Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 118 av 118

Ämne: High Sierra- Is it safe?

slirak
    slirak är uppkopplad nu

Veteran
    Använder du Time Machine för backuper? I så fall kanske det kan vara detta:
    "Om Time Machine är aktiverat men datorn inte har tillgång till backupdisken kommer systemet spara allt tills den har det, vilket innebär att du i princip inte kan frigöra mer utrymme genom att radera filer tills du har anslutit till den igen."

biomoib
    biomoib är uppkopplad nu
    biomoibs avatar
    Veteran
    Hmm.. intressant. Jo, jag använder Time Machine som backupsystem men jag är alltid ansluten till den och backar up incrementellt 1 gång i timmen.

slirak
    slirak är uppkopplad nu

Veteran
    Och filutrymmet återkommer inte efter nästa inkrementella backup heller?

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jaha nu har jag fått s k High Sierra-depression... jag gick all the way och körde t om betaversionen men nu kör jag dubbla skärmar på min mini och märker att den inte hänger med som förr... slumpartade "freezear" när pekaren bara stannar upp. Dessutom är jag less på att mitt Logic Pro (9) inte funkar på den här burken. Det går ju inte att lösa det här dilemmat så enkelt som man skulle vilja heller... eftersom det nya filformatet ligger på bootdisken. Så det enda sättet är att vara inloggad i High Sierra och sedan försöka flytta saker på bästa vis. Nu är frågan vad som är bästa vis för att backa. Carbon copy cloner? Fan låt mig inte behöva installera om Omnisphere och all den skiten, det tar heldagar... kuken. Latencyn i Reason verkar helt bananas nu också, 16 ms input latency, men det kanske beror på att jag har två skärmar running... gläh...

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är inte uppkopplad
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Beta på High Sierra? Jag trodde den var slut med upgrades av 10.13?
    Jag brukar vänta till precis innan nästa stora version kommer och hoppa över varannan.

Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    I nya 10.13.4 slutade Addictive Drums 1 att fungera. Jäkla Apple asså.

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är inte uppkopplad
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Man kan ju tycka att .4 av en release borde vara stabil.... större ändringar borde komma i .1

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    MMmmmm... the thick plottens... nu hade ett mail kommit från Proppheads också... "we do not recommend high sierra".

Jag har en dator jag kan lasta över allt till via FW men frågan är om man pallar att installera om. Så vad var det som funkade, har vi inga här längre som är intresserade? Snyft...

Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Inte High Sierra generellt va, bara 10.13.4? alltså om man är på HS-versionen innan så funkar det(?) men man bör stanna där.
    Om man inte ens uppgraderat till HS så lär man väl inte få nåt val att välja 10.13.3.. blä. Då får man vänta.

Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    MMmmmm... the thick plottens... nu hade ett mail kommit från Proppheads också... "we do not recommend high sierra".

Jag har en dator jag kan lasta över allt till via FW men frågan är om man pallar att installera om. Så vad var det som funkade, har vi inga här längre som är intresserade? Snyft...

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    ...har av inga egentliga skäl stannat på Sierra med maskinerna. Kanske läge att avstå to get high! Ser inte ut att bli mycket gjort då...

http://www.youtube.com/watch?v=WeYsTmIzjkw

avart
    avart är uppkopplad nu

Veteran
    har vi inga här längre som är intresserade? Snyft...
    ...jag har stannat på 7.5/10.4/10.5/10.9 & 10.11 på mina macar - allt jag behöver och använder funkar, så jag petar inte på knark Sierra med en pinne ens (även om nya rit-Pages och Logic 10.4 lockar så tänker jag låta bli, det är inte värt kostnaden att uppgradera).

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Yes. Jag får installera om...

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    ...och som gammal Mac-räv är jag rätt ställd t om. Hur ska jag formatera om hårddisken? Den hittas ju knappt från ett tidigare MacOS. Fyfaaan vilken gegga.

avart
    avart är uppkopplad nu

Veteran
    ...och som gammal Mac-räv är jag rätt ställd t om. Hur ska jag formatera om hårddisken? Den hittas ju knappt från ett tidigare MacOS. Fyfaaan vilken gegga.
    Warren Buffett: Apple products has incredible 'stickiness'

(Vad är det för mac? Du borde väl kunna starta upp via den optiska enheten och ta det från där... annars är väl en lösning att boota från en annan knark Sierra-disk och formatera om disken till HFS+ den vägen och s e n installera det du vill ha på skivan... bök, men lärorikt och karaktärsdanande. )

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jojo det har jag gjort 1000 ggr förr

beem
    beem är uppkopplad nu
    beems avatar
    Administrator
    Gjorde just det där, laddade enligt en guide ned Sierra från App Store och la sen installern på ett usb-minne med det här kommandot i terminalen:
    Kod:
    /Applications/Install\ macOS\ Sierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/USBMINNETSNAMN --applicationpath /Applications/Install\ macOS\ Sierra.app
    (Byt ut "USBMINNETSNAMN" mot.. öh.. usbminnets namn)
    Sen boota från usb (tryck alt vid uppstart), formatera, installera.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, fast då kan man inte från det hållet s a s rädda det som finns på Apples nya filformat som heter K™K™RSLE™

beem
    beem är uppkopplad nu
    beems avatar
    Administrator
    Om du klonar allt till en dmg först då? Och sen kanske du kan importera innehåll från annan mac med den där flyttassistenten? Har aldrig kört den, vet inte hur bra den är..

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    jo jag grubblade på det fast jag vet inte om det funkar åt det hållet s a s (att låta den "nyaste" installationen vara den "äldre" om du förstår hur jag menar), jag blir bara sur. hur fan kunde de släppa igenom det här? det som stör mig mest är så klart att mitt logic pro inte funkar, och jag vill inte köpa pro X eftersom det inte är mitt huvudprogram ändå.

beem
    beem är uppkopplad nu
    beems avatar
    Administrator
    Det blir Sierra till 2025

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Japp...

beem
    beem är uppkopplad nu
    beems avatar
    Administrator
    Om du har nog många tomma diskar/partitioner kan du iofs prova först. Alltså installera Sierra på en extern disk, sen köra flyttassistenten från high sierra till den, se om det är körbart - kanske flytta över några filer manuellt om det krävs. Och sen om allt är grönt installera Sierra på High Sierra-disken med usbminnet och så klona in den fungerande disken.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    japp, det är riktigt. fast man är ju slö. sitter och bitchar och tänker att det här bör apple lösa med StopBeingHigh.app

Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Hum, vad är domen så här långt efter launch? Satans apple verkar inte stödja 2vägs SMS auth på 10.9.5; så funderar att uppgradera denna gamla 2011-imac i helgen. Är främst musikdator - Live + Logic Pro X. Det enda jag är rädd för - är just mina RME kort. Men ser ut på RME att de löst problemen med FF800 på HIGH sierra.

slirak
    slirak är uppkopplad nu

Veteran
    Jag kör ju inte nån av dina prylar, men jag har inte märkt några som helst problem.

När det gäller 2FA, jag antar att du redan testat med den högsta version av Chrome som går att köra på 10.9.5? Om det är ADFS eller SAML i botten på 2FA:n (ganska vanligt), så vet jag att åtminstone en del grejer som inte funkar i Safari på Mavericks kan funka med Chrome.

Frengus
    Frenguss avatar
    Veteran
    Intressant. Min auto-update på Chrome har failat. Kan ju vara för den kräver 10.10+
    Men ska absolut testas.

Ja, kan ju inte gå värre än åt helvete om jag uppdaterar Kör ju inte så mycket mjukvara längre för det är väl just gamla pluggar som vanligtvis slutar funka?

Frengus
    Frenguss avatar
    Veteran
    Var Itunes själv som kräver 10.10.5+ för att installera. Verkar vara den som hanterar kontohantering. Så bummer. Får bli upgrade. Apple gör en google och tvingar användarna att uppgradera. Snyggt. Fuck off

slirak
    slirak är uppkopplad nu

Veteran
    Jag är inte med riktigt. Är det 2FA till iTunes? Visste jag inte ens fanns?

Frengus
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kanske skit bakom spakarna hos mig hur det egentligen hänger samman. Oftast när jag får en auth-request från apple har det med apple-id;t att göra och då kör min maskin igång itunes för att hantera det. Nu när jag har gamla itunes så kommer aldrig auto-skärpmen upp på datorn; men på telefonen. Så är stone dead.

slirak
    slirak är uppkopplad nu

Veteran
    Pratar du om Apples autentisering till iCloud (och Appstore) alltså? Då kan du ignorera mitt tips om Chrome, sorry. Jag tänkte 2FA på jobbet etc. Det här är nog mer nergrävt i OS:et. Men tydligen skiljer Apple på tvåstegsverifiering och tvåstegsautentisering och det verkar som att man kan välja och att tvåstegsverifiering stöds av äldre OS (se länk nedan). Men nu börjar vi komma rätt långt från trådens ämne, så eventuell fortsatt diskussion om det här kanske kan få en egen tråd i så fall.
    https://support.apple.com/sv-se/HT204152

gipset
    gipset är inte uppkopplad
    gipsets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag kör RME Fireface 800 utan problem med thunderbolt-firewireadapter i High Sierra.

Frengus
    Frenguss avatar
    Veteran
    Topp! Blir att testa i helgen!

Frengus
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, gick toksmärtfritt faktiskt. Uppgraderade till senaste Logic Pro x versionen också. Allt viktigt funkar!

trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Vad fan är det här för skit! Ingenting funkar längre. Ljudkort å live helt kört. Kan inte ens gå in i inställningar för ljud längre.

loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    Vad fan är det här för skit! Ingenting funkar längre. Ljudkort å live helt kört. Kan inte ens gå in i inställningar för ljud längre.
    Är det senaste uppdateringen till 10.13.6 du menar?

trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    10.13.4 fick jag ner och allt har blivit jättejobbigt. Jag klarade mej fint med yoshimoto lr vad det hette men ville testa touchdesigner som krävde uppgradering. TD funkar fint men allt med ljud är helt fucked. Tydligen Avid/M-audios slöhet som är mitt och en jäkla massa ursinniga amerikaners problem.

Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Ångrar inte att jag uppdaterade till Sierra i stället för High Sierra. Här har det rullat på utan några större problem (delvis uppfuckad sökning i mail är det enda problem jag noterat och stört mig på).

Lär ligga kvar här ett bra tag till.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    High Sierra är ballt trots allt & jag får in vanliga SMS i iMessage å kan besvara dem från datorn, riktigt fiffigt.

whisper
    whisper är inte uppkopplad

Senior
    Är väl den sista i världen som är kvar på 10.9.5 och det börjar väl bli dags att uppgradera om man ska kunna få några uppdateringar (Live 10, NI Komplete etc.)...

Siktar på Sierra (inte High Sierra). Har en Mac pro 2008 (3,1). Nån som har haft problem med Sierra på en sån gammal maskin som jag har?
    Hur uppgraderar ni? Spontant skulle jag göra en clean install, men pallar inte och tänker mig en uppgradering från 10.9.5 -> 10.12.6

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jepp, det är ingen vetenskap. Bara att ladda hem och köra igång. Sierra är ett jäkligt bra OS. High Sierra likaså men där har Apple sin vana trogen använt sin machete för mkt så ingenting äldre funkar (typ som Logic Pro 9). Så Sierra är underbart. Nytt men kan prata gammalt.

whisper

Senior
    Well... Sierra stödjer inte Mac Pro 3,1 officiellt, och givetvis vill jag att en uppgradering skall vara så smidig som möjligt varför jag frågar om eventuella "glitches"...

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok vilka ser du i AppStore då? Prestandamässigt är det inga problem. Men undvik bootloader etc, det funkar inte bra.

whisper

Senior
    Uppdateraren säger Mac OS High Sierra. Men Apples supportsida säger att High Sierra endast stödjer Mac Pro-modeller från 2010.

https://support.apple.com/sv-se/HT201475

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jepp, men du ska kolla i App Store så bör du se fler? Du kan ladda hem High Sierra men förmodligen inte installera det.

Kolla på www.everymac.com för att se vilket som är det sista OS som stöds av din maskin. Min är den första och stöder 10.7. Jag har tidigare testat med hacket pikes boot loader och kunde då köra de senaste OSen utan problem. Problem uppstod när jag skulle starta om eftersom EFI skrivs över hur man än gör, eller så gjorde jag ngt fel trots att jag försökte i 5 dagar. Men nu är jag nöjd med att köra 10.7 på just denna.

Här beskrivs f ö problematiken med äldre Mac Pro-datorer i detalj.

Det är möjligt att din modell inte är drabbad och då kan du köra High Sierra rakt av.

Prestandamässigt skiljer det förmodligen ingenting från dessa äldre Mac Pro med helt nya enklare macar. Det har på tio år nästan inte hänt någonting, min egen känsla. Jag kör SSD på min och den bootar på 8 sekunder. Allt handlar om kompabilitet med mjukvara enbart pga spärrar Apple har satt upp så att man ska överge och köpa ny dator. Ett rent för jävligt beteende.

HZA
    HZA är inte uppkopplad

Veteran
    Börjar bli li sugen på uppdatering men är såklart toknojig.

Har en Apple MacBook Pro "Core i7" 2.3 15" Mid-2012
    Och Kör hör och häpna 10.9.5 vilket går klockrent förutom backupper visade det sig...

https://everymac.com/systems/apple/m...sb3-specs.html

Bästa köp ever. Upplösningen suger men köpte i USA för typ 10 lax, vilket kap den har varit genom åren...
    Har läst detta.

*This system fully supports the last version of OS X 10.8 "Mountain Lion." OS X 10.9 "Mavericks", and OS X 10.10 "Yosemite" as well as OS X 10.11 "El Capitan" with the exception of the "Power Nap" feature. It is capable of running macOS Sierra (10.12) as well, although it does not support the Auto Unlock feature. This model is capable of running macOS High Sierra (10.13), and it supports HEVC (High-Efficiency Video Coding), but it does not support hardware accelerated HEVC.

Kör Ableton 9
    Ljudkort MIDAS FW32

Och så. Är mest rädd för att datorn typ mystiskt ska brinna upp efter någon veckas användning...

Behöver stöd!
    Kram

Emil
    Emil är inte uppkopplad
    Emils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    Ljudkort MIDAS FW32
    Har du tjekket om andre har problemer med ljudkortet?

HZA
    HZA är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
    Har du tjekket om andre har problemer med ljudkortet?
    Verkar finnas en lösning genom att gå in i protokoll och stänga av något innan installation.

https://forum.musictribe.com/showthr...-driver/page2&

HZA
    HZA är inte uppkopplad

Veteran
    Nu installerat High Sierra på en ny 1TB SSD disk.
    Känns fresh.

Midas FW24 rullar efter guidad installering.
    RME UC rullar fint.

Dock som sammanslagen enhet glitchar det
    Kanske får offra det konceptet? Känns bökigt att problemlösa?

Sedan så fungerar tyvärr inte Midi UP Bridge som jag använder för att skicka sysex från en maxpatch i maxfor live till min Tx81z...
    Är det någon som vet någon annan sådan brygga man kan använda i High Sierra?

Maxpatchen skickar sysex till UDP49153 och "UP Bridge" som jag använde tidigare fungerade som en liten device där jag kunde välja till vilken fysisk Midi enhet och port jag ville skicka min sysex från patchen....

HZA
    HZA är inte uppkopplad

Veteran
    Har någon fått aggregate device (sammanslagen enhet) att funka glitchfritt i High Sierra?

Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    Well... Sierra stödjer inte Mac Pro 3,1 officiellt, och givetvis vill jag att en uppgradering skall vara så smidig som möjligt varför jag frågar om eventuella "glitches"...
    Finns en patchad version att ladda hem. Installerade precis High Sierra på min 8-core 2008'a och den rullar på fint. Uppgraderade från 10.8.5 till 10.13.6 utan problem.

Använder den iofs mest som renderingsmaskin så jag kör inga musikprogram etc på den men inga konstigheter so far.

http://dosdude1.com/highsierra/

https://www.macworld.co.uk/how-to/ma...r-mac-3654960/

valsolos avatar
    Vintage
    Har någon fått aggregate device (sammanslagen enhet) att funka glitchfritt i High Sierra?
    Hur har det gått för dig HZA? Utan aggregatet device klarar jag inte mig...

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Samma samma som förr

valsolos avatar
    Vintage
    Samma samma som förr
    =?

Svårtydlig kommentar PF

tobbiew
    tobbiew är uppkopplad nu
    tobbiews avatar
    Senior
    Inga problem här. Late 2015 iMac.

HZA
    HZA är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    Hur har det gått för dig HZA? Utan aggregatet device klarar jag inte mig...
    Inte lyckats... Kanske inte försökt tillräckligt...
    Men känns som att det kan ha med mycket olika saker att göra...

Jag har ju ett FW kort och ett USB...
    Men som sagt, visserligen fungerade det i Mavericks...

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    Inga problem här. Late 2015 iMac.
    Bra!

HZA
    HZA är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    Bra!

Tänker att det kan ha att göra med hur väl utvecklade de nya drivisarma till olika ljudkort är utvecklade?
    Är dock inte drivrutinsutvecklare och har egentligen noll koll.

Är bara en simpel musikant

valsolos avatar
    Vintage
    Tänker att det kan ha att göra med hur väl utvecklade de nya drivisarma till olika ljudkort är utvecklade?
    Är dock inte drivrutinsutvecklare och har egentligen noll koll.

Är bara en simpel musikant
    I macvärld3n brukar de flesta funka fint. Köpte precis en zoom h6 som har några år på nacken. Tom den funkade som aggregate device ihop m ett gäng apollo/uad, behringer xr18 o npgra syntar m inbyggt audio interface. Skulle jag uppgradera OS o det inte funkade längre ramlar allt ihop för mig

Liknande ämnen

1. MacOS X High Sierra
    Av PF i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2018-03-01, 19:20
  2. High Sierra kraven
    Av my03 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-09-21, 00:06
  3. Nya Logic 10.1- Is it safe?
    Av Ulven i forum Logic
    Svar: 26