Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 79

Ämne: Basbygge

  1. #1
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran

    Basbygge

    "Bygge" kanske är att ta i. Det handlar om att sammanfoga delar Jazz-hals och P-kropp blir det. Har länge suktat efter en lönnhals och är nöjd med kinesen. Såvitt jag kan bedöma ser den riktig ut och den är skön att hålla i. Nästa steg blir att skaffa en kropp.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1985.JPG 
Visningar:	66 
Storlek:	449,4 KB 
Id:	79013

  2. #2
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Kroppen är införskaffad! Det blev en Hosco-P olackad från Gitarrdelar.se

  3. #3
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Kul projekt. Vad har du tänkt för mikrofoner, vred & liknande?

  4. #4
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Tackar!

    All hardware blir svart. Det mesta inhandlas från Kina (inte de allra billigaste prylarna för en gångs skull!) Velar hit och dit angående mickarna, det lutar åt Lundgren men vi får se. Har ändå inte råda att köpa allt på en gång. Tänkte betsa kroppen i någon trevlig nyans som matchar halsen till att börja med.

  5. #5
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Du får lägga upp bilder fortlöpande så vi kan följa utvecklingen.

  6. #6
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får lägga upp bilder fortlöpande så vi kan följa utvecklingen.
    Absolut!

  7. #7
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    <3

  8. #8
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    <3
    <3 Själv!

  9. #9
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Jag testar att använda superlim som "lack" och igår gjorde jag ett försök med bets och sen superlim och det verkar funka. Kör med dom billiga tuberna typ tre för en tia och det funkar bra. Obs mask på då det luktar men långt ifrån som när man lackar. Man sprutar på en lagom fläck i taget och gnider ut med hushållspapper och låter det torka till och efter ett par varv så slipar man med fint typ 400 papper och polerar med en sån där suddsvamp. Undan för undan så byggs ytan upp man ser hur man ska göra när man jobbar. Köpte en byggsats och har kört halsen med den här metoden och det blir bra.

    Kolla videon superglue as guitarfinnish från Bigdguitars på youtube.

  10. #10
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testar att använda superlim som "lack" och igår gjorde jag ett försök med bets och sen superlim och det verkar funka. Kör med dom billiga tuberna typ tre för en tia och det funkar bra. Obs mask på då det luktar men långt ifrån som när man lackar. Man sprutar på en lagom fläck i taget och gnider ut med hushållspapper och låter det torka till och efter ett par varv så slipar man med fint typ 400 papper och polerar med en sån där suddsvamp. Undan för undan så byggs ytan upp man ser hur man ska göra när man jobbar. Köpte en byggsats och har kört halsen med den här metoden och det blir bra.

    Kolla videon superglue as guitarfinnish från Bigdguitars på youtube.
    Tack för tipset! Jag gillar superlim, det är bra till mycket. Får ta en titt på videon.

    Posta gärna nån bild på ditt bygge, om du känner för det!

  11. #11
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    De flesta "superlim", cyanoakrylat, tål väl vatten väldigt dåligt? Är väl därför man ska vänta några dagar ifall man limmar ihop ögonen? Fukten kommer lösa upp limmet. Vill jag minnas.

  12. #12
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tror "vintage" klarlack är bästa sättet att få samma nyans som halsen lite gulnad-ish....

  13. #13
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ola Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De flesta "superlim", cyanoakrylat, tål väl vatten väldigt dåligt? Är väl därför man ska vänta några dagar ifall man limmar ihop ögonen? Fukten kommer lösa upp limmet. Vill jag minnas.
    Finns nog olika varianter av CA-lim. Har limmat blött trä med hobby-CA och uppnått utmärkt/mycket hållbart resultat.

  14. #14
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror "vintage" klarlack är bästa sättet att få samma nyans som halsen lite gulnad-ish....
    Menade inte identisk nyans/färg när jag skrev matchande. Dock har halsen en ganska diskret, siden-matt finish och det siktar jag på med kroppen också.

  15. #15
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Det är väldigt billig Tele tolva byggsats från gear4music under tuselappen om jag minns rätt som jag tränar lite på tänkte tillbringa ålderdomen med gitarrbygge för skoj skull. Kort sagt jag fuskar lite på den här för att det ska gå fort och har precis betsat kroppen utan att lösa pulvret i varmt vatten bara t röd för att det inte trät ska resa sig för mycket igen. När dom limmat bindingen så är det tydligen lite lim som ligger kvar i kanten på kroppen ser jag nu då betsen inte biter där. Det spelar inte så stor roll då den aldrig kan bli nån riktigt bra gura för kroppen är lätt som balsaträ hehe så den blir nog framtung också. Däremot så kan jag ju testa vattentåligheten då så vänta till jag har gjort det för det visste jag inte. Men vem badar med en gura hehe.

    Jag sänder live ibland när hag jobbar med den på min youtube kanal och har tänkt att göra det när meckar med guror och bygger även framledes. Finns en video där på när jag polerade halsen med superlim.

    Är inte speciellt fotogenisk eller vad det heter och jag bara kör rakt ut så det är inget redigerat pro läge men har skapliga kameror ändå.

    Edit: som vanligt går det inte att få videon att lira i tråden så det får bli en länk.

    Hals

    https://m.youtube.com/watch?v=rN6k0XzHU48

    Den ser bättre ut live än på videon det blev riktigt najs faktiskt lite gammalsliten så där. Det behövs nog ett gäng lager superlim till och ännu mera polering men det är en väldigt billig och inte så bra byggsats och det blev sent som fan ändå så det får duga på den här.Superlimmet avger mera gaser än man tror så väldigt god ventilation rekommenderas. Kameran är lite matt i färgen så man får plussa på lite på rödheten.

    Ska kolla vattenbeständigheten när limmet har härdat lite mera. Ska försöka buffa upp den lite också bara för skoj skull också.

    Kropp
    https://www.youtube.com/watch?v=1ZxxquwqEI0
    Senast redigerat av Sventumba den 2017-12-31 klockan 11:53.

  16. #16
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Annars tycker jag svart med lönnhals är oslagbart!

    https://images.reverb.com/image/uplo...mvrhvptd4q.jpg

  17. #17
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väldigt billig Tele tolva byggsats från gear4music under tuselappen om jag minns rätt som jag tränar lite på tänkte tillbringa ålderdomen med gitarrbygge för skoj skull. Kort sagt jag fuskar lite på den här för att det ska gå fort och har precis betsat kroppen utan att lösa pulvret i varmt vatten bara t röd för att det inte trät ska resa sig för mycket igen. När dom limmat bindingen så är det tydligen lite lim som ligger kvar i kanten på kroppen ser jag nu då betsen inte biter där. Det spelar inte så stor roll då den aldrig kan bli nån riktigt bra gura för kroppen är lätt som balsaträ hehe så den blir nog framtung också. Däremot så kan jag ju testa vattentåligheten då så vänta till jag har gjort det för det visste jag inte. Men vem badar med en gura hehe.

    Jag sänder live ibland när hag jobbar med den på min youtube kanal och har tänkt att göra det när meckar med guror och bygger även framledes. Finns en video där på när jag polerade halsen med superlim.

    Är inte speciellt fotogenisk eller vad det heter och jag bara kör rakt ut så det är inget redigerat pro läge men har skapliga kameror ändå.

    Edit: som vanligt går det inte att få videon att lira i tråden så det får bli en länk.

    Hals

    https://m.youtube.com/watch?v=rN6k0XzHU48

    Den ser bättre ut live än på videon det blev riktigt najs faktiskt lite gammalsliten så där. Det behövs nog ett gäng lager superlim till och ännu mera polering men det är en väldigt billig och inte så bra byggsats och det blev sent som fan ändå så det får duga på den här.Superlimmet avger mera gaser än man tror så väldigt god ventilation rekommenderas. Kameran är lite matt i färgen så man får plussa på lite på rödheten.

    Ska kolla vattenbeständigheten när limmet har härdat lite mera. Ska försöka buffa upp den lite också bara för skoj skull också.

    Kropp
    https://www.youtube.com/watch?v=1ZxxquwqEI0
    Kommer följa dig på Youtube, helt klart!

    Bashalsen är redan skön så den lämnar jag ifred. Håller samtidigt på med en ukulelebyggsats och där är det läge att prova superlim!

  18. #18
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars tycker jag svart med lönnhals är oslagbart!

    https://images.reverb.com/image/uplo...mvrhvptd4q.jpg
    Japp, det är riktigt snyggt! Men jag har redan två svarta basar och känner mig äventyrlig!

  19. #19
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Jag dyker in här då och då och kollar på ditt bas bygge ska bli skoj att följa. Kommer du att köra lite bilder på uke bygget också? Det skulle också vara skoj att följa. Tack för kommentaren och tummen upp på tuben om det var du.

  20. #20
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars tycker jag svart med lönnhals är oslagbart!

    https://images.reverb.com/image/uplo...mvrhvptd4q.jpg
    Det där är riktigt fint också håller med till 100 %

  21. #21
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag blev sugen på att bygga en pbas med vänsterhals! Svart eller krigsgrön..

  22. #22
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag dyker in här då och då och kollar på ditt bas bygge ska bli skoj att följa. Kommer du att köra lite bilder på uke bygget också? Det skulle också vara skoj att följa. Tack för kommentaren och tummen upp på tuben om det var du.
    Ska försöka hålla hyfsad takt med basen, det beror lite på postgången. Eventuellt blir det ukulele bilder, kanske.

    Jo, det var jag på tuben!

  23. #23
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blev sugen på att bygga en pbas med vänsterhals! Svart eller krigsgrön..
    Krigsgrön! Alldeles för få gröna basar i omlopp!

  24. #24
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Angående superlim. Har läst på lite på biltemas hemsida om hälsorisker och sånt och det är helt klart att god ventillation ink mask samt ögonskydd är viktigt och jag tolkar det som att även ögonen är känsliga för gasen som avges och inte bara om man skulle få limmet i ögonen. Däremot verkar det inte vara vattenlösligt.

  25. #25
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Stallet har anlänt! En rejäl klump som nog är en kinesisk kopia av något?

    Färgskiftningarna är ett resultat av dåligt ljus/dålig fotograf.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2066.JPG 
Visningar:	59 
Storlek:	98,1 KB 
Id:	79117

  26. #26
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Men det ser fint ut borde bli bra sustain med det också. Jag tror inte det är sämre grejor bara för att det är tillverkat i kina så det blir nog kanon.

  27. #27
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det ser fint ut borde bli bra sustain med det också. Jag tror inte det är sämre grejor bara för att det är tillverkat i kina så det blir nog kanon.
    Håller med! Det mesta görs ju ändå österut, även massor med produkter från "fina" fabrikat.

  28. #28
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Kom precis upp från källaren sent som fan blev det men det är ju fredag natt/lördag morgon. Ingen streamning idag dessvärre dock. Snart bara lite bandslipning kvar på teletolvan och den blir inte snygg direkt hehe men originell. Jo det mesta tillverkas nog österut och dom kan det där för där finns hantverksskickligheten kvar på ett helt annat sätt än här. Men jag tror att man kanske får leta för att hitta rätt kvalite till rätt pris när det gäller trät i alla fall. Jag inser nu att det var helt rätt val att speeda upp jobbet med min gura då den inte håller speciellt hög kvalite på nån punkt egentligen.

    Skoj och lärorikt är det i alla fall. Men man undrar varför dom satt dit banden på en olackad lönnhals med lönnbräda för det blir en massa strul att få dit nån yta som både ör behaglig att lira på samt håller smuts och slitage borta. Det blev bara ett lager superlim på brädan då gitarren som sagt inte är superbra. Blir den ändå ok att lira på och låter ok så får jag väl lägga på olja när jag slitit ut limlagret.

    Hur är det med din hals är den helt klar med lack och allt?

  29. #29
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom precis upp från källaren sent som fan blev det men det är ju fredag natt/lördag morgon. Ingen streamning idag dessvärre dock. Snart bara lite bandslipning kvar på teletolvan och den blir inte snygg direkt hehe men originell. Jo det mesta tillverkas nog österut och dom kan det där för där finns hantverksskickligheten kvar på ett helt annat sätt än här. Men jag tror att man kanske får leta för att hitta rätt kvalite till rätt pris när det gäller trät i alla fall. Jag inser nu att det var helt rätt val att speeda upp jobbet med min gura då den inte håller speciellt hög kvalite på nån punkt egentligen.

    Skoj och lärorikt är det i alla fall. Men man undrar varför dom satt dit banden på en olackad lönnhals med lönnbräda för det blir en massa strul att få dit nån yta som både ör behaglig att lira på samt håller smuts och slitage borta. Det blev bara ett lager superlim på brädan då gitarren som sagt inte är superbra. Blir den ändå ok att lira på och låter ok så får jag väl lägga på olja när jag slitit ut limlagret.

    Hur är det med din hals är den helt klar med lack och allt?

    Tycker din gura ser bra ut! Hoppas du bjuder på ett ljudprov när den är klar?


    Det enda problemet, som jag ser det, med att handla från Asien är att det är svårt att veta vad som är bra eller mindre bra. Med lite tur får man grejer i paritet med det bästa från väst, har man otur blir det en besvikelse. Oftast är det dock helt OK.

    Min hals är klar med sidenmatt lack och inga vassa band. Tänker ändå putsa lite på den för att få den "perfektare"

  30. #30
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Det är bra då slipper du en massa tråkigt jobb. Ja det blir lite som dom här billga gitarrerna från gear4music man vet aldrig hur det funkar före man får dom. Det enda man kan vara säker på det är att dom är snygga

    Fick skicka tillbaka två på grund av att stallet sitter för långt in så scalan blev helt fel och dom var omöjliga att intonera. Men dom var snygga som fan. Ska bli spännande att se hur tolvan funkar när den är klar.

    Jo jag tänker lira på den så det blir video, ska på banden snart så förhoppningsvis kommer det om några dagar.
    Senast redigerat av Sventumba den 2018-01-06 klockan 16:55.

  31. #31
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Låter bra!

    Lite enklare att skicka returer till Gear4Music än till Kina. Också något att tänka på när man handlar. Blev lite sugen på den dubbelhalsade byggsats-guran när jag kikade på Gear4Music. Får se vad det blir framöver. Tänker hämta baskroppen på måndag, det blir spännande att prova halsen i fickan. Förbereder mig mentalt på att karva i kroppen!

  32. #32
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Det går nog bra ska du se men om fickan är lite stor så får man väl tänka till. Då är det kanske bra att kroppen är omålad, jag menar om man måste bygga på lite på sidorna i fickan. Är den för liten så är det väl lättast med en överhandsfräs men man får passa sig så man inte vinklar om fickan så halsvinkeln blir för brant eller tvärt om. Det är ett jäkla mätande men lättare om kroppen är helt plan.

    Annars kan man göra det med stämjärn men då rekommenderar jag ett tyskt märke med körsbär i loggan (har glömt namnet) dom säljer på Bauhaus. Det handlar om själva stålet som måste klara en ganska långsmal vinkel på slipningen så det skär precist och inte liksom skrubbar av trät. Dom är dyra bara men bra.

    Jag köpte dom bästa dom hade på Jula men dom funkar inte är för kasst stål i dom. Samma med handhyvlar så där är det bäst att kolla på loppisar och auktioner efter gamla i trä för dom sitter det bra stål i.
    Senast redigerat av Sventumba den 2018-01-07 klockan 10:16.

  33. #33
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går nog bra ska du se men om fickan är lite stor så får man väl tänka till. Då är det kanske bra att kroppen är omålad, jag menar om man måste bygga på lite på sidorna i fickan. Är den för liten så är det väl lättast med en överhandsfräs men man får passa sig så man inte vinklar om fickan så halsvinkeln blir för brant eller tvärt om. Det är ett jäkla mätande men lättare om kroppen är helt plan.

    Annars kan man göra det med stämjärn men då rekommenderar jag ett tyskt märke med körsbär i loggan (har glömt namnet) dom säljer på Bauhaus. Det handlar om själva stålet som måste klara en ganska långsmal vinkel på slipningen så det skär precist och inte liksom skrubbar av trät. Dom är dyra bara men bra.

    Jag köpte dom bästa dom hade på Jula men dom funkar inte är för kasst stål i dom. Samma med handhyvlar så där är det bäst att kolla på loppisar och auktioner efter gamla i trä för dom sitter det bra stål i.
    Tackar för tips!

    Hoppas innerligen att den passar utan pyssel! Det enda elektriska jag har är en borrmaskin! Men, som sagt, det är lika bra att vara inställd på strul. Trä för påbyggnad har jag nog, kanske t.o.m. har ett skapligt stämjärn. Det blir spännande i vilket fall!

  34. #34
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    ja spännande är det alltid men man får hålla tummarna för det finns industristandard på fickor så vitt jag begriper så är det en kropp och hals som är avsedd för samma gitarrmodell så borde det vara grönt.

  35. #35
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Jag lägger ner här på forumet men fortsätter på youtube.

    Lycka till med bygget

  36. #36
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lägger ner här på forumet men fortsätter på youtube.

    Lycka till med bygget
    Du är välkommen tillbaka, jag fortsätter kolla på dina Youtube-aktiviteter!

  37. #37
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Kroppen ser trevlig ut, men är ca. 1mm för tajt. Det känns överkomligt. Återkommer med bilder.

  38. #38
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Får revidera mitt påstående om att det saknas 1mm. Med ytterst lite våld sitter halsen som en smäck!!<3

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2102.JPG 
Visningar:	58 
Storlek:	280,8 KB 
Id:	79195

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2113.JPG 
Visningar:	47 
Storlek:	483,3 KB 
Id:	79196

  39. #39
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Ser ut att bli kanon och kul att måtten stämmer. Dom säger att den ska suga fast ordentligt för att få bra sustain så det blir nog riktigt bra. Det är inte samma passning på min teletolva dessvärre då det ju är billiga grejor, men det verkar finnas hopp för den ändå.

    Det blev en riktigt sen kväll här så tur man är ledig imorn men jag kämpade på för att få lira första gången på den. Summa summarum med lite mera fix och justeringar så ska den nog funka ok ändå. Oavsett så är det ju bra träning inför andra projekt.

    Man får nog scrolla lite i filmerna om man vill kolla då dom blir lite långa när det är live och programledaren suger hårt .

    Ser fram emot att få se hur det fortskrider med ditt basprojekt.
    Over and out och god natt

  40. #40
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser ut att bli kanon och kul att måtten stämmer. Dom säger att den ska suga fast ordentligt för att få bra sustain så det blir nog riktigt bra. Det är inte samma passning på min teletolva dessvärre då det ju är billiga grejor, men det verkar finnas hopp för den ändå.

    Det blev en riktigt sen kväll här så tur man är ledig imorn men jag kämpade på för att få lira första gången på den. Summa summarum med lite mera fix och justeringar så ska den nog funka ok ändå. Oavsett så är det ju bra träning inför andra projekt.

    Man får nog scrolla lite i filmerna om man vill kolla då dom blir lite långa när det är live och programledaren suger hårt .

    Ser fram emot att få se hur det fortskrider med ditt basprojekt.
    Over and out och god natt
    Blev lite överraskad när halsen satt så fint faktiskt, man är ju inställd på fiasko

    Kollade precis på Youtube och Teletolvan ser ut att bli bra! Får du till intoneringen är nöjd med känslan och ljudet är det kanske läge att uppgradera stämskruvarna? Det är sällan billiga sådana är särskilt pålitliga, tror jag.

  41. #41
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Det blir bara en lucka på den här, som snidades till från ett p-plektrumskydd. Pottar har också dykt upp.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2132.JPG 
Visningar:	55 
Storlek:	256,5 KB 
Id:	79775

  42. #42
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Snyggt!!

    Jag köpte handgjorda pbasmikar på eBay från nån tysk, har inte hårdkört dom än men det verkar va bra fjutt.

  43. #43
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Tackar!

    Handgjort låter spännande! Själv drabbades jag av snålhet och beställde Wilkinson istället för Lundgren, de skall också ha "vintage voicing" Får se hur de låter, man kan ju alltid byta.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	w.JPG 
Visningar:	39 
Storlek:	33,3 KB 
Id:	79776

  44. #44
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jo jag gjorde likadant tänkte ha Lundgren men snålade, mest för jag inte orkade ta reda på om pbas 79 är vintage eller inte så jag tog nån 60's Mick , hade tänkt matcha backupbasen i sound.

  45. #45
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Det blir fint. Lundgren mickarna kostar en slant och man undrar hur pass stor skillnad det kan vara. Det är väl egentligen bara magneten/erna som skiljer för trådtyp och antal lindningar borde väl vara väl känt sedan länge och samma överlag. Sen påverkar väl elektroniken en del också

  46. #46
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Hoppas gör man ju!

    Kör på det jag har nu, till att börja med. Så får vi se hur det låter.

  47. #47
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Wilkinson-mickarna damp ner i brevlådan idag. Dags att försöka få ut tummen

  48. #48
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Härligt hoppas det blir bra. Man får ta det när man har inspiration då tror jag det blir bäst.

  49. #49
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Fett koolt!

    Jag har lödit dit min hermanns guitars mick på Falcon Pbasen nu och en bamsePaperInOil konding och det låter fan svintungt!

    Köpte ett stall på ebay för jag behövde en stallsadel men jag bytte hela stallet då det var ganska ordentligt gods och tungt, blev en jävla skillnad i soundet med nytt stall fan.

  50. #50
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fett koolt!

    Jag har lödit dit min hermanns guitars mick på Falcon Pbasen nu och en bamsePaperInOil konding och det låter fan svintungt!

    Köpte ett stall på ebay för jag behövde en stallsadel men jag bytte hela stallet då det var ganska ordentligt gods och tungt, blev en jävla skillnad i soundet med nytt stall fan.
    Gött att de handrullade mickarna blev bra!

    Tror också på feta stall, de där bockade plåtbitarna är inte särskilt roliga att titta på heller.

  51. #51
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Håller på och fixar! En liten käpp i hjulet är att Wilkinsonstämmisarna är GIGANTISKA, håller på och flyttar hålen och det går inte i en handvändning för mig. Som dålig hantverkare skyller jag på verktygen

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2150.JPG 
Visningar:	44 
Storlek:	93,2 KB 
Id:	79979

  52. #52
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Dom ser riktigt fina ut, gissar att det är dom små hålen som måste borras om? Själva stolpen eller nocken eller vad det kallas måste väl ändå vara standard så man slipper borra upp det hålet också?

    Märk med en fin penna först och sen med en syl så går det nog lättast. En tunn borr med diameter som skruven men med gängan borträknad är nog bra att ha och lite tejp eller nåt som markering för hur djupt man ska borra funkar.

  53. #53
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom ser riktigt fina ut, gissar att det är dom små hålen som måste borras om? Själva stolpen eller nocken eller vad det kallas måste väl ändå vara standard så man slipper borra upp det hålet också?

    Märk med en fin penna först och sen med en syl så går det nog lättast. En tunn borr med diameter som skruven men med gängan borträknad är nog bra att ha och lite tejp eller nåt som markering för hur djupt man ska borra funkar.
    Själva stolpen är standard men de förborrade stora hålen sitter för nära överkanten och måste flyttas ner och aningen isär. Snyggt och maffigt blir det till slut tror och hoppas jag

  54. #54
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Aj då det är ju inte lika lätt fixa det måste väl bli plugg borra om och försöka få till det utseendemässigt på nåt sätt. Kanske muttern täcker det eller om det finns nån eller nån täckbricka eller nåt.

  55. #55
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aj då det är ju inte lika lätt fixa det måste väl bli plugg borra om och försöka få till det utseendemässigt på nåt sätt. Kanske muttern täcker det eller om det finns nån eller nån täckbricka eller nåt.
    Det lutar åt extrabricka för att täcka eventuell (trolig) fulhet. Tror det kan bli ganska snyggt med tanke beslagets (eller vad det nu heter) storlek.

  56. #56
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Ba kör! det blir finemang, bara det går att stämma ordentligt så gör det inget om det blir lite skevt. Jag har Wilkinssons på min Falcon och Gstämmisen sticker ut lite granna men det stör inte mig. Tycker dom är ganska bra för priset, funkar helt okej.

  57. #57
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Japp, jag kör på. Lite extra pulande hör till.

  58. #58
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Stämmisarna på plats efter sju sorger och åtta bedrövelser. Det slutade med att jag fick fylla i hålen och göra nya. Passade också på att karva i huvudet för att få en lite roligare form.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2258.JPG 
Visningar:	34 
Storlek:	677,8 KB 
Id:	81153

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2267.JPG 
Visningar:	28 
Storlek:	552,8 KB 
Id:	81154

  59. #59
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Snyggt!! Bra ide med svarta stämisar och baksida!

  60. #60
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt!! Bra ide med svarta stämisar och baksida!
    Tackar!

    Lyckades inte få ifyllnaden av de gamla hålen osynlig, så sprutspackel och svart känns som ett säkert kort.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •