Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Midi clock-problem (Ableton Live vs Avalon Bassline)

  1. #1
    virion
    virion är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Midi clock-problem (Ableton Live vs Avalon Bassline)

    Hej!

    Har nyss fått hem min Avalon Bassline och sjukt glad över det. Däremot mindre glad över att jag inte får den att lira som jag vill med Ableton Live 9. Jag hoppas att det är något enkelt jag missat, eftersom jag är rätt ny på grejen med externa sequencers och sync via midi clock.

    När jag trycker play i Live så skickar den en midi clock-signal till Avalon och den kör igång sin sequencer. Jag märker dock att det är en delay så det rättar jag till i "midi clock sync delay", där jag behöver ändra till omkring -150 ms. När jag sen börjar spela den, och särskilt om jag pillar och donar i Live genom att t ex lägga på någon VST-effekt, så börjar Avalon drifta/shifta gentemot Live rätt så omgående och jag behöver ändra midi clock sync delay gång på gång.

    Känns helt ohållbart att jobba på det sättet. Är det något jag gör fel? Behöver jag en extern master midi clock? Är det ett vanligt problem vid användning av synthar/trummaskiner med inbyggda sequencers som ska synkas mot ett DAW som agerar master clock?

    Mitt interface är ett RME Fireface UFX. Har provat att koppla Avalon både via USB direkt till datorn och via MIDI (via midi thru genom ett par andra synthar), men det är samma problem hur jag än gör.
    Senast redigerat av virion den 2018-01-01 klockan 17:53.

  2. #2
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Är sync aktiverat på porten där bassline:n är inkopplad?

  3. #3
    virion
    virion är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är sync aktiverat på porten där bassline:n är inkopplad?
    I Live’s MIDI-inställningar? Där är sync aktiverat i rätt output ja. Och den skickar ju clock-signal med tanke på att Avalon startar sin sequencer när jag trycker på play i Live.

  4. #4
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Hur ser det ut under preferences - audio? Är det ASIO som är valt under driver type? Vad har du för värden under latency?

  5. #5
    virion
    virion är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ser det ut under preferences - audio? Är det ASIO som är valt under driver type? Vad har du för värden under latency?
    Ska kolla imorgon bitti när jag är hemma - återkommer. Tack för engagemang!

  6. #6
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Monitorerar du Bassline genom live med?

  7. #7
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Jag vill minnas att jag hjälpte en kompis att ställa in abletons midi så att till och med tr8 synkade tillfredsställande, genom att följa abletons rekommenderade metod (dvs bruksanvisningen). Efter det har han dock rapporterat att problemet har kommit tillbaka, så jag vet inte. Enl. honom skall ableton vara erkänt dåligt på att hantera extern hw. Men testa att följa bruksanvisningen först.

  8. #8
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Gissar att det beror på att du lägger in pluggar som introducerar latency, och då blir det off om du monitorerar genom live (och kanske även om du inte gör det, beroende på vilka kanaler i ableton-live som har live-input). I så fall är det inte helt enkelt att komma runt tyvärr.

    Om du monitorerar genom live finns ett menyval för att inte delaykompensera spår som monitoreras. Det kan vara ett alternativ (men kommer inte heller hjälpa om du lägger pluggar med latency direkt på Bassline-spåret)

    (Ableton Live kan en massa fina saker med midiklocka, bl a justera timing per midiport, men såvitt jag vet kan live inte plugin-delay-kompensera midiklockan, vilket man skulle vilja i vissa fall, men långt ifrån alal fall. (Om du t ex midiklockar saker som mixas i extern mixer live, vill du absolut inte att midiklockan plugindelay-kompenseras t ex, för då blir det off p g a det. Vore najs att kunna välja per port om den skulle kompenseras eller inte...)

  9. #9
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Beställde precis en ER.M Multiclock trots att jag inte har extern sequencer. Skönt slippa jitter, latency och sånt, ganska dyr dock och man måste använda en line utgång från ljudkort.

  10. #10
    virion
    virion är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ser det ut under preferences - audio? Är det ASIO som är valt under driver type? Vad har du för värden under latency?
    Här är mina MIDI- och audio-inställningar i Live.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	live1.png 
Visningar:	50 
Storlek:	47,5 KB 
Id:	79071Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	live2.png 
Visningar:	49 
Storlek:	47,4 KB 
Id:	79072

  11. #11
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Det ser ju rätt ut. Jag hade ett liknande problem med min tr-8 och då var det en dålig usb-kabel som ställde till det. Det finns ju dåliga midikablar också så kanske testa med en annan kabel.

  12. #12
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    jag såg att du kör väldigt låg buffer size. det kan ge störningar också.

  13. #13
    virion
    virion är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av konfisK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill minnas att jag hjälpte en kompis att ställa in abletons midi så att till och med tr8 synkade tillfredsställande, genom att följa abletons rekommenderade metod (dvs bruksanvisningen). Efter det har han dock rapporterat att problemet har kommit tillbaka, så jag vet inte. Enl. honom skall ableton vara erkänt dåligt på att hantera extern hw. Men testa att följa bruksanvisningen först.
    "Skönt" på något sätt att höra att fler har liknande problem. Har följt anvisningar via Abletons hemsida, men ska göra några försök till.

    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gissar att det beror på att du lägger in pluggar som introducerar latency, och då blir det off om du monitorerar genom live (och kanske även om du inte gör det, beroende på vilka kanaler i ableton-live som har live-input). I så fall är det inte helt enkelt att komma runt tyvärr.

    Om du monitorerar genom live finns ett menyval för att inte delaykompensera spår som monitoreras. Det kan vara ett alternativ (men kommer inte heller hjälpa om du lägger pluggar med latency direkt på Bassline-spåret)
    Dum fråga: Vad menar du när du säger "monitorera genom live"? ELI5 tack Skulle en extern master-midiklocka (t ex den från E-RM) lösa mitt problem, eller skulle det fortfarande bli strul tror du?

    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beställde precis en ER.M Multiclock trots att jag inte har extern sequencer. Skönt slippa jitter, latency och sånt, ganska dyr dock och man måste använda en line utgång från ljudkort.
    Mm, intressant. Har tittat på den en del jag också nu. Tror du det skulle lösa mitt problem? Den är ju dock tråkigt pricey. Räcker det inte med deras lillebror "MIDIclock+" då?

    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag såg att du kör väldigt låg buffer size. det kan ge störningar också.
    Klokt. Provade öka den men samma problem tyvärr.

  14. #14
    virion
    virion är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kan lägga till att jag nu provat att göra tvärtom genom använda Avalon som master MIDI clock och Ableton Live som slave istället. Det är fortfarande lite slirigt i synken initialt när jag startar Avalons sequencer men sen lirar det ändå rätt tight.

    Det blir såklart även tight synk om jag kör Live som master men skickar MIDI-noter till Avalon och använder den som en synthmodul istället för att trigga dess interna sequencer.

    Ovanstående är ju dock inte aktuella som permanenta lösningar men säger ändå en del om vart felet ligger kan jag tycka.

  15. #15
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av virion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Mm, intressant. Har tittat på den en del jag också nu. Tror du det skulle lösa mitt problem? Den är ju dock tråkigt pricey. Räcker det inte med deras lillebror "MIDIclock+" då?


    Ja det tror jag absolut. Bara kollat lite snabbt men deras lillebror verkar inte ha någon audio in att synka med ett DAW vad jag förstår. All midi som skickas ut genom dator kommer ha jitter det är därför man ska skicka signal från ljudkortet till audio input i multiclock och använda deras plugin. Verkar kanske inte vara det problemet du märker av mest här dock.

    Jag läste om en med samma problem som dig, sista svaret på den här sidan som löste det med multiclock. https://www.elektronauts.com/t/octat...-ableton/15607

    Det finns ju också billigare usamo av expert sleepers, vet inte om du kommer nöja dig med den i framtiden dock och svårare sätta upp vad jag läst. Finns även ESX-8md som jag har till salu som funkar bra om du har eurorack Men då behöver du även es-3 och es-5 så känns inte aktuellt för dig. Det coola med multiclock är att man även har rattar att shifta latency i realtid.
    Senast redigerat av mooneh den 2018-01-03 klockan 09:39.

  16. #16
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av virion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dum fråga: Vad menar du när du säger "monitorera genom live"? ELI5 tack Skulle en extern master-midiklocka (t ex den från E-RM) lösa mitt problem, eller skulle det fortfarande bli strul tror du?
    Du kör ljudet från Bassline "genom" live, live s a s. D v s du kopplar Bassline till ljudkorts-in, tar in ljudet på ett spår på live med "in" valt som lyssningsläge, lägger på effekter på den i live, och lyssnar på det som kommer ut med effekter i realtid, alltså utan att spela in/göra clips av bassline däremellan.

    En extern midiklocka som drivs via audioutgång kommer ev lösa ditt problem, i o m att live kommer latencykompensera ljudspåret/plugginen som driver den, och därmed latencykompensera midiklockan.

  17. #17
    Fungitec
    Fungitec är inte uppkopplad
    Fungitecs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Gissar också på att problemet är det som Rydan försöker beskriva.

  18. #18
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Nu ska det erkännas att jag bara skummat inläggen ovan, så jag kanske är snett ute eller säger nåt som redan är sagt.

    Men har du provat att skapa ett External Instrument i Live för din Avalon? Dels ger det Live bättre möjligheter att latencykompensera automagiskt, dels finns en separat latencyinställning per External Instrument, om det inte skulle räcka med automagin.

  19. #19
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Hur gick det? Löste det sig?

  20. #20
    virion
    virion är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gick det? Löste det sig?
    Hej! Har tyvärr jobbat för mycket senaste veckan så inte ens hunnit röra syntharna Ska gå igenom allt igen när jag får en lucka i schemat och återkopplar!

  21. #21
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Sliraks post om externt instrument tror jag är värt att testa först.

  22. #22
    virion
    virion är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Update: Jag testade alla olika alternativ men samma synkproblem med midiklockorna kvarstod. Jag har läst på diverse ställen och det verkar ju inte vara helt ovanligt att just Ableton Live har synkproblem vad gäller midi clock. Tror inte felet är i Avalon alltså. Vissa har investerat i en extern midiklocka (t ex E-RM Multiclock). Alternativet hade ju varit att jag sekvenserar Avalon från piano roll:en i Live.

    Nu är dock synthen tyvärr på väg tillbaka till butiken då sub osc:en var paj

Liknande ämnen

  1. Avalon Analog bassline (TB-303)
    Av lingondricka i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 148
    Senaste inlägg: 2024-03-09, 12:22
  2. Problem med sync till midi clock någon?
    Av whisper i forum Ableton
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •