Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: dur vs mollskala

  1. #1
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran

    dur vs mollskala

    hej!
    har fått totalt hjärnsläpp och kommer inte ihåg följande och hittar det inte heller på nätet, "kanske" troligtvs pga jag itne kommer ihåg vad det heter. alltså, parallell-tonarter är när ex.vis en durtonart har samma toninnehåll som en molltonart men molltonarten börjar på durskalans sjätte steg. parallell-tonarter alltså. men vad sjuttsingen heter förhållandet det när man har samma grundton, tonika men olika toninnehåll/förtecken...dvs som ex.vis c-dur och c-moll??? tacksam för hjälp för de t här är ytterst pinsamt irriterande.

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Tänker du på de olika moderna - typ jonisk (dur) och dorisk (moll)?

  3. #3
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    nope....jag tänker på det som heter parallell vs relative keys på engelska där jag tror paralell är det jag är ute efter. men inte hittat ngn bra översättning i ett engelskt-svenskt musiklexikon. det roliga är att relative key betyder på svenska parallelltonart. och då parallel key betyder det där som jag nu är ute efter.

    alltså förhållandet mellan en durskala och mollskala med samma grundton men olika toninnehåll...som då tex c-dur och c-moll...samma grundton men olika innehåll. det förhållandet heter ngt...precis som det andra förhållandet heter parallelltonart. men kan som sagt icke finna det. men modes nope. de har jag koll på...ja alltså i betydelsen att jag känner till dem, inte att jag direkt kan dem

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Tonikavariant brukar det kallas inom funktionsanalys.

  5. #5

  6. #6
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    ja jädrar killar där verkar ni vara något på spåret. men tonikavariant gäller det liksom parallelltonart för hela tonarter? borde väl göra det iom att det är tonikan det gäller som är grund för tonarten men bäst jag frågar. menar att funktioner gällande ackord gäller ju många gånger annars bara vissa ackord som tonika, subdominant, dominant etc, och inte hela tonarter som det här förhållandet jag är ute efter?

    hitta något som heter tonikaparallell som verkar vara detsamma som det mer vanligt kallas parallelltonart, så jag tror svaret på det här är ja, men får kolla med er som vet för säkerhets skull. men borde det inte då finnas ett begrepp som ja variant-tonart eller ngt liknande. jag menar om man kan gå från tonikparallell till parallelltonart?

    nåja nåja...ett steg närmare iaf och åter igen TACK

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag skulle kalla det tonartsbyte, utan att krångla till det. Vare sig det är från typ Cdur till Edur, eller från Cdur till Cmoll.

  8. #8
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle kalla det tonartsbyte, utan att krångla till det. Vare sig det är från typ Cdur till Edur, eller från Cdur till Cmoll.
    men ambulansen, det är så kul att krångla till det....känna en obstinat emotion av att slita sitt arma hår av sin lika arma å snart kala skult he! he! gott nytt på han

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja, ibland får man ju nästan ursäkta sin ställning att det är bättre att lära sig musik än ord som beskriver abstraktioner som beskriver diskutabla begrepp inom teori om musik... To each his own.

    Riktigt gott!

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Gick en arrangeringskurs på högskola för några år sedan och den stora nyttan var att man lärde sig kopplingen mellan begrepp i teorin och vad man redan kunde i praktiken. Det effektiviserar kommunikationen med andra "pålästa" väldigt mycket.

    Ska du in i "studiosvängen" lär det vara av stor nytta. "Lägg en snygg obligatstämma med flöjten, men inga kvintparalleller nu!"

    Men att börja i den teoretiska änden, utan att ha skaffat sig den intuitiva kopplingen (aka "lärt sig lira") tror jag mindre på.

  11. #11
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men borde det inte då finnas ett begrepp som ja variant-tonart eller ngt liknande. jag menar om man kan gå från tonikparallell till parallelltonart?
    Jodå, du har så rätt. På tyska åtminstone:
    https://de.wikipedia.org/wiki/Varianttonart

    Och så finns ju picardisk ters, dvs att man ändrar sista ackordet i ett stycke i moll till ett durackord.

  12. #12
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, ibland får man ju nästan ursäkta sin ställning att det är bättre att lära sig musik än ord som beskriver abstraktioner som beskriver diskutabla begrepp inom teori om musik... To each his own.

    Riktigt gott!
    mmmm....ja om det är en (klen) tröst så kan du då bara tänka dig hur det är för mig som är en hybrid med en fot i varje läger. men jag gillar att veta vad jag sysslar med och inte minst varför något funkar som det gör, är icke samtydigt med att vara känslo-kall, jag är en stor känslomänniska och romaniker samt också gammal akademiker och inte därmed jätteräd för teori som grund, men dock observera icke allenarådande. högst applicerbart på min stora passion musik. så dug på den du. du är långt ifrån ensam att nästan få be om ursäkt för din existens i sådana här kontexter, tro mig HA !HA!

  13. #13
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jodå, du har så rätt. På tyska åtminstone:
    https://de.wikipedia.org/wiki/Varianttonart

    Och så finns ju picardisk ters, dvs att man ändrar sista ackordet i ett stycke i moll till ett durackord.
    jo precis och som jag skrev ovan så finns det ju på engelska både paralell och relative key...men på svenska finnar man bara parallelltonart å inget begrepp på den andra varianten. eller mer välgömt åtminstone. men jaja tyskarna har ngt och britterna å de dumma svennarna får stå utanför som vanligt he! he!

  14. #14
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gick en arrangeringskurs på högskola för några år sedan och den stora nyttan var att man lärde sig kopplingen mellan begrepp i teorin och vad man redan kunde i praktiken. Det effektiviserar kommunikationen med andra "pålästa" väldigt mycket.

    Ska du in i "studiosvängen" lär det vara av stor nytta. "Lägg en snygg obligatstämma med flöjten, men inga kvintparalleller nu!"

    Men att börja i den teoretiska änden, utan att ha skaffat sig den intuitiva kopplingen (aka "lärt sig lira") tror jag mindre på.
    tja personligen har jag gått många år i musikskola och även nu dunkar in teorin så ja jag är som jsa skrev till ambulansen en hybrid med en fot i varje läger. både naturlig passion samt en rejäl önskan att veta varför något fungerar som det gör. inte bara att det funkar å så är det bra. många nöjer sig med det men inte jag, ja om jag inte blir illa tvungen dårå så jo..både lirar å inte är främmande för teori....sådan konstig konstruktion är jag. tänkt lägga mig en ganska bra bit kunskapsmässigt ovanför ordinarie pop/rockmusikern men å andra sidan någonstans mellan denne och den klassiskt skolade musikern (för där blir det overkill för min del). så ja thats me

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det finns givetvis flera olika vägar in, så länge resultatet känns bra för personen ifråga!

    Musikteorin står ju för meta-kunskap, för analys och kommunikation snarare än skapande - men sedan finns ju alltid "kampen" mellan intuition och konstruktion... "jazz vs klassiskt"

  16. #16
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns givetvis flera olika vägar in, så länge resultatet känns bra för personen ifråga!

    Musikteorin står ju för meta-kunskap, för analys och kommunikation snarare än skapande - men sedan finns ju alltid "kampen" mellan intuition och konstruktion... "jazz vs klassiskt"
    mmm, det jag kallar att dra ut teorin i praktiken och det är inom alla discipliner, inte bara musik, rent ut sagt ett h-vete men men trägen vinner och tur för mig att jag är en exceptionellt målmedveten herre, eller en envis jävel som man också kan uttrycka det om man vill HA! HA!

  17. #17
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Jag kan inte spela och kan ingen teori heller. Inte att rekommendera.

  18. #18
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag tror Dur vinner för den är mest riddar-metal

Liknande ämnen

  1. Gudfadern i dur!
    Av skogge i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-04, 22:36
  2. Metallica-låtar tvingade till dur
    Av sisältää i forum Skivor & artister
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 09:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •