Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 145

Ämne: Exempel på high end reverb i låtar & demos (rymdklang deluxe?)

  1. #1
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran

    Exempel på high end reverb i låtar & demos (rymdklang deluxe?)

    Kollade på tv-serien "Hitlåtens historia" och låten Burnin med Cue, tyckte då att sång-rymdklangen där lät fint men är det high end? Vad finns det för fina "favorit" exempel på high end reverb i låtar & demos (gamla/nya, hårda/mjuka, korta/långa)? Eller bara allmänt välljudande reverb "det går lika bra med selleri"?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2010-07-15 kv Natt&#.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	331,2 KB 
Id:	78434
    Senast redigerat av RX11 den 2017-11-26 klockan 10:08.

  2. #2
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Yello (fairlight + främst 224xl väl) - underbara klanger;


    https://youtu.be/zURHUV2b4p4

  3. #3
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Lyssnade på Madonna - Ray of Light (hela plattan), sången låter high end reverb tycker jag, tjockt, varmt, mulligt och stort. Lexicon?

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det som utkristalliserat sig som världens bästa reverb genom alla tider är ju Lexicon 480L som nu betingar priser uppemot 50k och det gjordes 1984 om jag inte pluggat in fel årtal.
    Relab har ju sin LX480 plugin på Black Friday rea just nu. Deras plugin skall enligt utsago vara omöjligt att skilja från originalet. Nackdelen är att man ”fjantat” till det genom att använda Larc remoten som grafisk interface iställlet för ett mer modern 2017 GUi som man gjort med deras VSR S24 som är en emulering av TC electronics bästa/dyraste algorithm VSS6. Finns som bundle på Black friday rea, köp, gjorde jag
    Sedan finns det finsmakare som påstår att Bricasti M7 från 2007 är det bästa hårdvarureverbet men det inriktar sig mest på ”verkliga” reverbs och rum och inte så mycket larger than life reverbs med chorus på svansarna etc. Ett tråkigare men superverkligt algorithm reverb.
    Senast redigerat av Firechild den 2017-11-26 klockan 15:53.

  5. #5
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jag får försöka vaska fram lite låtar med 480L & LX480. Undrar hur lång utklingningstid (loop/decay m.m.) finns på fin-reverben, har nog aldrig sett specifikationerna. "Larger than life reverbs" tycker jag kan vara en skön krydda ibland. Två låtar till som jag tycker låter "fin-reverb" är Wicked Game med Chris Isaak och Eagle med Abba, men det kanske blir lite dansbands-rymdklang-varning där. Jag gillart i alla fall.

  6. #6
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yello (fairlight + främst 224xl väl) - underbara klanger;


    https://youtu.be/zURHUV2b4p4
    Fy fan så bra! Aldrig hört yello!

  7. #7
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag är ju grymt kinkig med min "synth" - så får rekommendera You gonna say yes to another excess och Stella som två guldalbum från Yello. Sen blev de kommersiella och tråkiga med "the race" och annan publikfriande skit

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fy fan så bra! Aldrig hört yello!
    Nu blev jag avis - du har mycket guld att njuta av!

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som utkristalliserat sig som världens bästa reverb genom alla tider är ju Lexicon 480L som nu betingar priser uppemot 50k och det gjordes 1984 om jag inte pluggat in fel årtal.
    Wikipedia säger att 480L släpptes 1986 och vintagedigital.com.au säger 1988.

  10. #10
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag tycker Abletons Convolution Reverb Pro med IR Wood Room Large, låter mycket dyrt... ;o)

  11. #11

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wikipedia säger att 480L släpptes 1986 och vintagedigital.com.au säger 1988.
    Tror mer på 86

  12. #12
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Det här naturliga reverbet tycker jag är fint. Inspelad i "High end" rum:


    https://youtu.be//_z-8dAYYA9c

  13. #13
    cloffe
    cloffe är inte uppkopplad
    cloffes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror mer på 86
    I manualen till ver 2.0 står det 11/87, så 1986 är troligt.

  14. #14
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    480L producerades väl också till runt millenieskiftet, vilket få anses som relativt ovanligt i fx-världen. Tror den betingade ca $13 000 som mest? Minns jag fel men gjorde inte AMS sin RMX sjukt länge också, eller vad det en tillfällig nyutgåva för något år sedan?

  15. #15
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wikipedia säger att 480L släpptes 1986 och vintagedigital.com.au säger 1988.
    Yes, släpptes först 1986.

  16. #16

    Veteran
    När jag tänker efter så tror jag att alla studios där jag spelade in hade ett Lexicon. 224, 480 i de större. PCM 60 eller 70 i de mindre.

  17. #17

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Lexicon 480 - George Michaels favoritreverb (han hade även (minst) ett 960 när det kom).
    men ja..."studiostandard" var/är Lexiconarna (224/300/480), EMT:erna. (140, 162).

  18. #18
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Noterbart är att 960 inte kan låta som 480L. ALLA Lexicon burkar har sina egna algorithm kodningar förutom de med väldigt starka familjeband och det är enbart Lexicon LXP1 och LXP15. PCM92 och PCM96.

  19. #19
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Lika viktigt, eller viktigare, än vilket reverb man använder är hur man applicerar det. Men det vet ju alla härinne redan.

    Det sagt så är 480L ett fantastiskt reverb. Amazing. Personligen tycker jag dock att Quantec Yardstick imponerar ännu mer när det kommer till "larger than life"-klanger. Men det är ju lite äpplen och päron att jämföra.

    AMS är också en gammal klassiker som fortfarande låter helt otroligt bra.

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Varför inte mer kärlek till Bricasti här? Den låter ju verkligen helt fantastiskt! Ni ska testa att lyssna på det genom riktigt bra högtalare.. svårslaget. Det är verkligen ett high end-verb om något. Billigare än en 480L dessutom. LiquidSonics har en intressant samplingsteknik för verbs och har fångat M7:an rätt fint (och 480L mfl).

    480L är ju också jättefint och så, men knappast något av mina första val i en modern ljudbild.

  21. #21
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Bricastin verkar låta för verkligt
    Hur låter fläkten? Värre än Synthex?

  22. #22
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Bricasti startades f.ö av gamla Lexicongubbar.

  23. #23
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bricastin verkar låta för verkligt
    Hur låter fläkten? Värre än Synthex?
    Det där är intressant. Vill man placera sina instrument i ett artificiellt rum eller vill man låta reverbet vara en viktig beståndsdel av ljudet. I det senare kvittar ju realism och saker som modulerade reverbsvansar blir viktigare.

  24. #24
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nu har ju jag ingen Bricasti, men de verkar ju hyllas rejält överallt tycker jag.

  25. #25
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Utjämnade loop-punkt-skarvar borde väl vara kännetecknande för high-end reverb oavsett verklighetsuppfattning, eller är jag ute och cyclear?

  26. #26
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Looppunkter i reverb? Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Kan du utveckla?

  27. #27
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Att dölja loop-punkter i en sjö av reverb är däremot Trevor Horns knep från 1981

  28. #28
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jag vet inte hur reverb-algorithmer programmeras men har fått för mig att t.e.x. långa "svansar" på korta ljud loopas under utklingningstiden, men kan ha missuppfattat hur det går till.

  29. #29
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Enklaste varianten av reverb är att ta ett antal delay (med olika tider) som feedbackar varandra. Ju högre feedback desto längre reverb.

    Att få det snyggt och bra däremot, det är inte riktigt lika lätt.

  30. #30
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bricastin verkar låta för verkligt
    Hur låter fläkten? Värre än Synthex?
    Tror version 2.0 hade fler "larger than life"-algoritmer.

  31. #31
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror version 2.0 hade fler "larger than life"-algoritmer.
    Jag är ju klart en potentiell kund nu när synthutrymmet i princip är fullt så måste jag gå över på 19tums rackprylar där det finns lite jag kan klämma in...
    Men fläktfrågan är faktiskt på allvar. Den låter argare än ett bi enligt någon recension.
    Jag funderar på om det är medvetet så man måste ställa den i maskinrummet och köpa till remoten?

  32. #32
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Vad gäller fläktljud är inte 480, 224 eller AMS burkar heller speciellt anonyma. De håller värmen i lägenheten under vintern.

  33. #33
    Thulo
    Thulo är uppkopplad nu
    Thulos avatar
    Veteran
    Lexicon i all ära men ett bricasti låter på riktigt, dvs inte emulerat. Riktig plåt låter ju också fruktansvärt fint och även dom större spring tankarna typ akg bx osv. Eventide pratas det inte så mycket om heller. Där kan man ju verkligen snacka larger than life.
    Vissa convolution varianter är väl också feta, typ altiverb. Kanske mer lämpar sig för film men ändå.

  34. #34
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    En jämförelse mellan några modeller (Bricasti/Eventide/Lexicon m.fl.), dock med krokiga gitarrsträngar;

    https://youtu.be/xkDIhTtyoes

  35. #35
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag funderar på om det är medvetet så man måste ställa den i maskinrummet och köpa till remoten?
    Exponential Audio har en plugin-remote.

    Och den kan absolut inte enbart låta "på riktigt".

  36. #36
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lexicon i all ära men ett bricasti låter på riktigt, dvs inte emulerat. Riktig plåt låter ju också fruktansvärt fint och även dom större spring tankarna typ akg bx osv. Eventide pratas det inte så mycket om heller. Där kan man ju verkligen snacka larger than life.
    Vissa convolution varianter är väl också feta, typ altiverb. Kanske mer lämpar sig för film men ändå.
    Bricasti kan låta rätt så otherworldly om man låter svansen bre ut sig... Som på Jupiter, men på riktigt då Eventide har riktigt bra grundalgoritmer, men som renodlat reverb något under 480 o Bricasti. Men det är ju som "multieffekt" den skiner, med modulationer, pitch, parallella processer, EQ, olinjära steg etc. En effekt-modular helt enkelt Eclipse är ju lite av ett samlingsalbum om man vill snika...

  37. #37
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	lexicon.PNG 
Visningar:	162 
Storlek:	176,7 KB 
Id:	78529


  38. #38
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Billigt var det då inte. Vi är bortskämda med bra reverb idag.

  39. #39
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	lexicon.PNG 
Visningar:	162 
Storlek:	176,7 KB 
Id:	78529

    * --> Don't ask! Just let our bank call your bank!

  40. #40
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Model 200 kostade $4 800 år 1985 vilket motsvarar $11 000 idag
    224XL bör väl ha legat på $7 500 - 8 000 vid det aktuella datumet ()
    På nästa sida i foldern ligger Model 1200 Time Compressor/Expander för $15 995

    Cool, snygg och totalt meningslös idag.


  41. #41
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Fanken va coolt! Det måste ju varit som en science fiction tidsmaskin på den tiden! Antar att det är en slags time stretch apparat?

  42. #42
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

  43. #43
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag minns när PCM-70 lanserades och Soundtrade köpte in ett till varje studio som komplement. Alla var lyriska eftersom "det var så billigt".

    Två-tre år senare lanserade Alesis sitt Microverb.

  44. #44
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    PCM-70 har väl "bara" en tele input medans Microverb åtminstone har L/R tele input (men inga redigeringsmöjligheter att tala om).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	lexicon-pcm-70-218402.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	519,0 KB 
Id:	78541

    T.ex Microverb 2 large 2 tyckte jag lät "dyrare" än vad den i själva verket var (så länge det var "halvtorrt"); http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post3164426
    Senast redigerat av RX11 den 2017-11-29 klockan 11:15.

  45. #45
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag minns när PCM-70 lanserades och Soundtrade köpte in ett till varje studio som komplement. Alla var lyriska eftersom "det var så billigt".

    Två-tre år senare lanserade Alesis sitt Microverb.
    PCM-70 på gitarr är en "holy grail" Funkar sådär på bredbandigt material IMHO... Första "lågpris"-reverbet som var "på riktigt" är definitivt LXP-1.

    När det gäller enklare burkar så är korta ambienta "halvtorra" efterklanger är lättare att få till eftersom det i princip bara är tidiga reflexer -> enkla algoritmer som tar lite kraft (och programmering). Kvalitetsskillnaden blir påtaglig med lite längre reverbsvansar när de enklare ofta låter metalliskt och kraftigt resonant, inte helt olikt chorus/flanger med mycket feedback (det är samma kamfilterfenomen i botten). Men även sådana färglådor kan ju ha sin plats i några sammanhang... (Synthwave? )

  46. #46
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PCM-70 på gitarr är en "holy grail" Funkar sådär på bredbandigt material IMHO... Första "lågpris"-reverbet som var "på riktigt" är definitivt LXP-1.

    När det gäller enklare burkar så är korta ambienta "halvtorra" efterklanger är lättare att få till eftersom det i princip bara är tidiga reflexer -> enkla algoritmer som tar lite kraft (och programmering). Kvalitetsskillnaden blir påtaglig med lite längre reverbsvansar när de enklare ofta låter metalliskt och kraftigt resonant, inte helt olikt chorus/flanger med mycket feedback (det är samma kamfilterfenomen i botten). Men även sådana färglådor kan ju ha sin plats i några sammanhang... (Synthwave? )
    Som du skriver: PCM-70 låter väldigt bra än idag i rätt sammanhang.

    Min anekdot med Microverbet var mest för att belysa hur snabbt det kan bli en sättning i pris för digital teknik.

    Liknande inträffade t ex med digitala systemkameror. Minns när jag skulle ut på långresa (Antarktis) sent 2003 och kollade möjligheten att skaffa en digital systemkamera till vettiga pengar (under 15 000kr typ). Helt omöjligt. Blängde lite på rika medresenärer som hade sina 8megapixel systemkameror som de skaffat för 50 000 eller mer. Våren 2005 köpte jag en 8megapixel Canon för en bra bit under 10 000:-.

    Tillbaka till reverb: Yes, LXP-1. Det var faktiskt ett riktigt bra reverb till överkomligt pris. Hade den och en LXP-5 i racket ganska många år. LXP-5an har nog tiden rusat ifrån men jag är lite nyfiken på hur jag skulle uppleva LXP-1 idag.

  47. #47
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cool. Samma låda som 480L. den äldre model 1200 har väl legat runt 200 - 300 dollar på eBay.

  48. #48
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Har för mig att LXP-1 kostade 6000:- och Microverb 2000:- en period när dom fanns bägge att köpa nya (utan googling). Alesis första reverb var tydligen XT/XT:c.
    Senast redigerat av RX11 den 2017-11-29 klockan 12:19. Anledning: prisutveckling

  49. #49
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nu är mitt minne lite rostigt, men visst lät allt som Dive gjorde väldigt dyrt och lyxigt? https://en.wikipedia.org/wiki/Dive_(Swedish_band) Kommer ihåg det som extremt snyggt och med lyxiga reverb.

  50. #50
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Oavsett vad man kan tycka om Microverbet idag så var det en revolution när den kom. Fanns inte på kartan att få ett så bra reverbsound för de pengarna innan. Plötsligt kunde man få sina hemstudiodemos att låta relativt ok utan att behöva boka studio. Vi snackar typ 1987 här

    LXP-1 kom först ett par år senare har jag för mig. Undrar om vi inte var inne i 90-talet till och med.

  51. #51
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Cool, snygg och totalt meningslös idag.

    Inte om den tänjer / transponerar ljud lite annorlunda än det som låter totalt meningslöst idag

  52. #52
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oavsett vad man kan tycka om Microverbet idag så var det en revolution när den kom. Fanns inte på kartan att få ett så bra reverbsound för de pengarna innan. Plötsligt kunde man få sina hemstudiodemos att låta relativt ok utan att behöva boka studio. Vi snackar typ 1987 här

    LXP-1 kom först ett par år senare har jag för mig. Undrar om vi inte var inne i 90-talet till och med.
    Midiverbet var väl lite tidigare iofs. Jag köpte ett sådant nytt och var helt lyrisk ett tag.

  53. #53
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    LXP-1 kom först ett par år senare har jag för mig. Undrar om vi inte var inne i 90-talet till och med.
    1988 kom den, eller om den släpptes i butik här 1989 möjligen. Jag lade beslag på två av de första exen...

  54. #54
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tillbaka till reverb: Yes, LXP-1. Det var faktiskt ett riktigt bra reverb till överkomligt pris. Hade den och en LXP-5 i racket ganska många år. LXP-5an har nog tiden rusat ifrån men jag är lite nyfiken på hur jag skulle uppleva LXP-1 idag.
    Den står sig nog rätt bra! Skrev en editor till den i Dr T's Caged Artist (Atari ST) - då fick man ett gäng parametrar att leka med

    Tycker den står sig rätt bra även idag - kom ju mycket i bakhasorna från alla möjliga märken efter den under 90-talet men det mesta var multieffekter med rätt trista reverb.

  55. #55
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Midiverbet var väl lite tidigare iofs. Jag köpte ett sådant nytt och var helt lyrisk ett tag.
    Det kom nog lite tidigare nu när du säger det. Minns dem som ganska samtida. Men som jag minns det så kostade det en rejäl slant mer än Microverbet. Tyckte jag då Det som kan verka som löjliga pengar idag kunde ju vara en mindre förmögenhet då med den tidens penningvärde (och ens egen ekonomiska situation). Yamaha SPX-90 kom väl i det tidsintervallet också har jag för mig.

  56. #56
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag kör ofta och gärna LXP-1. PCM60 däremot åkte ut pga att jag inte använde den tillräckligt ofta.

  57. #57
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1988 kom den, eller om den släpptes i butik här 1989 möjligen. Jag lade beslag på två av de första exen...
    Se där ja.

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den står sig nog rätt bra! Skrev en editor till den i Dr T's Caged Artist (Atari ST) - då fick man ett gäng parametrar att leka med

    Tycker den står sig rätt bra även idag - kom ju mycket i bakhasorna från alla möjliga märken efter den under 90-talet men det mesta var multieffekter med rätt trista reverb.
    Ja, när jag lyssnar på saker jag spelade in då tycker jag reverbet låter förvånansvärt bra, så det stämmer nog det du säger. Kom väl någon remote-editor till den och LXP-5 också om jag inte minns helt galet. Som det gick att editera DX-7ljud på också (!).

  58. #58
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Lexicon remote LXP-1/5;
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp1.JPG 
Visningar:	202 
Storlek:	144,7 KB 
Id:	78543
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp3.JPG 
Visningar:	180 
Storlek:	147,6 KB 
Id:	78544
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp2.JPG 
Visningar:	107 
Storlek:	129,2 KB 
Id:	78545

    Lexicon remote UN-real;
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	259555249_2fc7d634-ee94-4f7f-b959-1642f1c462cc.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	87,7 KB 
Id:	78546
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	259555249_b1d41ac7-165a-4106-8bd1-3f96ece389aa.jpg 
Visningar:	46 
Storlek:	84,3 KB 
Id:	78547
    Är egentligen ett "ljusbord",
    men vore cool som remote...

  59. #59
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    LXP5 gillade jag skarpt. Den mer "naturliga" LXP1 var jag inte lika impad över, men det beror såklart på mitt ljudideal och inte på Lexicons algoritmer.

  60. #60
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte om den tänjer / transponerar ljud lite annorlunda än det som låter totalt meningslöst idag
    Förvisso. Syftade mer på att den 1985 var prissatt som två 224XL men ligger idag begagnad på en tiondel av en gammal 224XL. Meningslösheten är troligtvis anledningen till prisraset.

    Verkar enligt jgb's länk mest ha hittat hem i filmljudsvärlden. (f.ö härlig läsning i länken).

Liknande ämnen

  1. High end diy
    Av flussmedel i forum Studioutrustning, High end
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-01-01, 19:00
  2. High end EQ
    Av uc.t i forum Effekter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-11-16, 22:30
  3. Rymdklang Reverb = dub?
    Av Sun King i forum Effekter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-02-21, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •