Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Promotion

  1. #1
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    Promotion

    Om man släpper musik själv / eget bolag så har man inget bolag som automagiskt promotar ens musik.

    Alternativ 1 är att promota allt själv / via egna bolaget. Själv tjöta på sociala medier, jaga radiostationer o media etc

    Alternativ 2 är att köpa tjänsten från andra. Antingen via pröjs eller andelar.


    Vad finns det för vägar att gå inom "alternativ 2"?

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Egentligen inget svar på din fråga men en generell reflektion - du är alltså inte du; utan generell artist X.

    Självpromtion är satans jobbigt (för dina vänner och bekanta). Det finns så satans mycket musik därute nu och mängder av folk som promotar till höger och vänster tills man själv helt tröttnar på bruset. Så jag tror alternativ 1 - iallafall från mina ögon är rätt kört. Hur många av dina vänner och bekanta är egentligen inte bekanta med din musik - och de som gillar; de gillar redan. Mer spammande på sociala kanaler tröttar bara vilket gör att det finns stor risk för "avfölj utan att droppa som vän". Är väl nackdelen med den "billiga" tillgången på marknadskanaler i sociala medier- social trötthet är redan här.

    Och alternativ 2 har ju egentligen satans dålig hitrate. Hur mycket läser du själv om internationella promotionbyråer? Jag sollar mentalt bort dem från det sociala flödet om det inte är något jag själv valt att följa.

    Har ju jobbat med marknadsföring i rätt många år själv och de stora plöjer ner gigantiska mängder pengar nuförtiden. Köper likes, köper spin doctors och kanaler för osynlig promotions och spins (köper kanaler tom bolag för promotion under andra namn och varumärken för att inte trötta ut marknaden). Det är svårt för den lille.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    I "vår" genre tror jag mer på det personliga tilltalet - kör på alternativ 1.

    Fixa också vettig distrodeal med HotStuff och liknande ställen som skamlöst kan kränga det som "Val Solo of SPOCK fame!" både här och där... Dra gratisex till bra ställen och håll vidskepliga tummar. Bruset är stort och CD-skivor små. <3

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dra gratissex till bra ställen...
    Bra tips, m-pop. Sex säljer.

    Generellt tror jag som Frengus är inne på. Mediabruset är för stort och du skjuter redan i din "bakgård" s.a.s så du skulle behöva nå helt andra arenor/kontinenter. Kör du vidare i dina sociala kanaler kommer de knappast breddas. Tror den vägen är väldigt smal.

    Sedan tror jag att m-pop har rätt i att din stora USP är att du är en del av SPOCK. Kan du använda det kommer du i alla fall nå alla SPOCK-fans. Och det är ju en bra start.

  5. #5
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Intressanta åsikter. Med "självpromota" menar jag iofs inte att "tjata" på kompisar o släkt o familj, utan att tex köpa annonsplatser själv, att själv jaga radiostationer o liknande.

    Ultimata hade varit att hitta ngn eldsjäl som älskar ens musik o vill promota för en "del av kakan".

    Vad gäller "s.p.o.c.k val solo" så är det inget jag vill affischera först o främst. Det kan pga en specifik orsak slå bakut o skapa negativ publicitet (gamla konflikter som därigenom poppar upp - har redan råkat illa ut pga gamla nergrävda "problem"). Men självklart så räknar jag med viss "draghjälp" efter snart 8års slit för orkestern.

    Men... har dock inga förväntningar att bli "upptäckt" o älskad av massorna Vill först o främst kunna gå jämt ut för nedlagda pressnings- o mastringskostnader. Musiken gör man ju gratis

    @mpop: förklarar mig noggrannare privat

  6. #6
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag är gammal kliniskt deprimerad marknadskonsult så du får ta mig med en nypa salt. Vad kallas det? Desillusionerad?

    Personligen är jag ingen stor vän av kick starters; tycker det gränsar till tiggeri (ingen politisk dimension i det begreppet) men kan det vara en modell om det just handlar om de tekniska kostnaderna? Har man tillräckligt stor fan base kan det ju funka? Var det inte Johan Kinde som körde något liknande?

    Ja, fattar bättre vad du menar med självpromotion då - jaga spelningar etc. Är ju något helt annat än generella cross-posting spam i alla tänkbara kanaler på Sociala medier som jag var inne på. Insåg jag lät rätt negativ däruppe; vad inte så negativt menat.

  7. #7
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Lugnt tomten! Jag har blivit rätt bra på att inte snetolka/letasakerattirriteramigpå o är tacksam för de konstruktiva aspekterna av era inlägg <3

  8. #8
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    @ Valsolo: Kickstart-kampanjer tar otroligt mycket arbete. Det bästa är att bygga fans generiskt tills du kommer till den nivån att du inte har tid att hantera pr själv och då brukar vanligtvis tjänsten köpas in eller att du har tillräckligt stor publik för att gå in i ett samarbete med ett management som tillsammans med dig kan satsa.

    Om du konkret vill hitta en eldsjäl så föreslår jag att du kollar med de olika kommunikationsutbildningar som finns runt om i Sverige på gymnasie-, folkhögskole- och universitetsnivå ifall musik och släpp kan fungera som case för elever som vill öva på att göra omslag/posters/kampanjer. Du kanske känner någon som arbetar som lärare eller dylikt och kan komma in den vägen och utifrån det börja bygga ett team.

    Tror också att du skulle ha mycket vunnet att gå ihop med några andra likasinnade så att ni blir en kedja som släpper musik och remixar varandras grejer under ett och samma namn och att ni hjälps åt att sprida varandras musik. Då kan ni också börja fungera som musikbolag och släppa musik, dra in remixjobb, göra samarbeten med varandra och med gästmusiker osv. Bygga ett momentum.

  9. #9
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Tror inte på att köpa reklamplats själv.. Däremot hitta en distributör som kan kränga skivor till nya marknader.
    Många av dessa mindre bolag har ju en ganska trofast kundkrets och dessa köper ofta det som släpps. Gäller ju att hitta ett bolag (distributör) som är inom samma genre som dig själv.

    Sedan är det ju ut och lira live som gäller - det är ju där man får visa upp sig. Typ förband eller på festivaler..

  10. #10
    Bästa sättet att bli promotad är att promota andra.

    Identifiera mindre och slutna grupper och dela sånt som har samma anda som ditt material i 5/1 ratio där 1 är eget material (du kommer ändå aldrig ha så mycket orgignal content att fylla 365 dagar med i en sluten grupp, winwin)

    Automatisera sociala medier så mycket som möjligt. Du behöver inte skriva en kärleksdikt och en roman i varje inlägg. Med rätt musik för rätt kanal duger låttiteln och artistnamnet. Dikten sparar du till LANDNINGSIDAN DU LÄNKAR TILL.

    Håll innehållet på hemma plan. Socialmedia är BARA FÖR TEASERS. Rama in bilden, ge inte hela bilden. Skriv en headline, inte hela texten.

    Data-anal-lys här hocus-pocus oftast, särskillt när konst är produkten. Audiofilernas datamotsvarighet. Du behöver inte veta om det är luterianska tölpar på fjuttinjuton år med flint som gillar mest. Du behöver bara veta hur mycket trafik du drar. Du behöver inte veta var trafiken kommer ifrån eftersom du ska vara ÖVERALLT! (RE:reautomatisering)

    Skit i bruset. Var så trevlig du kan. Om någon tycker du tjötar för mycket om "hur bra du är", låt dom blocka dig. Det finns knappar för sånt. Hatarna behöver dig, inte tvärt om.

    Ett personligt email är värt 1000 sociala medier poster. Använd RIKTIGA verktyg för att personalista massutskickade email. (Thunderbird + mailmerge + sendlater) MailChimp, Bandcamp tictail osv... listor vet alla att det är köpefake. Det syns på HTML formatet (det gör även dom som inte vet vad HTML är, dom får 6362783 liknande mail om dagen).

    Masskicka bara email till folk som har ett genuint intresse: luskamma dina kontakt listor. Vem är det= ta bort och anteckna. Vill dom ha kommer dom tillbaka.

    Du behöver inte en lista på 638283747282 e-mail adresser. Det du behöver är en lista på 10 djävligt högljudda och inflytelserika människor.


    Finns mer... Ska fundera lite.

    Edit: RIKTIGA verktyg = verktyg du kan äga. Tjänster har bara ett företag som ägare. Den enda tjänsten du verkligen behöver är en internet leverantör Alla andra kan du ha i riktiga verktygslådan.
    Senast redigerat av reSet den 2018-12-19 klockan 16:14.

  11. #11
    Jag tror inte en sekund på att köpa anonsplats. Det funkar för produkter, massproduktioner Ala Beyoncé med budget som verkligen kan nå ALLA! och företag där personalen inte kan blocka reklam (och 50+:are som inte vet hur blocka reklam). Köpa anonsplats är som att betala för att tappa kontrollen över budskapet. Du har ingen som helst sätt att verifiera att det verkligen når där du vill. Och det är ephemeral som fan.

    Köpa agent är bra mycket smartare investering. Det bästa rummet för promotion är off-line. Umgås. Om du är dålig på det, lägg ner energi på att hitta EN kompis som kan göra det åt dig. Det kommer bli fler. Annars, ja, hyr en agent.

Liknande ämnen

  1. Stora tråden om gräsrots/DIY-promotion
    Av makari i forum Utgivning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2023-11-10, 09:50
  2. Promotion - genreångest
    Av deleted user i forum Utgivning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 14:09
  3. Digidesign Pro Tools HD Promotion
    Av j antoni i forum Pro Tools
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 16:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •