Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Nån mer som har extrema problem med Live på MacBook Pro ?

  1. #1
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior

    Nån mer som har extrema problem med Live på MacBook Pro ?

    Då min iMac havererade på nyårsdagen återställde jag systemet från time machine på min MacBook Pro mid 2014.
    Det fungerar sjukt dåligt. Dropouts, knaster och allmänt lagg.
    Verkar finnas många som har samma problem på Abletons forum men ingen lösning.
    Någon som har nån idé?

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag kör en MacBook Pro (Retina, 15 tum, mitten 2014) med Live 9 utan problem. Vad kör du på för ljudkort?

    Kan tillägga att det funkar fint både på mitt Roland Super UA, Propellerhead Balance, MOTU 828 och interna kortet här.

  3. #3
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Jag använder Yamaha 01v96i. Dock samma problem när jag testkörde med det inbyggda ljudkortet.

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ominstallation av Live osv funkar inte?

  5. #5
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Skäms lite över att jag inte har provat det än faktiskt....

  6. #6
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Har du kört timemachine från en imac till MBP alltså? Restore:at en iMac-installation på MBP? Tror jag inte hår nått vidare, os-installationen installerar säkerligen vissa hårdvaruspecifika drivers m m, så du lär få installera om OS:et åtminstone är min gissning.

  7. #7
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    (Kör f ö oxå en MBP mid2014 utan några som helst problem med Live)

  8. #8
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Innan du installerar om allt, kör klassikern och släng Abletons preferences-fil (spara gärna originalet nånstans). Nästa gång du startar Live skapas sedan en ny fräsch. OBS att du kommer att få göra om en del inställningar i Live på nytt (minns inte exakt vilka).
    https://help.ableton.com/hc/en-us/ar...-to-reset-Live

  9. #9
    ljb
    ljb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har också problem med min macbook pro från 2015. Dropouts, knaster, processormätaren hoppar fram och tillbaka.
    Min gamla mbp från 2011 är mer stabil.

    Har läst om fler som har samma problem och för en del verkar det fungera bättre när man stänger av antal processorkärnor, eller vad nu heter, i Xcode. Jag testade det lite snabbt och då fungerade det faktiskt bättre för mig.

  10. #10
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Kör 9:an på en ganska ny MBP med Touchbar, maxad processor och minne. Har haft lite problem med att Live vägrar starta och att det påstår att det avslutades oväntat när det var jag som valde att avsluta. En omstart av datorn brukar lösa det första problemet. När det väl är igång tycker jag att det känns stabilt dock. Ev kan mina problem ha att göra med kombinationen ljudkort och USB-C som ju många haft problem med enligt internet.

  11. #11
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Efter ominstallation av både OSX och Live fungerar det fortfarande inte.
    Samma problem som tidigare tyvärr.

    Tack för tipset om Xcode. Ska testa detta.

  12. #12
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Haru testat att kontakta Abletons support?

  13. #13
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Eaxakt samma här, inga ,problm med retina och kör både motu och apogeekort utan problem.

    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör en MacBook Pro (Retina, 15 tum, mitten 2014) med Live 9 utan problem. Vad kör du på för ljudkort?

    Kan tillägga att det funkar fint både på mitt Roland Super UA, Propellerhead Balance, MOTU 828 och interna kortet här.

  14. #14
    AutumEmbrace
    AutumEmbrace är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tjena

    Det är lite svårt att hjälpa utan lite mer specifika beskrivningar av din setup och vad du redan testat?
    Vilken BufferSize? Vilket ljudkort? Ändrar sig felen när du ändrar BufferSize? Senaste OSX versionen? Senaste Live versionen? Har trashat prferencfilerna, de stannar ofta kvar även om du ominstallerar.

  15. #15
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Har du provat att köra med annan upplösning på skärmen?

  16. #16
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    man borde göra nån undersökningsmatris typ nått sånt här som alla kan fylla på för att se
    om det finns någt mönster:
    (råd: testa buffersize etc etc)

    användare.........strul..................... dator............år.........OS............. abletonversion....ljudkort
    _____________________________ ___________________________ __________________________
    hallows.............dropouts,knaster.... mbp.............2014...................... ........................Yamaha 01v96i
    Infra.................aldrig................... ..........retina.............................. live 9.................apogee, motu
    rydan................aldrig................... mbp..............2014.....................
    Katzenjammer....aldrig................... mbp15 retina 2014...................... live 9.................flera olika
    volante..............aldrig................... mbp13 retina 2015....10.11.6....... live 9 (suite).......apogee
    ljb....................dropouts............... mbp..............2015......................
    emp..................litet,start.............. mbp..............2016?.................... live 9

  17. #17
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    man borde göra nån undersökningsmatris typ nått sånt här som alla kan fylla på för att se
    om det finns någt mönster:
    Handlar ju också om hur man använder Live och vilken version har själv inte använt live på länge men kommer ihåg att vissa projekt fick datorn att gå på knäna. Lives automatiska timestretchprocesser är ju ganska krävande minst sagt och om man har många instrument och effekter igång samtidigt så kan det bli återkommande problem.
    Sen kan det ju spela roll hur mycket minne man har i datorn och vilka program man har igång i bakgrunden.

    Sen kan det också bero på ett dåligt batteri. Processorn kan klockas ned om batteriet blivit gammalt för att inte riskera att det överhettas och detta gäller även om man bara kör med eldrift.

  18. #18
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Tack för all input!
    Detta problemet är samma efter ominstallation av OSX så det har inget att göra preferens-filer eller liknande. Buffer-size etc. påverkar heller inte problemen över huvud taget.
    Jag har inte provat att ändra upplösning på skärmen. En del verkar ju ah problem med retina skärmarna, vilket detta är. Jag har däremot provat att köra på enbart integrerad GPU eller den dedikerade.
    Problemen kvarstår ändå. Jag har kört senaste uppdateringen av Live.
    Det blir en ny iMac istället.

  19. #19
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    Testat att resetta smc (typisk standardpryl att testa om osx beter sig)?
    https://support.apple.com/sv-se/HT201295


    pram & eventuellt nvram skadar inte heller.

  20. #20
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av hallows Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för all input!
    Detta problemet är samma efter ominstallation av OSX så det har inget att göra preferens-filer eller liknande. Buffer-size etc. påverkar heller inte problemen över huvud taget.
    Jag har inte provat att ändra upplösning på skärmen. En del verkar ju ah problem med retina skärmarna, vilket detta är. Jag har däremot provat att köra på enbart integrerad GPU eller den dedikerade.
    Problemen kvarstår ändå. Jag har kört senaste uppdateringen av Live.
    Det blir en ny iMac istället.
    En ny iMac är ju inte fel men om det är så att det är batteriet som fått datorn att klocka ned processorn så kan det ju vara värt att byta det. Kör ett geekbenchtest https://www.geekbench.com och kolla om din dator får märkbart sämre resultat än vad den modellen ska få.

  21. #21
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av modusoperandi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testat att resetta smc (typisk standardpryl att testa om osx beter sig)?
    https://support.apple.com/sv-se/HT201295


    pram & eventuellt nvram skadar inte heller.
    Det glömde jag skriva men det var bland det första jag provade!
    Batteriet kan det vara... det får jag testa också!

  22. #22
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Testat att stänga av wifi? Tror iofs inte det är det, men är ju lätt att testa. Enda gången jag haft liknande problem med Live på Mac, som inte fixades med att trasha prefs-filen, så var det wifi som var problemet. Routern skickade nåt QoS-meddelande regelbundet, typ var 15:e sekund, som ofelbart gav störningar i Live.

  23. #23
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Hittade just dessa optimeringstips (som jag själv aldrig behövt använda, trots att jag har ett av interfacen som nämns):
    https://support.focusrite.com/hc/en-...-Mac-for-Audio

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-08-20, 12:44
  2. En Pro~One som VSTi. Nån som kan jämföra med originalet?
    Av Jim Profit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 16:57
  3. Problem med Superior Drummer 2.0 och MacBook Pro!
    Av matslexell i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 02:18
  4. Nån som har en Stratocaster Pro, eller en...
    Av Blackmore i forum Stränginstrument
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 18:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •