Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 148

Ämne: DIY 2018

  1. #61
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av aabbcc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick tummen ur och tog en bild, hoppas den inte är helt haram här på 99an : [
    Tjusigt!

    Den är godkänd, om inte annat för att zthee är pappa till det där Dollyfåret.

    p.s. Jag hade missat triggerknapparna. Snyggt implementerat och ett bra tillägg zthee.

  2. #62
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tjusigt!

    Den är godkänd, om inte annat för att zthee är pappa till det där Dollyfåret.

    p.s. Jag hade missat triggerknapparna. Snyggt implementerat och ett bra tillägg zthee.
    Puh! Ja triggerknapparna på frontpanelen är buskul

  3. #63
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    hittils iår så,
    cv/gate in på ritm2

    individual outs trig out och LinnDrum, LM-1, Oberheim DMX soundbanks till tr-505

    TTSH, 1601 och roland 181 med moddad pitchbend för att styra cv.


    Och kvar har jag ett STP2600 kit som jag ska bygga, när jag hittar orken (och pengarna)



    Och det ska vara slutet av mitt diy år.
    Senast redigerat av anonanon den 2018-05-28 klockan 23:57.

  4. #64
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tjusigt!

    Den är godkänd, om inte annat för att zthee är pappa till det där Dollyfåret.

    p.s. Jag hade missat triggerknapparna. Snyggt implementerat och ett bra tillägg zthee.
    Det där är väl klonen av klonen så att säga, med midi och lite till?

  5. #65
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Balkongbyggen är dem bästa byggen



  6. #66
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Starkbira vid lödande är rejält modigt. Jag vågar bara kranvatten vid lödprojekt... Kudos!

  7. #67
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Snyggt byggt

  8. #68
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Starkbira vid lödande är rejält modigt. Jag vågar bara kranvatten vid lödprojekt... Kudos!
    En öl att sippra på i några timmar funkar bra. Sedan är det som skyttarna, stadig på handen vid måttlig konsumtion.

  9. #69
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Gilbert 1 av 3 klar!


  10. #70
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Härlig balkongbild, aabbcc! Skulle precis knipa en Gilbert, men såg att första batchen var slutsåld. Hoppas att det snart dyker upp alternativa case/paneler snart bara. Funderar på om man skulle försöka sig på att designa något själv annars.

  11. #71
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Efter många fastsittande tummar och helt otroligt onödigt lång tid... så: tadaaa...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TTSH.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	570,3 KB 
Id:	81750

    Kroffe sade att man kan bygga den snabbt på 20 timmar. Jotjena, 2 år tog det...

    (men så tog jag också lagstadgade pauser och avtalsenlig semester)

  12. #72
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kroffe sade att man kan bygga den snabbt på 20 timmar. Jotjena, 2 år tog det...
    Jag gjorde min på 16 timmar fördelat på 4 dagar... Men det är efterhand lång tid sedan... Nu mer skulle jag aldrig ta mig an ett projekt med Through-hole av den storlek. SMD går 4x så snabbt och jag tycker det är enklare att felsöka och reparera SMD - om nu det skulle behövas i framtiden...

  13. #73
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Cool, imponerande med SMD.

    För mig dog intresset för TTSH lite iom att jag hittade en original 2600 till ett grymt pris.

    Därför tog det den tid det tog...

  14. #74
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cool, imponerande med SMD.

    För mig dog intresset för TTSH lite iom att jag hittade en original 2600 till ett grymt pris.

    Därför tog det den tid det tog...
    Då undrar man ju vad som händer nu... för inte kan väl en vintagegrotta ha en klon?

  15. #75
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cool, imponerande med SMD.
    Jag förstår ärligt talat inte rädslan för det, som verkar finnas i delar av DIY-världen. Processen är bara lite annorlunda. Själva lödningen kan man göra på massa olika sätt - centralt dock för SMD är flux. Det gör alla lödningar enkla och snygga oavsett om du kör ugn, varmluft eller som jag, vanlig lödkolv. Så är själva tiden per lödpunkt typ en femtedel av through-hole - så risken för att ödelägga en känslig komponent är minimal.

    När det gäller avlödning av IC-kretsar så är det här SMD verkligen är att föredra. Man kör varmluft över komponenten/kortet i tio sekunder och lyfter sedan bara undan komponenten - lika enkelt med 14 ben som 144 ben - och utan risk för att ödelägga PCB. Man slipper med andra ord oxiderande ic-hållare eller avlödningspump. Så när någon säger att det är enklare att servicera through-hole, så har den personen ingen aning om hur processen är med SMD... (Jag vet inte hur många gånger jag läst här på 99 om att hur dagens synthar inte kommer kunna lagas, men så lever vi ju i en tid där åsikter verkar ges samma värde som fakta tyvärr...)

  16. #76
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har aldrig byggt med SMD, men väl lagat. Kanske är det för att min syn fortfarande är kanon som jag tyckte det var hyfsat lätt. Bra spjutspets på lödkolven och ingen starköl i glaset så är man hemma.

  17. #77
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kör varmluft över komponenten/kortet i tio sekunder och lyfter sedan bara undan komponenten - lika enkelt med 14 ben som 144 ben - och utan risk för att ödelägga PCB. Man slipper med andra ord oxiderande ic-hållare eller avlödningspump.
    Den biten låter ju enklare, onekligen.

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har aldrig byggt med SMD, men väl lagat. Kanske är det för att min syn fortfarande är kanon som jag tyckte det var hyfsat lätt.
    Tror det just är detta som är det avskräckande. Bara att felsöka millimeterstora komponenter säger mina ögon nej till.

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då undrar man ju vad som händer nu... för inte kan väl en vintagegrotta ha en klon?
    Man kan säkert ha båda... Ska testa i alla fall.
    Senast redigerat av Lackan den 2018-06-09 klockan 12:30.

  18. #78
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Hektiskt månad:
    1x re303
    1x SY1 (thc)
    1x SY1M (Psycox)
    3x Gilbert



    Nu blir de DIYPAUS

  19. #79
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av aabbcc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hektiskt månad:
    1x re303
    1x SY1 (thc)
    1x SY1M (Psycox)
    3x Gilbert
    Åh låter kul!

  20. #80
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh låter kul!
    Jodå, även fast det blev på gränsen till att bara bli jobbigt och kännas som just ett jobb och inget man gör för att det är kul, hårfin gräns det där

  21. #81
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag får väl nämna min stora grej (hittills) i år även den har plingat upp lite här och var på 99an. Jag har gjort lite mer, men inget som är riktigt klart eller fotat ännu...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	57_hori_small.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	386,4 KB 
Id:	81880
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	57_diag_small.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	299,2 KB 
Id:	81881
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	57_vert_small.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	442,5 KB 
Id:	81879

    http://noise.technology/audio/4_layers_of_57.mp3



    http://noise.technology/57mm.html

    ja, det är en länk till sälj, men också info och källkod.
    Senast redigerat av oljud den 2018-06-20 klockan 15:31. Anledning: _

  22. #82
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Är det egendesignat? Låter ju grymt! Och jag känner ju igen 720p Katodstråle-raster (För visst är det filmat på den där monitorn du köpte?)

  23. #83
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då undrar man ju vad som händer nu... för inte kan väl en vintagegrotta ha en klon?
    Klon och DIY går inte hand i hand.

    Även om du skulle bygga orginalet så blir det ju en klon.

  24. #84
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klon och DIY går inte hand i hand.

    Även om du skulle bygga orginalet så blir det ju en klon.
    Nej, antingen byggde man originalet (förfluten tid alltså, de görs ju inte längre) eller så gör man en klon/kopia/whatever. Idag kan man inte bygga originalet, med undantag av att man springer på nå't gammal ARP-lager med alla delarna kvar sedan 70-talet. Det skulle jag inte kalla en klon.

    Eller menade du annorlunda janost?

  25. #85
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag köpte en JX3P från New Oreleans, säljaren hade packat den i ett softcase + tidningar.

    Kom fram helt smashad. Som tur var hade inget trillat ur softcaset, t.om skruvarna var kvar i caset. Jag fick börja med att såga till en bottenplatta för att montera allt på.

    Så visst kan man bygga ett original!

  26. #86
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, antingen byggde man originalet (förfluten tid alltså, de görs ju inte längre) eller så gör man en klon/kopia/whatever. Idag kan man inte bygga originalet, med undantag av att man springer på nå't gammal ARP-lager med alla delarna kvar sedan 70-talet. Det skulle jag inte kalla en klon.

    Eller menade du annorlunda janost?
    Osten säger att det blir en klon ändå.

    Inte orginal PCB.
    Inte byggd som serie i fabriken.

  27. #87
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Osten säger att det blir en klon ändå.

    Inte orginal PCB.
    Inte byggd som serie i fabriken.
    Jag, det menade jag också, åtminstone om PCB. Men i mitt exempel tänker jag mig ett bortglömt lager med grejer, inklusive PCB och gamla fnösketorra komponenter. Om jag eller Alan R. Pearlman löder ihop den kan jag nog tycka kvittar däremot. Då skulle jag kalla det ett original. Jag kommenterade Lackan som krängt en TTSH när han köpt en 2600.

    edit: Det blir lite diskussion för diskussionens skull nu kanske.

  28. #88
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag, det menade jag också, åtminstone om PCB. Men i mitt exempel tänker jag mig ett bortglömt lager med grejer, inklusive PCB och gamla fnösketorra komponenter. Om jag eller Alan R. Pearlman löder ihop den kan jag nog tycka kvittar däremot. Då skulle jag kalla det ett original. Jag kommenterade Lackan som krängt en TTSH när han köpt en 2600.
    Ja, jag fattar.

  29. #89
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det egendesignat? Låter ju grymt! Och jag känner ju igen 720p Katodstråle-raster (För visst är det filmat på den där monitorn du köpte?)
    Tack! Gjord tillsammans med John Richards/Dirty Electronics. Och visst är det den monitorn :-)

  30. #90
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Ett stycke geting





    Måste bara få tag på vettiga knobs, cliff knobsen från bomen springer iväg på över 50 eur vilket känns lite väääääl...
    Senast redigerat av aabbcc den 2018-07-18 klockan 19:01.

  31. #91
    Diskho
    Diskho är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Någon som kan tipsa om någon bra pryl att diy:a som inte är alltför mecking? Tänkte börja med lite euro-moduler för att få pejl på lödning och så, men vill gärna ha något större projekt att se fram mot.

    Några mål är en RE-303, Gilbert, Syncussion samt 73-75 Homebuilt-kitet, men det känns som dessa kanske är att ta sig vatten över huvudet?

  32. #92
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Diskho Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som kan tipsa om någon bra pryl att diy:a som inte är alltför mecking? Tänkte börja med lite euro-moduler för att få pejl på lödning och så, men vill gärna ha något större projekt att se fram mot.

    Några mål är en RE-303, Gilbert, Syncussion samt 73-75 Homebuilt-kitet, men det känns som dessa kanske är att ta sig vatten över huvudet?
    Jag började med Paia, eftersom de är riktat direkt till hemmalödare. Fick ihop Theremaxen utan problem. Viktigast när man är ny på det är tydliga instruktioner, inte mängden komponenter imho...

  33. #93
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag tycker att det är en bra start att laga något som är trasigt.

    Byta/rengöra en glappande pot, recappa en PSU eller fixa en död röst i nått gammalt härke. Har lärt mig ofantligt på att laga gammalt mög.

  34. #94
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Finns ju både gitarrpedaler och moduler att sätta tänderna i. Brukar ju finnas svårighetsgrader angivna ibland. Ser en hel del svåra - ofta handlar det om kalibrering

  35. #95
    Diskho
    Diskho är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att det är en bra start att laga något som är trasigt.

    Byta/rengöra en glappande pot, recappa en PSU eller fixa en död röst i nått gammalt härke. Har lärt mig ofantligt på att laga gammalt mög.
    Har två prylar som skulle behövas fixas lite men tänkte att jag borde fixa lödskillsen med lite billigare grejer innan jag försöker reparera något av faktiskt värde. Men det kommer!

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag började med Paia, eftersom de är riktat direkt till hemmalödare. Fick ihop Theremaxen utan problem. Viktigast när man är ny på det är tydliga instruktioner, inte mängden komponenter imho...
    Ska kolla vad de har, men i den meningen lär väl inte syncussion vara supermeckig om jag bara fått styr på lödningen?

    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns ju både gitarrpedaler och moduler att sätta tänderna i. Brukar ju finnas svårighetsgrader angivna ibland. Ser en hel del svåra - ofta handlar det om kalibrering
    Har tänkt köpa någon/några pedaler från moodysounds. Verkar väldigt pedagogiska. Men kalibrering är väl inget som kan pajja en modul och något man måste lära sig genom att bara göra det antar jag?

  36. #96
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Diskho Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som kan tipsa om någon bra pryl att diy:a som inte är alltför mecking? Tänkte börja med lite euro-moduler för att få pejl på lödning och så, men vill gärna ha något större projekt att se fram mot.

    Några mål är en RE-303, Gilbert, Syncussion samt 73-75 Homebuilt-kitet, men det känns som dessa kanske är att ta sig vatten över huvudet?
    Själva lödningen är ju den lätta biten, som nybörjare blir det svettigt när saker och ting inte funkar som dem ska och man inser att man inte har en blekaste aning om vad man egentligen håller på med :P

    Mitt första bygge var en LXR från Sonicpotions och det gick kalas. Gilberten är ännu enklare men behöver kalibreras. SY1an är också den relativt enkel och även enkel att kalibrera.

    Men som andra sagt, börja med något mindre aka inte lika dyrt, typ en pedal eller dylikt så till så att du förstår vad komponenterna faktiskt gör och hur allt hänger ihop

  37. #97
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Kör gärna ett komplett kit första gången, leta komponenter kan man ta vid ett senare tillfälle!

  38. #98
    Diskho
    Diskho är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Fina tips, tack för modet! Blev väldigt taggad nu.

    Sista grej, Ericas Black VCO, nån som har tankar om den? Läste att den skulle vara relativt enkel även för en nybörjare (med kalibrering osv). Inte som första projekt, men kanske första som kräver kalibrering tänkte jag.

  39. #99
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Har med särbos välsignelse börjat inreda syntverkstad i gästrummet (där ett överblivet skrivbord ändå huserade). Jag inbillar mig att det blir lättare att ta sig framåt bland patienterna om man kan ha en i taget framme på operationsbordet och inte tvingas stuva undan så fort någon av oss behöver det vanliga skrivbordet.

  40. #100
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Spenderade kvällen med att byta tre inre organ i den här lille killen;

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0DBF79D2-9CB6-4450-95CC-2929BD51823A.png 
Visningar:	22 
Storlek:	1,19 MB 
Id:	82656

    Så, nu klappar han igen... och låter inte som en trasig torktumlare.

  41. #101
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har med särbos välsignelse börjat inreda syntverkstad i gästrummet (där ett överblivet skrivbord ändå huserade). Jag inbillar mig att det blir lättare att ta sig framåt bland patienterna om man kan ha en i taget framme på operationsbordet och inte tvingas stuva undan så fort någon av oss behöver det vanliga skrivbordet.
    Drömmen (min blessing försvann när svärföräldrarna skulle komma på besök, då var det bara att röja bort hela verkstaden....eller jag menar sovrummet, livet i en tvåa )

  42. #102
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Om någon vill bygga en VCS3 så har jag ett komplett cloney-kit jag kan tänka mig sälja. Från senaste gruppköpet.

  43. #103
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om någon vill bygga en VCS3 så har jag ett komplett cloney-kit jag kan tänka mig sälja. Från senaste gruppköpet.
    Vad ingår, och hur mkt $$$?

  44. #104
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ingår, och hur mkt $$$?
    Alla komponenter, PCBer, panel, kabinett och ghielmetti patch matrix. Ca 25kkr gick kittet på exklusive frakt.

    Edit: För att förtydliga. Det är alltså allt man behöver för att bygga en.
    Senast redigerat av iamrucke den 2018-08-09 klockan 21:23.

  45. #105
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla komponenter, PCBer, panel, kabinett och ghielmetti patch matrix. Ca 25kkr gick kittet på exklusive frakt.
    PM

  46. #106
    deleted user
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	elbyra.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	555,3 KB 
Id:	82967

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nyra2.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	1 010,9 KB 
Id:	82968

    En liten byrå för elprylar. Ohmständigt bygge.

  47. #107
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Fan vad snyggt!

  48. #108
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Japp, jag känner inte mycket motstånd mot det heller.

  49. #109
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ohhmm vad snyggt. Detta står kvar på min "att göra lista" - jag har bra förvaring för IC, kondningar, transistorer etc men motstånden ligger fortfarande i sina förpackningar.

    Djäkla letande så fort man ska ha något specifikt värde. Vilket man oftast ska ha...

  50. #110
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ohhmm vad snyggt. Detta står kvar på min "att göra lista" - jag har bra förvaring för IC, kondningar, transistorer etc men motstånden ligger fortfarande i sina förpackningar.

    Djäkla letande så fort man ska ha något specifikt värde. Vilket man oftast ska ha...
    Jag satt och dumsorterade i våras. Kör med kuvert med värdet tydligt utanpå och sedan alla kuvert i ett större märkt motstånd. inte så snyggt som deleted users, men funktionellt.

  51. #111
    KNYSTs avatar
    Senior
    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	elbyra.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	555,3 KB 
Id:	82967

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nyra2.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	1 010,9 KB 
Id:	82968

    En liten byrå för elprylar. Ohmständigt bygge.
    stiligt!!

    Kör själv med ziplock-påsar i en kartong...

  52. #112
    deleted user
    Pågående.. behöver ett midiklav.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	minimidi.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	527,3 KB 
Id:	83408

  53. #113
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pågående.. behöver ett midiklav.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	minimidi.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	527,3 KB 
Id:	83408
    Riktigt snyggt!

  54. #114
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Snaaaaaart klar


  55. #115
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pågående.. behöver ett midiklav.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	minimidi.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	527,3 KB 
Id:	83408
    Snygg! Får Cricklewood-vibbar, eller EDP Caterpillar också för den delen.

  56. #116
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av aabbcc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snaaaaaart klar

    Yezzzzzz!

  57. #117
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snygg! Får Cricklewood-vibbar, eller EDP Caterpillar också för den delen.
    Aldrig hört om cricklewood och googlade. Skitkul att se hur någon försökt göra samma sak och hur de löst problemen. Tack för att du förde dit mig.

    Bifogad fil 83685

  58. #118
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Jag har iofs kapat en tråd bara för detta, men lägger den här också: Mitt första försök med synt-DIY.

    Displaybyte på SY77. Tog tid, gjorde det i flera steg med hopmontering/isärmontering emellan så jag kunde vara säker på att jag inte fuckade upp nåt enkelt. Kan snart skruva isär en SY med förbundna ögon känns det som

    Men nu lyser den så blått och fint i höstrusket.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SYblå.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	1,96 MB 
Id:	83792

  59. #119
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av aabbcc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själva lödningen är ju den lätta biten, som nybörjare blir det svettigt när saker och ting inte funkar som dem ska och man inser att man inte har en blekaste aning om vad man egentligen håller på med :P

    Mitt första bygge var en LXR från Sonicpotions och det gick kalas. Gilberten är ännu enklare men behöver kalibreras. SY1an är också den relativt enkel och även enkel att kalibrera.

    Men som andra sagt, börja med något mindre aka inte lika dyrt, typ en pedal eller dylikt så till så att du förstår vad komponenterna faktiskt gör och hur allt hänger ihop
    Vad innebär egentligen kalibrering i det här fallet? Vilka är de svåra momenten?

  60. #120
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av aabbcc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Balkongbyggen är dem bästa byggen


    Jag kollade på dina andra bilder i Muff's-tråden. Stämmer det jag tror, att den är helt thru-hole, med "hus" för chippen?

    I så fall tror jag att jag skulle kunna bygga en.

Liknande ämnen

  1. Elektroniskt i P2 2018
    Av outshape i forum Evenemang
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2019-12-08, 22:36
  2. Björk - Dalhalla 2018-08-25
    Av Infra i forum Evenemang
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-07-19, 08:46
  3. NAMM 2018
    Av Albedo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 279
    Senaste inlägg: 2018-02-07, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •