Resultat 1 till 47 av 47

Ämne: Aiva - AI kompositör

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Aiva - AI kompositör

    Aiva är det första AI som blivit registrerat som kompositör hos en upphovsrättsorganisation. I detta fall SECAM. Jag följer dess utveckling med stor nyfikenhet. Deras målsättning är att ta fram en av världens bästa kompositörer.

    Aiva har redan släppt sin första skiva som heter Genesis och har även komponerat stycket som spelades på Luxemburgs nationaldag samt musiken till filmen I Am AI.

    https://soundcloud.com/user-95265362/sets/genesis

    Företaget bakom Aiva skriver själva så här:
    Aiva is an Artificial Intelligence (A.I.) capable of composing emotional soundtracks for films, video games, commercials and any type of entertainment content.

    She has been learning the art of music composition by reading through a large collection of music partitions, written by the greatest Composers (Mozart, Beethoven, Bach, ...) to create a mathematical model representation of what music is. This model is then used by Aiva to write completely unique music.

    Recently, Aiva became the first virtual artist to have her creations registered with an author's rights society (SACEM), a feat that many artists thought impossible to achieve for at least another decade. This achievement does not mean that Aiva will replace musicians; we will continue to encourage collaborations between man and machine.
    Mer info på http://aiva.ai

  2. #2
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Intressant, framförallt hur det kommer att påverka hur vi ser på upphovsrätt. Drar direkt en parallell till den där ap-selfien som PETA stämde kameraägaren för. Där blev det väl en förlikning till slut, eller?

    Musikaliskt är det inte lika intressant tycker jag - väldigt generiskt. Men jag känner det som när jag lyssnar på musik av en väldigt begåvad gymnasist, att det skall bli spännande att se vad den här personen hittar på framöver.

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant, framförallt hur det kommer att påverka hur vi ser på upphovsrätt. Drar direkt en parallell till den där ap-selfien som PETA stämde kameraägaren för. Där blev det väl en förlikning till slut, eller?

    Musikaliskt är det inte lika intressant tycker jag - väldigt generiskt. Men jag känner det som när jag lyssnar på musik av en väldigt begåvad gymnasist, att det skall bli spännande att se vad den här personen hittar på framöver.
    Japp, 25% av all inkomst från selfien kommer gå till en välgörenhetsorganisation som bevarar det naturområde där makakerna lever.

    Väldigt spänd på hur det kommer utvecklas. Vissa av styckena tilltalar mig ändå. Tror det har att göra med att det är upplärd på en blandning av klassisk musik och filmmusik. Det senare något som jag lyssnar alldeles för mycket på.

    Jag gillar det enkla och hoppas få höra fler minimalistiska stycken. Särskilt med piano.

  4. #4
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag är lite skeptisk till sånt här. Kan man verkligen kalla det för att programmet komponerar själv?
    Det gör väl bara vad människan som programmerat bestämt att det ska göra. Med lite slumpvariationer.

  5. #5
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är lite skeptisk till sånt här. Kan man verkligen kalla det för att programmet komponerar själv?
    Det gör väl bara vad människan som programmerat bestämt att det ska göra. Med lite slumpvariationer.
    Nej. Det är det som skiljer traditionell programmering från den nya vågen av AI.

  6. #6
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej. Det är det som skiljer traditionell programmering från den nya vågen av AI.
    Ytterst tveksamt säger jag. Det pågår en rejäl AI-hajp för närvarande, skepsis är på sin plats.

    Jag har hört liknande grejer i andra genrer och det är uppenbart att musiken till stor del får sin karaktär av de som programmerat det hela. Det jag hörde - minns inte var - hade tydliga Beatlesinfluenser. Sådär bara av en slump eller? Naturligtvis inte. Precis som här har ju någon bestämt vilken genre som skall "studeras".

    Men det är ju trots detta oerhört imponerande och komponerandet av generisk burkmusik torde ganska snart bli en bransch för maskiner om nu inte programmerarna vill ha för mycket betalt vill säga.

    Den dagen ett sånt där AI-program överraskar sina skapare och börjar komponera något helt annorlunda så är det möjligen första steget mot självständig intelligens. Fast då vill det ju till att programmerarna är ärliga och inte hade riggat för "överraskningar". För närvarande är det bara oerhört sofistikerade statistiska metoder och algoritmer med gissningsvis en ordentlig dos manuell handpåläggning.

  7. #7
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej. Det är det som skiljer traditionell programmering från den nya vågen av AI.
    Men det är ju fortfarande programmering som en människa gjort och bestämt hur det ska fungera. Vad är AI i det här fallet, inslag av slump?

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den dagen ett sånt där AI-program överraskar sina skapar och börjar komponera något helt annorlunda så är det möjligen första steget mot självständig intelligens. För närvarande är det bara oerhört sofistikerade statistiska metoder och algoritmer med gisnningsvis en ordentlig dos manuell handpåläggning.
    Precis - den dag den hivar ut pianopatchen på eget bevåg och gör en Ramonesinspirerad rökare på två minuter inklusive inräkning i 160 bpm så att skaparnas underkäkar landar på studiogolvet. Då snackar vi AI.

    Stämningsmusik och generisk utfyllnadsdito finns det ju dock en marknad för... epidemic sound lär vara tidiga kunder.

  9. #9
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis - den dag den hivar ut pianopatchen på eget bevåg och gör en Ramonesinspirerad rökare på två minuter inklusive inräkning i 160 bpm så att skaparnas underkäkar landar på studiogolvet. Då snackar vi AI.

    Stämningsmusik och generisk utfyllnadsdito finns det ju dock en marknad för... epidemic sound lär vara tidiga kunder.
    Rent filosofiskt är också frågan om intelligens kan finnas utan en kropp som kan handla. Den där maskinen är ju i princip en fånge utan egna resurser och kan inte skaffa egna instrument, modda sin dator (eller x0xbox) o.s.v. Jag är verkligen inte främmande för människans förmåga att till slut skapa självständigt tänkande maskiner men jag tror inte ett dugg på att vi är nära den s.k. "singulariteten" för närvarande. Exakt vad som skapat hajpen har jag inte koll på men delvis är det knutet till företag som Google och deras marknadsföring av algoritmer för annonsplacering och liknande. "Follow the money" är alltid ett naturligt intelligent råd, s.k. NIA.

  10. #10
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är ju fortfarande programmering som en människa gjort och bestämt hur det ska fungera. Vad är AI i det här fallet, inslag av slump?
    Där får jag fylla i med att det inte enbart är mänsklig programmering utan s.k. lärande algoritmer vilka såvitt jag förstår i grund och botten är en slags avancerad statistiska metoder. Allt maskinen gör har alltså inte manuellt programmerats men däremot är det naturligtvis oerhört beroende av grundparametrar och vilket material människor ger maskinen tillgång till eller säger åt den att välja.

  11. #11
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den dagen ett sånt där AI-program överraskar sina skapare och börjar komponera något helt annorlunda så är det möjligen första steget mot självständig intelligens.
    Så alla artister vars musik låter som musiken lät på radio när de växte upp saknar självständig intelligens? Vi matas alla under vår uppväxt och få lyckas frigöra sig från den ram som skapas i tonåren.

  12. #12
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Det som hänt är att den kraftigt ökande beräkningskapaciteten hos grafikprocessorer, som lite av en slump matchar behoven för att simulera hur medvetna varelser tolkar, associerar och lär sig data sammanfallit med ett par större genombrott inom forskningen. Google var först med att presentera det och använda i sina tjänster.

    Som påpekat blir algoritmerna formade av sina influenser i form av datat (t.ex vilken musik den lyssnat på). Jag vill dock hävda att det inte skiljer sig från människan i det avseendet.

  13. #13
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så alla artister vars musik låter som musiken lät på radio när de växte upp saknar självständig intelligens? Vi matas alla under vår uppväxt och få lyckas frigöra sig från den ram som skapas i tonåren.
    Du menar att du tror att processen som skapat där kompositionen är att jämföra med en människa som levat i säg 20 år och som komponerar muzak? Grejen med människor är att man egentligen aldrig riktigt vet vad de kommer att hitta på. Den där maskinen kommer göra precis det som den instruerats att göra inom de ramar som maskinens skapare satt upp. Antagligen kan inte ens dess skapare predicera exakt hur kompositionerna kommer att låta men den kommer inte bli vegan och göra straight edge om tre veckor, det kan jag garantera. Något som inte är möjligt att garantera med en mänsklig kompositör. Det illustrerar vad jag menar med självständig intelligens.


    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Som påpekat blir algoritmerna formade av sina influenser i form av datat (t.ex vilken musik den lyssnat på). Jag vill dock hävda att det inte skiljer sig från människan i det avseendet.
    Jag tycker området är synnerligen intressant och det finns aspekter som liknar människans informationsbehandling men jag påstår att likheten med mänsklig intelligens, eller intelligens överhuvudtaget, är extremt överdriven. Eftersom hjärnforskningen dessutom inte på långa vägar har grepp om hur intelligens och medvetande fungerar så går det egentligen inte ens att veta om ai-datorerna tänker som vi.

    Men det beror ju också på om vi pratar om de inre processerna eller outputen. Den där musiken kan säkert klara ett Turingtest mot mänskliga kompositörer i samma genre och med samma kompositionsverktyg. Men redan där uppstår ju en begränsning i uttrycket för människan som inte AI:n har något begrepp om.

  14. #14
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    den kommer inte bli vegan och göra straight edge om tre veckor, det kan jag garantera.
    Inte just nu, i och med att den troligen matats enbart med midifiler av kompositioner i en viss stil. Den känner inte till hur varken en fiol eller en elgitarr låter. Men när man kan mata den med med all möjlig musik, och med audio, så kommer den kunna om inte bli vegan så iaf spela punk.

    Krävs lite mer dataresurser dock.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte just nu, i och med att den troligen matats enbart med midifiler av kompositioner i en viss stil. Den känner inte till hur varken en fiol eller en elgitarr låter. Men när man kan mata den med med all möjlig musik, och med audio, så kommer den kunna om inte bli vegan så iaf spela punk.

    Krävs lite mer dataresurser dock.
    Men vill den? Intelligens kräver ju åtminstone ett litet uns egen vilja.

  16. #16
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antagligen kan inte ens dess skapare predicera exakt hur kompositionerna kommer att låta men den kommer inte bli vegan och göra straight edge om tre veckor, det kan jag garantera.
    Okej, du säger alltså att även om den får ta del av "straight edge" så kommer den inte att börja "göra straight edge"? Det är klart den kommer. Eller menar du att människor börjar "göra straight edge" utan att ha tagit del av straight edge? Människor hittar sällan på några egna uppfattningar eller uttryck. Allt bygger på enorma mängder intryck och information vi får under livet. AI-bottar matas i dagsläget med väldigt lite information, därför blir resultaten begränsade.

    Jag förstår vad du är ute efter. Du skriver "självständig intelligens" men du menar kort och gott självständighet. Det du är ute efter är att datorn ska börjar söka upp information på egen hand och bildar sig en egen uppfattning utan att någon instruerat den till det. Det är scifi.

  17. #17
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vill den? Intelligens kräver ju åtminstone ett litet uns egen vilja.
    Hah, blir kanske en fråga om vad "vill" är.. Ville den skriva stycket ovan? Mjaoäeeejooaa

  18. #18
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, du säger alltså att även om den får ta del av "straight edge" så kommer den inte att börja "göra straight edge"? Det är klart den kommer. Eller menar du att människor börjar "göra straight edge" utan att ha tagit del av straight edge? Människor hittar sällan på några egna uppfattningar eller uttryck. Allt bygger på enorma mängder intryck och information vi får under livet. AI-bottar matas i dagsläget med väldigt lite information, därför blir resultaten begränsade.

    Jag förstår vad du är ute efter. Du skriver "självständig intelligens" men du menar kort och gott självständighet. Det du är ute efter är att datorn ska börjar söka upp information på egen hand och bildar sig en egen uppfattning utan att någon instruerat den till det. Det är scifi.
    Bortsett från en diskussion om de postmoderna tabularasaidéerna vilket jag vet kommer att urarta så tror jag vi pratar bredvid varandra. Det kommer med all säkerhet att krävas en väldigt stor insats från maskinens konstruktörer för att det ens skall bli tekniskt möjligt att göra straight edge med den och inte ens då kommer den att lyckas eftersom det kräver en kropp (eller egentligen flera) som spelar på akustiska instrument och kroppen är en del av intelligensen. Det finns ingen definitiv gräns mellan hjärnan och kroppens nervsystem.

    Och ja, jag ser självständighet som en central komponent i intelligensen. Utan den skulle inget avgörande nytt skapas annat än av evolutionens slumpmässiga mutationer.
    Senast redigerat av Oortone den 2017-12-06 klockan 20:46.

  19. #19
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vill den? Intelligens kräver ju åtminstone ett litet uns egen vilja.
    Ett mer kärnfullt sätt att formulera ungefär samma tanke som jag har. Den maskin vi pratar om här kommer naturligtvis inte att vilja börja spela någon annan genre alls om den inte instrueras att göra det.

    Varje genre har sina regler och jag är ganska säker på att en stor del av dessa måste förberedas i systemet på alla möjliga nivåer ända fram till val av mjukvaruinstrument och samplingar för att det skall bli något som liknar melodisk musik av det.

    Men jag utesluter inte att det en dag kommer att vara möjligt utan mänsklig medverkan men dit är det långt kvar.

  20. #20
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Sen är ju vi människor kraftigt känslostyrda i vårt tänkande och utövande av konst och musik.
    Och känslorna är väl egentligen grunden i konsten.
    Vi kommer aldrig att se en AI som plötsligt vill byta kön och skapa Bach kantater med en Moog modular.
    (Inte på väldigt länge iallafall kanske bäst att lägga till )

  21. #21
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... epidemic sound lär vara tidiga kunder.
    Tvärtom förmodligen. De bör ju bli lite byxis att deras affärside redan börjar bli förlegad när sådana här prylar dyker upp. Hur många låtar kan AIVA göra i veckan...25.000?...Stycket ovan känns som om det använder mjukvaru orkester bibliotek också. Snacka om löpande bandet kompositör. Dumt att de avslöjade att de har skapat en AI kompositör annars hade de ju lätt kunnat tjäna miljoner på sk produktionsmusik där själva produktionen är viktigare än verkshöjden.
    Ovan stycke skulle ju SVT hur enkelt som helst kunna slänga in på valfritt drama som stämningsmusik i bakgrunden. Tycker stycket saknar ett starkt tema men ändå förvånanssvärt uttrycksfullt med dynamik etc. Spännande men läskigt.

  22. #22
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Men det här måste vara proddat av en person va? Aiva pluppar ur sig ett stycke midi tänkte jag iaf

  23. #23
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Aiva skriver noter. Skivan Genesis är inspelad med riktiga musiker. Läs mer på Wikipedia om vilka som medverkat https://en.wikipedia.org/wiki/AIVA

    Finns även ett par inspelade framförande på YouTube.
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2017-12-06 klockan 22:57.

  24. #24
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aiva skriver noter. Skivan Genesis är inspelad med riktiga musiker. Läs mer på Wikipedia om vilka som medverkat https://en.wikipedia.org/wiki/AIVA

    Finns även ett par inspelade framförande på YouTube.
    Aha, ja då är det ännu mindre innovativt än jag trodde och lugnt för Epidemic Sound en stund till. Att hyra en orkester är dyrare än att anlita en bulk-kompositör, speciellt med sådana villkor som burkmusikdistributörer har.

    I det sammanhanget är det också viktigt att notera att den artificiella intelligensen endast utgör en del av kompositionens utförande. Musiker och dirigenter bidrar också med sin intelligens till verket.

  25. #25
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Fast jag fattar inte... lyssnade en gång till. Det låter som mjukvaruorkester i mina öron. Kanske är det det att det är "filmmusikmixat" men det är så konstiga fraseringar på en del ställen.

    Låter inte ett dugg som de tonsättare som nämns (Bach, Beethoven, Mozart) utan mycket mer som filmmusik eller romantisk 1900-talsmusik.

    Det som vore intressant med detta vore att få det att relatera till bild utan mänsklig medverkan. Då skulle nog en del Hollywoodkompositörer i den lägre divisionen, mellanklassfilmer och halvbilliga TV-serier, ligga illa till. Liknande idéer kan man tänke sig angående DJ:ande med sensorer som känner av vad folk gör och hur de reagerar.

  26. #26
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aiva är det första AI som blivit registrerat som kompositör hos en upphovsrättsorganisation. I detta fall SECAM.
    Däremot är det väl inte första gången musik komponerad med AI registreras tror jag. David Cope har ju hållit på länge med stilimiterande automatisk komposition. I princip kunde nog han ha gjort det samma och registrerat programmet som upphovsman.

  27. #27
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Nu var jag kanske lite snabb i hur jag utryckte mig men ja, Aiva är en kompositör. Men mjukvaran klarar säkert göra arrangemang för mjukvaruinstrument m.m. Att Aiva inte är dirigent, musiker eller producent tycker jag känns tydligt. Aiva är kompositör.

    Aiva riktar sig mot att skriva musik till visuell media. Så att det låter mixat för film är föga förvånande. Ni vet att det är 29 låtar tillgängliga? Forumet tillåter inte inbakning av spellistor så ni får hoppa över till Soundcloud för att lyssna mer.

    Jag förstår inte vad som är mindre innovativt?

    Oberdada, visst är det så. Emma och Emily är ju AI som skapat flera album som är utgivna. Finns flertalet olika AI som använts till utgivna skivor.

  28. #28
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jag lyckas inte komma åt soundcloud just nu, men i min inbillning låter det helt jävligt.
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har hört liknande grejer i andra genrer och det är uppenbart att musiken till stor del får sin karaktär av de som programmerat det hela. Det jag hörde - minns inte var - hade tydliga Beatlesinfluenser. Sådär bara av en slump eller? Naturligtvis inte. Precis som här har ju någon bestämt vilken genre som skall "studeras".
    Daddys Car? http://www.flow-machines.com/ Och det är förstås en viktig poäng att vad man analyserar sätter ramarna för vilken sorts musik som kan komma ut ur systemet. Men om man skulle mata in två extremt olika typer av musik skulle man kunna riskera att få ut hybrider som inte låter som någon existerande musik. Jag kommer att tänka på en interaktiv kartbild över mängder av mikrogenrer någon postade här för ett tag sedan. Kartans horisontella och vertikala dimensioner korrelerade med någon musikalisk/akustisk dimension som t.ex. tempo. Men kartan hade många stora vita fläckar mellan kluster av stilar där det tydligen ännu inte finns någon musik. Där skulle hybridformer framstå som något genuint nytt.
    Den dagen ett sånt där AI-program överraskar sina skapare och börjar komponera något helt annorlunda så är det möjligen första steget mot självständig intelligens. Fast då vill det ju till att programmerarna är ärliga och inte hade riggat för "överraskningar". För närvarande är det bara oerhört sofistikerade statistiska metoder och algoritmer med gissningsvis en ordentlig dos manuell handpåläggning.
    Överraskning är ett lite tänjbart begrepp. Själv har jag blivit överraskad av mina egna algoritmiska musikkompositionsprogram en del gånger. Det kan vara för att jag inte förstår vad programmet gör och därför har felaktiga förväntningar. Manuell handpåläggning hjälper förstås. Minimum av ingripande är väl att generera ett stort antal stycken och lyssna igenom dem, manuellt, och behålla dem som låter bra.

  29. #29
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Ju fortare vi kan ta bort mänskligheten från jorden destå bättre, är AI-musiker och cncrobotar hjälpmedel för detta så är det positivt!

    Jag undrar hurvida Pärra G är AI eller människa.

  30. #30
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det beror ju också på om vi pratar om de inre processerna eller outputen. Den där musiken kan säkert klara ett Turingtest mot mänskliga kompositörer i samma genre och med samma kompositionsverktyg. Men redan där uppstår ju en begränsning i uttrycket för människan som inte AI:n har något begrepp om.
    Ett musikaliskt turingtest, det skulle väl innebära att höra på olika stycken och utan någon information om dem avgöra vilka som är komponerade av en algoritm och vilka av en människa. Det finns i och för sig en kritik mot att använda begreppet turingtest i samband med musik eftersom de ursprungligen gick ut på att kommunicera med en motpart och baserat på svaren på ens frågor dra en slutsats om vem man har att göra med.

    Nu fick jag igång spellistan. Håller med om första orkesterstycket, det låter stelt. Pianostyckena också, de har inte den där agogiken man kan förvänta av innerliga tolkningar av romantiska och klassiska repertoarstycken. De kanske håller det torrt och sakligt med flit.

    Stackars AI, de måste ha matat den med en massa skräp, tänkte jag först. Det är som att höra en medelmåttigt begåvad kompositionsstudent visa upp sina första skisser. En del är underhållande för att det är så musikaliskt ologiskt.

  31. #31
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ju fortare vi kan ta bort mänskligheten från jorden destå bättre, är AI-musiker och cncrobotar hjälpmedel för detta så är det positivt!
    Erkki Kurenniemi var också inne på de tankarna, dvs att vi skulle ersättas av kvantdatorer. Han levde visst fram till första maj i år såg jag nu.

  32. #32
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Om det inte är arrat och producerat av AIVA tycker jag det är ett mediokert program faktiskt. Man har datagenererat Bach liknande låtar i många år.
    Min första reaktion var om AIVA spottade ut en färdig produktion och DET skulle varit imponerande.

    Lyssnade vidare på Soundcloud. Piano låtarna...ujuj...inte kul.
    Senast redigerat av Firechild den 2017-12-07 klockan 07:26.

  33. #33
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Vad exakt som är inspelat med orkester och riktig pianist på deras Soundcloud och vad som är VI vet jag inte. De har inte varit särskilt publika med hur själva processen går till. Men jag ser med spänning fram emot vart detta kommer leda. Även om det är just min bransch det kommer påverka.

  34. #34
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte vad som är mindre innovativt?
    Som Oberdada skrev så har ju själva notskrivandet gjorts automatiskt tidigare. Hade hela produkten automatgenererats så hade det vad jag vet varit mer nytt eller till och med världsrekord.

    Japp Oberdada, det var nog Daddy’s Car. Låter kanske mer som en tråkig låt av Air i och för sig. Kanske gruppen kan kalla sig AI:r.

    Håller med om att mitt förslag på turingtest är lite oegentligt.

    Det intressanta med det du nämner om outforskade hybridformer är att jag gissar att vi skulle få ha hört dem redan om de skapat spännande resultat. Jag gissar att sådana försök misslyckats. Antagligen för att skillnader i uppförandepraxis ännu inte går att parametrisera på ett bra sätt.

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minimum av ingripande är väl att generera ett stort antal stycken och lyssna igenom dem, manuellt, och behålla dem som låter bra.
    Du menar att en människa skall lyssna och välja? Ungefär som en förläggare eller skivbolagsboss? De där som alltid brukar missa hitlåtarna och måste övertalas? :-D

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu fick jag igång spellistan. Håller med om första orkesterstycket, det låter stelt. Pianostyckena också, de har inte den där agogiken man kan förvänta av innerliga tolkningar av romantiska och klassiska repertoarstycken. De kanske håller det torrt och sakligt med flit.
    Fast tolkningen står ju människor för. Skall vi diskutera AI:n så är det enbart kompositionen vi skall analysera. En trolig förklaring är att proffsmusiker är dyra och inte så mycket tid lagts ner på repetition. Jag har i och för sig inte orkat kolla vilka som spelar. Det är rätt avgörande.

  35. #35
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad exakt som är inspelat med orkester och riktig pianist på deras Soundcloud och vad som är VI vet jag inte. De har inte varit särskilt publika med hur själva processen går till. Men jag ser med spänning fram emot vart detta kommer leda. Även om det är just min bransch det kommer påverka.
    Ja, spännande är det verkligen och jag tror alltså, trots min kritik här, att det kommer att hända väldigt mycket inom detta område men inte alls så nära i tid som många hajpar om just nu. Jag tror det krävs något slags avgörande paradigmskifte inom området psykologi/datavetenskap likt fysikens övergång från Newton till relativitet- och kvantfysik innan saker tar fart på allvar.

  36. #36
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag funderar ofta över hur vår evolution spelar roll för hur vår intelligens fungerar. Hur får man en motsvarighet till överleva-käka-ha sex-instinkter hos maskiner, och en bra balans mellan detta och förmågan att fungera intelligent.

    I det här fallet behöver man få in en motivation hos AI-kompositören som gör att den spontant får för sig att skapa musik för att det tillfredsställer nåt behov. Allt det här kan programmeras in, men innan det blir lika raffinerat och välfungerande hos oss så tar det nog en bra stund.

    Jag tror nog att man kan få till väldigt mycket bättre musik-AI ganska snart, man behöver bara få dem till att t.ex. kunna jamma tillsammans med människor, och ha några fler aha-upplevelser.

  37. #37
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    En grundläggande del i musikskapandet för mig är att jag spelar en massa random skit och sen hajar till när jag hör något som jag gillar. När AI har kommit så långt att den kan uppskatta en bra ny låt (och dess smak inte avviker för mycket från de flesta människor), då är vi nog hemma.

    Undras om de här Aiva-låtarna är 12 kompositioner som skapats i följd, eller om man (som vid andra såna här experiment) pumpat ut ett par hundra låtar där tolv stycken har valts ut av människor.

    (ja, jag vet, jag kan läsa själv på nätet... men det är kul att tjabba på nätet också )

  38. #38
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Här är en annan beatles-mashup av Dadabots. De har också rotat bland dödsmetall med tvivelaktigt resultat, men det verkar ju som att de har utgått från inspelningar och jobbat på ljudsignalnivån istället för att gå via notrepresentationer.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det intressanta med det du nämner om outforskade hybridformer är att jag gissar att vi skulle få ha hört dem redan om de skapat spännande resultat. Jag gissar att sådana försök misslyckats. Antagligen för att skillnader i uppförandepraxis ännu inte går att parametrisera på ett bra sätt.
    Mja, kanske. Att hålla misslyckade försök för sig själv vore förståeligt, men det kan ju hända att eventuella hybridiseringsförsök inte har fått tillräcklig uppmärksamhet. Eller att hybrider redan har gjorts, kanske också av AIVA, men mellan musikformer som är så lika att man inte tycker det är något märkvärdigt.

    Du menar att en människa skall lyssna och välja? Ungefär som en förläggare eller skivbolagsboss? De där som alltid brukar missa hitlåtarna och måste övertalas? :-D
    Haha! Klart vi ska ha algoritmiska musiklyssnare så människorna slipper höra eländet!

    "Generera och lyssna" är redan en förekommande strategi, dvs där algoritmen genererar utkast till musik och sedan automatiskt analyserar musiken och modifierar parametrar i den generativa algoritmen. Men så länge man försöker imponera på mänskliga lyssnare kommer det ju in ett element av mänskliga smakdomar.


    Fast tolkningen står ju människor för. Skall vi diskutera AI:n så är det enbart kompositionen vi skall analysera. En trolig förklaring är att proffsmusiker är dyra och inte så mycket tid lagts ner på repetition. Jag har i och för sig inte orkat kolla vilka som spelar. Det är rätt avgörande.
    Det kan tänkas att musikerna har spelat just med premissen att det är kompositionen vi ska fokusera på, att de försöker göra en så "neutral" tolkning som möjligt. Men det är bara spekulation, de verkar inte ha redogjort för den delen av processen vad jag kan se.

  39. #39
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror nog att man kan få till väldigt mycket bättre musik-AI ganska snart, man behöver bara få dem till att t.ex. kunna jamma tillsammans med människor, och ha några fler aha-upplevelser.
    Låt vara att det är fiktion, men lite som vi en gång drömde på 80-talet.


    https://youtu.be/iRE3-FSgQ3k

  40. #40
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag funderar ofta över hur vår evolution spelar roll för hur vår intelligens fungerar. Hur får man en motsvarighet till överleva-käka-ha sex-instinkter hos maskiner, och en bra balans mellan detta och förmågan att fungera intelligent.
    Genetiska algoritmer med andra ord? I likhet med AI som spelar schack eller go mot sig själv och på så vis förbättrar sig har det gjorts försök med evolutionära algoritmer som förbättrar den generativa sidan och "lyssnare" eller "kritiker" som väljer ut de bästa generativa algoritmerna. Sådana system har liknats med fåglar: Hanarna hittar på finare sånger för att locka till sig honor, som motsvarar kritikerna. De bästa parar sig och får påhittigare sångare och kräsnare kritiker som avkomma.

    I det här fallet behöver man få in en motivation hos AI-kompositören som gör att den spontant får för sig att skapa musik för att det tillfredsställer nåt behov. Allt det här kan programmeras in, men innan det blir lika raffinerat och välfungerande hos oss så tar det nog en bra stund.

    Jag tror nog att man kan få till väldigt mycket bättre musik-AI ganska snart, man behöver bara få dem till att t.ex. kunna jamma tillsammans med människor, och ha några fler aha-upplevelser.
    Varför skulle en AI ha ett 'behov' av att skapa musik?

    George Lewis jammade med en algoritmisk MIDI-improvisatör redan 1993 (egentligen höll han på med föregångare till det systemet redan mot slutet av 70-talet). Det som kanske har förbättras sedan dess är syntljuden.


    https://youtu.be/hO47LiHsFtc

  41. #41
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Genetiska algoritmer med andra ord? I likhet med AI som spelar schack eller go mot sig själv och på så vis förbättrar sig har det gjorts försök med evolutionära algoritmer som förbättrar den generativa sidan och "lyssnare" eller "kritiker" som väljer ut de bästa generativa algoritmerna. Sådana system har liknats med fåglar: Hanarna hittar på finare sånger för att locka till sig honor, som motsvarar kritikerna. De bästa parar sig och får påhittigare sångare och kräsnare kritiker som avkomma.
    Jepp, kruxet är hur genetiska algoritmen automatiskt ska kunna bedöma vilka låtar som ska få hög poäng, utan att behöva blanda in människor. Att vinna i Go eller Schack är ett supertydligt mål. Att göra en bra låt är svårt för t.ex. oss på 99:an (eller nattskiftet i gruvan) att komma överens om vad det ens betyder. De flesta experiment med genetiska algoritmer som jag känner till har krävt ganska många generationer innan de har börjat producera bra resultat.

    Varför skulle en AI ha ett 'behov' av att skapa musik?
    Precis!

  42. #42
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Den här lilla dokumentären var intressant (på franska dock).

    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp, kruxet är hur genetiska algoritmen automatiskt ska kunna bedöma vilka låtar som ska få hög poäng, utan att behöva blanda in människor. Att vinna i Go eller Schack är ett supertydligt mål. Att göra en bra låt är svårt för t.ex. oss på 99:an (eller nattskiftet i gruvan) att komma överens om vad det ens betyder. De flesta experiment med genetiska algoritmer som jag känner till har krävt ganska många generationer innan de har börjat producera bra resultat.
    Svårigheten att definiera musikalisk kvalitet kan nog vara ett skäl till att det har varit populärt att imitera äldre välkända stilar. (I fallet AIVA säger de att det är för att undgå kostnader för rättigheter att använda nyare musik.) Med en existerande musikstil blir det lättare att bedöma huruvida imitationen kommer i närheten. Men ju bättre imitation desto mindre originalitet.

  43. #43
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle en AI ha ett 'behov' av att skapa musik?
    Varför inte? Det handlar väl om hur maskinen konstruerats? Inget maskinen gör kommer ju att i grunden vara identiskt med det människan är och gör i vilket fall som helst. Lite som att en hund som viftar på svansen kanske inte egentligen är "glad" i den mänskliga betydelsen av ordet. Men vi uppfattar det som att hunden är glad.

    Om en maskin programmerats att göra vissa saker under vissa förutsättningar och detta dessutom på olika sätt vidareutvecklas av maskinen själv så kan ju det sägas vara ett artificiellt "behov" i den artificiella intelligensen att göra vissa saker. Ungefär som de biologiska behov den biologiska intelligensen känner? Att försöka skapa en någorlunda självständig intelligens utan att ha några slags behov och drifter med i bilden tror jag kommer att ge magra resultat i längden.

    Och sedan, om vi då spekulerar kring den s.k. "singulariteten" så handlar den ju till stor del om att maskinen plötsligt känner ett behov av att göra saker med världen och mänskligheten som vi inte alls är överens med den om. En entitet som gör något självständigt och som inte följer ett enkelt algoritmiskt schema liknar mycket en organism som har ett behov av att göra något.

    Om man har med parametern överlevnadsinstinkt ā la Asimovs tredje robotlag så är det ju också ett slags behov. Ett behov att finnas kvar och handla därefter.

    Naturligtvis kan ett behov av liknande slag att skapa musik också läggas in.
    Jag gissar att dagens AI-system dock oftast har ett enda behov vardera vilket gör dem extremt olika människor och djur.
    Senast redigerat av Oortone den 2017-12-08 klockan 20:00.

  44. #44
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    https://qz.com/1146753/ai-is-now-so-...kes-decisions/

    Intressant läsning om AI och beslut.

  45. #45
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om en maskin programmerats att göra vissa saker under vissa förutsättningar och detta dessutom på olika sätt vidareutvecklas av maskinen själv så kan ju det sägas vara ett artificiellt "behov" i den artificiella intelligensen att göra vissa saker. Ungefär som de biologiska behov den biologiska intelligensen känner? Att försöka skapa en någorlunda självständig intelligens utan att ha några slags behov och drifter med i bilden tror jag kommer att ge magra resultat i längden.

    Och sedan, om vi då spekulerar kring den s.k. "singulariteten" så handlar den ju till stor del om att maskinen plötsligt känner ett behov av att göra saker med världen och mänskligheten som vi inte alls är överens med den om. En entitet som gör något självständigt och som inte följer ett enkelt algoritmiskt schema liknar mycket en organism som har ett behov av att göra något.

    Om man har med parametern överlevnadsinstinkt ā la Asimovs tredje robotlag så är det ju också ett slags behov. Ett behov att finnas kvar och handla därefter.

    Naturligtvis kan ett behov av liknande slag att skapa musik också läggas in.
    Jag gissar att dagens AI-system dock oftast har ett enda behov vardera vilket gör dem extremt olika människor och djur.
    Då är "behov" bara en antropomorfism. Inget fel med det. En sorteringsalgoritm har ett behov av att hitta det största talet i en lista, en musikkomponerande AI har ett behov av att göra musik som optimerar något estetiskt kriterium. Som du säger så kan begränsningen till ett behov eller en problemdomän för AI-system vara en av sakerna som skiljer dem från oss. Generell intelligens är mycket mer omfattande.

    Nick Bostrom tar förstås också upp frågeställningen med överlevnadsdrift hos en superintelligens och är öppen för alla möjligheter, inklusive att överlevnadsdrift inte skulle vara en nödvändig konsekvens av superintelligens.

    Självständigt agerande tror jag är en annan sak vi projicerar in när vi har otillräcklig kunskap om alla faktorer som leder till en viss handling. För övrigt tar jag inte ens för givet att människor har fri vilja.

    Algoritmer av tillräcklig komplexitet med tentakler ut i världen så att den kan interagera med omgivningen kan komma att göra saker vi inte är alldeles överens med dem om. Olyckor kan ske av ren klumpighet eller otur, utan att någon ond avsikt, intelligens, vilja eller behov är med i spelet.

  46. #46
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då är "behov" bara en antropomorfism. Inget fel med det. En sorteringsalgoritm har ett behov av att hitta det största talet i en lista, en musikkomponerande AI har ett behov av att göra musik som optimerar något estetiskt kriterium. Som du säger så kan begränsningen till ett behov eller en problemdomän för AI-system vara en av sakerna som skiljer dem från oss. Generell intelligens är mycket mer omfattande.

    Nick Bostrom tar förstås också upp frågeställningen med överlevnadsdrift hos en superintelligens och är öppen för alla möjligheter, inklusive att överlevnadsdrift inte skulle vara en nödvändig konsekvens av superintelligens.

    Självständigt agerande tror jag är en annan sak vi projicerar in när vi har otillräcklig kunskap om alla faktorer som leder till en viss handling. För övrigt tar jag inte ens för givet att människor har fri vilja.

    Algoritmer av tillräcklig komplexitet med tentakler ut i världen så att den kan interagera med omgivningen kan komma att göra saker vi inte är alldeles överens med dem om. Olyckor kan ske av ren klumpighet eller otur, utan att någon ond avsikt, intelligens, vilja eller behov är med i spelet.
    Intelligens är också en antropomorfism.

  47. #47
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    https://youtu.be/6k-7yxNF3UM

    AIVA presents "Battle Royale", the World's first AI-composed main theme for a video game, Pixelfield.

    Pixelfield is a mobile FPS MOBA video game with beautiful maps, fun game modes, powerful clans, unique factions, relentless bosses and awesome guns.

Liknande ämnen

  1. Triadex Muse - Algoritmisk kompositör
    Av jgb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-12-09, 12:15
  2. Prince! - vilken kompositör och musiker.....
    Av Topsymusic i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 188
    Senaste inlägg: 2018-04-22, 00:08
  3. Kortfilm söker kompositör/ljuddesign
    Av lillWille i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 21:36
  4. Hur bör man hantera detta "kompositör problem"?
    Av Crossbone i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •