Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 145

Ämne: Exempel på high end reverb i låtar & demos (rymdklang deluxe?)

  1. #61
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alesis Wedge är gjord för att likna en remote.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SYNT Wedge.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	302,3 KB 
Id:	78548

  2. #62
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    [QUOTE=Framerate; Alesis Wedge är gjord för att likna en remote.

    Ja, Wedge verkar vara en lite bortglömd "doldis" bra-att-ha hårdvarureverb.

  3. #63
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Lexicon är mums... hade en pcm70 (tror jag det var) och den lät fantastiskt... så bra att jag kopplade ur den för att inte vilja köpa den.

    Lyssnade på filmen med alla reverben och gillar lexicon och spx90 mest, de är snygga och lagom orealistiska på något sätt..

  4. #64
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är mitt minne lite rostigt, men visst lät allt som Dive gjorde väldigt dyrt och lyxigt? https://en.wikipedia.org/wiki/Dive_(Swedish_band) Kommer ihåg det som extremt snyggt och med lyxiga reverb.
    ...känner inte till Dive så mycket men t.ex Captain Nemo har väl fint reverb. Slänger in fler "reverb-låtar":

    Kiss - God Of Thunder; https://www.youtube.com/watch?v=xPNQsN1Lm08
    Gary Moore - The Loner; https://www.youtube.com/watch?v=ta53rvSJNQo
    Rainbow - Snowman; https://www.youtube.com/watch?v=slso47jH6Dg
    Som Stormen river...https://www.youtube.com/watch?v=9HST9lI5Oas
    Så länge vi har varann; https://www.youtube.com/watch?v=fCyPXYKfxv4

    ...den sistnämnda finns ju omnämnd i följande dokumentär; https://www.youtube.com/watch?v=rC99gnJsfWE

    Senast redigerat av RX11 den 2017-11-29 klockan 17:45.

  5. #65
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yamaha SPX-90 kom väl i det tidsintervallet också har jag för mig.
    SPX-90 kom 85! Mycket höga förväntningar när den kom - första överkomliga reverbburken som hamnade i minst ett ex i alla not-that-high-end studios (som med ens gjorde deras EMT-plåtar och boing-boing-reverb obsoleta) Med den där nymodiga häftiga non-linear-algoritmen som man kunde få gate-trummor med... Som ALLA skulle ha!

    Egentligen bara ett litet problem... Den lät skit! Både vanliga reverben och non-linear. Det kom till råga på allt drösvis med skivor där runt 85-87 med fula fräsande nonlinear-på-allt och kaffeburksambiens...

    Inte undra på att den fått en renässans när det blev så inne att kokettera med sin skit i hörnen

    Efterföljaren SPX-900 är flera klasser bättre men för mig har SPX-90 förstört Yamahas renommé som FX-tillverkare...
    Senast redigerat av hasse_fx den 2017-11-30 klockan 00:15.

  6. #66
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egentligen bara ett litet problem... Den lät skit!
    Ha ha ha

    "En näve grus i en plåtcontainer"

  7. #67
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    SPX90 har den klassiska Symphonic. Gissar att det choruset väger upp reverbmissen?
    Vad satt internt i TG77? Visst var det SPX90-motorer? Reverbet var inget vidare

    REV-1 och REV-5 är väldigt bra. REV-7 påminner mer om gamla SPX.
    Har inte lyssnat på SPX 900, 990 eller 1000 men de har, mig veterligen, fått enbart goda omdömet.

    I mina ögon och öron är Yamaha leverantör av evighetsmaskiner. Känner en oerhörd tillit till deras ingenjörskonst.

  8. #68
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha ha ha

    "En näve grus i en plåtcontainer"
    Det perfekta boddyreverbet med andra ord? Där blev en nyfiken!

  9. #69
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I mina ögon och öron är Yamaha leverantör av evighetsmaskiner. Känner en oerhörd tillit till deras ingenjörskonst.
    Oh yeah! Har tidigare kört mycket med deras digitalmixers och funktionsmässigt var det aldrig något problem. Den första, 02R, hade förresten två inbyggda SPX-baserade effektenheter men jag använde dels ett par TC-UnitY-kort (), dels externt.

  10. #70
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Hade också en 02R med TC-unity. Upplevde dock de inbyggda reverben (SPX-900?) som helt ok. Till och med ganska bra. I synnerhet om man finskruvade till presetsen lite. Men visst TC-delen klådde de inbyggda effekterna på fingrarna, tveklöst.

  11. #71
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fjäderreverbet i den stora Philicordaorgeln låter riktigt katedral. Det är hälften så stort som de brukar vara, men upphängt med extra fjädrar på ett sätt som man aldrig ser annars. Och rördrivet. Kan det kallas "high end"?

  12. #72
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fjäderreverbet i den stora Philicordaorgeln låter riktigt katedral. Det är hälften så stort som de brukar vara, men upphängt med extra fjädrar på ett sätt som man aldrig ser annars. Och rördrivet. Kan det kallas "high end"?
    -Jag skulle i min villfarelse anta att det mest beror på hur mycket fjäderreverbet brusar om det är "high end" eller inte.

    ...såg för övrigt i en syskontråd att "high-end" rymdklang stötts & blötts (dry/wet) en del; http://www.99musik.se/showthread.php...3%A4r-high-end

  13. #73
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Ej i reverbtankar hälsade jag på en person idag för att hämta en mojäng, det visade sig att han plockat ihop ett "high-end" rack med enligt honom det nödvändigaste. Jag uppfattade att han har två 480L (en i reserv?) för att "inget annat ger ett sådant tredimensionellt djup". Jag försökte fotografera fjärrkontrollen under uppstart och med systemet igång;
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	remote_1.JPG 
Visningar:	123 
Storlek:	61,4 KB 
Id:	78618Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	remote_2.JPG 
Visningar:	244 
Storlek:	69,8 KB 
Id:	78619

    ...och racket;
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rack_3.JPG 
Visningar:	175 
Storlek:	133,8 KB 
Id:	78622
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rack_4.JPG 
Visningar:	171 
Storlek:	122,1 KB 
Id:	78623
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rack_2.JPG 
Visningar:	162 
Storlek:	86,0 KB 
Id:	78621Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rack_1.JPG 
Visningar:	206 
Storlek:	87,1 KB 
Id:	78620
    Senast redigerat av RX11 den 2017-12-02 klockan 15:44.

  14. #74
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...och racket;
    Så där ska ett effektrack se ut!

    Men EN enda 4000 kommer man inte så långt med (relativt sett ) - borde vara minst en Orville eller en 8000 - som kan köra flera effekter parallelt och är några snäpp upp i DSP-kraft och kvalitet.

  15. #75
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Citat Ursprungligen postat av Framerate
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alesis Wedge är gjord för att likna en remote.
    Ja, Wedge verkar vara en lite bortglömd "doldis" bra-att-ha hårdvarureverb.
    Fast den är ganska värdelös som reverb i klassisk mening. Dock är den superfet som FSU särskilt non linear algoritmen.

    En positiv överraskning hos mig var Yamaha Pro R3. Väldigt fina naturtrogna reverb som inte skäms vid sidan av Lexicon PCM. Gick för kaffepengar dessutom.

  16. #76
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så där ska ett effektrack se ut!

    Men EN enda 4000 kommer man inte så långt med (relativt sett ) - borde vara minst en Orville eller en 8000 - som kan köra flera effekter parallelt och är några snäpp upp i DSP-kraft och kvalitet.
    Sant. Men här finns ju tex original "Black Hole" och lite annat. Då duger, enligt vissa puritaner (dom som har DSP4000) bara DSP4000

    Men absolut. VSIG:a och vida egna experiment. Då verkar en DSP4000 lätt slå i taket i jämförelse med de senare modellerna.

    I min mening, om man tittar på övrig apparatur, skulle kanske en H3000 passa in i hans samling också?

    Ja, Suck!! Man kan nog aldrig ha för många Eventides

    I övrig. Killen har alltså utöver 480 orna... TVÅ Bricasti ? (!)
    Senast redigerat av Jeppe K den 2017-12-03 klockan 01:10.

  17. #77
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Killen har alltså utöver 480 orna... TVÅ Bricasti ? (!)
    ...jag såg bara en Bricasti men frågade specifikt om 480L:orna och fick svaret att under pågående prylbantning så var det i racket det viktigaste för honom att ha kvar. Personligen är jag imponerad av vissa nätdemos på t.ex 24-bits pedaler med långa reverbsvansalgoritmer, som att skaffa "favoritpresets" (med begränsade inställningsmöjligheter) i portabelt format.

  18. #78
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    EMT-250 bl.a. använd på Billie Jean MJ

  19. #79
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Att en DBX 162 sitter nere vid golvet istället för att bo bredvid t ex Valley People samt den obefintliga ventilationen i racket ovan får min OCD att hypervibrera.

  20. #80
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran

  21. #81
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Innanför luckan på 224 sitter sex eller sju (för tillfället minns jag ej?) utdragbara kretskort. Enkelt att serva, samt naturligtvis upphov till oxid och glappkontakt.
    480L har tre, plus möjlighet att trycka in ett fjärde samplingskort.
    Allt ser egentligen ut som en gammal desktop-pc.
    Båda har en relativt fet nätdel innanför fläkten. Och lexicon-legenden säger att det är just den som kan behöva servas efter 30 år i drift.
    224XL kan styras via 480 med endast en gemensam LARC. "MACH"-knappen ovan växlar mellan 480s två motorer och 224 som en tredje. 480 har följaktligen två LARC-portar (in och thru) medan 224 endast en. Båda har stereo in och två * stereo ut. I 224-fallet handlade det kanske om den gamla quad-tanken som aldrig flög? Waveterm har säkert mer info.

    Jag har en 224XL & 480L, AMS RMX16 & 1580S (och Eventide DSP7000, men den är för ny i sammanhanget). Vill ni ha bilder på dessa - vad som gömmer sig bakom Lexicons luckor, datakorten mm, samt AMS stående kretskort och allmänt risiga byggkvalitét så är det bara att hojta till.

  22. #82
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Vill höra låtar med löjligt långa och snygga svansar

  23. #83
    cloffe
    cloffe är inte uppkopplad
    cloffes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Klassiker från min barndom med Lexicon 224, Alphaville - A Victory of Love

    https://youtu.be/i9TbMJ5gmY4

  24. #84
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Innanför luckan på 224 sitter sex eller sju (för tillfället minns jag ej?) utdragbara kretskort. Enkelt att serva, samt naturligtvis upphov till oxid och glappkontakt.
    480L har tre, plus möjlighet att trycka in ett fjärde samplingskort.
    Allt ser egentligen ut som en gammal desktop-pc.
    Båda har en relativt fet nätdel innanför fläkten. Och lexicon-legenden säger att det är just den som kan behöva servas efter 30 år i drift.
    224XL kan styras via 480 med endast en gemensam LARC. "MACH"-knappen ovan växlar mellan 480s två motorer och 224 som en tredje. 480 har följaktligen två LARC-portar (in och thru) medan 224 endast en. Båda har stereo in och två * stereo ut. I 224-fallet handlade det kanske om den gamla quad-tanken som aldrig flög? Waveterm har säkert mer info.
    Jag har en 224X och en 224XL. Samma Mainframe men med olika mjukvaror och remotekontroller. Det kanske är lite overkill men jag har inte bestämt mig om bägge ska få stanna eller om en av dom ska avyttras senare. Bägge låter fantastiskt bra men ändå olika

    Vad gäller de dubbla stereoutgångarna så bör man använda bägge paren till vissa av algoritmerna. Minns inte på rak arm vilka men det står i manualerna

    Jag har alldeles för många enheter.....

    Lexicon 224XL
    Lexicon 224X
    Lexicon 300

    AMS RMX-16 x2 ( eller egentligen 1,5 då en inte funkar än )

    Quantec QRS/L.

    Roland R-880 v2 x2

    Klark Teknik DN780
    Klark Teknik DN-50 ( Fjäder )

    Eventide H-3000D/SX
    Eventide H-3000B

    Yamaha SPX-1000
    Yamaha SPX-990
    Yamaha REV-5

    Sony DPS-R7

    Deltalab DL-2A x2 ( BBD baserat Delay/Reverb )

    Behringer V-Verb Pro

    Zoom 9010

    Reverb är kul !

    WT

  25. #85
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Fan va härligt!
    När jag snart köpt klart synthar man drömt om som liten så blir det Reverbs
    Skönt att man kan gasa vidare genom livet. Skulle bli tomt annars

  26. #86
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Benchmark Reverbs :


    https://youtu.be/AoffA6w13L4

    WT

  27. #87
    cloffe
    cloffe är inte uppkopplad
    cloffes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag är prospect eller hangaround vad gäller digitala vintage-effekter. Har köpt ett Korg SDD-3000 av Waveterm och ett Lexicon Model 200 av 8_bit :-)

    Nästa reverb (för det blir absolut några till) blir ett Lexicon 300 eller PCM 70.

  28. #88
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cloffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Nästa reverb (för det blir absolut några till) blir ett Lexicon 300 eller PCM 70.
    Fin kombo. Tyvärr måste du nog ha båda Börja med 300:an. I mitt tycke... jättefin!! Kanske det mest prisvärda "riktiga" Lexiconet?

  29. #89
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske det mest prisvärda "riktiga" Lexiconet?
    +1

  30. #90
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Jepp, medhåll på 300. Finns bevisligen fina ex med v 3.5 för ~9000 kr. Jag sålde mina två till en film-musiker och reverben bör kunna höras t ex i nästa säsong av bron.

  31. #91

    Veteran
    Hade hoppats på MX innan 300... men nej

  32. #92
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ni Reverb finsmakare, vad tycker ni om Relabs LX480 och VSR24 (VSS6)?
    Enligt Relab själva går det inte att höra skillnad även om jag tycker att man hör något mer 3d djup på L480 originalet baserat på YT A/B jämförelser

    Denna video är hyfsat bra även om han inte lyckats att matcha varken Decay längd eller Early reflections...så hör man att så fort hårdvaran kommer blir det bredare stereo för att uttrycka det enkelt...
    https://www.youtube.com/watch?v=z6vieI5i-UI
    Senast redigerat av Firechild den 2017-12-05 klockan 07:31.

  33. #93
    cloffe
    cloffe är inte uppkopplad
    cloffes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hur står sig PCM 92 mot lexicon 300?

  34. #94
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cloffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur står sig PCM 92 mot lexicon 300?
    Det är nog en HELT annan karaktär. PCM92 är ju ett modernt reverb men väldigt snygg och tät ogrynig svans
    Jag läste som sagt ett inlägg eller om det var en artikel av en tidigare Lexicon anställd som sa att förutom LXP1 och LXP15 å sin sida samt även combon PCM92/96 är det inga andra Lexicon burkar som använder samma algorithmer. Alla är unika och även om tänket kan vara liknande är det inga algorithmer som återfinns 1:1 i olika Lexicon burkar. Därav att 960 inte kan låta 480L och tvärtom.

  35. #95
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni Reverb finsmakare, vad tycker ni om Relabs LX480 och VSR24 (VSS6)?
    Enligt Relab själva går det inte att höra skillnad även om jag tycker att man hör något mer 3d djup på L480 originalet baserat på YT A/B jämförelser

    Denna video är hyfsat bra även om han inte lyckats att matcha varken Decay längd eller Early reflections...så hör man att så fort hårdvaran kommer blir det bredare stereo för att uttrycka det enkelt...
    https://www.youtube.com/watch?v=z6vieI5i-UI
    Han verkar ju vara en extrem perfektionist så skulle inte bli förvånad om de är exakt lika. Har för mig att den där videon inte var matchad bra eller hur det nu var. Här är en annan. https://www.youtube.com/watch?v=VNDQzFTPcj8

    Jag hade lagt pengar på roligare effekter

  36. #96
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han verkar ju vara en extrem perfektionist så skulle inte bli förvånad om de är exakt lika. Har för mig att den där videon inte var matchad bra eller hur det nu var. Här är en annan. https://www.youtube.com/watch?v=VNDQzFTPcj8

    Jag hade lagt pengar på roligare effekter
    Japp, har sett den men det är ju skitjobbigt att bara lyssna på wet signal, man tappar liksom känslan...

  37. #97
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fin kombo. Tyvärr måste du nog ha båda Börja med 300:an. I mitt tycke... jättefin!! Kanske det mest prisvärda "riktiga" Lexiconet?
    Efter min dykning i lexvärlden så stannade 300:an. Inte lika cool som de blåsvarta men mest värde/användbar för mig. Så plus ett på det

  38. #98
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av cloffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur står sig PCM 92 mot lexicon 300?
    Har inte hört PCM 92 men 300 gjordes under den "gamla" eran, kostade väl runt 40 000 och var riktad mot professionella studios. Har utöver analog in/ut också AES/EBU in/ut och dessutom (enklare) masteringsalgoritmer. Det gjordes som du säkert vet en 300L för att kunna köras med LARC. Produkten skulle klara att stå på egna ben mot 224, 480 och vad mer som användes på den tiden.

    Så, för pengarna och om reverb var huvudsakliga syftet skulle jag lätt välja 300. Annars Eventide 2016

  39. #99
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni Reverb finsmakare, vad tycker ni om Relabs LX480 och VSR24 (VSS6)?
    Enligt Relab själva går det inte att höra skillnad även om jag tycker att man hör något mer 3d djup på L480 originalet baserat på YT A/B jämförelser

    Denna video är hyfsat bra även om han inte lyckats att matcha varken Decay längd eller Early reflections...så hör man att så fort hårdvaran kommer blir det bredare stereo för att uttrycka det enkelt...
    https://www.youtube.com/watch?v=z6vieI5i-UI
    Har inte testat LX480, och är heller inte finsmakare. Men jag har inga betänkligheter kring att genomarbetad mjukvara är en klar konkurrent till hårdvara. Har länge varit sugen på LX480 men tyckt den var för dyr (därför köpte jag hårdvaran....).

  40. #100
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Vill informera herrskapet om att jag just landat en H7600.
    Den totala platsbristen är konstant!

  41. #101
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill informera herrskapet om att jag just landat en H7600.
    Den totala platsbristen är konstant!
    Hårda Reverb = "Knark"

    Förstår dom som kör mjukost istället!

    ... men samma sak? Nä

  42. #102
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... men samma sak? Nä
    Nä, men annorlunda - i många fall bättre

  43. #103
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Tycker Briscatin låter sjukt bra. Men vet inte riktigt vad jag skulle använda den till i min egen musik som mest är beatbaserad elektronisk. Känns som den passar bättre till mer singersongwriter grejer typ?

  44. #104
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, men annorlunda - i många fall bättre
    Förvisso

    Eller... -"Så kan man också göra... Men det är inte helt rätt"

  45. #105
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker Briscatin låter sjukt bra. Men vet inte riktigt vad jag skulle använda den till i min egen musik som mest är beatbaserad elektronisk. Känns som den passar bättre till mer singersongwriter grejer typ?
    Aldrig testat Bricasti. Men jag har förstått att den "också" är grym på korta/limmande "rum"... Och sådant passar väl till allt?

  46. #106
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förvisso

    Eller... -"Så kan man också göra... Men det känns inte helt rätt"
    egentligenFiXd

    Magin sitter helt i algoritmerna (och ibland smarta gränssnitt)- i övrigt döda DSP-burkar med spinkiga styrprocessorer och (ibland) hyfsade A/D/A... Väldigt dyra softisar m.a.o.

  47. #107
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    egentligenFiXd

    Magin sitter helt i algoritmerna (och ibland smarta gränssnitt)- i övrigt döda DSP-burkar med spinkiga styrprocessorer och (ibland) hyfsade A/D/A... Väldigt dyra softisar m.a.o.

    Japp. Idag kan man bygga algoritmer på riktigt. Utan att begränsas av dålig bandbredd och kassa À/D/À omvandlare. Men det var ju i detta charmen låg (som inte nödvändigtvis var något bättre, men där tillverkarna ibland hittade rätt) Romantiken kring de gamla studioverben består nog också i allt runtomkring algosarna. Mycket talar för att de som verkligen lyckades, såsom Lexicon, var att algosarna anpassades ganska starkt efter burkens övriga halkassa fysik. I "sig själva" kunde visst en och annan algo låta apa... Så in med en massa skit... Allt ifrån fullfjädrade analoga EQ (AKAI) till enklare hög och lågpassfilter för att det var ett jäkla kämpande med Nyqvist och aliasing, fågelkvitter och en massa brus... Emphasis (Roland?) Upp och nedsampling? (Sony?) kombinerat med allsköns DSP hokus pokus (Eventide), delay, modulation och fasvändning..... för att kompensera.. eller förstärka algorimer som "i det fria" säkert kunde låta "Trumphs Kalsonger". Hepp! På det hela taget, ganska avancerade softisar faktiskt
    Senast redigerat av Jeppe K den 2017-12-07 klockan 22:39.

  48. #108
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cloffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klassiker från min barndom med Lexicon 224, Alphaville - A Victory of Love

    https://youtu.be/i9TbMJ5gmY4
    Har älskat den sedan jag hörde den första gången!
    En riktigt stark öppningslåt för ett album; börjar avskalat och ödesmättat men förväntansfullt, sedan bygger den upp och upp och upp!
    Hur länge försökte jag inte memorera och lära mig hela arpeggiot genom hela låten? Kom fortfarande ihåg en god del märkte jag..

    Jag har fastnat på H3000. Mest för att det gryniga i soundet skapar ett mörker med en odefinierbar känsla. Inte lyxig top High-end, snarare elegant med mycket karaktär.

    Vi har testat alla mjukvarureverb som finns för stt ”slippa” köra genom H3000. Det GÅR inte att luras vid ett live A/B-test. Man tycker mjukvarorna låter sjukt bra och snyggt och High end när man testar dem för sig. Sedan kopplar man in H3000, och man börjar bara skratta. Fast det är inte ens kul så stor skillnad är det. Det blir bara löjligt att prata om blindtest, det behövs inte.. Skillnaderna är som ni är inne på en uppenbart större stereobredd och det där förbjudna 3D-djupet som man inte får nämna. Men vad skall man säga då när UAD låter kanonsnyggt men platt, och H3000 låter som ljudet försvinner in i väggen bakom högtalaren?

    Nu tar jag H3000 som ett exempel, men det är naturligtvis samma sak med Lexicon i olika former. Jag är ingen expert på dem, men tycker de har en väldigt snygg och ”poppig” topp, lyx. H3000 är mer ”stor svärta med en odefinierbar karaktär”, vilket gjort att vi hållit oss där. Helt enkelt för att vi tänkte att det skapar någon form av enhetligt sound även mellan låtar.

    Ni som har både Eventide och Lexicon; hur skulle ni välja att bedöma karaktären på Lex 224, 300, 480 i ord, liknande så jag menar ”indefineable something” och svärta med H3000?

    M7 och 300 är väl det som Är drömmen efter att vi köpt den 4:e H3000 som är målet.. Har precis fått PROMmar till 3500-uppgradering av de två som inte ännu är uppgraderade från D/SE och D/SX. Blir trevligt julpyssel!

  49. #109
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker Briscatin låter sjukt bra. Men vet inte riktigt vad jag skulle använda den till i min egen musik som mest är beatbaserad elektronisk. Känns som den passar bättre till mer singersongwriter grejer typ?
    Absolut inte skulle jag säga. Plåtarna, ambienserna, utomhusalgoritmerna och även de vanliga lite mörkare rummen låter fantastiskt på beatbaserat elektroniskt tycker jag.

  50. #110
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yello (fairlight + främst 224xl väl) - underbara klanger;


    https://youtu.be/zURHUV2b4p4
    Det kan väl aldrig vara så att Alexander Bard lyssnade på Yello eller?
    Näh...

    Dist i videon, albumet låter bättre fast det har i och för sig en rätt knäpp men underbar ljudbild. Definitivt ett bra exempel på top notch i att använda digitalteknik 1983; Fairlight + Lexicon = Sant.

  51. #111
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag minns när PCM-70 lanserades och Soundtrade köpte in ett till varje studio som komplement. Alla var lyriska eftersom "det var så billigt".

    Två-tre år senare lanserade Alesis sitt Microverb.
    Midiverb kom före Microverb.

    Jag jämförde ett Midiverb 2 och ett Microverb 1 för några dagar sedan. Båda låter 80-tal så det räcker och blir över men det som verkligen var noterbart var hur mycket kvantiseringsbrus och annat digitalt mummel Midiverb2 ger ifrån sig. De har lagt någon slags noisegate för att dölja det. Digitalbråket följer alltså reverbsvansen i nivå. Ganska så speciellt. Microverb var klart "bättre" ur den synpunkten. Jag hade tänkt göra mig av med Midiverbet men det där bisarra kvaniseringsbruset fick mig att tänka om.

  52. #112
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran

  53. #113
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är nog en HELT annan karaktär. PCM92 är ju ett modernt reverb men väldigt snygg och tät ogrynig svans
    Jag läste som sagt ett inlägg eller om det var en artikel av en tidigare Lexicon anställd som sa att förutom LXP1 och LXP15 å sin sida samt även combon PCM92/96 är det inga andra Lexicon burkar som använder samma algorithmer. Alla är unika och även om tänket kan vara liknande är det inga algorithmer som återfinns 1:1 i olika Lexicon burkar. Därav att 960 inte kan låta 480L och tvärtom.
    Lexicon 300 är ju samtida med PCM 90/91, låter det verkligen särskilt grynigt? Det är ju ett relativt sent Lexicon. Jag har funderat på att skaffa ett men just med tanke på att de förmodligen inte behövt kompromissa särskilt mycket kring DSP så har jag tänkt att det lika bra kan ersättas med mjukvara, t.ex. Relab. Men jag har aldrig jämfört så jag gissar.

    Vad jag framförallt inte blir klok på är hur stor skillnaden är mellan 300 och 90/91. De senare har jag jobbat mycket med en gång i tiden och de låter mycket bra, hi-fibra alltså. Realistiskt om man rattar rätt. Även långa lyxjättereverb kan tillverkas om man vill.

  54. #114
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    OK, nu skall jag bli lite mer On Topic...

    Denna video visar bra vad man kan göra med Quantec QRS. Det låter rätt egenartat får jag för mig. Man hör hur det delayar men på ett oerhört snyggt sätt. Väldigt mjukt. Dessutom med en fin gammal vintagesynt. Annars skall det ju jämt vara trummor eller gitarr på alla reverbdemor:

    https://youtu.be/2XfzxF1cMp8

  55. #115
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har nu jobbat lite med Relabs Lx480 och VSR24. Jag är inte imponerad faktiskt. Tycker AVID Revibe låter bättre och även UAD Lexicon 224 har mer 3D djup. Lite besviken. Faktum är att på vissa demon hör man ju rätt tydligt att 480L originalet låter bredare än LX480 pluggen. Tycker inte Lexicon PCM Native är top notch heller så jag kör nog vidare med Revibe som mainreverb.

  56. #116

    Veteran
    Moderna Quantec Yardstick är ett finemang reverb. Finns några små rum som är fantastiska på trummor.

  57. #117
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Dynacord DRP-20 påstås i vissa sammanhang påminna om Lexicons gamla grottsvansar (finns väl en nu till överkomligt pris i Danmark). Visst låter det stort på youtube-demos, men jag hör inte om det är high end smörkräm; https://www.youtube.com/results?sear...ynacord+DRP+20

    Namn:  images.png
Visningar: 230
Storlek:  7,1 KB
    Senast redigerat av RX11 den 2017-12-30 klockan 08:59.

  58. #118
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dynacord DRP-20 påstås i vissa sammanhang påminna om Lexicons gamla grottsvansar (finns väl en nu till överkomligt pris i Danmark). Visst låter det stort på youtube-demos, men jag hör inte om det är high end smörkräm; https://www.youtube.com/results?sear...ynacord+DRP+20[/RIGHT]
    DRP 20 e inte alls dum, de finns även en i här ifrån sthlm me som ja tror e till salu fortfarande. Ja va sugen på den men vill helst ha DRP 20X varianten som släpptes senare å va lite mindre brusig. Ja la upp en köpes annons på vend å blev blåst så ja har lämnat tankarna i att få tag på en x variant

    kan tillägga att ja idag kör med lexicon mpx-1 samt vrs 23 som hårdvaruverb å Relab lx480 samt liquidsonics seventh heaven som mjukisverb.

  59. #119
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Roffemoffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DRP 20 e inte alls dum, de finns även en i här ifrån sthlm me som ja tror e till salu fortfarande. Ja va sugen på den men vill helst ha DRP 20X varianten som släpptes senare å va lite mindre brusig.
    Intressant info vilket borde medföra olika prisklasser på olika versioner skulle jag anta. Dylika apparater med "med några år på nacken" kan väl behöva en mindre "risk-kalkyl" beträffande bedömd livslängd och servicekostnad, typ som att köpa en gammal bil?

  60. #120
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Michael Cretu använde Lexicons dyrburkar, men även DRP20. Han är ju lite kär i att skapa atmosfär samt rymd med hjälp av dessa. Framförallt Enigma projektet märks det på, men även Sandra's låtar.

    Sen tycker jag att DRP20:n är fin, så glad att den nämndes i dessa samband. Tycker inte den brusar mer om den inte har xlr. Har tre st

Liknande ämnen

  1. High end diy
    Av flussmedel i forum Studioutrustning, High end
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-01-01, 19:00
  2. High end EQ
    Av uc.t i forum Effekter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-11-16, 22:30
  3. Rymdklang Reverb = dub?
    Av Sun King i forum Effekter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-02-21, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •