Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 129

Ämne: Hur bygger man en låt?

  1. #1
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Hur bygger man en låt?

    Hur bygger man låt? Finns det några grunder hur en låt ska byggas upp för att bli en låt? Och det jag är ute efter är absoluta grunder för någon som hållit på med musik i 5 minuter. Dvs jag. Bas och bastrumma spelar man ofta på samma takslag tex? Hur många takter har en låt oftast? Hur gör man mellan ref och vers tex? Man spelar ofta på varje stavelse i sången? Hur vet man vilken tonart man sjunger i? Och vad gör man med den infon? Man spelar aldrig olika ackord samtidigt? Börjar och slutar man alltid på samma ackord? Ja ni fattar.. Vad har ni på detta?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Härlig fråga - men du får nog berätta ungefär vart du vill nå. Nån form av pop? Det finns väl olika sätt, men många varvar ackord tills nåt känns bra, andra letar bas eller rytmer.

    Men jag vill följa tråden - spännande ingång.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ta en låt du gillar, analysera den. Det är nog bästa tipset. Se om du kan få svaret på dina frågor där. Ta sedan en annan låt du gillar, gör samma sak där.

    Lyssna och analysera!

  4. #4
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Håller med jgb. Och om du kör fast att analysera en låt som du gillar, posta dina funderingar här! Gärna med en Youtube-länk.

    Här finns en övergripande beskrivning av pop-låtens delar.

  5. #5
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Musikrookie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur bygger man låt? Finns det några grunder hur en låt ska byggas upp för att bli en låt? Och det jag är ute efter är absoluta grunder för någon som hållit på med musik i 5 minuter. Dvs jag. Bas och bastrumma spelar man ofta på samma takslag tex? Hur många takter har en låt oftast? Hur gör man mellan ref och vers tex? Man spelar ofta på varje stavelse i sången? Hur vet man vilken tonart man sjunger i? Och vad gör man med den infon? Man spelar aldrig olika ackord samtidigt? Börjar och slutar man alltid på samma ackord? Ja ni fattar.. Vad har ni på detta?
    http://www.musikipedia.se/formanalys
    Detdär borde vara vad du behöver. Grundreceptet för pop/rock.
    Ska du göra nåot "intressantare" som ambient eller sånt, så blir det en helt annan grej, men det är bra att börja med grunden.

    Sen är det bara att öva, som JGB skrev. Lyssna på låtar du gillar och skriv ner vad du hör baserat på infon på dendär sidan.

  6. #6
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Som andra är inne på beror mycket på vilken musik du tänkt göra. Jag gör visserligen rätt varierande musik rent genremässigt, men utgår ofta från någon slags pop-mall. Skulle vilja påstå att den mesta pop/rock/country/dansband/dancepop/synthpop fram till 2000-talet (då det började gå rejält utför om du frågar mig;-) utgår från någon slags pop-mall, som kan se ut ungefär såhär:

    Låten har någon form av intro, kanske bara 8 takter för att inte tråka ut lyssnaren. Lite sparsmakat arrangemang, ofta utan bas och trummor.

    Sången börjar med vers 1-2(ibland tre, 8-16 takter vardera. Bas och trummor brukar komma här någonstans, samtidigt som kompet ibland förändras (tex från åttondelar till sextondelar) eller fler instrument läggs på allteftersom låten pågår.

    Brygga: det som binder ihop versen med refrängen. oftast inte så lång och skiljer sig med fördel ackordmässigt något från vers för att markera ett lyft i låten mot refrängen. Snyggt att ta bort trummorna precis innan refrängen kommer, för att öka dynamiken i låten och få refrängen att framstå som ännu mer upplyftande.

    Refrängen: låtens höjdpunkt. Jocke Berg (Kent) har länge förespråkat tankesättet att spara det bästa med låten (oftast då bästa melodin) till refrängen. Det är ändå refrängen som ska repeteras vanligtvis 2-4 gånger under låten och då bör den vara något extra. Därför inte heller för lång, för låten kommer då bli jättelång vilket kan leda till att många tröttnar (ur ett radio-pop-perspektiv, ska tilläggas).

    Efter ref kommer antingen en fortsättning på verserna från tidigare, eller ibland ett stick. Ett stick kommer väl oftast efter ett par refränger men fungerar ibland bra tidigt. Där ska väl egentligen ackord/melodi skilja sig som mest - därav namnet (det ska sticka ut från låten). Har man sticket mot slutet kan man låta det sedan byggas upp och övergå till en brygga till slutrefrängen.

    Refrängen återkommer sedan 1-3 gånger under låten.

    Slutrefrängen är alldeles för ofta (om du frågar mig) den vanliga refrängen med bara lite mer instrumentering. Riktigt bra låtar kör här i stället någon liten twist och öser på ordentligt med körer osv. för att skapa något slags crescendo i låten.

    Outro. Går ofta ihop med slutrefrängen men kan förstås också vara ett solo. 80-tals-outro var det ofta fading outro som gällde.

    Sådär kan det se ut. Det bästa är att med kunskap om dessa grunderna kan det bli riktigt kul att frångå "mallen". Tex vänta med trummor eller rentav refräng till slutet....Jag tycker det är jätteanvänbart att kunna grunderna för att få låten att framstå som genomtänkt och professionell, men genom att överraska kan man behålla lyssnarens nyfikenhet och göra låten mindre förutsägbar. Och det är bra.

    Hoppas det hjälper något;-)

  7. #7
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Det brukar (som sagt ovan) sägas om sånt här att det kan vara bra att fatta grundreglerna först och sen lär sig att bryta mot dem på bra sätt. En låt kan sen vara vad som helst, samma fras om och om igen i fem minuter om man vill. Olika genrer har sina etablerade strukturer, men pop/rock-formatet går att applicera på många genrer. Kolla typ på den här låten av T. Rex, enkel och tydligt uppbyggd: https://www.songsterr.com/a/wsa/t-re...chords-s252521

    Bas och bastrumma spelar man ofta på samma takslag tex?
    - Inte nödvändigtvis, kanske några av slagen.

    Hur många takter har en låt oftast?
    - Standard popformat skulle kunna vara cirka: 4 takters intro / 8 vers / 8 refräng / 8 vers / 2x8 ref / 8 break / 2x8 ref / avslut

    Hur gör man mellan ref och vers tex?
    - Behövs inget speciellt

    Man spelar ofta på varje stavelse i sången?
    - Nä sångens frasering kan gärna ligga annorlunda jämfört med musiken.

    Hur vet man vilken tonart man sjunger i?
    - Om låten finns färdig så välj en tonart där det är bekvämt att sjunga och anpassa de andra instrumenten efter det.

    Man spelar aldrig olika ackord samtidigt?
    - Alla instrument formar harmonier tillsammans, så om gitarr tar ett E och så ligger det en syntton på D och en bas på A så blir det tillsammans ackordet. Och då behöver man nödvändigtvis inte veta vad det ackordet heter, låter stämmorna bra ihop så är allt bra.

    Börjar och slutar man alltid på samma ackord?
    - Vissa låtar kanske, men inte regelmässigt

  8. #8
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Spela bara på vita tangenter på keyboard och välj ut 2, 3 eller 4 ackord och spela samma i hela låten. Tex.

    2 = C och F
    3 = C G F
    4 = C G am F

    Ska ackorden varieras börja refrängen på C eller F
    (googla ackorden för att se hur de spelas)

  9. #9
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    intro
    hook
    vers
    refräng
    vers
    refräng
    stick
    vers
    refräng
    refräng outro

  10. #10
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Musik ska byggas utav glädje...

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Alla låtar bygger på fyra ackord: C, G, Am, F


    https://youtu.be/oOlDewpCfZQ

  12. #12
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musik ska byggas utav glädje...
    ...av glääääädje bygger man musik!

  13. #13

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag skulle nog säga att det INTE finns konkreta grunder för hur det BLIR en låt. Det finns så många sätt och varianter. Med det sagt så är det många genrer som håller sig till Onatanjs beskrivning i #6. Jag hamnar ofta däromkring själv och har inget emot det. Men jag ska försöka beskriva lite fler varianter.

    Man trallar ihop nåt som definitivt har en versform, men inte riktigt passar att följa med refräng. Då kan man ta exempelvis (för enkelhets skull ) halva ackordföljden i versen och göra en enkel melodi till och låta det vara vilan mellan verserna. Bob Dylan t.ex har många såna.

    I Country har vers och refräng ofta samma ackord, men melodin varieras och sångstämmor läggs så att refrängeffekten uppstår lika bra ändå.

    Jag skulle gärna höra från nån insatt hur strukturer brukar se ut i Döds/Trash/Black. Den ruskigt hårda metallen typ. Jag vet att det finns några såna häromkring

  15. #15
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Men allvarligt talat, lyssna på musik! -Varje gång du gör det får du facit på hur låten du lyssnar på sattes ihop. ”Reglerna” som vi fantasilösa musiker använder oss av är inte regler på riktigt utan hjälpredor; följer man dem så är risken för ett musikaliskt magplask snäppet lägre. Det finns tyvärr risker med att luta sig alltför tungt mot ”reglerna”: det blir lätt bara ”liksommusik” av det hela.

    Vad lyssnar du på?
    Senast redigerat av Daionsavage den 2017-11-25 klockan 05:04.

  16. #16
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Massor med bra svar på en fråga som det egentligen inte finns något koncist, bra och korrekt svar på! Men som sagt, den första frågan är vilken slags musik det ska bli.

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle gärna höra från nån insatt hur strukturer brukar se ut i Döds/Trash/Black. Den ruskigt hårda metallen typ. Jag vet att det finns några såna häromkring
    Riktigt så insatt är jag inte, men mitt intryck är att de ofta bygger vidare från proggrockens udda taktarter och täta taktarts- och tempobyten. Ibland används samma riff men "transponerat" till olika tempi. De sätter gärna upp situationer där de kan bryta med förväntningarna genom att kapa av eller förlänga takter eller ändra tempo på oförutsedda sätt. Men det är ju en omfattande genre med många formexperiment av olika slag.

    Påfallande ofta har de ett soloparti med en gitarr panorerad till vänster (nästan aldrig till höger, undrar varför). En del lägger in extremt korta bassolon eller trumsolon, en takt ungefär.

    Det där med hur man strukturerar en låt beror ju på vilka medel man har till rådighet. I metal med nedstämda distade gitarrer är det inte så stor vits att arbeta med ackord, dvs fler än två toner, men rytmiska oregelbundenheter ligger bättre till för besättningen. Jämför hur komplicerat det hade varit att imitera den ryckiga rytmiken med en åttastegssequencer.

  17. #17
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle gärna höra från nån insatt hur strukturer brukar se ut i Döds/Trash/Black. Den ruskigt hårda metallen typ. Jag vet att det finns några såna häromkring
    Här är ett recept på dödsmetall allafall

    https://www.youtube.com/watch?v=syRFfK9cbWc/
    Senast redigerat av KRiS den 2017-11-25 klockan 18:25.

  18. #18
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    trummorna ska vara ungefär som nån otroligt bra låt som man har hört
    basen ska vara ungefär som nån otroligt bra låt man har hört
    versen ska ha intressant text men tråkiga ackord
    refrängen ska ha tjatig tex men underbara ackord

  19. #19
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Kung Bowie har svaret.


    https://youtu.be/cNbnef_eXBM

  20. #20
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    trummorna ska vara ungefär som nån otroligt bra låt som man har hört
    basen ska vara ungefär som nån otroligt bra låt man har hört
    versen ska ha intressant text men tråkiga ackord
    refrängen ska ha tjatig tex men underbara ackord
    Bra sammanfattning där

  21. #21
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    trummorna ska vara [...] underbara ackord
    Kul sammanfattning!

  22. #22
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla låtar bygger på fyra ackord: C, G, Am, F


    https://youtu.be/oOlDewpCfZQ
    Ett bra bevis på att en låt är mer än en ackordföljd. Man behöver inte vara blyg att återanvända delar från andra låtar. Det är hur man sätter ihop allt som avgör verkshöjden.

  23. #23
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Många bra svar! Kastar in en till fråga medan jag svarar på några ovan. Om man vet att en låt ska gå i säg 100bpm. Hur vet man att man spelar i 100bpm live? Och när man spelar in också för den delen.. När man sett låtlistor som folk i ett band har så står det ofta bara låtarna och inte mkt till stöd i övrigt? Har dom det i huvudet då? Eller snarare ryggraden kanske..

  24. #24
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ta en låt du gillar, analysera den. Det är nog bästa tipset. Se om du kan få svaret på dina frågor där. Ta sedan en annan låt du gillar, gör samma sak där.

    Lyssna och analysera!
    Håller på med det för fullt men det är inte helt lätt när jag inte riktigt vet vad jag tittar efter har jag märkt. Jag har skaffat noter till några av Mauro Scoccos låtar bland annat och försöker lägga in dom som midi i Logic och se om noterna blir rätt efter vad jag tror noterna betyder. Sedan försöker jag lyssna efter vad låten mer innehåller och titta efter olika mönster men det blir ofta en helt annan låt av det hehe. Än så länge. Jag har mått extremt dåligt i över 15år och vart på botten verkligen, men sedan bestämde jag mig en dag att lära mig allt om musik och det har gjort att jag fått tillbaka livsgnistan. Så nu sitter jag varje dag och försöker.. Men det går väldigt segt tyvärr.. Där av mitt inlägg.

  25. #25
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.musikipedia.se/formanalys
    Detdär borde vara vad du behöver. Grundreceptet för pop/rock.
    Ska du göra nåot "intressantare" som ambient eller sånt, så blir det en helt annan grej, men det är bra att börja med grunden.

    Sen är det bara att öva, som JGB skrev. Lyssna på låtar du gillar och skriv ner vad du hör baserat på infon på dendär sidan.
    Bra länk! Sånt jag eftersöker!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med jgb. Och om du kör fast att analysera en låt som du gillar, posta dina funderingar här! Gärna med en Youtube-länk.

    Här finns en övergripande beskrivning av pop-låtens delar.
    Tack för länken! Exakt sånt där jag letar efter.

  26. #26
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som andra är inne på beror mycket på vilken musik du tänkt göra. Jag gör visserligen rätt varierande musik rent genremässigt, men utgår ofta från någon slags pop-mall. Skulle vilja påstå att den mesta pop/rock/country/dansband/dancepop/synthpop fram till 2000-talet (då det började gå rejält utför om du frågar mig;-) utgår från någon slags pop-mall, som kan se ut ungefär såhär:

    Låten har någon form av intro, kanske bara 8 takter för att inte tråka ut lyssnaren. Lite sparsmakat arrangemang, ofta utan bas och trummor.

    Sången börjar med vers 1-2(ibland tre, 8-16 takter vardera. Bas och trummor brukar komma här någonstans, samtidigt som kompet ibland förändras (tex från åttondelar till sextondelar) eller fler instrument läggs på allteftersom låten pågår.

    Brygga: det som binder ihop versen med refrängen. oftast inte så lång och skiljer sig med fördel ackordmässigt något från vers för att markera ett lyft i låten mot refrängen. Snyggt att ta bort trummorna precis innan refrängen kommer, för att öka dynamiken i låten och få refrängen att framstå som ännu mer upplyftande.

    Refrängen: låtens höjdpunkt. Jocke Berg (Kent) har länge förespråkat tankesättet att spara det bästa med låten (oftast då bästa melodin) till refrängen. Det är ändå refrängen som ska repeteras vanligtvis 2-4 gånger under låten och då bör den vara något extra. Därför inte heller för lång, för låten kommer då bli jättelång vilket kan leda till att många tröttnar (ur ett radio-pop-perspektiv, ska tilläggas).

    Efter ref kommer antingen en fortsättning på verserna från tidigare, eller ibland ett stick. Ett stick kommer väl oftast efter ett par refränger men fungerar ibland bra tidigt. Där ska väl egentligen ackord/melodi skilja sig som mest - därav namnet (det ska sticka ut från låten). Har man sticket mot slutet kan man låta det sedan byggas upp och övergå till en brygga till slutrefrängen.

    Refrängen återkommer sedan 1-3 gånger under låten.

    Slutrefrängen är alldeles för ofta (om du frågar mig) den vanliga refrängen med bara lite mer instrumentering. Riktigt bra låtar kör här i stället någon liten twist och öser på ordentligt med körer osv. för att skapa något slags crescendo i låten.

    Outro. Går ofta ihop med slutrefrängen men kan förstås också vara ett solo. 80-tals-outro var det ofta fading outro som gällde.

    Sådär kan det se ut. Det bästa är att med kunskap om dessa grunderna kan det bli riktigt kul att frångå "mallen". Tex vänta med trummor eller rentav refräng till slutet....Jag tycker det är jätteanvänbart att kunna grunderna för att få låten att framstå som genomtänkt och professionell, men genom att överraska kan man behålla lyssnarens nyfikenhet och göra låten mindre förutsägbar. Och det är bra.

    Hoppas det hjälper något;-)
    Stort tack för ett mkt bra inlägg! Det är exakt så jag känt när jag bestämde mig för att sätta mig in i hur musik fungerar, att jag vill veta grunderna och hur andra gör för att sedan försöka göra något som frångår det ibland.

  27. #27
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det brukar (som sagt ovan) sägas om sånt här att det kan vara bra att fatta grundreglerna först och sen lär sig att bryta mot dem på bra sätt. En låt kan sen vara vad som helst, samma fras om och om igen i fem minuter om man vill. Olika genrer har sina etablerade strukturer, men pop/rock-formatet går att applicera på många genrer. Kolla typ på den här låten av T. Rex, enkel och tydligt uppbyggd: https://www.songsterr.com/a/wsa/t-re...chords-s252521

    Bas och bastrumma spelar man ofta på samma takslag tex?
    - Inte nödvändigtvis, kanske några av slagen.

    Hur många takter har en låt oftast?
    - Standard popformat skulle kunna vara cirka: 4 takters intro / 8 vers / 8 refräng / 8 vers / 2x8 ref / 8 break / 2x8 ref / avslut

    Hur gör man mellan ref och vers tex?
    - Behövs inget speciellt

    Man spelar ofta på varje stavelse i sången?
    - Nä sångens frasering kan gärna ligga annorlunda jämfört med musiken.

    Hur vet man vilken tonart man sjunger i?
    - Om låten finns färdig så välj en tonart där det är bekvämt att sjunga och anpassa de andra instrumenten efter det.

    Man spelar aldrig olika ackord samtidigt?
    - Alla instrument formar harmonier tillsammans, så om gitarr tar ett E och så ligger det en syntton på D och en bas på A så blir det tillsammans ackordet. Och då behöver man nödvändigtvis inte veta vad det ackordet heter, låter stämmorna bra ihop så är allt bra.

    Börjar och slutar man alltid på samma ackord?
    - Vissa låtar kanske, men inte regelmässigt
    Stort tack för det här inlägget! Det med hur instrument formar harmonier tillsammans har jag inte tänkt på så det är verkligen en sådan sak jag är ute efter att få veta. Aldrig läst det tidigare heller trots att jag köpt massor av böcker om musikteori som jag tagit mig igenom.. Tycker alla böcker liknar varandra och jag har hittills inte stött på någon som berättar med detaljer hur låtar är uppbyggda och fungerar. Tanken bakom dom. Och det med hur man vet vilken tonar man sjunger i.. Hur vet man det om man ska göra en egen låt då? Om vi tar Winnerbäck, Håkan och Kent. Hur gör dom sina låtar efter sina röster?

  28. #28
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla låtar bygger på fyra ackord: C, G, Am, F


    https://youtu.be/oOlDewpCfZQ
    Så bra! Tack!

  29. #29
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Daionsavage Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ..hehe, det är något sådant jag söker efter, men en "riktig".

  30. #30
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle nog säga att det INTE finns konkreta grunder för hur det BLIR en låt. Det finns så många sätt och varianter. Med det sagt så är det många genrer som håller sig till Onatanjs beskrivning i #6. Jag hamnar ofta däromkring själv och har inget emot det. Men jag ska försöka beskriva lite fler varianter.

    Man trallar ihop nåt som definitivt har en versform, men inte riktigt passar att följa med refräng. Då kan man ta exempelvis (för enkelhets skull ) halva ackordföljden i versen och göra en enkel melodi till och låta det vara vilan mellan verserna. Bob Dylan t.ex har många såna.

    I Country har vers och refräng ofta samma ackord, men melodin varieras och sångstämmor läggs så att refrängeffekten uppstår lika bra ändå.

    Jag skulle gärna höra från nån insatt hur strukturer brukar se ut i Döds/Trash/Black. Den ruskigt hårda metallen typ. Jag vet att det finns några såna häromkring
    Tack för mkt bra tips! Precis sånt jag eftersöker, exempel på hur andra artister gjort sina låtar, som du nämner med Bob Dylan.

  31. #31
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Daionsavage Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men allvarligt talat, lyssna på musik! -Varje gång du gör det får du facit på hur låten du lyssnar på sattes ihop. ”Reglerna” som vi fantasilösa musiker använder oss av är inte regler på riktigt utan hjälpredor; följer man dem så är risken för ett musikaliskt magplask snäppet lägre. Det finns tyvärr risker med att luta sig alltför tungt mot ”reglerna”: det blir lätt bara ”liksommusik” av det hela.

    Vad lyssnar du på?
    Som jag skrev här ovan så mådde jag dåligt under många många år tills jag bestämde mig rätt nyligen för att lära mig allt om musik, och då fick jag tillbaka livsgnistan.. Och tidigare har jag bara lyssnar på musik och det extremt mycket. Behövt lyssna flera timmar om dagen för att hålla mig ovanför ytan. Har som mål att kunna göra exakta covers av bland annat Håkan Hellström, Winnerbäck, Tomas Andersson Wiij och Kent. Där jag spelar allt och spelar in allt. För att förstå hur dom gör. Och sedan kunna göra egna låtar utifrån det. Och det målet får mig att vilja gå upp på morgonen. Även om jag fortfarande känner mig väldigt obegåvad som inte kommit så långt trots att jag suttit timmar varje dag väldigt lång tid nu så gör det ändå att självförtroende växer. För jag har ett mål och det går framåt. Om än väldigt sakta.

  32. #32
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    trummorna ska vara ungefär som nån otroligt bra låt som man har hört
    basen ska vara ungefär som nån otroligt bra låt man har hört
    versen ska ha intressant text men tråkiga ackord
    refrängen ska ha tjatig tex men underbara ackord
    Hehe det är något sådant jag vill kunna sätta ihop.. Och veta när sådana som Kent, Winnerbäck, Håkan och Tomas Andersson Wij lägger in vilka instrument och hur dom ofta bygger sina låtar.

  33. #33
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kung Bowie har svaret.


    https://youtu.be/cNbnef_eXBM
    Jag vet inte om jag är platt men jag köper det till 1000%.

  34. #34
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för alla bra inlägg återigen! Verkar vara ett mkt trevlig forum det här!

    Om någon skulle vilja hjälpa mig vidare så får ni väldigt gärna skriva en analys av låtar jag lägger upp? Och tänk på att jag är så grön man kan vara på det här. Tänk som att berätta något för en femåring.

    Om vi tar den här tex:
    https://youtu.be/8erUcIHEoYA

    Den har jag noterna på men dom är nästan obegripliga för mig. Försökt lägga in dom som midi i Logic och se om noterna stämmer men det är många tecken jag inte känner igen och som jag inte sett trots att jag har många böcker om att läsa noter.. Tanken med det är att lära mig noter, förstå musikteori och hur man bygger en låt. Hur man spelar en låt egentligen. För jag har inte lyckats med det än.. Jag spelar gitarr och piano varje dag men är så obegåvad att jag bara sitter och försöker träna händerna med 5 ackord A, 5 B, 5 C, 5 D, 5 E, 5 F och 5 G. Sen sitter jag och försöker spela dom om och om igen så snabbt jag kan. Men det har inte blivit något låt än.. Och samma med bas. Och med trummorna spelar jag bara några simpla saker jag sett på youtube. Mest för att få in det i armarna. Förbereda kroppen tills hjärnan förstår hehe.

  35. #35
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Gärna denna också:


    https://youtu.be/R7-m1YbhLXY

    Det är också ett mål, göra covers rakt av Jonathan Johansson och förstå dom. Drömmen är att kunna spela alla det där själv.. OCH spela in, med allt vad det innebär.. Blås tycker jag dock verkar ännu svårare än piano, bas, gitarr och trummor. Men det skulle vara kul. Vad jag förstår är det ofta så att man måste pricka tonerna "själv" där? Vilket får vänta tills jag kan ca allt annat hehe..

  36. #36
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Angå bas: Om man tar ett Cm på gitarr. Då spelar man oftast C på bas? Hur ofta tar man ackord på bas? Väldigt sällan? Spelar dom flesta bastrumma samtidigt som bas? Cm består av tonarna C - Eb - G? Kan man spela G på bas då? Men kan menar jag, hur gör man oftast? Hur gör artister jag nämt oftast? Eller exempel på hur några andra gör?

  37. #37
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Musikrookie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angå bas: Om man tar ett Cm på gitarr. Då spelar man oftast C på bas? Hur ofta tar man ackord på bas? Väldigt sällan? Spelar dom flesta bastrumma samtidigt som bas? Cm består av tonarna C - Eb - G? Kan man spela G på bas då? Men kan menar jag, hur gör man oftast? Hur gör artister jag nämt oftast? Eller exempel på hur några andra gör?
    Börjar med sista frågan: Ja basen är vanligen i C om ackordet är Cm, och oftast bara 1 ton på basen. Däremot är det snyggt att växla bastoner under samma ackord, tex F som baston till Cm. Så två takter Cm med C i basen och sen två takter Cm med F i basen, eller Cm/F som man brukar skriva.

  38. #38
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Musikrookie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om någon skulle vilja hjälpa mig vidare så får ni väldigt gärna skriva en analys av låtar jag lägger upp?

    Om vi tar den här tex:
    https://youtu.be/8erUcIHEoYA
    Jackie! Härligt! Det som blir förvirrande här är nog själva syntackord-riffet, som kanske blir massa midi. De kör också lite färgningar i ackorden, dvs att man lägger till en eller flera extra toner till ett ackord. Typ ett Cm med ett D i mitten - C D Eb G. Versen på Jackie är lite knepigare än refrängen, som är rätt simpel om man struntar i keyboard-riffet. Prova med den först bara. Versen skulle jag lämna tills du nött lite andra låtar ett tag.

    Här fanns det ackord till den:
    https://tabs.ultimate-guitar.com/tab..._chords_443250

  39. #39
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Kolla på "För en lång lång tid" med Håkan, bra låt och lätt att spela och få med de snygga grejerna. Ganska mycket raka ackord som sångmelodin och pianomelodin samspelar snyggt med. Alltid fint när en melodi upprepas med olika ackord under sig.

    Ackord:
    https://tabs.ultimate-guitar.com/tab/831667

    Vissa färgningar är inte med där ser jag, D är nog ofta snarare ett Dmaj7 dvs ett D-ackord med ett tillagt C# - tonerna C# D F# A. Sången börjar också på C# vilket ger en skön skevhet.
    Låten går i D, men refrängen börjar inte på grundackordet D utan på G vilket ger lite mer rörelse. Sista versackordet leder in till refrängen väldigt bra också.
    Angående val av tonart så kan man kan tycka att Håkan sjunger lite lågt hela låten, men å ena sidan ger det en lite mörk stämning, och så kan han ta i och köra de där höga raderna, så tonarten är säkert vald utifrån det.

  40. #40
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Många bra svar här. Jag vill gärna uppmana dig att fortsätta jobba med instrumenten, t ex gitarr. Ge inte upp! Jag tror det är viktigt för låtskrivandet.

    Det låter lite enahanda att spela massa A, B, C osv. Pröva att spela en enklare låt istället. Varför inte "save tonight", som har få ackord. Spela i lugnt tempo, börja med ett anslag per taktslag.

    Finns också många barnlåtar med färre antal ackord, kanske en vaggvisa?

    Även Beatles har några låtar med färre antal ackord, har för mig att "She loves you" är mindre komplicerad. (Kan ha fel där.)

  41. #41
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Om man inte orkar lära sig ackord eller teori räcker de med att lära sig ett F på gura sen flyttar du upp och ner i rasande tempo, räcker med de 2-3 tjockaste strängarna

    https://youtu.be/qlP43fiYNPs

  42. #42
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Mitt konkreta tips är att skita i att försöka göra allt till att börja med. Begränsa dig helt till ackordföljden, och bry dig bara om dur eller moll, inga färgningar. Lär dig spela låten så, på ett instrument, så att formen sätter sig. När det känns bra så går det lättare att förfina detaljer sen.

    (All ära åt Bowie, men det är ju lätt för en av världens mest uppskattade artister att säga så med över 50 år av skivbolagsuppbackning som underlag för framgång och experiment. Visst har han såklart rätt men för att hamna i hans position är det nog inte receptet...)

  43. #43
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Musikrookie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man vet att en låt ska gå i säg 100bpm. Hur vet man att man spelar i 100bpm live? Och när man spelar in också för den delen.. När man sett låtlistor som folk i ett band har så står det ofta bara låtarna och inte mkt till stöd i övrigt? Har dom det i huvudet då? Eller snarare ryggraden kanske..
    Ja, man lär sig vanligtvis låtarna utantill inför konserter. Som en del av det ingår att ha en känsla för rätt tempo. För att sätta tempot i början får man föreställa sig låten i huvet en stund innan.

    Naturligtvis kan tempot variera från gång till gång och efter humör. Musiker som spelar i kyrkor med lång efterklang kan välja ett lägre tempo än de skulle ha valt i en konsertlokal med kortare efterklang för att inte tonerna ska gröta ihop sig för mycket.

  44. #44

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många bra svar här. Jag vill gärna uppmana dig att fortsätta jobba med instrumenten, t ex gitarr. Ge inte upp! Jag tror det är viktigt för låtskrivandet.

    Det låter lite enahanda att spela massa A, B, C osv. Pröva att spela en enklare låt istället. Varför inte "save tonight", som har få ackord. Spela i lugnt tempo, börja med ett anslag per taktslag.
    Jag tror det kan vara värt att leta upp tabulatur eller liknande för klassiska/äldre rock- och poplåtar – de har ofta enkel struktur och inte allt för krångliga ackord, och jag tror det är ett sätt att lära sig hur låtar är uppbyggda.

    Sen skulle jag personligen sikta på att lära mig en hanterlig mängd saker åt gången – strunta i basgångar och trummor tills ackord och strukturer sitter. Vill du ha något att spela till så kan du tex använda färdiga trumloopar i Garageband (gratis om du har Mac eller iPhone/iPad) som komp. Där finns det också basgångar, men de är kanske för "färdiga" för att riktigt passa till allt.

  45. #45
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Börjar med sista frågan: Ja basen är vanligen i C om ackordet är Cm, och oftast bara 1 ton på basen. Däremot är det snyggt att växla bastoner under samma ackord, tex F som baston till Cm. Så två takter Cm med C i basen och sen två takter Cm med F i basen, eller Cm/F som man brukar skriva.
    Tack! Så bra info! Vart brukar man lägga in basen då? Och hur mycket i låten? Är det oftast mest bas eller mest bas? Och då pratar jag om pop/rock.

  46. #46
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jackie! Härligt! Det som blir förvirrande här är nog själva syntackord-riffet, som kanske blir massa midi. De kör också lite färgningar i ackorden, dvs att man lägger till en eller flera extra toner till ett ackord. Typ ett Cm med ett D i mitten - C D Eb G. Versen på Jackie är lite knepigare än refrängen, som är rätt simpel om man struntar i keyboard-riffet. Prova med den först bara. Versen skulle jag lämna tills du nött lite andra låtar ett tag.

    Här fanns det ackord till den:
    https://tabs.ultimate-guitar.com/tab..._chords_443250
    Så bra inlägg, tack. Är det intrång på copy om jag lägger upp en bild på noter här va?

  47. #47
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla på "För en lång lång tid" med Håkan, bra låt och lätt att spela och få med de snygga grejerna. Ganska mycket raka ackord som sångmelodin och pianomelodin samspelar snyggt med. Alltid fint när en melodi upprepas med olika ackord under sig.

    Ackord:
    https://tabs.ultimate-guitar.com/tab/831667

    Vissa färgningar är inte med där ser jag, D är nog ofta snarare ett Dmaj7 dvs ett D-ackord med ett tillagt C# - tonerna C# D F# A. Sången börjar också på C# vilket ger en skön skevhet.
    Låten går i D, men refrängen börjar inte på grundackordet D utan på G vilket ger lite mer rörelse. Sista versackordet leder in till refrängen väldigt bra också.
    Angående val av tonart så kan man kan tycka att Håkan sjunger lite lågt hela låten, men å ena sidan ger det en lite mörk stämning, och så kan han ta i och köra de där höga raderna, så tonarten är säkert vald utifrån det.
    Stort tack för det här inlägget! Så snällt!

    Har Håkans bok med ackord och tittade i den och det stämde ganska exakt med det i länken. Kan det vara så att boken skriver ut det enklare? För det är en sådan sak jag undrat, om låtar verkligen går som ackorden på såna där sajter eller i böcker så som Håkans eller om det är en varianter bara?

    Vad exakt innebär det att en låt går i en tonar? Att låten går i D? Sjunger håkan i D då? Och vad innebär det? Finns det någon simpel övning för att först det?

    Målet är att kunna läsa av en låt så där som du gör

  48. #48
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många bra svar här. Jag vill gärna uppmana dig att fortsätta jobba med instrumenten, t ex gitarr. Ge inte upp! Jag tror det är viktigt för låtskrivandet.

    Det låter lite enahanda att spela massa A, B, C osv. Pröva att spela en enklare låt istället. Varför inte "save tonight", som har få ackord. Spela i lugnt tempo, börja med ett anslag per taktslag.

    Finns också många barnlåtar med färre antal ackord, kanske en vaggvisa?

    Även Beatles har några låtar med färre antal ackord, har för mig att "She loves you" är mindre komplicerad. (Kan ha fel där.)
    Tack för ditt svar! Jag har spelat stilla natt och liknande men tycker det är ganska trist så min förhoppning är att jag ska samla på mig så mycket kunskap att det till slut ska ge ett ketchup-effekt där jag kan förstå en låt jag gillar helt och hållet till slut istället. Dikter har jag skrivit hela livet så skulle så himla gärna vilja göra musik av det.. Men ska börja försöka spela enklare låtar som du säger. Anledningen till att jag började spela C, Cm, Cm7, Csus, Cadd9 och så samma på D, E, F, G, A, B är att det gick så himla segt i början att jag tänkte att jag åtminstone kan träna händerna och beta av mina 10.000 timmar redan innan jag kan spela på riktigt. Och det har gjort att jag gått från att inte kunna ta ett barreackord överhuvutaget till att kunna ta mig igenom dessa 35 ackord snabbt och där kan jag improvisera ihop egna saker som inte låter mycket för världen men som jag kan spela snabbt och bra i alla fall. Och så går jag runt i en timme om dagen för att lära mina händer för framtiden. Brukar försöka titta på tv samtidigt så handen går över greppbrädan av sig själv. Kanske sämsta sättet att lära sig spela gitarr dock hehe.. Sen lägger jag tid efter det på att försöka ta nästa steg helt enkelt. Därför jag startade den här tråden.

  49. #49
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt konkreta tips är att skita i att försöka göra allt till att börja med. Begränsa dig helt till ackordföljden, och bry dig bara om dur eller moll, inga färgningar. Lär dig spela låten så, på ett instrument, så att formen sätter sig. När det känns bra så går det lättare att förfina detaljer sen.

    (All ära åt Bowie, men det är ju lätt för en av världens mest uppskattade artister att säga så med över 50 år av skivbolagsuppbackning som underlag för framgång och experiment. Visst har han såklart rätt men för att hamna i hans position är det nog inte receptet...)
    Försöker göra det men då jag lägger ner så många timmar om dagen så vill jag sprida ut det för att inte ruttna. Är så fruktansvärd obegåvad att det går så segt att jag skulle sluta efter en timme och sedan börja imorgon igen. Så därför har jag lagt upp det så att jag går på nästa grej efter det. Gitarr, Piano, Bas, Trummor, Musikteori, Sång, Text och produktion. Min förhoppning är att det ska ge mig bäst förståelse till slut. Och att det ska gå snabbast. Jag har lite problemet att jag alltid vill veta exakt allt när jag ska göra något, ska jag ta körkort så vill jag gärna veta hur bilen fungerar exakt innan det. Inte bara gasa, bromsa, växla och styra. Utan hur motorn fungerar.

  50. #50
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, man lär sig vanligtvis låtarna utantill inför konserter. Som en del av det ingår att ha en känsla för rätt tempo. För att sätta tempot i början får man föreställa sig låten i huvet en stund innan.

    Naturligtvis kan tempot variera från gång till gång och efter humör. Musiker som spelar i kyrkor med lång efterklang kan välja ett lägre tempo än de skulle ha valt i en konsertlokal med kortare efterklang för att inte tonerna ska gröta ihop sig för mycket.
    Om vi tar Håkan på Ullevi som exempel. Flera timmar med konstant spelande. Är så extremt imponerad att dom lärt sig alla dessa låtar helt utan till och vet tempo, ackord och allt utantill. Har dom satt ihop låtlistan efter bmp? Eller hur kan dom på 1sek gå över till en annan låt och direkt hitta tempot? För när någon räknar ner är det väl för att hitta tempot? Då måste det vara svårt utan det? Räknar Håkan 1, 2, 3, 4 genom hela låten? (eller vilket annan musiker som helst för den delen) Eller hur funkar det? Räknar trummisen så? Eller sitter det till slut i kroppen? Jag har köpt en metronom för att försöka spela efter den och få in det i kroppen men har nästan bara använt den till trummorna än så länge. Sitter det av sig självt hos en trummor till slut? Lite som att köra bil när man inte tänker på att man växlar?

  51. #51
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Om vi tar den här som exempel då:


    https://youtu.be/GV9NjL4C7F0

    Stämmer den spelningen med https://tabs.ultimate-guitar.com/tab...chords_1772027 rakt av?

    Och hur är låten uppbyggd?

    Trummorna börjar direkt och är ensamma första 15sek. Sedan kommer synten in. Vad spelar den? Ackorden i länken? Sedan början han sjunga 30sek. Har han räknat in något då? Han börjar ju inte bara sjunga när han känner för det? Är det någon effekt på sången när man hör det i TV? Effekt på hela spelningen eller på olika kanaler? Sen början han spela gitarr 1min in. Räknar han in det på något sätt? Hur vet han vilken effekt han ska ha på gitarren? Samma som inspelningen? Vad spelar han på gitarren? Lyssnar han efter synten och trummorna för att pricka dom på något sätt? Vad är det för takt Wij håller? Det kan ju inte vara korrekt till låten? I övrigt är det bara maracas? Är ljudet mickade förstärkare som haft med sig? Eller hur brukar det funka? Trummorna går lika genom hela låten? Golvpuka och hängpuka bara? Och sedan crash ibland? När? Vad markerar den? Det är två olika syntar med? Byter han effekt på tittaren något? Vad gör han för att få slutet på gitarren?

  52. #52
    Musikrookie
    Musikrookie är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    När jag läser noterna i Mauros bok, är dom skrivna för piano då? Eller gitarr? Hur vet jag det? Om det bara står tonerna så är det bara tonerna som ska spelas? Ett ackord visar väll alla tonerna över varandra? Som när jag bygger dom med midi i Logic? Är inte noter för piano alltid två rader? Med vänster och höger hand?

  53. #53
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Musikrookie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för alla bra inlägg återigen! Verkar vara ett mkt trevlig forum det här!

    Om någon skulle vilja hjälpa mig vidare så får ni väldigt gärna skriva en analys av låtar jag lägger upp? Och tänk på att jag är så grön man kan vara på det här. Tänk som att berätta något för en femåring.

    Om vi tar den här tex:
    https://youtu.be/8erUcIHEoYA

    Den har jag noterna på men dom är nästan obegripliga för mig. Försökt lägga in dom som midi i Logic och se om noterna stämmer men det är många tecken jag inte känner igen och som jag inte sett trots att jag har många böcker om att läsa noter.. Tanken med det är att lära mig noter, förstå musikteori och hur man bygger en låt. Hur man spelar en låt egentligen. För jag har inte lyckats med det än.. Jag spelar gitarr och piano varje dag men är så obegåvad att jag bara sitter och försöker träna händerna med 5 ackord A, 5 B, 5 C, 5 D, 5 E, 5 F och 5 G. Sen sitter jag och försöker spela dom om och om igen så snabbt jag kan. Men det har inte blivit något låt än.. Och samma med bas. Och med trummorna spelar jag bara några simpla saker jag sett på youtube. Mest för att få in det i armarna. Förbereda kroppen tills hjärnan förstår hehe.

    Grejen med Ratata är väl att de har ett utpräglat eget sound som alltså bryter från gängse 'regler'. Så mitt råd är sätt dig med MIDI sequencern i datorn, sätt en 4 eller 8bars loop och jobba med typ 4spår (till att börja med) och testa dig fram tills du hittar nåt du gillar. Flytta runt och testa vad som händer om du flyttar toner (i keyedit), fundera på vad varje ton i sig tillför vs inte tillför. Hur påverkar rytmik, hur samspelar stämmorna rytmiskt osv. Försök då och då växla ditt mindset mellan att vara analytisk och att gå på känslan.

    När du sedan fått ihop ett par såna som du tycker kan funka som vers och refräng, så lägger du ut en låt och putsar till helheten. När du är ny så tror jag på att du ganska fort ska försöka sätta ihop låtar. Räkna med att bara göra låtarna för dig själv till en början.

    (När du sedan fått till hantverket kan du lyssna på dina första alster, skratta lite för dig själv, för att sedan sno nåt embryo till en ny låt... Dessa tidiga försök kommer troligtvis att innehålla en hel del fin novelty, som troligtvis dock dränkts i kasst hantverk.)

    Lägg gärna upp dina försök under egen musik, så kommer du troligtvis få feedback.

  54. #54
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Musikrookie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag läser noterna i Mauros bok, är dom skrivna för piano då?
    Är det en rad med noter plus ackordanalys och text så är noterna melodin ämnad för sång. Ackorden är för vilket ackordinstrument som helst, såsom gitarr, piano, luta eller dragspel med flera. Melodin kan förstås spelas även den. Behöver inte sjungas.

    Vill du spela både ackord och melodi på piano så lägg grundtonen i ackordet på vänster hand och ackordet på höger. Se till att inte ha några högre toner än melodin i ackordet. Om du exempelvis ska spela ackordet Cm och melodin har ett Eb just när du ska slå ackordet så lägger du E (kvinten) en oktav ner så den inte är högre än Db. Gör inget att ackordets grundton inte hamnar på tummen, för du spelar ju ändå grundtonen med vänsterhanden.

    Låtar noterade på detta vis lämnar det öppet för dig att arrangera själv, i kontrast till pianonoter som skriver exakt vilka tangenter som du ska trycka på och när. Jag är själv rookie på piano och tragglar med just det ovan beskrivna.

  55. #55
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Musikrookie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad exakt innebär det att en låt går i en tonar? Att låten går i D? Sjunger håkan i D då? Och vad innebär det? Finns det någon simpel övning för att först det?
    Kan du kvintcirkeln? Varje tonart har sina speciella fasta förtecken (olika många kors eller b). C-dur har inga förtecken. När du går en kvint upp till G-dur blir det ett kors, vidare en kvint till upp blir det två kors osv. En kvint ner från C-dur är F-dur med ett b, samma sak där: lägg till ett b för varje kvint ner.

    Varje dur-tonart har en parallell molltonart en liten ters under, tex C-dur har A-moll som parallelltonart. De har samma förtecken.

    "Hur vet man om det är dur eller moll?" hör jag dig fråga. Skaffa gärna en bok om grundläggande musikteori om du inte har det. Någon annan får ge tips om vad som finns.

  56. #56
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Musikrookie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om vi tar Håkan på Ullevi som exempel. Flera timmar med konstant spelande. Är så extremt imponerad att dom lärt sig alla dessa låtar helt utan till och vet tempo, ackord och allt utantill. Har dom satt ihop låtlistan efter bmp? Eller hur kan dom på 1sek gå över till en annan låt och direkt hitta tempot? För när någon räknar ner är det väl för att hitta tempot? Då måste det vara svårt utan det?
    Räknar in gör man för att alla ska börja samtidigt, och den som räknar in sätter då tempot. Ibland bara med feeling eller att man nynnar låten i huvudet i 2 sekunder, men även proffsen har sina knep, kanske en metronom i en hörlur eller så sätter man igång ett backtrack. Många kommer också in i fel tempo, vilket de kanske märker när de spelat en bit på låten och så får de öka eller sacka lite
    Förutom att folk är duktiga så har de ju repat ordentligt också, och de kan även rädda det hela om de glömmer en bit av texten eller spelar fel.

    Citat Ursprungligen postat av Musikrookie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Räknar Håkan 1, 2, 3, 4 genom hela låten? (eller vilket annan musiker som helst för den delen) Eller hur funkar det? Räknar trummisen så? Eller sitter det till slut i kroppen?
    Det lär man sig att känna, mycket på grund av att själva kompet avslöjar var man är i takten. Med helt monoton musik, som är lika varje slag, så kan nog vem som helst tappa bort sig, och i mer udda taktarter kanske även erfarna musiker måste räkna. Men ofta lär man sig den låt man ska spela och kör på känsla.


    Citat Ursprungligen postat av Musikrookie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad exakt innebär det att en låt går i en tonar? Att låten går i D? Sjunger håkan i D då? Och vad innebär det? Finns det någon simpel övning för att först det?
    Om man utgår från en låt och antar att den går i D så kan man ta hela låten och flytta den uppåt eller nedåt på pianot (så att säga), vilket gör att alla proportioner blir samma, så den låter likadant (förutom högre eller lägre = ljusare eller mörkare), och då förändras alltså tonarten. En ackordföljd som först var D A G blir C G F om man spelar låten i C, och E B A om man spelar låten i E. Melodin och allt följer med.

    Eftersom det inte spelar så jättestor roll vilken tonart man väljer så kan man låta omständigheterna styra - tex. var sångrösten är bekväm, eller ett speciellt riff man spelade som är lätt att spela i en viss tonart.

  57. #57

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Musikrookie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om vi tar Håkan på Ullevi som exempel. Flera timmar med konstant spelande. Är så extremt imponerad att dom lärt sig alla dessa låtar helt utan till och vet tempo, ackord och allt utantill.
    Det är till största delen en fråga om övning. Håkan Hellström och andra stora artister har spelat sina låtar tusentals gånger, så det gör ju att det sätter sig oavsett om man vill eller ej. Sedan finns det ju mönster i musik – C/F/G är en mycket mer naturlig ackordföljd än typ Dsus7/E9/F-moll, så följer man liknande mönster är det lättare att komma ihåg.

    Och det är få lyssnare som kommer lägga märke till om en låt går i 120 eller 121BPM, så man kommer undan med rätt mycket. (Dito också rena misstag – de är ofta mycket mer uppenbara för den som spelar än för publiken.)

    Så i hög grad är det som teater, matlagning eller vad som helst annat – gör man det många gånger så lär man det sig utantill och kan improvisera vid behov.

  58. #58
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Musikrookie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har lite problemet att jag alltid vill veta exakt allt när jag ska göra något, ska jag ta körkort så vill jag gärna veta hur bilen fungerar exakt innan det. Inte bara gasa, bromsa, växla och styra. Utan hur motorn fungerar.
    Detta är förmodligen helt fel väg att gå. Att veta allt om motorn innan man ska köra är HELT meningslöst, och garanterat en distraktion för inlärandet av poängen: Att kul och bekvämt ta sig från punkt A till punkt B. Om vi jämför med musik så FINNS det ingen verkstadshandbok att lära sig som kommer innan att faktiskt spela låtar. Tvärtom. Bäst är att först lära sig många låtar och sen spela de ofta. FÖrst då kommer förståelsen för teorin. (Som jag antar att du är ute efter, snarare än en blind inlärning av teorin.)

  59. #59
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Musikrookie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om vi tar den här som exempel då:


    https://youtu.be/GV9NjL4C7F0

    Stämmer den spelningen med https://tabs.ultimate-guitar.com/tab...chords_1772027 rakt av?

    Och hur är låten uppbyggd?

    Trummorna börjar direkt och är ensamma första 15sek. Sedan kommer synten in. Vad spelar den? Ackorden i länken? Sedan början han sjunga 30sek. Har han räknat in något då? Han börjar ju inte bara sjunga när han känner för det? Är det någon effekt på sången när man hör det i TV? Effekt på hela spelningen eller på olika kanaler? Sen början han spela gitarr 1min in. Räknar han in det på något sätt? Hur vet han vilken effekt han ska ha på gitarren? Samma som inspelningen? Vad spelar han på gitarren? Lyssnar han efter synten och trummorna för att pricka dom på något sätt? Vad är det för takt Wij håller? Det kan ju inte vara korrekt till låten? I övrigt är det bara maracas? Är ljudet mickade förstärkare som haft med sig? Eller hur brukar det funka? Trummorna går lika genom hela låten? Golvpuka och hängpuka bara? Och sedan crash ibland? När? Vad markerar den? Det är två olika syntar med? Byter han effekt på tittaren något? Vad gör han för att få slutet på gitarren?
    Hej! Vad kul att du vill lära dig allt på en gång! Spännande sätt att lära sig om musik. Jag är själv lite som Ambulansen och lär mig en del i taget, men alla är ju olika. Jag såg att ingen hade svarat på dina senaste frågor, så jag gör ett försök nedan.

    Först en självklar grej, men jag tror att den svarar på en del av dina frågor. Popmusik, och väldigt mycket västerländsk musik, bygger på repetitioner av fyra. En takt är fyra slag, och en musikalisk "fras" är oftast fyra takter. En vers är sedan fyra "fraser" etc. (Undantag finns givetvis!). Det går även åt andra hållet, att ett slag kan delas in i fjärdedelar, och de i sin tur kan delas in i fjärdedelar (4x4=sextondelar). Om man har spelat i en sådan tradition i flera år så får man som ett slags muskelminne kring detta. Klippet är lite lurigt, eftersom det inte börjar på en jämn "fyra" utan på slag två i takten (de har klippt bort första slaget), men om du lyssnar från när synten kommer in så märker du att syntslingan repeteras efter sexton slag (fyra takter). Det du sedan upplever som "feeling" är i själva verket uppbyggt kring dessa system av fyror.

    Sedan dina frågor: Synten spelar en slinga som bygger på noter som ingår i ackorden i din länk, men tar inte själva ackorden. Det jag tror att du menar med synth nummer två, är sedan ackorden som kommer in, samtidigt som den ursprungliga slingan ligger kvar. Eftersom noterna är plockade från ackorden, så passar slingan och ackorden bra ihop.

    Sången har säkert en del effekter på sig (kompressor, reverb etc), men inget som är tänkt att höras för den oinsatte. Dessa effekter sköts från mixerbordet som garanterat har en ansvarig ljudtekniker. Gitarreffekterna vill Jonathan sköta själv, och det gör han med pedaler som ligger på golvet. Han hade kunnat låta ljudteknikern lösa det också, men det är inte så vanligt för gitarr (av historiska skäl). Det låter som att han har en overdrivepedal och ett delay inkopplat. Troligen in i en förstärkare på scen, som är uppmickad precis som du också har gissat. Han spelar med samma effekter hela låten igenom, men använder olika spelteknik för att få fram olika känslor. Trummorna är också uppmickade, med flera mickar. Sedan tillkommer antagligen reverb etc från mixaren på både trummor, bas- och gitarrstärkare. Synthen går troligen via en linebox till mixerbordet.

    Thomas håller takten, men har valt en annan, synkoperad, puls att "känna" låten på. Crashen och andra "spontaniteter" markerar början på en ny "fyra".

  60. #60
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musik ska byggas utan glädje...
    realityfixd.

Liknande ämnen

  1. Hur undviker man att mixa sönder en låt?
    Av donfuego i forum Mixning & mastring
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-11-20, 06:02
  2. hur man bygger en robust modul
    Av ZackZick i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 22:27
  3. Hardcore Reason: När man bygger ett ReFill
    Av PF i forum Reason Studios
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •