Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: NS-10m or die? aplysningstråden..

  1. #1
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage

    NS-10m or die? aplysningstråden..

    Jag har klurat och fnulat på monitorer länge men inte övervägt NS10er på många många år...

    Har tillgång till ett antal olika lyssningar för att referenslyssna, KRK rokit, b&w dm303, dm4, bäng&olofson och lurar hemma i väldigt smickrande timmerhus-akustik samt Genlec 8020a + HS7 i dämpad miljö på jobbet. Jag känner att jag oftast hamnar på nivåer i mellanregistret och/eller som tar massa tid och lyssningar i anstråk... Tror fan NS10er skulle kunna vara the shit som en lyssning i mitt liv...

    NS-10m eller dö?
    Senast redigerat av enapa den 2018-03-26 klockan 21:21.

  2. #2
    SH-1
    SH-1 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Med en kraftfull förstärkare och rätt NS-10 kan du få precis vad du är ute efter. Läs den här innan du köper:
    http://ns-10m.com/buying.html Jag har ett par och lyssnar ibland för att "förtydliga" mellanregistret.

  3. #3
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Dö.

    Ns-10s enda fördel när det begav sig var att alla studios hade dem.

  4. #4
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Referenslyssnar du med nått dåligt ljud? Satsa på 1 Mixcube o testa. Kommer garanterat bli bättre om du referenslyssnar i nån monoDåligtLjud lyssning medans du gör slutmixen.

  5. #5
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Instämmer! Du har mer nytta av Avantone Mixcubes, än de urkassa NS-10.

  6. #6
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Skulle gärna ha ett par NS10 som komplement, helt skoningslösa. Men inte som enda lyssning. Man måste ju få känna lite glädje också....

  7. #7
    AVIDA
    AVIDA är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det är ett hantverk att mixa i NS10. Finns en anledning till att alla "stora studios" fortfarande har dessa. Viktigt att det är den liggande studiomodellen om du skall köpa samt att du köper ett bra steg till.
    NS10 är otroligt bra vid tracking där mikrofonposition och akustik blir tydlig. Analytiska som få.

  8. #8
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Tänker att Ns10er + nå vanliga monitorer borde vara en bra kombo... men jag har aldrig hört mixcube och de vore smidiga rent placeringsmässigt...

    Det har varit en hel del Ns10er ute på annonser sista tiden men just nu bara de stående som jag hittade...

  9. #9
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har försökt med NS-10 som enda lyssning. Det blir inte jättebra. De är för middiga så man mixar ner sång för mycket tex.
    Man kan mixa i NS-10:or när man "lärt sig" dem. Jag orkade inte vänta på att lära mig utan köpte ett annat par också som main.
    Sedan har de något unikt skall sägas, känns som de är extremsnabba så det låter tight och snärtigt på ett ovanligt bra vis.
    Basen är tight och fin också men det är ju ingenting under 60Hz eller så, så du måste ju komplettera med en sub om du vill kunna mix i full bandbredd. Vissa påstår sig kunna se hur mycket baskonen fladdrar och på så sätt mixa bas efter den men som sagt, då behöver du ha några års erfarenhet.
    Att de står kvar i "varenda" studio tror jag beror på mer att det är ett säkert kort om det dyker upp en mixare utifrån som vill referenslyssna i lyssning som hen känner igen så kan man växla lite mellan main lyssning och NS-10:or och få hyfsad koll även hur Mainlyssningen låter.
    Mer studiostandard för att det är defacto standard än att den är bäst så att säga, men visst, relativt unika högtalare med snärtigheten i mid och diskant som kännetecken, sedan att man hör nivåerna bra i mellanregistret är tycke och smak men jag hör sjukt mycket bättre i mina main högtalare än NS-10 även midden.

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ja de är kirurgiska verktyg för just mid. Var totalt anti tidigare, men har insett vad de kan vara bra för. De är inte "bäst" på mid IMHO men det i kombination med att de blev defacto-standard (mycket inom broadcast där "bara" mid är intressant) så är de inte fel i en samling.

  11. #11
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag har kört en del med ns-10 och tycker dom är ok. Skulle inte vilja ha dom som enda lyssning utam mer som nåt man switchar till för att höra hur man ligger till i sämre system typ som små radios, butikssystem osv. Om man gör musik som ska anpassas till tv o radio så är dom väl bra. Har själv kört på avantone istället i kombination med 10” genelecs.

  12. #12
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Vissa kör ju ns10 med sub och tycker det är kanon...

  13. #13
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mv Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vissa kör ju ns10 med sub och tycker det är kanon...
    Japp, det gjorde jag. Jag fick en känsla av att subbas oumphet liksom kom någon millisekund senare än NS-10:orna ljud så det kändes verkligen som NS10+sub och inte som en homogen lyssning.
    Jag skulle inte rekommendera NS10 som enda lyssning om man inte redan är inkörd på NS10:or.
    Skall du ha NS-10 med bra steg och sub landar du på närmare 25-30k och då finns det roligare monitorer att köpa.
    Nu låter jag lite negativ men jag satt åtminstone i ett halvår med enbart NS10:or i en professionellt akustikbehandlad studio utan att känna wow. Jag har visserligen rejält dyra ATC SCM25 Pro idag men skillnaden är brutal. Mitt livs största investeringsmisstag är att jag inte köpte dem tidigare.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Här finns väldigt bra läsning om "The NS-10 Story"

    http://www.soundonsound.com/reviews/yamaha-ns10-story
    Senast redigerat av hasse_fx den 2017-12-19 klockan 16:56.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har visserligen rejält dyra ATC SCM25 Pro idag men skillnaden är brutal. Mitt livs största investeringsmisstag är att jag inte köpte dem tidigare.
    Nice! SoS formulerar följande ljudteknikererotiska text om ATC SCM25:

    "Distortion is extremely low — never higher than 0.2 percent and well under one percent for all frequencies above 60Hz — and that provides a level of transparency that only the best can come close to matching. What this means, in practice, is that small changes to EQ or compression are very easily audible, and that weaknesses in source recordings (and equipment) stand out very clearly."

    http://www.soundonsound.com/reviews/atc-scm25a

  16. #16
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tänker på sikt att jag ska bygga ett ordentligt kontrollrum och då ha någon "riktig" monitor och några fler par (ns10 osv) men i dagsläget så tror jag att mina Rokit och ett par NS10er i kombination med lurar och mina hifilyssningar skulle bli bättre än att köpa "riktiga" då jag inte vill eller kan fixa akustiken ordentligt. Har som sagt Genelec+hs7 som arbetsmonitorer och tänkte skaffa hs7 för att ha samma hemma men jag tror att det förvirrar mer då rummen är väldigt olika...

  17. #17
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Nu jävlar ska jag ha BEHRITONE eller liknande skit... får börja där sen gå på tyngre grejjer (ns10er) så får vi se ifall jag gillar konceptet med liknande högtalare.

  18. #18
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Vilken i Yamaha HS-serien är det som ljudmässigt ligger närmast NS-10:an?

  19. #19
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    HS50 har jag för mig. Den där lilla modellen. Kan ställas in till ungerfärlig NS-10 frekvenskurva. Rätta mig om jag har fel...

    Hur HS50 har det med NS10:ans "snabbhet" och "respons" kan jag också lite. Har inte testat dem sida vid sida. Minns bara att HS50 var ganska skarpa i diskanten, när jag för ett ögonblick lyssnade på dem (kan med säkerhet bero på materialet som spelades) Något jag faktiskt inte upplever att NS10 är (ja mjukt låter dom ju inte....men ändå) Jag minns ju hur alla sa att de skulle låta skarpa och elaka De jag använder är den liggande "studio modellen".

    Alltså... NS10 "är" inte bara en skum eller "magisk" frekvenskurva. Det är som alltid, i ljudsammanhang, mer saker som spelar roll

    I övrigt gillar jag mina vanliga Neumann KH120 mer. Skulle nog rekommendera dem långt mer än NS10.
    Senast redigerat av Jeppe K den 2017-12-31 klockan 16:51.

  20. #20
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Alltså... NS10 "är" inte bara en skum eller "magisk" frekvenskurva. Det är som alltid, i ljudsammanhang, mer saker som spelar roll
    Ja en viktig egenskap med NS10 som många som inte uppskattar dom har missat är att de är slutna viket ofta ger en mer ärlig basåtergivning än de monitorer som har basreflex viket iofs ger mer djupbas men också mer stör och blåsljud m.m.

  21. #21
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Där ser man. Trodde det skulle vara HS7 lr HS8.

    Är det då HS5 utav de som det finns gott om nya i butikerna som är the closest thing?

    Snubblade över denna jämförelse mellan HS5 och HS50M.
    Rent topologiskt hur gör dom ett sånt test?


    https://youtu.be/qO4frf0tFdg

    Hade förväntat mig nära noll skillnad, men den var ju faktiskt väldigt markant!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •