Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Roland SH-01A och SE-02 samsas genom en Octatrack

  1. #1
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran

    Roland SH-01A och SE-02 samsas genom en Octatrack

    Sådär ja, nu fick jag till slut lite ordning i musikrummet. Jag kör just nu SH-01A och SE-02 som en Thru machine in i Octan.
    SH-01A är väldigt direkt att ratta ljud på, och låter riktigt bra. Lite bökigt är det att hoppa emellan step recording, pattern select, och patch select via meny-knappen. Men SE-02;an är snäppet värre där man hoppar emellan, patch, sequencer och song, och med tillhörande undermenyer.Var beredda på att radera saker av misstag under inlärningen
    Octatrack är ett mycket större projekt att få ett grepp på, och kommer att ta tid. Men jag gillar att kunna skissa och spela in idéer utan datorn.
    SH-01A: Att kunna spara ljud och snabbt testa melodislingor eller basgångar genom steg-programmering passar mej utmärkt. Ni med tanken att styra externa syntar via CV-GATE, hittar kalibrering av CV-skalor under system
    Har kanske inte riktigt samma dynamiska bett och fladder vid hög resonans som originalet har, men klangen finns helt klart där!
    SE-02: Här finns tre VCO;er, VCO sync, XMOD och mer av analog lynnighet i kretsarna. Filtret är lite udda med feedback bara vid högsta värdena på resonans-ratten, men det låter kanon, och har många sweetspots att finna. EDIT:Lågpassfiltret i Vermona Retroverb har lite samma karaktär, men har en ratt med namnet Balls, som överstyr filtret efter behag.
    Om jag säjer att SH-01A har ett lite mer fokuserat ljud ifrån sin enda oscillator, så är SE-02 lite fetare och med mer variation i klangen, tack vare analoga kretsar. ADSR-kurvan hade jag gärna sett även i SE-02, men den hade inte fått plats på panelen.
    Här är demon:
    https://soundcloud.com/jocks13/roland-sh-01a-se-02-demo
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-01-03 klockan 15:26. Anledning: justering av text

  2. #2
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    snyggt! Diggar mest SH-01a här faktiskt speciellt slutet - Acid!

  3. #3
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Här kommer en uppföljare: Jag kör där sh-01a genom Vermona retroverb. Det är slående hur likt filtret är i en tidig demo på tuben av jupiter 8! Jag kortade ner ljuddemon så inledningen visar inte hela filteröppningen på lågpassfiltret i Retroverb. Originalljudet från SH-01A inleder, därefter går samma ljudslinga genom Retroverb. Ljudet triggar där en snabb envelope och LFO, som i sin tur modulerar filtret.
    https://soundcloud.com/jocks13/roland-sh-01a-with-retroverb
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-02-18 klockan 18:29. Anledning: justering av info

  4. #4
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    ok, ny demo med SH-01A genom Vermona Retroverb finns på Soundcloud

  5. #5
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ok, ny demo med SH-01A genom Vermona Retroverb finns på Soundcloud
    Fina demos! SH-01an låter väääldi najs genom retroverb.
    Ifall du nånsin tröttnar på ditt retroverb så får du gärna kontakta mig! Hehe

  6. #6
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    nänä, den stannar kvar här
    Är dock sugen på Vermonas spring stereoreverb DSR-3, med separata ingångar...

  7. #7
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    jag fick frågan från tonefloat tidigare, om jag inte kunde göra en jämförelse emellan Boss RE-20 och Vermona Retroverb med video.
    jag stötte på problem med att spela in från flera ljudkällor tillsammans med video, så den biten la jag på is så länge.
    MEN, jag redigerade min tidigare demo med att spela in samma melodislingor och ljud, först genom Retroverb, och sedan genom RE-20.
    Retroverb har filter, enveloper. overdrive och LFO tillsammans med äkta fjäderreverb. Boss RE-20 är en digital emulering av en klassisk Roland effekt, innehållande fjäderreverb och band-eko.
    https://soundcloud.com/jocks13/roland-sh-01a-thru-retroverb-and-re-20
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-02-25 klockan 12:28.

  8. #8
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    snyggt! Diggar mest SH-01a här faktiskt speciellt slutet - Acid!
    tack Kringlan!

Liknande ämnen

  1. Roland SH-01A (SH-101) Boutique
    Av sickanovic i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 395
    Senaste inlägg: 2021-01-16, 21:00
  2. Spela genom en Roland SVC-350 Vocoder likt VP-330
    Av Andreas T i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-01-06, 23:12
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •