Resultat 1 till 45 av 45

Ämne: Få till levande känsla i mjuksyntar?

  1. #1
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Få till levande känsla i mjuksyntar?

    Hallå!
    Har börjat använda Reason igen och börjat sitta lite mer i datorn. Den för mig "nya" SSL-mixern är helt underbar.

    Har alltid gillat att sampla då jag tycker man får väldigt mycket textur och känsla gratis.

    Men hur får man till ett levande sound med mjuksyntar? Vet inte vad det är, men har bara svårt att få den där känslan som jag kan få med en sampling eller hårdvarusynt. (Tycker tom. att en digital hårdvarusynt låter mer organiskt)

    Tänker att emuleringarna blivit så pass avancerade nu att det inte borde vara så stor skillnad, har t ex. lyssnat lite på Arturias nya skapelser.

    Är det för att det saknas D/A omvandling? Behöver jag lägga på en speciell kassettemulering? Distortion? Eller en convolution reverb med särskilt rumssampling?

    Eller måste jag helt enkelt spela upp mjuksynten i en uppmikad förstärkare, så att signalen får färdas genom luften?

    Är inte ute efter en analog/digital debatt, då jag som sagt gillar digitala syntar. Tänkte bara fråga om någon har bra tips på hur det går att få till en mer levande känsla med mjuksyntar??

  2. #2
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Dubblera med en minimoog? Hehehe, nä, men jag förstår vad du menar och har tyvärr inget bra tips att komma med, förutom att försöka hitta någon mjukis som du tycker låter bra i grunden. Sen kan man ju testa effekter, men jag tycker oftast man bara sitter och klickar sig längre och längre bort från grundljudet...
    Själv använder jag i princip alltid hårdvara, förutom till produktionsmusik och offrar det sista i soundet för total recall i DAW.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bifogad patch:

    Inte Levande.zyp.zip

    Då ska vi se... du kör Reason säger du. Jag har gjort en Subtractor-patch till dig, bifogad detta inlägg. Ladda in den och berätta sedan för mig på vilket sätt ljudet inte är levande.

  4. #4
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag kör på bandemulering, riktiga band och uppmikning med vilken högtalare som än finns tillgänglig.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bifogad patch:

    Inte Levande.zyp.zip

    Då ska vi se... du kör Reason säger du. Jag har gjort en Subtractor-patch till dig, bifogad detta inlägg. Ladda in den och berätta sedan för mig på vilket sätt ljudet inte är levande.
    Om du vill ha det mer vilt pitchat så kommer här även ett förslag på tweak för det, notera ändringen av finstämning (Cent).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ska?rmavbild 2017-12-12 kl. 11.26.05.png 
Visningar:	20 
Storlek:	66,7 KB 
Id:	78779

  6. #6

    Veteran
    Ljudmässigt är Reasons syntar ball. Jag gör allt i Reason med undantag från min Moog Rogue som ibland får vara med.

    Kan få min älskade Thor att sjunga, och prata till och med. Vad mer kan man önska?
    https://soundcloud.com/dabene/thinkingmachine-comb
    Ovan bara Thor med lite effekter, det är bara Thor där min kollega använder formantfilter och brus för att skapa talet, ingen vocoder utan bara Thor.
    Rätt grymt på min ära.


    Är det avsaknad av realtidsstyrning av synten?

    Det kan man enkelt råda bot på. En nanoKONTROL2 och du är i box. Finns färdiga maps för de flesta syntarna och effekterna i Reason. Realtidstweakning av Thor rätt ur boxen!

    https://youtu.be/6tmWg2cOV9Q




    Eller varför inte lite Roland inspirerade patchar med Thor?
    https://soundcloud.com/dabene/roland-potp


    Berätta vad det är för ljud du saknar?

  7. #7
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Som PF säger - glöm inte ratta på fininställningarna. En hårdvaruanalog stämmer ju aldrig exakt och även om mittersta C eller A är rätt så diffar det lite upp- och ned längs klaviaturen. Det behövs lite finlir med konstruerad skevhet när det inte finns inbyggt i datamaskinen imho. Sedan är ju bandemulering eller en billig hårdvarukompressor inte fel heller.

  8. #8

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bifogad patch:

    Inte Levande.zyp.zip

    Då ska vi se... du kör Reason säger du. Jag har gjort en Subtractor-patch till dig, bifogad detta inlägg. Ladda in den och berätta sedan för mig på vilket sätt ljudet inte är levande.
    Fin patch PF!

  9. #9
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för all input!!

    Vet inte om det handlar om det taktila faktiskt. Men undrar om det faktiskt kan vara så att jag helt enkelt saknar något slags D/A. Kanske bara ska satsa på något hårdvarufilter eller liknande som tar emot kanalen och skickar tillbaka?!

    Tackar också för patchen

    Lade på ett par retro transformer och lite convolution för att hamna lite närmre vad som för mig är en "levande" känsla. Om det ger något?
    Bifogade filer Bifogade filer

  10. #10

    Veteran
    Jag använder Thor för att "kopiera" analog hårdvara. Jag kommer så nära originalen så att det knappt går att höra skillnad med bara Thor utan tape emuleringar eller nåt annat. Börja med Thor, lär dig den och du kommer att bli rikligt belönad.
    Ditt exempel låter i mina öron precis vad det är, effekter på en synt. vare sig mer levande eller dött på nåt sätt.

  11. #11
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Lyft ut ljudet till en kedja av riktigt smutsiga analoga effekter - typ Dynacord DRS78 (som brukar säljas här på 99an ibland) så ska du se att de sista stegen "värmer" upp och levandegör den digitala signalen. Jag gör så även på mina analoga burkar och tycker oftast effektkedjorna gör mer för soundet än själva ursprungssynthen. Men är ju lite upp till vilken musik du gör; radiopop får nog inte så mycket lyft av detta tillvägagångssätt.

  12. #12

    Veteran
    Bra grundljud, plus gött effektmos=mumma oavsett hårt/mjukt/digitalt/analogt. Bra inlägg Frengus, man kan även jobba med effektpluggar, behöver inte vara analoga.

  13. #13
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Finns ju VST syntar numera, tex OBXD med inställningar per voice, som låter fantastiskt levande.
    Denna är ju freeware tom, rekommenderas varmt!
    Bästa jag har hört iaf https://obxd.wordpress.com/
    I klass med Nord lead A1 minst, avseende analog emulering.

  14. #14
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Lägg till mikrovariation på alla möjliga parametrar. Gärna oregelbunden modulation av tonhöjd, amplitud, filterfrekvenser och allt möjligt annat. Rosa brus eller brownskt brus är bra modulationskällor, eller man kan summera två tre LFOer med olika frekvenser.

    Spela ljud genom högtalare brukar ge fina färgningar. Preparera högtalarna med aluminiumfolie för extra rasseleffekter.

    D/A-omvandling får du ju oavsett när ljudet spelas upp, du menar väl att signalkedjan ska passera någon form av analog processering?

  15. #15
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Frengus och drloop, ja det kanske helt enkelt är effektkedjan som är den stora delen i det hela. Gillar för övrigt Burial mer än Skrillex
    Har liksom inget emot lite smutsiga ljud om man säger så.

    Tack för OBXD tipset thevoid!

    Sant oberdada. Tänkte nog på en D/A som färgar ljudet mer. Men du har rätt det är nog den analoga signalbehandlngen som är kärnan i det jag är ute efter. Bra tips på modulation. Ska experimentera mer med LFOer.

  16. #16
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag upplever nåt liknande, hade nog inte tänkt på det så noga eller kunnat sätta fingret på det tills jag testade NI Monark första gången och tyckte att den lät "på riktigt".. lite som theVOID säger att vissa vst'er har det, som att det här med att göra "bra" mjukvarusyntar faktiskt börjar dyka upp först nu. Sen kan det ju vara DA/AD-gången också förvisso, vad vet jag.

    https://www.youtube.com/watch?v=_nJkVOvUJns

  17. #17
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra grundljud, plus gött effektmos=mumma oavsett hårt/mjukt/digitalt/analogt. Bra inlägg Frengus, man kan även jobba med effektpluggar, behöver inte vara analoga.
    Funkar så klart bra med mjukvara också; bara inte lika roligt

  18. #18
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Svajigt bandeko

  19. #19
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    En sak är konstig här: Om man tar en reguljär hårdvarusynt så är det inte mycket artefakter i form av pitchwobblande, distorsion eller brus i utgången. Så varför skulle man behöva lägga till två ton med nerskitning för att en mjukvarusynt skall låta mer levande, när hårdvarusynten faktiskt är tämligen ren i sitt ljud ändå.

    Mina $0.02 är att en mjukvarusynt kan låta hur bra som helst, men eftersom den inte är påtaglig rent fysiskt så upplever man den som kall och onärvarande. Samt att graden av den frånvaroupplevelsen är väldigt personlig. För vissa kvittar det, för andra är det som natt och dag.

  20. #20
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    En trevlig effekt som jag nyligen investerat i är Xln rc-20. Kanske kan den kan skapa lite mer spänning i mjukvarusyntarna?
    https://www.xlnaudio.com/products/ef...20_retro_color

  21. #21
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak är konstig här: Om man tar en reguljär hårdvarusynt så är det inte mycket artefakter i form av pitchwobblande, distorsion eller brus i utgången. Så varför skulle man behöva lägga till två ton med nerskitning för att en mjukvarusynt skall låta mer levande, när hårdvarusynten faktiskt är tämligen ren i sitt ljud ändå.

    Mina $0.02 är att en mjukvarusynt kan låta hur bra som helst, men eftersom den inte är påtaglig rent fysiskt så upplever man den som kall och onärvarande. Samt att graden av den frånvaroupplevelsen är väldigt personlig. För vissa kvittar det, för andra är det som natt och dag.
    Tur att jag hållit mig borta från reguljära HW synthar. Mina analoga HW synthar gör just allt det där du beskriver att reguljära inte gör. ;-)

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bifogad patch:

    Inte Levande.zyp.zip

    Då ska vi se... du kör Reason säger du. Jag har gjort en Subtractor-patch till dig, bifogad detta inlägg. Ladda in den och berätta sedan för mig på vilket sätt ljudet inte är levande.
    Tycker väl inte TS riktigt besvarat detta ändå... fortfarande frågandes.

  23. #23
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Kör ut dina softsyntar i verkliga livet en sväng. Få in lite brus och annat bös. Köp en analog heat och dra in i din dator. Filter, dist o eq.. eller något annat filter eller micka upp med stärkare.
    Själva syntarna är det nog inget större fel på.

  24. #24
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nej ni har rätt. Handlar nog inte om synten utan snarare om vad som händer därefter. Kanske bara är det att jag upplever att vissa samplers och syntar har ”inbyggd” karaktär och värme i form av d/a nedsampling osv. Men då vet jag vad jag ska satsa på och vad det i själva verket handlar om!

    Tack för alla grymma tips om hur man kan smutsa ned, färga och behandla alla dessa fina syntar. Då kan jag sluta fundera och får helt enkelt jobba mer med mjuka/hårda effektkedjor

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Lugnt. Men jag är ändå nördigt nyfiken... ”Vissa” duger inte.

  26. #26

    Veteran
    Här är några exempel där jag växlar mellan hårt och mjukt. Ibland låter hårdvaran, ibland mjukvaran.
    Först ut är en Roland MKS70 och Thor.

    https://soundcloud.com/dabene/mks-thor
    Vad är vad?

    Nästa är min gamla Moog Rogue och min egna plugg, Poly Rogue.
    https://soundcloud.com/dabene/moogenbas2
    Satans nära i ljudbild och då är det ändå bara min prototyp version, inte en klar plugg.

    Båda hårdvarorna är förutom hårdvara även analoga.

    OBXD är en bra plugg, men det som finns i Reason är vassare i mina öron.

  27. #27
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägg till mikrovariation på alla möjliga parametrar. Gärna oregelbunden modulation av tonhöjd, amplitud, filterfrekvenser och allt möjligt annat. Rosa brus eller brownskt brus är bra modulationskällor, eller man kan summera två tre LFOer med olika frekvenser.

    Spela ljud genom högtalare brukar ge fina färgningar. Preparera högtalarna med aluminiumfolie för extra rasseleffekter.

    D/A-omvandling får du ju oavsett när ljudet spelas upp, du menar väl att signalkedjan ska passera någon form av analog processering?
    precis, filtrerat brus och mikrovariationer är ett bra tips och då inte bara för tonhöjden utan andra parametrar också. släck ut en del hög diskant om du inte orkar gå ur datorn. Om man har flera syntar igång är det också fett att skeva en lead tex, snedstäm den avsiktligt för instant -70-tals feel I datorn är ju alla stämda perfekt som default men på många äldre inspelningar hör man ofta en eller två syntar som inte stämmer särskilt väl (avsiktligt eller oavsiktligt vet jag inte).

    aa just det, viktigt, gällande mikrovariationer av tonhöjd - testa att lägga på en ganska snabb lfo (tänk snabbaste sortens musikalsikt vibrato men inte snabbare än så) och sänk amplituden tills det blir en knappt hörbar variation.. låter niiice

  28. #28
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    oooh, de rolandpatcharna - du har inte lust att dela med dig av dem....?

    Eller varför inte lite Roland inspirerade patchar med Thor?
    https://soundcloud.com/dabene/roland-potp


    Berätta vad det är för ljud du saknar?[/QUOTE]

  29. #29
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av aorta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte nog på en D/A som färgar ljudet mer. Men du har rätt det är nog den analoga signalbehandlngen som är kärnan i det jag är ute efter.
    En D/A ska helst inte färga ljudet alls. Men om bit-upplösningen är för låg får man hörbart kvantiseringsbrus. Det finns ju bitcrush-effekter som simulerar både aliasering och olika amplitudupplösningar ifall du vill experimentera med det.

  30. #30

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    oooh, de rolandpatcharna - du har inte lust att dela med dig av dem....?

    Eller varför inte lite Roland inspirerade patchar med Thor?
    https://soundcloud.com/dabene/roland-potp

    Mmm, de är ju så svåra att göra...

    Vi får se vad jultomten kommer med i år.

  31. #31
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lugnt. Men jag är ändå nördigt nyfiken... ”Vissa” duger inte.
    Hmmm... Typ Machinedrum UW med lite trevliga samplingar, Moog, eller kanske en gammal Juno (brusar ju så fint med lite chorus).

    Gillar när man kan "höra" att det är inspelat.

    Najsa Ljud drloop! Och schyssta tips för modulation och snedstämning volante!

  32. #32
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En D/A ska helst inte färga ljudet alls.
    Säg mig en endaste DAC som INTE färgar ljudet. Jag letar fortfarande. Testat de flesta som används i stora masteringstudios. De färgar definitivt. Jag väljer olika DACar för olika album för att de låter olika..

  33. #33
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säg mig en endaste DAC som INTE färgar ljudet. Jag letar fortfarande. Testat de flesta som används i stora masteringstudios. De färgar definitivt. Jag väljer olika DACar för olika album för att de låter olika..
    Ljudskillnaderna olika dacar emellan är dock ofta extremt små om man lyssnar vid samma nivåer men det gör man ju sällan.

  34. #34
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säg mig en endaste DAC som INTE färgar ljudet. Jag letar fortfarande. Testat de flesta som används i stora masteringstudios. De färgar definitivt. Jag väljer olika DACar för olika album för att de låter olika..
    Lite irrelevant fakta i denna diskussion möjligen... All ljudutrustning färgar, så även en enmeters tjock kopparkabel om man kollar riktigt noga! Men en bra DAC i sig färgar en tiopotens eller så mindre än en i princip allt annat i ljudväg.

    Det är ju inte så att "färgen" från DACar är i närheten av vad en humpa eller ens bästa Lundahl-trafo tillför...

    Att höra skillnad mellan två enheter är en sak, men eftersom i princip allt som komner ut sedan är sjukt färgat av även de bästa monitorsystem så går det knappast att finna ut vad som färgar minst...

  35. #35

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite irrelevant fakta i denna diskussion möjligen... All ljudutrustning färgar, så även en enmeters tjock kopparkabel om man kollar riktigt noga! Men en bra DAC i sig färgar en tiopotens eller så mindre än en i princip allt annat i ljudväg.

    Det är ju inte så att "färgen" från DACar är i närheten av vad en humpa eller ens bästa Lundahl-trafo tillför...

    Att höra skillnad mellan två enheter är en sak, men eftersom i princip allt som komner ut sedan är sjukt färgat av även de bästa monitorsystem så går det knappast att finna ut vad som färgar minst...
    +1

    Ursäkta att jag bara flikar in ett exempel som jag har gjort för att ta reda på hur mycket en DAC färgar.
    Jag har provat hur mycket utrustning färgar nägra gånger. Man tager en wavfil och spelar upp den från en iPhone 4 och spelar in den i med ett M-Audio 2496 ljudkort. Sedan klipper jag mellan iPhone 4 ljudfilen och original wavfilen.

    https://1drv.ms/u/s!AkfKZm9KT0GVmG2JvHHURdTuR3RL

    Hör ni var klippen finns?
    Senast redigerat av drloop den 2017-12-14 klockan 07:41.

  36. #36
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ljudskillnaderna olika dacar emellan är dock ofta extremt små om man lyssnar vid samma nivåer men det gör man ju sällan.
    Korrekt (jag behöver ibland t om anstränga mig för att höra skillnad mellan DACarna på t ex en Lynx Hilo, Antelope Pure2 eller mitt Crookwood-system.. varav alla iofs är betydligt renare än t ex standard RME-interface eller whatever). Så är även ljudskillnaderna mellan t ex olika line-förstärkare, olika "rena" EQs, "rena" kompressorer, olika DAWar osv. Skillnaden i hela den här kedjan*antalet spår+mixbuss+masterbuss märks definitivt även genom mer vardaglig lyssning enligt min erfarenhet. Många många bäckar små..

  37. #37
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säg mig en endaste DAC som INTE färgar ljudet. Jag letar fortfarande. Testat de flesta som används i stora masteringstudios. De färgar definitivt. Jag väljer olika DACar för olika album för att de låter olika..
    Jag säger ingenting, du är långt mer expert än jag på det området. Men jag undrar, gör du blindtester för att höra skillnad mellan D/A-omvandlare? Eller är skillnaden uppenbar, både för dig och för många andra?

  38. #38
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag säger ingenting, du är långt mer expert än jag på det området. Men jag undrar, gör du blindtester för att höra skillnad mellan D/A-omvandlare? Eller är skillnaden uppenbar, både för dig och för många andra?
    Jag vill gärna inte dra det här så mycket mer OT, men ja, jag gör definitivt blindtester innan jag lärt mig hur en viss DAC låter och reagerar på olika material. Så fort jag sedan lärt mig mer i detalj vad som utmärker de olika DACarna från varandra så blir skillnaden oftast uppenbar. Innan så är skillnaden ofta svår att märka till en början. Däremot så är jag så gott som helt övertygad om att "många bäckar små" gör en tydlig skillnad även för de som inte sitter i ett välljudande rum med ordentligt påkostad lyssning.

  39. #39
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot så är jag så gott som helt övertygad om att "många bäckar små" gör en tydlig skillnad även för de som inte sitter i ett välljudande rum med ordentligt påkostad lyssning.
    Må så vara för riktigt tränade öron, men kidsen gör en massa myter av det de tolkar från olika gurus , typ - "jag får inte min hemstudio att låta rätt! Måste vara DACarna för de färgar ju sååå olika / låter så platt / sabbar stereobilden / whatever" eller "levande känsla i HW pga DAC". Känn ditt ansvar!!

    Typ den där kändisen som tyckte att akustikbehandling var onödig... Gissa om det ekar runt i nätets alla visklekar

  40. #40
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Må så vara för riktigt tränade öron, men kidsen gör en massa myter av det de tolkar från olika gurus , typ - "jag får inte min hemstudio att låta rätt! Måste vara DACarna för de färgar ju sååå olika / låter så platt / sabbar stereobilden / whatever" eller "levande känsla i HW pga DAC". Känn ditt ansvar!!

    Typ den där kändisen som tyckte att akustikbehandling var onödig... Gissa om det ekar runt i nätets alla visklekar
    Du har helt rätt. För att dra det hela ännu längre så går det numera utan tvekan (från min sida iaf) att få till ett väldigt professionellt ljud med enbart mjukvara genom hela produktionen. Men det krävs ju då att någon eller några på vägen faktiskt hör vad som händer med ljuden. Men bra hårdvara är fortfarande svårslaget t om för den modernaste och mest sönderkomprimerade popmusiken.

    För att återkoppla det hela lite mer till originalämnet så ser jag det som rakt av kontraproduktivt att rekommendera gammal skitig hårdvara för att få till ett mer organiskt/levande ljud ur mjukissyntar om det nu inte handlar om några väldigt specifika sound som egentligen efterfrågas. Enligt min erfarenhet så kommer man mycket längre med hjälp av att först börja använda BRA mjukvarusyntar.. sen langar man på rullbandsemuleringar, emuleringar av fina mixerbordskanaler och andra typer av mildare saturering (här hjälper bra lyssning en hel del!). Sen bra kompression, bra filtrering och bra effektsättning på det så är man nästan framme.

  41. #41
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har helt rätt. För att dra det hela ännu längre så går det numera utan tvekan (från min sida iaf) att få till ett väldigt professionellt ljud med enbart mjukvara genom hela produktionen. Men det krävs ju då att någon eller några på vägen faktiskt hör vad som händer med ljuden. Men bra hårdvara är fortfarande svårslaget t om för den modernaste och mest sönderkomprimerade popmusiken.

    För att återkoppla det hela lite mer till originalämnet så ser jag det som rakt av kontraproduktivt att rekommendera gammal skitig hårdvara för att få till ett mer organiskt/levande ljud ur mjukissyntar om det nu inte handlar om några väldigt specifika sound som egentligen efterfrågas. Enligt min erfarenhet så kommer man mycket längre med hjälp av att först börja använda BRA mjukvarusyntar.. sen langar man på rullbandsemuleringar, emuleringar av fina mixerbordskanaler och andra typer av mildare saturering (här hjälper bra lyssning en hel del!). Sen bra kompression, bra filtrering och bra effektsättning på det så är man nästan framme.

  42. #42
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill gärna inte dra det här så mycket mer OT, men ja, jag gör definitivt blindtester innan jag lärt mig hur en viss DAC låter och reagerar på olika material. Så fort jag sedan lärt mig mer i detalj vad som utmärker de olika DACarna från varandra så blir skillnaden oftast uppenbar. Innan så är skillnaden ofta svår att märka till en början. Däremot så är jag så gott som helt övertygad om att "många bäckar små" gör en tydlig skillnad även för de som inte sitter i ett välljudande rum med ordentligt påkostad lyssning.
    +1

  43. #43
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    En sak jag noterat både med mig själv och med andra är att man ofta inte jämför på likvärdig nivå när man jämför hårdingar mot mjukisar. Skruva upp för böveln!
    Ska du testa en fet bas i datorn? Krana på tills rutorna skallrar, så det blir rättvist.

  44. #44
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag har nu skapat en hel bank med uppvärmda syntar och de är gratis: http://www.99musik.se/showthread.php...wesometractors - feedback vore trevligt!

  45. #45
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Väldigt intressant att höra alla synpunkter och erfarenheter. Spännande PF, kommer lätt kolla in patcharna!

Liknande ämnen

  1. Funkar Mini-PC för mjuksyntar och video?
    Av deadbeat i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 09:19
  2. Fråga till Novation Nova ägare, glapp-känsla i strömdose-jacket?
    Av MrLonghair i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 00:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •