune
    (28), PerformanceVolume (29), CuttoffLfo (30), Oscillator1Modulation
    (31), Oscillator1Fenv (32), Oscillator2Modulation (33), Oscillator2Fenv
    (34), PulseWidth1Modulation (35), PulseWidth2Modulation (36),
    PanningLeftModulation (37), PanningRightModulation (38)
    ModMatrixBus2Source
    Enumeration: Empty (0), ChannelPressure (1), PolyAftertouch (2), BreathControl
    (3), ModChannel1Envelope (4), ModChannel2Envelope (5), ModChannel1 (6),
    ModChannel2 (7), Expression (8), Cuttoff (9), FilterEnvelope (10), KeyTrack
    (11), KeyTrackPoly (12), LoudnessEnvelope (13), MainLFO (14), SecondaryLFO
    (15), Noise (16), ModWheel (17), Oscillator1 (18), Oscillator2 (19), PulseWidth1
    (20), PulseWidth2 (21), PitchBendAmount (22), Resonance (23), VoiceSlewer
    (24), PerformanceChannel (25), PanningLeft (26), PanningRight (27),
    KeyVelocity (28), SpreadFtn (29), GeneralPurpose1 (30), GeneralPurpose2
    (31), GeneralPurpose3 (32), GeneralPurpose4 (33), ModWheelUp (34),
    ModWheelDown (35), MPETimbre (36), MPEPitch (37), MPEPressure (38)
    EightLEightR (39), FlipFlop (40), Spiral (41)
    ModMatrixBus2Destination
    h Enumeration: Empty (0), ButterInput (1), EnvelopesFilterA (2), EnvelopesFilterD
    (3), FilterFrequency (4), FilterModulation (5), FilterNoise (6), EnvelopesFilterR
    (7), FilterResonance (8), EnvelopesFilterS (9), EnvelopesLoudnessA (10),
    EnvelopesLoudnessD (11), EnvelopesLoudnessR (12), EnvelopesLoudnessS
    (13), ModulationChannel1Amount (14), ModulationChannel2Amount (15),
    ModulationLFOPhase (16), ModulationLFORate (17), OscillatorsOSC1PWAmount
    (18), OscillatorsOSC1Transpose (19), ControlDetune (20),
    OscillatorsOSC2PWAmount (21), OscillatorsOSC2Transpose (22), ControlPanning
    (23), ControlPortamentoAmount (24), PerformanceLFOChannelAmount (25),
    PerformanceLFORate (26), ManualMastertune (27), ControlVoiceDetune
    (28), PerformanceVolume (29), CuttoffLfo (30), Oscillator1Modulation
    (31), Oscillator1Fenv (32), Oscillator2Modulation (33), Oscillator2Fenv
    (34), PulseWidth1Modulation (35), PulseWidth2Modulation (36),
    PanningLeftModulation (37), PanningRightModulation (38)
    ModMatrixBus3Source
    Enumeration: Empty (0), ChannelPressure (1), PolyAftertouch (2), BreathControl
    (3), ModChannel1Envelope (4), ModChannel2Envelope (5), ModChannel1 (6),
    ModChannel2 (7), Expression (8), Cuttoff (9), FilterEnvelope (10), KeyTrack
    (11), KeyTrackPoly (12), LoudnessEnvelope (13), MainLFO (14), SecondaryLFO
    (15), Noise (16), ModWheel (17), Oscillator1 (18), Oscillator2 (19), PulseWidth1
    (20), PulseWidth2 (21), PitchBendAmount (22), Resonance (23), VoiceSlewer
    (24), PerformanceChannel (25), PanningLeft (26), PanningRight (27),
    KeyVelocity (28), SpreadFtn (29), GeneralPurpose1 (30), GeneralPurpose2
    (31), GeneralPurpose3 (32), GeneralPurpose4 (33), ModWheelUp (34),
    ModWheelDown (35), MPETimbre (36), MPEPitch (37), MPEPressure (38),
    EightLEightR (39), FlipFlop (40), Spiral (41)
    ModMatrixBus3Destination
    Enumeration: Empty (0), ButterInput (1), EnvelopesFilterA (2), EnvelopesFilterD
    (3), FilterFrequency (4), FilterModulation (5), FilterNoise (6), EnvelopesFilterR
    (7), FilterResonance (8), EnvelopesFilterS (9), EnvelopesLoudnessA (10),
    EnvelopesLoudnessD (11), EnvelopesLoudnessR (12), EnvelopesLoudnessS
    (13), ModulationChannel1Amount (14), ModulationChannel2Amount (15),
    ModulationLFOPhase (16), ModulationLFORate (17), OscillatorsOSC1PWAmount
    (18), OscillatorsOSC1Transpose (19), ControlDetune (20),
    OscillatorsOSC2PWAmount (21), OscillatorsOSC2Transpose (22), ControlPanning
    (23), ControlPortamentoAmount (24), PerformanceLFOChannelAmount (25),
    PerformanceLFORate (26), ManualMastertune (27), ControlVoiceDetune
    (28), PerformanceVolume (29), CuttoffLfo (30), Oscillator1Modulation
    (31), Oscillator1Fenv (32), Oscillator2Modulation (33), Oscillator2Fenv
    (34), PulseWidth1Modulation (35), PulseWidth2Modulation (36),
    PanningLeftModulation (37), PanningRightModulation (38)
    ...och så fortsätter det till Bus8 med lite variationer på både Source och Destination.
    Kanske inte så kul att fippla runt med detta utan dedikerade reglage/rattar och med en två raders display. Men ändå! Imponerande. Ganska jämförbar med REV2 fast med bättre filer, VCO mm mm...
    Senast redigerat av bjorx den 2023-12-04 klockan 18:16.

  50. #530
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det blir fett det här. Äntligen en Matrix 1000 med ordentligt gränssnitt och tillräckligt med röster

  51. #531
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Hur kan Pulsewidth och Resonance fungera som modulation source? Och stavas inte "Cuttoff" med ett t?

  52. #532
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur kan Pulsewidth och Resonance fungera som modulation source? Och stavas inte "Cuttoff" med ett t?
    Det kanske är den faktiska kontrollen/ratten och inte egenskapen. Att du kan knyta Pulsewidth1/2 eller Resonance rattarna till att kontrollera andra saker?

  53. #533
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Nu kom jämförelsen.
    Och det var till och med större skillnad än jag väntat mig.
    På högpassljud låter det ganska lika, men så fort det är lite botten med i ljudet så saknar UB-Xa det helt.
    Men sen saknas också någonting annat som är svårt att sätta ord på, UB-Xa låter mer kliniskt på något sätt.

    Disclaimer: Jag bashar inte Behringer som företag här, utan tycker bara att dom borde gjort egna prisvärda analoga synthar istället, och inte låtsas som att dom ska låta som svindyra vintagesynthar när dom aldrig gör det.


    https://youtu.be/593BKo-n2YE

  54. #534
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Känns skit att säga det men jag håller med Albedo. Dom varma sköna ljuden som man är ute efter från en OB-Xa når väl upp till en 60% på en UB-Xa. Väldigt statiskt och kliniska och helt utan det där sköna svajet. Antar dock att detta går att fixa med mjukvarupluggar.

  55. #535
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Intressant det där, chippen är ju cloner av originalen, med det finns mycket elektronik runt också såklart.
    I sequentials fall så har de ju lyckats få till ”svajigheten” även utan vintagemode men de har inte återskapat
    den överstyrda lätt distade och därmed brightare signalvägen i vintage P5 (oavsett modell)
    Kanske handlar om att de återskapar schemat men inte lyckas få till hur komponenterna faktiskt ändå påverkar?

  56. #536
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Ja fast även chippen kan omöjligt låta identiskt med de gjorda på 80-talet pga nya/andra tillverkningsmetoder samt tolkningar av hur originalen är uppbyggda. Det är sägs vara skillnad mellan samma klon gjord av Coolaudio (Behringer), SSI samt AS/Alfa och sen har vi skillnaden mot originalen plus all övrig elektronik.

    Låter lite som det är "mer chorus" på det mesta när originalet låter bättre/mer levande än klonen?
    Äntligen en person som vet hur man ställer in exakt samma(!) volym på syntharna vid en jämförelse haha

  57. #537
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Om ett år och många firmware versioner senare kanske dom låter mer lika. 16 individuella röster kan ju påverkas på lika många sätt med filterna, så att man har mikrotonalitet och olika kurvor på HP/LP, fasvariationer på varje vågform. Allt, för en lagom olinjäritet över hela instrumentet.

  58. #538
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja och om man, som tex SSI gör, säger sig ha ”förbättrat” chipen mot originalen och
    man tar ett ackord, då kanske en del av de ”fel” som gjorde originalchippen lite intressantare saknas när
    skillnaden multipliceras med antalet röster så att säga.
    Sen är det ju svårt att separera filterchip etc från signalvägen.
    En polysix har ju en kraftigt filtrerad/ful utgångskrets som gör att den låter så unikt och intressant.
    Samma filter, 2044, i Waldorf M som har en snygg ren signalväg ut låter ju väsenskilt.
    Men vad som är filterchip och signalväg i detta är ju svårt att säga.

  59. #539
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Man blir lite förvånad över hur de kan "missa" något som en lätt överstyrd VCA eller vad det nu kan vara; det måste ju vara egenskaper hos konstruktionerna som är vida kända vid det här laget, eller anses det på något sätt vara designmissar (vilket det säkert i och för sig var många gånger) som man vill "rätta till" i reiussemaskinerna?

    Många gånger är det ju saker som syns ganska tydligt om man tittar på signalen på ett oscilloskop, så det är inga subtila grejor.

  60. #540
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter lite som det är "mer chorus" på det mesta när originalet låter bättre/mer levande än klonen?
    Äntligen en person som vet hur man ställer in exakt samma(!) volym på syntharna vid en jämförelse haha
    Originalet är mer pan-spreadat i hans video. När jag switchade till mono-lyssning blev de betydligt mer lika faktiskt. Så lite klantaschel på demo-jocke tycker jag trots allt.

    Tycker dock UB'n låter betydligt mer OB än de mjukvaruklonerna jag testat. De är ju stela/sterila deluxe, UB'n är ju ändå rätt bra i närheten tycker jag.

    Och för 12k eller vad den kommer kosta är det ju en fantastisk synt för dom pengarna.

Liknande ämnen

  1. Cubase 9 på gång
    Av Albedo i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2017-04-27, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •