Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 128 av 128

Ämne: Behringer UB-Xa (OB-Xa)

Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uli har uppenbarligen inte kopplat in stora reklambyrån på detta utan detta verkar vara en "pilotanvändare" som gjort ett eget litet klipp utan större ambitioner.
    Firechild är ju Uli's huvudsakliga reklambyrå.

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    Firechild är ju Uli's huvudsakliga reklambyrå.
    Nä, inte direkt, Uli jobbar med en massa "influencers" numera så man har halkat ner i hierarkin

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    Det är inte svårt alls, det är bara slarvig synthdesign. Och varför man skulle vilja ha olika längd per röst för enveloperna är för mig ett mysterium, men det har inget med hårdvara vs mjukvara att göra.
    Japp, det är exakt så mjukvaruprogrammerare resonerar
    Det blir liksom argumentation motsvarande prata med en vägg för båda parter/sidor. Därför litar jag inte på mjukvarusnillen ett dugg
    Programmerare: "jojo, det är skitenkelt att implementera i mjukvara"
    Jag "jamen gör det då"
    Programmerare "Nej, varför då, det blir bra så här, vi lägger tiden på att implementera en massa nya features istället som gör synthen bättre än originalet!"

Syftet är alltså att ta ett fett 6 toners jazz-ackord och känna hur de olika rösterna sveper väldigt olika genom decayfasen för ett ultrafett sound till skillnad från att du har 6 resonanssvep perfekt tajmade som nästan fasar ut varandra. Skillnaden märks mer ju längre decaytid du har självklart.
    Jag blir nästa sugen på att göra ett ljudbevis
    Senast redigerat av Firechild den 2019-05-16 klockan 17:23.

mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Det som är lite kul är att det på den tiden var något man försökte kalibrera bort... Nu är det dålig kalibrering som är önskvärt...

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    Det som är lite kul är att det på den tiden var något man försökte kalibrera bort... Nu är det dålig kalibrering som är önskvärt...
    Minns någon post (har för mig det var från false messiah) som var en ironisk betraktelse om hur tillverkarna ständigt kämpade för att få en (tekniskt) bättre produkt - stabilare, jämnare kvalitet, pålitligare - emedan musikerna ansåg att ju fler fel och brister ett elektroniskt instrument hade, desto (musikaliskt) bättre...

Det är ju inte så svårt för plugghästarna att få till det som tillverkarna strävade efter, så en stor del av utvecklingsarbetet verkar gå ut på att emulera alla tekniska tillkortakommanden i gammal HW...

Edit: ...som ju onekligen låter trevligt

mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Lite som gitarrer. ESP gör tekniskt sett sjukt mycket bättre gitarrer än Gibson, men vad gör det...

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Förstår exakt... överstyrde bbd och rundgångskopplade fjäderreverb precis, med flit. Det var nog inte tanken hos nån av tillverkarna.

beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    Det är inte de forna teknikers målbild som vi sen alla spelade på. Om syntmakarna direkt hade gjort tekniskt perfekta instrument kanske ingen köpt dem, och så hade vi suttit och pratat om gitarrer nu.

jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

Veteran
    Waldorf Quantum har som fabriksinställning, att man vid emulering av klassiska oscillatorer ska variera i pitch varje ny triggning. Den kan precis som på Novation Peak, DSI Prophet 6/12/Rev2 ställas till flera nivåer. Peak, Prophet 12 och Quantum kan dessutom göra slumpmässiga variationer av envelopekurvor och LFO;er, med lite olika metoder. Misstänker att Rev2 kan göra likadant. Sådana funktioner gillar jag skapt, om man nu ska återskapa vintageklanger. Dock saknas i nuläget steglös filter overdrive med styrning från oscillator-nivåer på Quantum. Ska upp på min önskelista till Waldorf senare.

Liknande ämnen

1. Cubase 9 på gång
    Av Albedo i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2017-04-27, 17:49

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •