Resultat 1 till 44 av 44

Ämne: Om du har 60k och plats

  1. #1
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior

    Om du har 60k och plats

    Sequential Circuits Prophet T8 http://www.blocket.se/vi/76795235.htm

    Jag dör lite inombords att jag varken har just pengar eller plats.

  2. #2
    Hackemoff
    Hackemoff är inte uppkopplad
    Hackemoffs avatar
    Senior
    Det hade jag nog inte ens betalat för en Prophet-10. Om jag hade haft pengar alltså...

  3. #3
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Lätt! Än bättre akustiklösningar och ett stort jäkla mixerbord!! (Fast vid närmare eftertanke så räcker knappast 50k till något av detta)

  4. #4
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    MemoryMoog eller Synthex tror jag... men ingen tokgas på endera...

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Google translate någon..?

    "många illustrerade funktioner", "76 viktiga viktiga nycklar med hastighet och aftertouch" och "realtidssekvenserare" ... ?

  6. #6
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Med den översättningen, hur stor sannolikhet är det att detta är en fejkannons...?

  7. #7
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    101% risk för scam

  8. #8
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Le Lacque: Sån däringa fläskkloss farbror Solo köpte?

  9. #9
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Bilderna tagna från en Reverb-annons...
    https://reverb.com/item/7384795-sequ...die-flightcase

    Å andra sidan är Reverbannonsen inlagd från Stockholm, så det kan ju stämma...

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Le Lacque: Sån däringa fläskkloss farbror Solo köpte?
    Nä, han köper väl bara engelska Musse Pigg-syntar?

  10. #10
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Nja... jag gillar inte färgen på den så jag hoppar över den. Och lägger samma peng på en badrumsrenovering istället

  11. #11
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Ah, det förstås...

  12. #12
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    60.000:- räcker även till 100 nymfparakiter.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Må vara en drömmaskin - dock en Prophet 600 i ulva-kläder (CEM3340 etc) med 2 extra röster, men med fantastisk klaviatur...

  14. #14
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Inte jättekul sound om jag förstått. Sega envelopes mm.

  15. #15
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Må vara en drömmaskin - dock en Prophet 600 i ulva-kläder (CEM3340 etc) med 2 extra röster, men med fantastisk klaviatur...
    Sant. De gånger jag haft tillfälle att lira på en så har jag verkligen gillat klaviaturet. Brutalt snygg är den också, en riktig möbel. Tycker t o m att väldigt få bilder jag sett gör den rättvisa.

    Soundet däremot... njäeh.

  16. #16
    Moogmannen
    Moogmannen är inte uppkopplad

    Senior
    Alltså jävlar... Varför dyker sånt här upp just på årets fattigaste månad?
    (Som om jag hade haft råd någon annan månad på året)

    Drömma går ju alltid. Det klavet hade passat perfekt för att trigga repro-5.

  17. #17
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sant. De gånger jag haft tillfälle att lira på en så har jag verkligen gillat klaviaturet. Brutalt snygg är den också, en riktig möbel. Tycker t o m att väldigt få bilder jag sett gör den rättvisa.

    Soundet däremot... njäeh.
    Det är ungefär vad waveterm sa, åtminstone förr i världen... men snygg, oh ja!

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Å andra sidan en av de första mer "spelbara" polysyntarna vid sidan om CS-80, som förutom den sköna mekaniska känslan i tangenterna också har anslagskänslighet, aftertouch och release velocity.

  19. #19

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Techsmechs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte jättekul sound om jag förstått. Sega envelopes mm.
    Rönnbären är sura vad jag förstår...

  20. #20
    99JJQ
    99JJQ är uppkopplad nu
    99JJQs avatar
    Veteran
    Är det inte mest önsketänkande att den inte låter så kul? Zawinul spelade på en på sitt sista besök i Köpenhamn och jag tyckte den lät bra....

  21. #21
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det inte mest önsketänkande att den inte låter så kul? Zawinul spelade på en på sitt sista besök i Köpenhamn och jag tyckte den lät bra....
    CEM låter väl bra, men det låter inte lyxigt... det är väl så folk tänker. Så tänker jag iaf.

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Återigen - den låter lika trött/spännande som de senare Sequential-syntarna, mer eller mindre identiskt med P600 - det var väl processorstyrda styrfunktioner (envelopes bl.a.) även i denna? Men med med 76 "på riktigt" spelbara tangenter i händerna på t ex Zawinul så är det ett riktigt fint musikinstrument...

  23. #23
    Moogmannen
    Moogmannen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återigen - den låter lika trött/spännande som de senare Sequential-syntarna, mer eller mindre identiskt med P600 - det var väl processorstyrda styrfunktioner (envelopes bl.a.) även i denna? Men med med 76 "på riktigt" spelbara tangenter i händerna på t ex Zawinul så är det ett riktigt fint musikinstrument...
    Ja, med skillnaden att T8 har dubbla Z80 till skillnad mot P600 har jag för mig, nån insatt får gärna bekräfta det. Har aldrig spelat på en själv men slöheten och problemet med de lågupplösta pottarna borde inte vara något större problem.

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Senast redigerat av hasse_fx den 2018-01-08 klockan 22:13.

  25. #25
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rönnbären är sura vad jag förstår...
    Hehe nja.. Nöjer mig med Prophet-5.
    Hade jag velat ha en T8 så hade jag köpt en

  26. #26
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Det är väl ofta så att man måste vara synnerligen kreativ för att motivera en åtråvärd synts pris i förhållande till hur den låter? Det är väl inget konstigt med det? Att den låter bra tvivlar väl ingen på? Det handlar inte om huruvida den låter identiskt med en billigare synt, det handlar om myten, legenden, åtrån, exklusiviteten och allt det där. Det är det som kostar. Och en del betalar gärna för att vara med i den klubben. Det är varken bättre eller sämre än något annat.

  27. #27
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har lätt att avstyra GAS på just T-8... för jag har redan en Chroma.

  28. #28
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Chroma hör ju till gänget mest spelbara och uttrycksfulla polysyntar (med T-8 och CS-80 och de än mer sällsynta GX-1 och Synclavier)

  29. #29
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Chroma hör ju till gänget mest spelbara och uttrycksfulla polysyntar (med T-8 och CS-80 och de än mer sällsynta GX-1 och Synclavier)
    Ja, lite så jag tänkte (+ att det var en maskin jag högg precis i rätt tid, innan de drog iväg till knaspengar).

  30. #30
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Själv tycker jag att Chromans Keyboard är ett av de mest överskattade ever made. Har ni sett konstruktionen? Det är raka träklubbor som ligger vilande och balanserar, rena cheapo konstruktionen. Velocityn mäts av små ömtåliga plåtbleck...ujuj. Chroma klaviaturen har NOLL likhet med Synclaiver/T-8 eller CS-80 tangenter. De sistnämnda har olika teknik också förövrigt för aftertouch. T-8 har optiska sensorer och CS-80 tryck pads. Däremot med de nytillverkade poly aftertouch remsorna till Chroman blev det ju klart intressantare och användbar klaviatur för aftertouch även om inte det heller blev top notch.

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    För att spela på tycker jag Chromans klaviatur är bra (i vältrimmat skick) men rent mekaniskt konstruktionsmässigt är den väl mer eller mindre en ingenjörsmässig katastrof...

  32. #32
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv tycker jag att Chromans Keyboard är ett av de mest överskattade ever made. Har ni sett konstruktionen? Det är raka träklubbor som ligger vilande och balanserar, rena cheapo konstruktionen. Velocityn mäts av små ömtåliga plåtbleck...ujuj. Chroma klaviaturen har NOLL likhet med Synclaiver/T-8 eller CS-80 tangenter. De sistnämnda har olika teknik också förövrigt för aftertouch. T-8 har optiska sensorer och CS-80 tryck pads. Däremot med de nytillverkade poly aftertouch remsorna till Chroman blev det ju klart intressantare och användbar klaviatur för aftertouch även om inte det heller blev top notch.
    Smaken är ju som bekant som baken. Jag hade inte bangat ännu mer tyngd, men plåtblecken har ju inget med spelbarheten att göra. De är f ö lättare att bocka rätt om nå't fallerar. Men yes... poly-AT och CC+ är stora vinnare. Det var när de kom som priset på Chroman drog iväg. Jag gav fyrsiffrigt för min...

  33. #33

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Techsmechs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe nja.. Nöjer mig med Prophet-5.
    Hade jag velat ha en T8 så hade jag köpt en
    Gott!

  34. #34
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Bara för att klargöra: SCI Prophet-T8 och NED Synclavier VPK/Tripp använder sig av optiska givare för avläsning av tangenternas Note On/Off Velocity samt resistiva givare för avläsning av tangenternas Aftertouch. NED Synclavier har förutom de mekaniska kalibreringspunkterna för varje tangent också möjlighet att kalibrera givarsvaren i mjukvaran samt mekaniskt justera varje optisk läsgaffel individuellt. Aftertouchen kalibreras med hjälp av vikter för jämnast svar tangenterna emellan.

    Aftertouch sensors: https://www.youtube.com/watch?v=-6bycdtCgGw

  35. #35
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    60.000:- räcker även till 100 nymfparakiter.
    Eller typ 5 st P600 med Gligli-modden... då får man 30 röster men ingen anslagskänslighet

  36. #36
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Jag har ju en T8 och även om själva ljudmotorn kanske är "identisk"med en P600 så är det ändå skillnad i soundet. Mycket mera tyngd och värme. Sen är jutotalen faktiskt högre än summan av alla individuella delar.

    T8:an är helt fantastisk att spela med. Stundtals svår att bromsa i sin kraft. Samtidigt som den kanske inte alltid passar in dagens ljudideal.

    Jag har svårt att släppa min. Länge sedan jag spelade på den men när man gör det så blir man glad . Men visst, pratar vi 60 så.....

    WT

  37. #37
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller typ 5 st P600 med Gligli-modden... då får man 30 röster men ingen anslagskänslighet
    Eller 200 Stylophoner och därmed 200 röster? De är inte heller anslagskänsliga.

  38. #38
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    60 kkr
    Hade tyvärr inte räckt till en MemoryMoog, räcker inte heller till Firechilds ARP 2600
    Nähh... Skulle nog skaffat mig en Studio Electronics CODE 8 i så fall

  39. #39
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    60 kkr
    Hade tyvärr inte räckt till en MemoryMoog, räcker inte heller till Firechilds ARP 2600
    Nähh... Skulle nog skaffat mig en Studio Electronics CODE 8 i så fall
    https://www.ebay.com/itm/Moog-Memory...r/182966012053

    Visst, frakt och moms, men priset är under 60k.

  40. #40
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Det jag hört på YT av T8 tycker jag låter alldeles underbart. Varmt och fett och så den här polyfoniska aftertouchen... Mums. Kan vara "sega" envelopes, men det måste ju inte alltid vara zipp å blipp. Jag tänker mer softa feta pads. Men som tur är har jag inte plats. Lyllos mig!

  41. #41
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Mycket hellre P5 än T8, och det kommer från en pianist. Sålde T8 för länge sen och har kvar P5.

  42. #42
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    För 60000 så hade jag satsat på bra monitorer och akustikbehandling. Men så har jag det mesta jag vill ha i musikmaskinsväg.

  43. #43
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För 60000 så hade jag satsat på bra monitorer och akustikbehandling. Men så har jag det mesta jag vill ha i musikmaskinsväg.
    precis samma tanke. Eller så hade jag satsat pengarna på promotion och distribution/reklam. Min studio är bra nog som den är!

  44. #44
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag hört på YT av T8 tycker jag låter alldeles underbart. Varmt och fett och så den här polyfoniska aftertouchen... Mums. Kan vara "sega" envelopes, men det måste ju inte alltid vara zipp å blipp. Jag tänker mer softa feta pads. Men som tur är har jag inte plats. Lyllos mig!
    Är enveloperna så sega då? I P600 körs enveloper och resten av synten av en ensam Z80, på T8:an sitter det en väsentligt kraftfullare Z8000 som genererar Enveloper och LFO:er, medan en separat Z80 kör röstallokering och MIDI etc. Men jag vet inte hur bra det fungerar i praktiken. Hur många MHz man än har kan man alltid paja det med klumpig programmering. Gliglimodden för P600 har dock snabba och välformade enveloper, skulle vara intressant att veta hur de är jämfört med T8.

Liknande ämnen

  1. < och § har bytt plats?? (på en mac)
    Av oljud i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 72
    Senaste inlägg: 2024-04-13, 00:57
  2. TIPS! PCI ljudkort, plats har betydelse...
    Av drloop i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-01-07, 19:51
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-28, 15:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •