Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 97 av 97

Ämne: Stämma piano själv

  1. #61
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jkligt stilig pjäs. Grattis!!!
    tack o båck!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tack, ska höra med dem!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Super fint! Riktiga grejer. Den vill vi höra när ljusen är tända
    Kan nästan garantera en videosession framgent med myspyslys o allt, haha

  2. #62
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sagt och gjort, levererat idag! Gratis piano is the new black... lite ostämt men det ska vi nog kunna lösa Tips på bra pianostämmare i skåneregionen mottages gärna.

    Bifogad fil 101163
    Minns inte vad "min" heter, men kan ta reda på det. Trevlig, kunnig och prisvärd. Håller till ute i Vetebröd om jag minns rätt.

  3. #63
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Om ni tittar på Burgs fina piano. Hur tusan är det meningen att man ska dämpa strängarna högerut/uppåt på klaviaturet när man stämmer? Finns ju noll plats ens för att få in en tops.

  4. #64
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om ni tittar på Burgs fina piano. Hur tusan är det meningen att man ska dämpa strängarna högerut/uppåt på klaviaturet när man stämmer? Finns ju noll plats ens för att få in en tops.
    Det finns speciella gummikilar för det ändamålet. Googla piano tuning kit för mera info

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image_2021-04-22_191840.png 
Visningar:	16 
Storlek:	441,5 KB 
Id:	101166

  5. #65
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Skär ett radergummi i kilar, funkar det med.

  6. #66
    deleted user
    Jahupp, imorgon kl 7 kommer pianostämmaren hit!

  7. #67
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jahupp, imorgon kl 7 kommer pianostämmaren hit!
    Använde hon/han metronom och stämgafflar eller fuskades det med stämaparat?

    :-)

  8. #68
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Vi hade en här föra veckan. Han körde kombination av mobilapp och gehör. Verkar som han grovstämmer med appen och sedan finlirar efter gehör mot andra toner. Det tog ca 2 timmar.

  9. #69
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använde hon/han metronom och stämgafflar eller fuskades det med stämaparat?

    :-)
    Var inte med ( covid ).

    Stämningen har inte hållt dock, nu nån vecka efteråt är det surt igen och skulle behövas dra om. Det var rätt lågt innan ( 432 hz generellt ) så det förklarar väl saken.

  10. #70
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ännu ett skäl att passa sig för den där 432-stämningen!

  11. #71
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Farligt att stämma i April kanske? Väldigt mycket torkrörelse i luftfuktigheten.

  12. #72
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ännu ett skäl att passa sig för den där 432-stämningen!
    Borde inte den också fungera med metronom och stämgaffel? Antingen via öra för första ton eller en stämgaffel. Stämgafflar slår ju mot varandra också. Det är bara lyssna på hur rutinerna synkroniserar.

  13. #73
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Nu skulle jag vilja lära mig hur man byter/fixar en tapp (stämskruv) som inte vill stanna där den ska vara. Pianostämmaren som var här gav den en "good whack" vad jag förstår, men den glider lite igen tyvärr.

  14. #74
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde inte den också fungera med metronom och stämgaffel? Antingen via öra för första ton eller en stämgaffel. Stämgafflar slår ju mot varandra också. Det är bara lyssna på hur rutinerna synkroniserar.
    Du menar stämma i 432 med en stämgaffel i 440 genom att sätta metronomen på 120 och räkna fyra svävningar per slag eller något däråt...?

    För övrigt är det lite imponerande hur sångare stämmer sig själva med en stämgaffel mot tinningen.

  15. #75
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Pianostämmare bokad, kommer hit på Onsdag nästa vecka, ska bli intressant att se hur det går till

  16. #76
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar stämma i 432 med en stämgaffel i 440 genom att sätta metronomen på 120 och räkna fyra svävningar per slag eller något däråt...?

    För övrigt är det lite imponerande hur sångare stämmer sig själva med en stämgaffel mot tinningen.
    Någonting sånt, har inte gjort matten men det blir nog svårt att få till 432 från en 440 gaffel. Nu blev jag lite sugen på att räkna på det, tror det är praktiskt omöjligt med en 440 gaffel.

  17. #77
    Limpo
    Limpo är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Vi har en flygel inköpt 1972 som vi tidigare vid behov alltid låtit en professionell pianostämmare stämma. Men de senaste tre åren har vi vågat oss på att stämma flygeln själva. Jag köpte en halvproffsig stämnyckel med tillbehör såsom gummikilar m. m. Hade även hämtat en gratis app på internet som fungerade mycket bra. Min pianospelande fru har absolut gehör och har spelat piano och sjungit sedan hon var 4 år och är därför duktig på att höra om flygeln behöver stämmas. Vi stämmer denna cirka två gånger per år och är helnöjda med resultatet. Min insats är att sköta stämnyckeln och kolla frekvensen på tonen via appen. De toner som har tre strängar brukar vi först stämma så att sträng 1 (2 och 3 dämpade) och sedan sträng 3 (1 och 2 dämpade) stäms med hjälp av appen, medan den mittersta strängen stäms med alla tre strängarna odämpade tills vi hör att tonen inte låter "ihåligt". Oftast behöver vi inte stämma bassträngarna eller de med högst frekvens, utan det är strängarna vid oktaverna "runt nyckelhålet" som behöver åtgärdas. Slutligen spelar min fru olika ackord för att kontrollera att hon är nöjd och att vår stämning lyckats. Vi har som sagt varit fullt belåtna med resultatet. Självklart tar detta några timmar, men det är värt besväret när man hör hur fint instrumentet klingar igen.
    Senast redigerat av Limpo den 2021-05-10 klockan 07:34.

  18. #78
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Låter härligt. Idealtillståndet

    (Välkommen hit! Bra förstapost. )

  19. #79
    Limpo
    Limpo är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter härligt. Idealtillståndet

    (Välkommen hit! Bra förstapost. )
    tack 😀

  20. #80
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Limpo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi har en flygel inköpt 1972 som vi tidigare vid behov alltid låtit en professionell pianostämmare stämma. Men de senaste tre åren har vi vågat oss på att stämma flygeln själva. Jag köpte en halvproffsig stämnyckel med tillbehör såsom gummikilar m. m. Hade även hämtat en gratis app på internet som fungerade mycket bra. Min pianospelande fru har absolut gehör och har spelat piano och sjungit sedan hon var 4 år och är därför duktig på att höra om flygeln behöver stämmas. Vi stämmer denna cirka två gånger per år och är helnöjda med resultatet. Min insats är att sköta stämnyckeln och kolla frekvensen på tonen via appen. De toner som har tre strängar brukar vi först stämma så att sträng 1 (2 och 3 dämpade) och sedan sträng 3 (1 och 2 dämpade) stäms med hjälp av appen, medan den mittersta strängen stäms med alla tre strängarna odämpade tills vi hör att tonen inte låter "ihåligt". Oftast behöver vi inte stämma bassträngarna eller de med högst frekvens, utan det är strängarna vid oktaverna "runt nyckelhålet" som behöver åtgärdas. Slutligen spelar min fru olika ackord för att kontrollera att hon är nöjd och att vår stämning lyckats. Vi har som sagt varit fullt belåtna med resultatet. Självklart tar detta några timmar, men det är värt besväret när man hör hur fint instrumentet klingar igen.
    Låter som en extremt arbetsam men härlig stämningssession. Man kan använda plektrum och fingrar istället för gummikilar när man inte har en pianist som orkar spela :-) Men örat är ju alltid enklast att använda. Det jag pratat om ovan var det som en del pianostämmare har använt sig av, det där med att använda en metronom, och det har visat sig funka, men har man absolut gehör så behövs inte det.

    Välkommen till pianostämmarnördklubben
    Nej jag skojar så klart, välkommen!

  21. #81
    Limpo
    Limpo är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som en extremt arbetsam men härlig stämningssession. Man kan använda plektrum och fingrar istället för gummikilar när man inte har en pianist som orkar spela :-) Men örat är ju alltid enklast att använda. Det jag pratat om ovan var det som en del pianostämmare har använt sig av, det där med att använda en metronom, och det har visat sig funka, men har man absolut gehör så behövs inte det.

    Välkommen till pianostämmarnördklubben
    Nej jag skojar så klart, välkommen!
    Det du nämner med plektrum låter ju som ett bra alternativ till gummikilarna. Men jag förstår inte hur jag kan använda en metronom vid pianostämning. En sådan anger väl bara olika taktarter och tempot? Kan man även se en tons frekvens på en metronom? Vi tycker nog inte att det är extremt arbetssamt att stämma flygeln två gånger per år. Det kanske tar cirka två timmar, eftersom inte alla strängar sjunkit så mycket att det stör. Vår professionella stämmare brukade ägna ungefär samma tid. Dessutom var jag tvungen att hämta och lämna honom i hans hem med vår bil, eftersom han är blind. Så totalt sett går det fortare att stämma nu när vi gör det själva

  22. #82
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Många moderna elektroniska metronomer har också en tongenerator. Jag gissar att det är denna tinybox syftar på och inte metronomfunktionen i sig. Har jag fel får han rätta.

  23. #83
    Limpo
    Limpo är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många moderna elektroniska metronomer har också en tongenerator. Jag gissar att det är denna tinybox syftar på och inte metronomfunktionen i sig. Har jag fel får han rätta.
    Ok, då förstår jag bättre. Men en sådan modern metronom, skulle den i så fall ha en mikrofon för att visa frekvensen på den anslagna strängen? Eller är det så att den har en högtalare som sänder ut en ton med en viss frekvens och att man kan jämföra denna med den anslagna strängens ton och lyssnar på svävningarna och sedan minimerar man antalet svävningar med stämnyckeln? Alternativt skulle man i så fall kunna använda ett keyboard som referens.

  24. #84
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många moderna elektroniska metronomer har också en tongenerator. Jag gissar att det är denna tinybox syftar på och inte metronomfunktionen i sig. Har jag fel får han rätta.
    Nej jag syftar inte alls på en sån.

    Med en metronom kan du höra hur strängarna svänger mot varandra och i vilken frekvens. Hertzen oscillerar mot varandra.

  25. #85
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    För mig är metronom ett hjälpmedel som håller takten när jag spelar ett stycke. Har lite svårt att förstå hur den hjälper mig att stämma ett piano.

    Hur menar du att det fungerar? Finns det exempel på det? Video?

  26. #86
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Tanken med att använda metronom är att ha en referens för hur många svävningar per sekund man har mellan två toner. Och svävningarna uppkommer när man spelar tempererade kvinter, mellan lägre tonens tredje delton och högre tonens andra delton.

    Nu är visserligen en svårighet att svävningarna beror på antal Herz mellan två nära deltoner, och antalet Herz varierar beroende på vilken kvint man spelar.

  27. #87
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Imorgon kl 12.00 kommer pianostämmaren då sitter vid dörren och väntar som ett barn inför julafton

  28. #88
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tanken med att använda metronom är att ha en referens för hur många svävningar per sekund man har mellan två toner. Och svävningarna uppkommer när man spelar tempererade kvinter, mellan lägre tonens tredje delton och högre tonens andra delton.

    Nu är visserligen en svårighet att svävningarna beror på antal Herz mellan två nära deltoner, och antalet Herz varierar beroende på vilken kvint man spelar.
    Ja vi var nog överens redan vid post #26 men nu beskriver du det så tydligt att det inte går att missförstå. Det behövs lite öra också men det är rätt enkelt när man har en referensnot. Det där om plektrum handlar bara om att kunna slå ann en enda sträng i pianot, gummikilar funkar också.

  29. #89
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tack för förklaringen! Inte helt uppenbart för mig kan jag lugnt säga, så det uppskattas!

  30. #90
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Imorgon kl 12.00 kommer pianostämmaren då sitter vid dörren och väntar som ett barn inför julafton
    Inga datorer eller stämapparater här idag hos min pianostämmare.. bara en gaffel och gehör. Grymt imponerande skills.

  31. #91
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga datorer eller stämapparater här idag hos min pianostämmare.. bara en gaffel och gehör. Grymt imponerande skills.
    Är du säker på att han inte gömde en metronom någonstans? Nä men hej och grattis, finns många sätt att stämma på, samma som på gitarr. Man plockar inte fram utrustning utan man lär sig höra och kanske en del använder en sån där pedalstämmare.

  32. #92
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är du säker på att han inte gömde en metronom någonstans? Nä men hej och grattis, finns många sätt att stämma på, samma som på gitarr. Man plockar inte fram utrustning utan man lär sig höra och kanske en del använder en sån där pedalstämmare.
    Inga metronomer, bara stämgaffel och gehör, var kul att kika på och se hur han gick igenom pianots alla toner. Var en del stämnaglar, 4-5 st som fick sig en smäll då de var lite lösa. Overall så fick pianot en clean bill of health sas... i mycket bra mekaniskt skick och välvårdat för förra ägaren.

  33. #93
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga metronomer, bara stämgaffel och gehör, var kul att kika på och se hur han gick igenom pianots alla toner. Var en del stämnaglar, 4-5 st som fick sig en smäll då de var lite lösa. Overall så fick pianot en clean bill of health sas... i mycket bra mekaniskt skick och välvårdat för förra ägaren.
    Tufft. Jag tror jag ska köpa ett piano bara för att hyra in någon som kan lära mig stämma det :-) Nä, men det är inte ett lätt instrument att stämma, sen kan man ju stämma det lika olika också men det är bara något jag hört om, inte testat spela på.

  34. #94
    symptm
    symptm är inte uppkopplad
    symptms avatar
    Senior
    det är svårt om det inte bara är några noter som är fel

  35. #95
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Stämde pianot igår. Vissa toner låg lågt. Andra fortfarande perfekt.
    Mitt var stämt i 441Hz från tidigare pianostämmare.

    Fick låna en Yamaha PT-100. Både hjälp och stjälp.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2752.jpeg 
Visningar:	23 
Storlek:	518,8 KB 
Id:	101676

  36. #96
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    För de ambitiösa: inte bara stämma själv, men också konstruera sina egna inharmoniska strängar enligt speciella kriterier för spektrumet och dessutom konstruera en ägnad skala och anpassad klaviatur:

    https://sethares.engr.wisc.edu/papers/hyperOctave.html

  37. #97
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    13. juli är det dags igen hos mig. Jag gillar iofs klangen just nu, det inte låter ostämt, men levande. Men jag har som princip att det ska stämmas minst en gång om året, sista gången var typ i september, och mitt i semestern passar fint, så har jag också tid att spela.

Liknande ämnen

  1. Stämma en polysix?
    Av oszkar i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-09-08, 00:30
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-23, 09:26
  3. Kollektivt bygge av DX7 e.piano piano patch
    Av Maxwell i forum Reason Studios
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 23:29
  4. Stämma trummor.
    Av eskimo i forum Slagverk
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 10:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •