Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 146 av 146

Ämne: Behringer Vocoder And String Ensemble VC340

  1. #121
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har fått min från Gear4music nu. Låter bra! Det är en liiiten issue ibland att man får en release-svans på ljudet även fast man har rekease-slidern på minimum. Minns inte att varken prototypen eller VP-330 betedde sig så men det är en petitess och kan redigeras bort i ljudfilen efter. Imponerande pris är det för en analog stråkis med coolt körljud och en av de bästa vocodrarna som någonsin gjorts som grädde på moset!

  2. #122
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har fått min från Gear4music nu. Låter bra! Det är en liiiten issue ibland att man får en release-svans på ljudet även fast man har rekease-slidern på minimum. Minns inte att varken prototypen eller VP-330 betedde sig så men det är en petitess och kan redigeras bort i ljudfilen efter. Imponerande pris är det för en analog stråkis med coolt körljud och en av de bästa vocodrarna som någonsin gjorts som grädde på moset!
    Kul att du köpte ett ex Du kanske kan svara på vilka funktioner som kan hanteras av midi i nuläget? Tror att en sådan kommer ersätta min Waldorf Streichfett längre fram.
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-05-05 klockan 22:20. Anledning: stavfel

  3. #123
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Låter fint! Skiljer 1000 kr på g4m och thomann.

  4. #124
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att du köpte ett ex Du kanske kan svara på vilka funktioner som kan hanteras av midi i nuläget? Tror att en sådan kommer ersätta min Waldorf Streichfett längre fram.
    Hur funkar Streichfett när det gäller divide-downsimuleringen. Blir det fasrena oktaver med den?
    Har inte den något slags "human voice" också?

  5. #125
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar Streichfett när det gäller divide-downsimuleringen. Blir det fasrena oktaver med den?
    Har inte den något slags "human voice" också?
    När Streichfett kom ut, fanns det bara dyra vintage-maskiner. Men vid en jämförelse nedan, låter den inte lika levande som analoga stråkmaskiner. Körljud finns bland ljuden på Streichfett:

    https://youtu.be/smEMTPd2VgY

  6. #126
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När Streichfett kom ut, fanns det bara dyra vintage-maskiner. Men vid en jämförelse nedan, låter den inte lika levande som analoga stråkmaskiner. Körljud finns bland ljuden på Streichfett:

    https://youtu.be/smEMTPd2VgY
    Det fanns ju en uppsjö billiga "skitstråkisar" därute när Streichfett kom. Jag tycker snarare att stråkisarna dragit iväg i pris efter det, kanske för att folk insåg att de 1. fanns, 2. lät bra, 3. lät bättre än streichfett och 4. är ballare om man diggar vintagelooken och har plats.

    Men, då räknar jag inte 505, Solina etc utan "your average italian".

  7. #127
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    det är sant machinepop, jag tänkte bara på de kultförklarade varianterna

  8. #128
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det är sant machinepop, jag tänkte bara på de kultförklarade varianterna
    Logan String Melody II och Yamaha SS-30 får nog räknas till kultmaskinerna numera också... plus ett gäng till, men jag fattar hur du menar. Det fanns en tid för inte så länge sedan då även 99-folk hivade Solinor i grovsopen.

  9. #129
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Ja, lite lustigt att divide down nu är det "rätta", som tidigare var så föraktat. Men det går trender i allt.

  10. #130
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Trist när Roland inte lyckas emulera sina egna produkter ordentligt också. Det är ju de där detaljerna som gör det.

    Behringer gör bestrålande insats! En oktav till bara...

  11. #131
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När Streichfett kom ut, fanns det bara dyra vintage-maskiner. Men vid en jämförelse nedan, låter den inte lika levande som analoga stråkmaskiner. Körljud finns bland ljuden på Streichfett:

    https://youtu.be/smEMTPd2VgY
    Vilken bra idé! Vad totalt heluselt genomfört. Totalt indränkt i Delay och reverb. Kände inte igen RS-505...och en sådan har jag själv
    Solinans lite vildare Chorus stack igenom också men annars en orgie i delay och reverb.

  12. #132
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken bra idé! Vad totalt heluselt genomfört. Totalt indränkt i Delay och reverb. Kände inte igen RS-505...och en sådan har jag själv
    Solinans lite vildare Chorus stack igenom också men annars en orgie i delay och reverb.
    Jo, visst hade varit bättre med det torra nakna originalljudet...

  13. #133
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken bra idé! Vad totalt heluselt genomfört. Totalt indränkt i Delay och reverb. Kände inte igen RS-505...och en sådan har jag själv
    Solinans lite vildare Chorus stack igenom också men annars en orgie i delay och reverb.
    Verkligen.. urfåningt. Det e som å jämföra blommor. Fan det är ju därför man har FLERA olika stråkisar - för att de har olika karaktär och moods och låter fint på sina sätt.
    Jävla sätt att racka ner på Deltan!!! Älskar min Delta... och min Stringmelody2, och min Eminent 310.. och saknar min Lambda och min PE1000..... <3

  14. #134
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    OT: Jag tycker jag är fyndig när jag kallar hyllan med stråkmaskiner för "stråksektionen". Så barnslig är jag. Önskar att alla hade midi bara... nu blir det lätt att jag går till SS-30 bara för jag knökat in midi i just den.

  15. #135
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När Streichfett kom ut, fanns det bara dyra vintage-maskiner. Men vid en jämförelse nedan, låter den inte lika levande som analoga stråkmaskiner. Körljud finns bland ljuden på Streichfett:

    https://youtu.be/smEMTPd2VgY
    Tack, svårt med jämförelser då inte inställningsmöjligheterna direkt korresponderar men en generell bild ger det helt klart.
    Det jag framförallt tänkte på var om Strechfett är fasren på stråmaskinsvis eller har samma desginfel som Rolands boutique.

  16. #136
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, svårt med jämförelser då inte inställningsmöjligheterna direkt korresponderar men en generell bild ger det helt klart.
    Det jag framförallt tänkte på var om Strechfett är fasren på stråmaskinsvis eller har samma desginfel som Rolands boutique.
    Letade efter jämförelser emellan Streichfett och Solina idag. Det stod någonstans i texten att Streichfett inte hade fasproblemet som VP-03 dras med. Du menar att om man trycker ner t.ex. c3 o c4 samtidigt, så ska dessa inte fasa ur mot varandra? Jag kan lätt testa det imorgon, om jag kommer ihåg :-) I jämförelsen jag länkade ovan, hör man dock hur en dominerande oktav överröstar de andra på Streichfett.
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-07-11 klockan 21:04. Anledning: Ny kommentar

  17. #137
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar Streichfett när det gäller divide-downsimuleringen. Blir det fasrena oktaver med den?
    Har inte den något slags "human voice" också?
    ok, nu har jag jämfört VC340 med Streichfett som hastigast med stråkljuden: Jag hör ingen fasning vid oktavspel på någon av dem. Celloljudet på Streichfett ligger nära klangmässigt. Klangerna på Streichfett kommer steglöst när man vrider på ratten. Det gör det svårt att helt undvika oktaver i övertonerna. Ensemble-effekten modulerar lite fort på Streichfett (tycker jag). Den saknar den där sprödheten som jag förknippar med VCO;er, som ofta saknas på DCO;er och digitala oscillatorer. Men visst låter det stråkmaskin om Streichfett Man får mycket för pengarna, och då även en bättre midi-integrering. Jag hoppas på styrning av volymreglar och panelknappar i framtiden på VC340, men det har väl inte nämnts något sådant av Behringer hittills...
    PS. Jag kunde inte låta bli att även jämföra Vocodern på VC-340, med den på Roland system 8. Vilken skillnad på klang! Jag har inte lyckats alls, att få till ljudet i Vocodern på System 8. Med VC-340 funkade det direkt
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-07-12 klockan 21:35.

  18. #138
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Javisst ja, du frågade om Human voice också: Där har VC-340 ett råare resonansljud med fokus på mellanregister, och ett beskuret basregister. Ni andra som har "Stråksektioner" på hyllan hemma, vet kanske vilken stråkis den liknar mest?
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-07-12 klockan 22:05. Anledning: bidde lite fel efter redigering igen

  19. #139
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Lite mer reklam/köpmotivation för ”våkken”.
    https://youtu.be/0kEHP2aUItA

  20. #140
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Hmm...Jag upptäckte idag att strings på VC-340 i det lägre registret påminner om stråkarna på Siel Cruise, min första synt. Ensemble-effekten är också lysande. En bra preset-maskin för live på sin tid <3. En Arp-design i botten, med Roland ensemble-effekt?
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-07-20 klockan 14:31. Anledning: justering

  21. #141
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Av en slump upptäckte jag att det fanns en firmware uppdatering från den 14/8.

    Edit: konstigt, det går inte att få med en länk i inlägget?

  22. #142
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Av en slump upptäckte jag att det fanns en firmware uppdatering från den 14/8.

    Edit: konstigt, det går inte att få med en länk i inlägget?
    Snacka om smidig update-app! Märkte dock ingen skillnad förutom att spela över MIDI blev en oktav ljusare men det går att ställa in med programmet. Hade hoppats på att de löst problemet med att det blir slaskläckage från VCA.n även om man har release på noll men den "buggen" är kvar. Kanske är analogt så det inte går.

  23. #143
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    EDIT: Tack för tipset! OK, testar att lägga upp länk nu.
    Det var en editor såsom till Model D, där olika midiparametrar och firmware kan uppdateras. Midi velocity on/off, receive resp. transmit channel kan ställas där.
    Smidigt verktyg som Firechild skrev nyss
    Nya firmware man hämtar via editorn, tillför val av anslagskurva.
    Min releasekurva är rätt kort, men den klipper inte direkt, så att det knäpper till i ljudet. Hur beter sej din VC-340 Firechild?

    OK, länken tas bort när jag sparar mitt inlägg... Nån säkerhetsspärr på 99musik som löser ut?
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-08-15 klockan 22:08. Anledning: ny info

  24. #144
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan lägga till att även Model D fått en uppdatering samtidigt, men den har jag inte uppkopplat i nuläget.

  25. #145
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    EDIT: Tack för tipset! OK, testar att lägga upp länk nu.
    Det var en editor såsom till Model D, där olika midiparametrar och firmware kan uppdateras. Midi velocity on/off, receive resp. transmit channel kan ställas där.
    Smidigt verktyg som Firechild skrev nyss
    Nya firmware man hämtar via editorn, tillför val av anslagskurva.
    Min releasekurva är rätt kort, men den klipper inte direkt, så att det knäpper till i ljudet. Hur beter sej din VC-340 Firechild?

    OK, länken tas bort när jag sparar mitt inlägg... Nån säkerhetsspärr på 99musik som löser ut?
    De senaste 10-12 tonerna man spelat ligger kvar och klingar svagt i bakgrunden i säkert en sekund eller mer. Väldigt svagt men ändå.

  26. #146
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De senaste 10-12 tonerna man spelat ligger kvar och klingar svagt i bakgrunden i säkert en sekund eller mer. Väldigt svagt men ändå.
    ok, jag märkte det på min maskin också. Transponering en oktav högre efter firmwarebytet, löste jag med oktavväljaren på OB-6. Men jag föredrar originalinställningen, så jag ska ändra detta i editorn strax

Liknande ämnen

  1. Solina String Ensemble fel på ljudet
    Av TreasureSound i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-01-26, 22:39
  2. ARP Solina String Ensemble Multisamplingar
    Av muhumba i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-03-22, 12:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •