Resultat 1 till 54 av 54

Ämne: Yamaha Venova

  1. #1
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran

    Yamaha Venova


    https://youtu.be/pmm2htCjaxM

    Yamaha släppte tydligen ett "nytt" instrument i våras.

    Jag har någon idé om att det borde vara lättare att få att spela utanför en "vanlig" stämning, eftersom den är så kort. Någon som har någon erfarenhet av det? I det här klippet från en internationell musikfestival, så låter det ju rätt illa när fransmännen och tyskarna spelar på det, men rätt fett när den indiske (?) och serbiske (?) musikern svänger till tonerna.

  2. #2
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det ser väl ut att vara öppna hål som på en blockflöjt, och där kan man ju variera intonationen genom vilka hål man täcker för och hur mycket. Jag vet inte om det är lättare att spela utanför tempererad stämning (om du syftar på det) för att instrumentet är kort, jag skulle gissa att det beror mest på placeringen av hålen och vilka grepp man tar.

  3. #3
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Ljudet påminner om det som jag och min kompis brukade kalla "miniklarinett" och spela i bilen på väg hem från musikskolan (till skjutsande förälders stora glädje). Man sätter munstycket direkt på underdelen och spelar med högerhanden. Samma gnälliga ljud och kassa intonation.

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kollat lite... Känns som att den inte låter bra helt enkelt. SÅ svårt är det inte att få till okej stämning liksom.

    Trots att han verkligen kan spela så låter det inte rätt.

    https://youtu.be/TBqHz2fvevI

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Den låter ju hemsk!

  6. #6
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Svindåliga backtraxx och trist melodi, en mix där den ligger längst längst fram, tror den kan låta rätt ballt i ett annat kontext!

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Lät plastflöjt från leksaksbutik i mina öron...

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svindåliga backtraxx och trist melodi, en mix där den ligger längst längst fram, tror den kan låta rätt ballt i ett annat kontext!
    Fast på skoj typ... Särskilt när man får en riktig klarinett för en eller två femhunkor. Mycket lättare att låta ballt med

  9. #9

    Redaktör
    Vann tydligen ett designpris: http://www.g-mark.org/award/describe/44790

  10. #10
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svindåliga backtraxx och trist melodi, en mix där den ligger längst längst fram, tror den kan låta rätt ballt i ett annat kontext!
    Träblåsets svar på TB303.

  11. #11
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollat lite... Känns som att den inte låter bra helt enkelt. SÅ svårt är det inte att få till okej stämning liksom.

    Trots att han verkligen kan spela så låter det inte rätt.

    https://youtu.be/TBqHz2fvevI
    Ja, låtmässigt suger detta getpung. Men vilken FANTASTISK feeling "flöjten" verkar kunna uttrycka. Tycker det verkar vara ett enormt uttrycksfullt instrument

  12. #12
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, låtmässigt suger detta getpung. Men vilken FANTASTISK feeling "flöjten" verkar kunna uttrycka. Tycker det verkar vara ett enormt uttrycksfullt instrument
    Jag gillar det också på ett knäppt sätt. Tänker att det påminner rätt mycket om hichiriki, ett instrument som jag verkligen kämpar med att förstå.


    https://youtu.be/LFLOOpzFaOg

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, låtmässigt suger detta getpung. Men vilken FANTASTISK feeling "flöjten" verkar kunna uttrycka. Tycker det verkar vara ett enormt uttrycksfullt instrument
    Det du hör är dess begränsningar. De är garanterat inte roliga att spela med, utan ett problem att försöka blåsa förbi med resultatet att en som verkligen kan spela (som mannen i klippet) nästan får till det. Att låten med dess bakgrund är usel ar beside the point.

    Uttrycksfullheten kommer inte i närheten av exempelvis klarinett. Jag tänker att det måste vara nån slags design-prototyper de skickat runt som folk fått tag i. Instrumentet är ju ofärdigt i sin intoneringsstruktur. Om det nu inte är tänkt att kosta 149kr på leksaksaffären.

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hichiriki är ju ett "atonalt" instrument i strukturen. Fantastiskt genomtänkt. En konstform i sig liksom. Ett riktigt känsloinstrument!

  15. #15
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uttrycksfullheten kommer inte i närheten av exempelvis klarinett. Jag tänker att det måste vara nån slags design-prototyper de skickat runt som folk fått tag i. Instrumentet är ju ofärdigt i sin intoneringsstruktur. Om det nu inte är tänkt att kosta 149kr på leksaksaffären.
    Äh, sådär sa folk om beat thang också!

  16. #16

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uttrycksfullheten kommer inte i närheten av exempelvis klarinett. Jag tänker att det måste vara nån slags design-prototyper de skickat runt som folk fått tag i. Instrumentet är ju ofärdigt i sin intoneringsstruktur. Om det nu inte är tänkt att kosta 149kr på leksaksaffären.
    €79 på Thomann

    Det verkar ju som tanken är att göra ett billigt, stryktåligt och nybörjarvänligt blåsinstrument, och då har väl klang och uttrycksfullhet prioriterats ned. Så ur det perspektivet är det kanske inte lika missriktat.

  17. #17
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    PEPP!!!

  18. #18
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Er du ute etter en ny "blåse-sax-fløyte-instrument-sak"? Da er dette tingen for deg! Dette er rett og slett blåsernes ukulele!


    https://youtu.be/kYLoUi0Ldhk

    Max porrsound per dansk krona!

  19. #19
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Respekt åt Yamaha. Innovation för massorna

  20. #20
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    €79 på Thomann

    Det verkar ju som tanken är att göra ett billigt, stryktåligt och nybörjarvänligt blåsinstrument, och då har väl klang och uttrycksfullhet prioriterats ned. Så ur det perspektivet är det kanske inte lika missriktat.
    Idén är fantastiskt bra, men om de inte fått till stämningen/intoneringen så är det verkligen inte nybörjarvänligt. Tvärtom, eftersom just en nybörjare kan få för sig att den inte kan lära sig pga att tonen är ostämd. Och för 800 spänn får man en fullgod klarinett.

    Men jag skulle vara jävligt sugen på en om den stämde. Rev 2 kanske Men jag tycker det är oförskämt av ett företag som Yamaha att släppa den om den man kan köpa nu är så dålig som de Youtubeklipp jag hört.

  21. #21
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Undrar just om den har några fina multiphonics.

    Det där med intonering, är inte det något man alltid justerar på alla möjliga vis, med läpparna, lufttryck osv? Och måste inte klarinettister också kämpa med intoneringen? Mitt intryck är att nybörjare på klarinett mest sliter med tonbildning, undvika toner som spricker.

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idén är fantastiskt bra, men om de inte fått till stämningen/intoneringen så är det verkligen inte nybörjarvänligt. Tvärtom, eftersom just en nybörjare kan få för sig att den inte kan lära sig pga att tonen är ostämd. Och för 800 spänn får man en fullgod klarinett.

    Men jag skulle vara jävligt sugen på en om den stämde. Rev 2 kanske Men jag tycker det är oförskämt av ett företag som Yamaha att släppa den om den man kan köpa nu är så dålig som de Youtubeklipp jag hört.
    ^^^^^
    What he said...

  23. #23
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar just om den har några fina multiphonics.

    Det där med intonering, är inte det något man alltid justerar på alla möjliga vis, med läpparna, lufttryck osv? Och måste inte klarinettister också kämpa med intoneringen? Mitt intryck är att nybörjare på klarinett mest sliter med tonbildning, undvika toner som spricker.
    Både ja och nej. Det är svårt att få till rätt blåsteknik, men det påverkar inte direkt tonernas inbördes stämning. Det är ganska "svårt" att ändra intoneringen när man väl har fått till blåstekniken. Så för nybörjare är det snarare tre lägen: För litet tryck (ingen ton), rätt tryck (rätt ton), för högt tryck (överton).

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Har kollat på många fler klipp för att jag egentligen vill ha en och hoppas på att jag bara råkat höra dåliga. Men satan vad surt det låter, när vem som helst spelar på den. Sorgligt.

  25. #25
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Surfade runt på lite blåsforum kring "flöjten". Åsikterna spretar, men, de flesta är överens om att med lite träning får man ut bra ljud från den. Det är inget superlätt nybörjarinstrument OM man vill få ut rätt intonering.. men, har man lärt sig hantera den så har den en "egen" karaktär.

    Ett bättre exempel nedan:

    https://soundcloud.com/linseypollak/balestrand-at-balestrand

  26. #26
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Jag tycker att den låter väldigt mycket jonasgun!
    Tack för länken.

  27. #27
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att den låter väldigt mycket jonasgun!
    Tack för länken.
    <3

  28. #28
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    (Sluta kalla den "flöjt". Flöjter är en annan instrumentgrupp ) Det går absolut att få ut karaktär ur den. Men det är ett oproffessionellt byggt instrument än så länge, och de som kan spela kan göra det trots felkonstruktionen. Det finns liksom ingen anledning att bygga den ostämd, och därför är det så konstigt att de gjort det. Även när den hanteras av en slipad blåsare så hörs det hur vissa toner verkligen kämpas till rätt pitch, och så ska det inte vara. Det ska vara rättstämt från början så att man kan låta känslan löpa fritt.

    Jag gör gärna en extrem jämförelse med en random turistflöjt. Det ser ut som en flöjt, och låter som en flöjt, men de är sällan vettigt stämda. Det går absolut, för den som kan, att spela hyfsat rent på den genom att tvinga tonen hit och dit med olika trick man lärt sig som blåsare, och tonen är vacker och känslofull. Men det är fortfarande ett skitinstrument.

  29. #29
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Inte min mening att såra dig ambulansen med min inkompetens inom blåsområdet. Förlåt <3

  30. #30
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag tycker den här flöjten låter skitbra.

  31. #31
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker den här flöjten låter skitbra.

  32. #32
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag är inte sårad, men vill verkligen inte att nån ska råka köpa en. Ju mer jag tänker på det hoppas jag att de gör skitmånga, säljer asmånga, att de av naturliga skäl hamnar billigt på andrahandsmarknaden. Då ska jag köpa en och göra färdig den. Ge mig 40 minuter med kniv och sandpapper så är den ett riktigt instrument.

  33. #33
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Helvete vad du drygar dig mot den här flöjten

  34. #34

    Veteran
    Blockflöjtsvarningpå!

  35. #35
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Jag tror jag köper en! Älskar dåligt intonerade flöjter!

  36. #36
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag drygar mig inte mot den. Jag talar om hantverksstolthet. Jag har gjort massor av flöjter, och inte en chans i helvete att jag skulle sälja en till nån som var såpass dåligt borrad. Visst finns det spännande poänger i att spela på ett instrument med slumpmässigt borrad skala (som i det extrema exemplet med turistflöjten). Men Venovan ÄR inte färdig om den inte stämmer. Jag är snarare chockad över att de har gjort den som den är. Det är bara så jävla konstigt bara.

  37. #37
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag drygar mig inte mot den. Jag talar om hantverksstolthet. Jag har gjort massor av flöjter, och inte en chans i helvete att jag skulle sälja en till nån som var såpass dåligt borrad. Visst finns det spännande poänger i att spela på ett instrument med slumpmässigt borrad skala (som i det extrema exemplet med turistflöjten). Men Venovan ÄR inte färdig om den inte stämmer. Jag är snarare chockad över att de har gjort den som den är. Det är bara så jävla konstigt bara.
    Jag håller helt med, så klart. Men blir ärligt talat lite sugen att provspela en.

  38. #38
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag drygar mig inte mot den. Jag talar om hantverksstolthet. Jag har gjort massor av flöjter, och inte en chans i helvete att jag skulle sälja en till nån som var såpass dåligt borrad. Visst finns det spännande poänger i att spela på ett instrument med slumpmässigt borrad skala (som i det extrema exemplet med turistflöjten). Men Venovan ÄR inte färdig om den inte stämmer. Jag är snarare chockad över att de har gjort den som den är. Det är bara så jävla konstigt bara.
    Jag googlade runt rätt mycket på blåsforum ang denna ickeflöjt o ingenstans fick jagintrycket av att "proffsblåsarna" tyckte det var en skitprodukt som var felborrad. Men whatever, mitt område är som sagt inte blåsinstrument så jag ska inte yttra mig mer om detta

    Peace out!

  39. #39
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det låter ju lovande! Då kan det vara som jag tidigare nämnt att de första som skickades runt och hamnade på Youtubeklipp var ofärdiga. Hoppas det. (Har hittills inte hört ett där det låter som ett rättstämt instrument.) Ett litet struktåligt rörbladsinstrument som dessutom går att överblåsa är det fler än jag som längtat efter. Jag vill också verkligen prova en!

    Synnerligen relaterat:
    Jag var lika tänd på en P-trumpet

    De flesta klipp var synnerligen sponsrade och lovande. Men så visar det sig i en ordentlig review att första A är rätt mycket för lågt. Man blir besviken liksom. Jag blir verkligen entusiastisk när jag ser hypermodernt designade instrument. Tråkigt då när de inte håller måttet.

  40. #40
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Förstår inte diskussionen - rörblad låter väl alltid illa?

  41. #41
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Venova finns på Thomann nu, och de ser faktiskt inte likadana ut som i de första tubklippen vi kollat här. Förhoppningsvis är de förbättrade. Reviewerna där säger fortfarande olika dock, men många nämner faktiskt vissa ostämda toner. Fan. Jag var på vippen att köpa en Ingen som sett nån i butiik där man kan pröva?

    Förresten: Nån som har en Clarineo? De är ju nästan lika gulliga Praktiskt med en liten plastklarinett...

  42. #42
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar det också på ett knäppt sätt. Tänker att det påminner rätt mycket om hichiriki, ett instrument som jag verkligen kämpar med att förstå.
    Jag tror både du och han kämpar faktiskt.

  43. #43
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det verkar vara en iteration av Xaphoon. Jag gillar Xaphoon för att sitta och spela själv men jag har aldrig använt den till annat.

  44. #44
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Xaphoon är en annan grej. Begränsad till sina 9 toner, och väldigt rudimentär i utförandet. Med venovan har de försökt göra ett äkta versatilt full range rörblåsinstrument. Synd och konstigt att det inte riktigt gått vägen än. Och att jag av nån anledning blivit dess största heckler

  45. #45
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollat lite... Känns som att den inte låter bra helt enkelt. SÅ svårt är det inte att få till okej stämning liksom.

    Trots att han verkligen kan spela så låter det inte rätt.
    Jag är med dig, Ambulansen, det låter illa faktiskt. Känns rätt otroligt att man släpper en sådan produkt idag, det är ju inte en sax från BR - men det är kanske fixat i det som säljs... Jag köpte en gitarr på BR till min då 5-åriga dotter som absolut inte gick att stämma - så j-vla knäckande för pappa.... men hey, en BR-gitarr för 150kr är inte bättre... det visade sig att det gick att spela blues på den ändå...


    Tysken har en riktig sopransax för 4000kr så inte ett alltför stort steg upp från Venova

  46. #46
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Xaphoon är en annan grej. Begränsad till sina 9 toner, och väldigt rudimentär i utförandet. Med venovan har de försökt göra ett äkta versatilt full range rörblåsinstrument. Synd och konstigt att det inte riktigt gått vägen än. Och att jag av nån anledning blivit dess största heckler
    Är det materialet, plasten, som är problemet kanske. Xaphoon låter betydligt bättre rent tonmässigt, och jag gillar sax bättre än klarinett. Har aldrig tänkt på det där med tonerna då jag aldrig försökt använda den tillsammans med andra instrument.

  47. #47
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har tycker nog inte att det låter dåligt om plastinstrument egentligen. Det är ju ett jämnt och exakt material. Mera livliga variationer i trä dock, vilket ofta är positivt och "själfullt" så att säga.

    Inte helt säker på den stora skillnaden i ljud mellan sax och klarinett. Kanske är det det, att klarinett är smal, med små hål, och därför har en mer trängd, dovare vibb. Och saxofonen är av tjockare rör med stora hål och får därför en mer öppen vildare flåston.

    Venovan har de försökt lägga mittemellan känns det som. Xaphoon är rätt öppen har jag för mig, med hyfsat stora hål och rätt grovt rör. Låter den mer sax än klarr?

  48. #48
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Soundcloudklippet lät jättefint och som gammal klarinettspelare blir jag väldigt sugen på att prova.

  49. #49
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    ---
    (edit... Kom på att jag sagt vad jag tycker redan )

  50. #50
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte helt säker på den stora skillnaden i ljud mellan sax och klarinett. Kanske är det det, att klarinett är smal, med små hål, och därför har en mer trängd, dovare vibb. Och saxofonen är av tjockare rör med stora hål och får därför en mer öppen vildare flåston.
    En sak som gör skillnad är ju om instrumentet har konisk eller cylindrisk borrning. Saxen är i alla fall konisk, och det ska visst ge den lite inharmoniska övertoner.

  51. #51
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    I Thomanns egen video låter det för första gången riktigt bra, tycker jag. För 800 spänn är det inte illa.
    https://video1.thomann.de//vidiot/02...0_yd59vqpa.mp4

    Men visst, hellre en hyfsad plastklarinett om man inte är blåsare från början, så att man får lära sig på ett ordentligt instrument.

  52. #52
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det låter som en okej leksak En klarinett för 800 spänn låter som en bra klarinett.

  53. #53
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Men Xaphoon låter bättre gör den inte? https://youtu.be/ONGhrvCuC10?t=29

    Det är otroligt bökigt och näst intill omöjligt ibland att behöva spänna läppen för att få till hel eller halvton upp.

  54. #54
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Om någon undrar så är det plastmodellen han spelar på. Så det handlar inte om materialet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •